De E-Bike thread

Vorige week een ritje gedaan in het zuiden met een Cube e-mountainbike en heb me dik geamuseerd. Het was ontspannend, snel en ik was niet stik kapot.

Ik was sowieso van plan om dit jaar ook een elektrische fiets te kopen om samen met mijn vriendin te gaan fietsen enzo.

Maar nu weet ik niet wat kopen, ik wil graag elektrisch kunnen mountainbiken als we op vakantie gaan, maar ik wil ook kunnen op het gemak mee fietsen met mijn vriendin, en ik wel niet dat als ik aan de Carrefour mijn fiets 2 minuten zet die meteen gestolen is :p

En mijn budget is maar 3000 euro :D

Enige realistische optie is om zowel een elektrische mountainbike als een elektrische fiets te kopen, maar dan in de Decathlon.
Maar dan heb ik waarschijnlijk rommel en binnen 3 jaar spijt van.
Een fatsoenlijk slot kopen voor die e-mtb? En een anti-diefstalverzekering erbij (die eist dan een fatsoenlijk slot)

De mensen die de speedpedelec gebruiken voor woonwerkverkeer. Wat is jullie gemiddelde snelheid over de rit?
Ik moet tegenwoordig amper op kantoor zijn, en ga voorlopig nog met de trein. Maar eigenlijk is het niet zo ver, 80km waarvan 98% over fietssnelweg F5.
Vandaag doe ik bij momenten 2u over de rit van deur tot deur, omdat ik ook wel marge neem, maar als ik evengoed 2u onderweg ben met de speedpedelec is dat wel een optie om te overwegen. Ik fiets zo al veel, dus het deert me niet echt. De douches op't werk zijn ook fijn meegenomen.

De mensen die de speedpedelec gebruiken voor woonwerkverkeer. Wat is jullie gemiddelde snelheid over de rit?
Ik moet tegenwoordig amper op kantoor zijn, en ga voorlopig nog met de trein. Maar eigenlijk is het niet zo ver, 80km waarvan 98% over fietssnelweg F5.
Vandaag doe ik bij momenten 2u over de rit van deur tot deur, omdat ik ook wel marge neem, maar als ik evengoed 2u onderweg ben met de speedpedelec is dat wel een optie om te overwegen. Ik fiets zo al veel, dus het deert me niet echt. De douches op't werk zijn ook fijn meegenomen.
80 km is wel ver heh, je hebt dan sowieso een tweede accu nodig denk ik
Ik haal 35-41 km/h maar dat is op mijn weg, maar de snelheid die je haalt hangt af van je traject.
Weet ook dat je op het grootste stuk van de F5 (jaagpaden) maar 30 km/h mag rijden. Je kan er wel gemiddeldes halen van 43-44 km/h heb ik van horen zeggen.

Riese en muller multicharger vario 750 kw hs besteld longtail, kan zo de kids afzetten school en doorrijden met comfortabele fiets.

Zijn er tips voor routeplanners specifiek voor speed pedelec? Ik gis dat ik gemiddeld 35-38 ga rijden. Google maps fiets gebruik ik al.
Is geleverd in uitvoering:
Multicharger Mixte GT vario 750 HS Mixte 47 utility grey/black matt 750 Wh Kiox 300 cockpit Cargo-voordrager
Cargotassen
Extra slotketting met tas
Passagierkit
Safety bar kit

In sport stand haal ik vlot 30 km/uur. In turbo stand 40 km/uur als ik goed doortrap.

Test met de kids vanachter ging goed, benen kunnen in cargotassen of daar langs.
Op en afstappen moet je wel kracht en systeem voor hebben.

80 km is wel ver heh, je hebt dan sowieso een tweede accu nodig denk ik
Ik haal 35-41 km/h maar dat is op mijn weg, maar de snelheid die je haalt hangt af van je traject.
Weet ook dat je op het grootste stuk van de F5 (jaagpaden) maar 30 km/h mag rijden. Je kan er wel gemiddeldes halen van 43-44 km/h heb ik van horen zeggen.
80km haal je enkel aan lagere snelheid: 30-35kph cruise. Mijn vriendin heeft destijds 100km gehaald als ze mee reed als ik de koersfiets nam maar das dus op stand 1 aan ~30kph avg. Ik haal zelf, afhankelijk van de windkracht, 50-55km denk ik maar ik heb enkel ervaring met de zomer voorlopig, in de winter zou het wel eens kunnen dat ik niet over en weer geraak...

Gemiddelde snelheid als je gewoon rijdt (45kph waar je kan) hangt sterk van je traject af. Ik haal 'slechts' 35-36 avg over 21km maar ik verlies veel snelheid met door Gent te moeten. Op het stuk naar Gent ligt mijn snelheid wrs ruim boven de 40avg. Als je dus constant op F wegen kan blijven kan je zeker harder.

Toch nog een tweede antwoord
Er zijn nu wel twee speedpedelecs op de markt die die afstand van 85km zonder enig issue aankunnen op één lading.
- De Specter 1 Long Range (ik heb een review gelezen die aangeeft dat de autonomie echt uitzonderlijk is)
- De Opium (beschikbaar 2024)

Beide fietsen gaan wel vlotjes over de 10 kEUR

Je moet voor beide fietsen wel kunnen opladen op je werk, en je kan bij de Opium (en ik denk ook bij de Specter 1) de accu niet uit de fiets halen. Je moet dus een laadpunt hebben in je fietsenstalling
En de Opium is echt een brommer, ik denk dat die 36 kg gaat wegen. Zelf zou ik dat nooit kopen.

Voor Stromer bestaat er een commerciële oplossing om een extra accu op het draagrek mee te nemen. En Klever heeft een specifieke draagtas waar een extra accu in past. Maar reken die extra accu ook maar aan 1500-2000 EUR

Er zijn nu wel twee speedpedelecs op de markt die die afstand van 85km zonder enig issue aankunnen op één lading.
- De Specter 1 Long Range (ik heb een review gelezen die aangeeft dat de autonomie echt uitzonderlijk is)

Je moet voor beide fietsen wel kunnen opladen op je werk, en je kan bij de Opium (en ik denk ook bij de Specter 1) de accu niet uit de fiets halen. Je moet dus een laadpunt hebben in je fietsenstalling
En de Opium is echt een brommer, ik denk dat die 36 kg gaat wegen. Zelf zou ik dat nooit kopen.

Voor Stromer bestaat er een commerciële oplossing om een extra accu op het draagrek mee te nemen. En Klever heeft een specifieke draagtas waar een extra accu in past. Maar reken die extra accu ook maar aan 1500-2000 EUR
Linkje naar de fabrikant. Klikt makkelijk weg:

Die opium heeft wel een hele goede range. De prijs zal er ook wel naar zijn natuurlijk.

Willen kijken voor een elektrische fiets voor pendelen woon werk van mijn vrouw (géén speedelec).
Waarop moet je letten?
' zijn er ook klasses groepen zoals bij koersfietsen (?105,ultegra?)
' welke merken aanraden?
' welk type/positie batterij aan te raden?
' ik vermoed middenmoter best?

Onbegrijpelijk dat die merken kiezen voor een geïntegreerde batterij..

Klever komt ook met een 1600W batterij eind vant jaar.

43km enkel, met een gemiddelde van 41km/u ( Stromer ST3 )

Laatst bewerkt:
De knoop doorgehakt en uiteindelijk deze besteld:

Mijn vriendin staat op het punt om een elektrische fiets te bestellen voor haar Woon-werk verkeer.
Ze gaat waarschijnlijk kiezen voor de Gazelle Avignon C380. Ze heeft ook nog even gekeken voor Cube maar toen de verkoper zei dat de levertermijnen absoluut dramatisch zijn en Gazelle vrij vlot leverbaar was, was ze na een testrit van een aantal modellen toch vrij snel overtuigd.

Mijn vriendin staat op het punt om een elektrische fiets te bestellen voor haar Woon-werk verkeer.
Ze gaat waarschijnlijk kiezen voor de Gazelle Avignon C380. Ze heeft ook nog even gekeken voor Cube maar toen de verkoper zei dat de levertermijnen absoluut dramatisch zijn en Gazelle vrij vlot leverbaar was, was ze na een testrit van een aantal modellen toch vrij snel overtuigd.
Ik ga die van mij halen in Duitsland, daar zijn er voldoende op stock en serieuze kortingen.

Qua garantie en onderhoud zien we later dan wel :p

Speedpedelec nu bijna een jaar en tot nu toe nog steeds tevreden over.

Klever X speed pinion.

Het enige probleem dat ik heb gehad was het contact van de remmen. Remmen zelf werken wel, maar de fiets dacht dat ik steeds remde, waardoor er geen ondersteuning was. Fiets binnen gedaan en is in garantie vervangen. Nadien geen last meer gehad.
Blijkbaar een gekend probleem met deze fiets.

Ik heb er nu 8.500km mee gefietst. De fiets wordt meest gebruikt voor woon-werk verkeer of ritten waarbij ik de auto zou pakken. De ritten dat ik met mijn stadsfiets zou doen, doe ik nog steeds met de "gewone" fiets.

Door verhuis (woon terug dichter bij familie) en speedpedelec heb ik dit jaar 14.000km minder met de auto gereden dan gemiddeld van de voorbije jaren.

Er wordt voor heel de week mooi weer voorspeld.
Lijkt wel een hele week om met de fiets (enfin, speedpedelec) naar 't werk te rijden.:love2:

Laatst bewerkt:
Ik zit verveeld met het feit dat ik mijn speed pedelec tegenwoordig helemaal niet zoveel van stal haal. Maandag - dinsdag - woensdag moet ik mijn dochter en haar twee neefjes naar school brengen - dus dan nog eens 45 minuten naar het werk fietsen na thuiskomst is niet doenbaar omdat ik dan veel te laat op het werk ben. Donderdag zou in theorie wel lukken, maar ik moet tijdig op cursus zijn dus dat wordt al snel een nipte. Vrijdag is een thuiswerkdag.

Ik bekijk net mijn Stromer app en merk dat ik er exact 38000 km heb mee afgelegd .
Amai, sterk. En veel storingen/kosten gehad in die afstand?
Ik heb net mijn ST1 overgekocht na 3 jaar lease. 2 weken later TMM sensor kapot. 265€
Even zuur maar de lease kost 80€ net per maand dus als hij het even volhoudt haal ik dat er wel uit.
13500km ondertussen.

Amai, sterk. En veel storingen/kosten gehad in die afstand?
Ik heb net mijn ST1 overgekocht na 3 jaar lease. 2 weken later TMM sensor kapot. 265€
Even zuur maar de lease kost 80€ net per maand dus als hij het even volhoudt haal ik dat er wel uit.
13500km ondertussen.
In garantie ondertussen vervangen
1 accu
2 omni’s
2 motoren
2 controllers
1 motorkabel

Nadien ook nog eens zelf een nieuwe accu gekocht, na 30 000 km

In garantie ondertussen vervangen
1 accu
2 omni’s
2 motoren
2 controllers
1 motorkabel

Nadien ook nog eens zelf een nieuwe accu gekocht, na 30 000 km
Gelukkig onder garantie want voor de prijs van al die vervangingen samen heb je bijna een nieuwe fiets.

Ik hoop mijn sp nog een jaar bij te houden en te kijken hoe fietsen houdbaar is in combinatie met 2 kinderen.
Sedert de geboorte van de eerste moet er toch veel meer gepland worden en doe ik meer thuiswerk.

Terug
Bovenaan