De E-Bike thread

Kans is zeer groot dat dit met een poelietrekker wel te verwijderen valt. Heb ooit hetzelfde gedaan voor een Cortina
Een oud 'onderwerp', maar ondertussen is er een Nederlands bedrijf dat een Stromermotor wel kan herstellen wanneer het lager het begeeft. Kost ook wel 600 EUR (maar een nieuwe motor gaat richting 2000 EUR)...

Mijn fietsenmaker is er trouwens van overtuigd dat een groot deel van de slijtage van die wiellagers te maken heeft met afdichting. Klanten die hun Stromer wassen met een hogedrukreiniger, hebben soms binnen de 6 maanden een defect achterwiellager...

Laatst bewerkt:
de Precede:eek:n 6 staat al een tijdje aan €2099 in outlet, maatje M.
Te klein voor mij, te groot voor de vrouw. Maar op zich wel door beide te gebruiken denk ik (185 en 172cm).

Het kriebelt, maar eigenlijk wil ik een longtail/bakfiets. Dus hij zou een leegte vullen die er niet is.
Maar n+1... en je hebt al die plaats in die schuur vooraan??? :unsure:
Morgen en overmorgen wordt het wel erg koud, 2°C 's morgens. Ik reed de voorbije weken nog in korte broek, wel lange mouwtjes, bij 2°C moet ik me dus ook wel beter kleden. Ik vraag me alleen af wat die andere fietsers die ik de voorbije weken tegenkwam - die al een jas en lange broek droegen - gaan dragen.
Een extra laag onder hun broek? Dikkere broek? Regenbroek of iets anders windstoppend?

Ge moet niet te trots zijn op u korte broek bij 10°C :tongue:, ik heb gisteren ook nog zotten met korte broek op hun koersvelo zien rijden bij 8-11°C... op ne gewone vélo of op ne MTB tot daaraan toe nog maar tegen snelheden van ~30kph en meer is dat gewoon slecht voor u knieën.

Ik heb ooit één keer met mijn vriendin haren ST3 van de garage door gereden naar mijn werk als het ne graad of 3-4 was met juist een jeansbroek. Het heeft anderhalf uur geduurd tegen dat ik mijn knieën terug kon bewegen zonder dat ik voelde dat dat allemaal precies een beetje vast zat. :unsure:

Ge moet niet te trots zijn op u korte broek bij 10°C :tongue:, ik heb gisteren ook nog zotten met korte broek op hun koersvelo zien rijden bij 8-11°C... op ne gewone vélo of op ne MTB tot daaraan toe nog maar tegen snelheden van ~30kph en meer is dat gewoon slecht voor u knieën.
Het was hier minimaal 12 graden C ‘s ochtends. En dat is slecht voor de knieën wanneer het echt koud is, onder de 10 graden C. Je voelt dat trouwens wanneer het te koud is.

Voor mij zal het morgen ook eerste keer met lange broek zijn met de fiets naar het werk. Vorige week was dat nog goed te doen.

Best fris deze ochtend. Maar met mijn winddichte jas, handschoenen en beulskapje onder de helm vond ik het toch nog altijd aangenaam fietsen.
Meer nog, ik ben echt verkwikt op het werk aangekomen.

Ik ben zo eens aan het kijken naar een soort van softcell broek voor de komende temperaturen.
Ik heb een jas van vaude waar ik best tevreden mee ben, nu nog een broek.

Als je een 2dehands speedpedelec koopt, moet je het gelijkvormigheidsattest hebben en het insxhrijvingsbewijs van de vorige eigenaar.
Moet je dan beide exemplaren hebben van het inschrijvingsbewijs?

Als je een 2dehands speedpedelec koopt, moet je het gelijkvormigheidsattest hebben en het insxhrijvingsbewijs van de vorige eigenaar.
Moet je dan beide exemplaren hebben van het inschrijvingsbewijs?
Altijd, voor gelijk welk voertuig heb je beide delen nodig.
Wanneer je naar de post of div gaat voor de inschrijving, moeten ze beide "ongeldig" gemaakt worden.

FYI: dit is een vraag voor zelfstandigen of mensen met een boekhoudkundige achtergrond

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een tweedehands elektrische bakfiets of longtail. Ik neig meest van al naar een Bullitt (want ubercool), maar ook een Cube Cargo, Douze of Carqon zijn mogelijke kanshebbers.

Die fietsen zitten allemaal rond de 5K - 7K incl. btw en wat accessoires, vandaar dat een leuke tweedehands wel interessant kan zijn.

Mijn vrouw staat echter op het punt om zelfstandige te worden (ik vermoed als bedrijfsleider van haar eigen bv, en niet als éénmanszaak, idk).

Nu zie ik nieuwe mogelijkheden:

1. tweedehands kopen met een aankoopbewijs, en zo in kosten steken
Voordeel: initieel bedrag is lager (maar meestal nog steeds rond de 4-5K)
nadeel: niet nieuw, geen garantie, geen recupereerbare b.t.w.

2. Nieuw kopen

voordeel: btw recupereerbaar dus meteen 21% korting, nieuw, garantie,...
nadeel: de prijs ligt hoger (maar met bovenstaande in rekening, en het feit dat ik een recente motor wil (genre Bosch CX Cargo Gen4) is dat verschil niet zo groot

3. Leasen

Daar ben ik gisteren pas op gekomen.
als je dit leest en invult: https://www.lease-a-bike.be/zelfstandige dan lijkt dit ook iets.
Aantal km staat op 0 omdat ik vermoed dat ze geen kilometervergoeding zal krijgen (of kan dit wel? - extra vraagje)

Bijvoorbeeld:
Schermafbeelding-2023-10-26-091520.png

Vraagje voor iemand met een stromer (st1) men bel/claxon klinkt heel stil iemand die dit ook voor heeft gehad?

Is hier een makkelijke oplossing voor of kan ik er best mee naar de dealer gaan?

Hoe onderhouden jullie je speedpedelec? Staand op de grond, op een fietsstandaard, opgehangen aan een koord in de garage?
Mijn fietsstandaard is waardeloos voor zo'n beest van 40kg. Ketting reinigen is echt zeer ambetant als het achterwiel niet vrij is.

Leasingfiets besteld (Stromer ST3 Pinion). Deze gaat mijn huidige e-bike vervangen (Trek met Boschmotor, geen speedpedelec). En (nog) meer dan de Trek gebruikt worden als autovervanger. Woon-werk is 24 km enkel en met de Trek was dat een uur enkele rit. Zalig fietsen hoor maar praktisch niet haalbaar om dagelijks 2u op de fiets te zitten. Eerder al een speedpedelec een paar weken kunnen testen en qua pendeltijd is dat vergelijkbaar met de auto.

Ik ben ook gaan kijken voor een Klever maar die dealer had niks van testfietsen, ik ga echt geen fiets van tegen de 8000 € kopen als ik die niet kan testen.

Geen idee wat ik met de huidige e-bike ga doen. Ergens tweedehands verkopen of houden voor recreatieve ritjes.

A propos, wat een inefficiënt systeem is dat om die nummerplaat te regelen met leasing zeg, één boeltje van papieren heen en weer opsturen tussen fietsenmaker en leasing.

Terug
Bovenaan