De E-Bike thread

Of ze weten het gewoon niet. Wat het niet @pardal die onlangs ook nog zei dat hij het nog niet wist? Terwijl dat toch een fervente speedpedelecer is. Dat de verkopers het er niet standaard opzetten is daarom imo ook wel kwalijk.
Yes dat was bij mij. Fiets geleased en ik ging ervan uit dat ze die dan volledig wettelijk in orde zetten. Dus verder geen vragen bij gesteld.

Het blijft me verbazen hoeveel speedpedelecers je ziet die zonder een spiegel rijden.

Hebben die geen schrik voor boetes of dat bij een ongeluk de verzekering niet tussen beiden gaat komen?
Los van het legale is die spiegel ook gewoon super handig. Tijdje geleden was tijdens een rit mijn spiegel losgekomen en dus onbruikbaar, toen besefte ik pas hoe vaak ik die gebruik (werkelijk elke 5 seconden eens snel kijken zoals in de auto)

Voor dat laatste is wel wat meer nodig dan een ontbrekende spiegel.
Ik zou denken dat verzekerraars elk klein dingetje dat niet in orde is zou gebruiken om maar niet te moeten uitbetalen.
Waarom zouden ze uitbetalen als je niet in regel bent? Het is toch je eigen verantwoordelijkheid om te zien dat jouw vervoersmiddel in orde is.

Rij je rond met een afgekeurde auto, zal de verzekering dan nog tussenbeide komen mocht je schade rijden?

Ik heb nu een Klever N Rogue (ketting), en zit slechts aan 2500km. (Door allerlei omstandigheden, het plan is om de komende jaren meer en meer met de speed pedelec naar m'n werk te rijden)

In maart vervalt mijn leasing en mag ik een nieuwe fiets kiezen (als ik wil).
Mijn oorspronkelijke plan was om mijn huidige fiets over te nemen (950€), en hem zelf te verkopen. Maar ik hou de tweedehandsprijzen wat half in de gaten, en er is steeds meer aanbod en dus minder vraag, zeker voor de variant met ketting, dus weet ik niet of het de moeite waard is om daar tijd in te steken.
Nu heb ik deze week een mail gekregen van de leasefirma dat ik 500€ korting krijg op een nieuwe als ik mijn huidige inlever.

Dus ben ik aan het nadenken over de opvolger. Ik ben wel content van mijn N Rogue, uitgezonderd dat de bouwkwaliteit niet erg goed was. Maar alle mankementjes waren gemakkelijk en goedkoop op te lossen. Veel losse bouten, of bouten die snel los kwamen, rare plaatsing van kabels (binnenkant van spatbord, wtf?),...

Ik twijfel om enerzijds bij Klever te blijven, of eens een ander merk te proberen. Maar aangezien ik sowieso een speed pedelec met een achtermotor wil ben ik daar heel beperkt in. Voor zover ik weet enkel Klever, Stromer en Ellio.

De fiets incl accessoires mag max 7000€ kosten. (Huidige helm hou ik, maar slot van ong 100€ is verplicht) ==> Dus met die 500€ korting kan ik tot 7400€ gaan denk ik. Maar hoe goedkoper ik het hou, hoe meer vakantiegeld ik overhou natuurlijk)

De Ellio Original start aan 6.995€, incl verend zadel komt deze op 7.295€. Maar die is echt kotslelijk.
De Ellio Max start aan 7995€, dus te duur.

Bij Stromer verkopen ze de ST3 met ketting niet meer, de Pinion zit aan 8.458€, en dat is nog zonder verende voorvork en zadel)

De ST2 (pinion) zit aan 6.890€ met slechts één 655Wh accu. Met een 983Wh accu, verend zadel en verende voorvork zit deze al aan 8.364€.

Enkel de ST1 (ketting) zou binnen budget vallen, 6.033€ (incl 983Wh accu, verend zadel en verende voorvork), maar dat is een downgrade tov mijn huidige N.

En dan blijft Klever nog over, een verend zadel kost rond de 200€ (kan ik evt wel achteraf met het onderhoudsbudget er laten opsteken, of wisselen met m'n huidige)

Klever N (ketting) = 6.199€ (1600Wh)
Klever N (pinion) = 6.599€ (1600Wh)
Klever X (ketting) = 6.999€ (1200Wh) (1600Wh kost 7.599€)
Klever X (pinion) = 7.249€ (850Wh) (1200Wh kost 7.699€, 1600Wh is 8.299€)

Long story short twijfel ik dus nog tussen een N (ketting of pinion) of een X met ketting.

De X heeft een sterkere motor (800W tov 600W), en een sportievere houding. Maar de N heeft dan een grotere accu. (Alhoewel ik nu met die 1200Wh zonder problemen op m'n werk geraak, moet wel laden om terug thuis te geraken).

Dan ketting of pinion (riem). Ketting is onderhoudsgevoeliger en dat klettert hard bij oneffenheden. Een riem zal denk ik stiller en soepeler zijn.
Maar ik heb indertijd met een Riese&Muller met riem een testrit gedaan en dat was verschrikkelijk, ik moest veel te snel trappen tov de N met ketting. Ik weet niet of dat aan R&M lag of dat dit standaard is voor sp's met riem.

Het blijft me verbazen hoeveel speedpedelecers je ziet die zonder een spiegel rijden.

Hebben die geen schrik voor boetes of dat bij een ongeluk de verzekering niet tussen beiden gaat komen?
Ik heb dat een tijd vrij nutteloos gevonden. Zeker als die naar onder hangt, want dan zie je daar niets mee, mijn arm hangt los in het zicht. Eén van de eerste dingen die ik indertijd gedaan had was die omdraaien naar boven.

Maar een tijdje geleden reed ik nog eens met een gewone fiets, en dan merkte ik dat ik die spiegel echt wel miste.
Dus vrij onbewust gebruik in die blijkbaar wel vaak.

Waarom zouden ze uitbetalen als je niet in regel bent? Het is toch je eigen verantwoordelijkheid om te zien dat jouw vervoersmiddel in orde is.
Omdat er gelukkig limieten aan die eigen verantwoordelijkheid zijn. Een verzekering wordt al snel nutteloos als ze zich bij iedere fout van de verzekeringsnemer kan terugtrekken en al zeker bij schade aan derden.
Je omniumverzekering komt nog steeds tussen wanneer je geen voorrang hebt verleend, de brandverzekering ook wanneer je accidenteel je eigen huis in brand of onder water hebt gezet.
Rij je rond met een afgekeurde auto, zal de verzekering dan nog tussenbeide komen mocht je schade rijden?
Ja, tenzij ze een oorzakelijk verband kunnen bewijzen tussen de schade en de reden waarom hij afgekeurd is.

Die prijzen van die speedpedelecs zijn toch eigenlijk van de pot gerukt?

Voor dat geld koop je een raket van een moto

Ik vind dat echt ongelooflijk. Het is een normaliteit geworden om 3k te betalen voor een 'simpele' fiets. Het speedpedelecs topic snap ik nog minder. Ik ben dan ook absoluut niet het publiek ervoor en ja het is 'een gezonde keuze' om te maken maar 7k+, damn.

Daarom dat zo goed als alle speed pedelecs lease fietsen zijn. Wie gaat er nu in hemelsnaam 7k uit eigen zak dokken voor
Een fiets.

Mijn ST1 heeft ondertussen al 40K kilometer op de teller. Ga hem gewoon “op” rijden voordat ik uitkijk naar iets nieuw.

Daarom dat zo goed als alle speed pedelecs lease fietsen zijn. Wie gaat er nu in hemelsnaam 7k uit eigen zak dokken voor
Een fiets.

Mijn ST1 heeft ondertussen al 40K kilometer op de teller. Ga hem gewoon “op” rijden voordat ik uitkijk naar iets nieuw.

Of je koopt 1tje op de 2dehandsmarkt die uit de lease komt.
Daar zitten geregeld goede deals tussen, kijk naar Waelvis zijne SP bv, maar 2500km, daar kan je nog heel lang geniet van hebben.

Ik heb voor mijne klever met 6500km op de teller maar 2000€ betaald en daar was letterlijk niks aan.
Gewoon 1tje die einde lease was.

die van jou zou ik inderdaad gewoon oprijden, zeker als het tot nu toe een probleemloze 40k waren.

Even deze post van 2023 opnieuw bovenhalen.
* 2023: ~€33,7M omzet - €21,7M verlies

De jaarrekening voor 2024 laat ondertussen op zich wachten, de deadline hiervoor lag op 31 juli.

Vorige week stond er uitgebreid artikel in "De Tijd". Enkele flarden uit het artikel:

Aaaaand... busto: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12/05/belgisch-fietsmerk-cowboy-overname/

Geen verrassing dus...

Klopt in vele gevallen. Een st2 kost nu al 7690€ met zwaarste batterij zie ik net.
Een st1 daarintegen kost "maar" 5200 met dezelfde batterij met haast enige verschil pinion riem vs ketting. Dat is compleet van de pot gerukt! Ik heb een st1 btw en met 1x in het jaar een nieuwe cassette en ketting en ik ben klaar.

Je omniumverzekering komt nog steeds tussen wanneer je geen voorrang hebt verleend, de brandverzekering ook wanneer je accidenteel je eigen huis in brand of onder water hebt gezet.
Voor een omnium bepaal je natuurlijk een premiumprijs voor, stuk duurder dan gewone verzekering.

Je zegt het zelf, accidenteel.
Je, technisch niet in orde SP nemen, doe je niet accidenteel. Jouw huis afbranden of onder water zetten meestal wel.

Ik zou toch niet rondrijden met een voertuig dat wettelijk niet conform is.

Voor een omnium bepaal je natuurlijk een premiumprijs voor, stuk duurder dan gewone verzekering.

Je zegt het zelf, accidenteel.
Je, technisch niet in orde SP nemen, doe je niet accidenteel. Jouw huis afbranden of onder water zetten meestal wel.

Ik zou toch niet rondrijden met een voertuig dat wettelijk niet conform is.
Volledig akkoord met het idee, wetende dat je in een ongekeurd voertuig rijdt, moet je imo ook niet zeveren als de verzekering terugtrekt, maar in de praktijk gaan die dat enkel doen als het ongeval te wijten is aan een technisch probleem.
Maar om in te pikken op het "accidenteel": als je als speedpedeleccer niet weet dat die spiegel er moet zijn, je hebt je brommer-rijbewijs gekregen bij je B en dus geen specifieke opleiding genoten én de verkoper van je nagelnieuwe speedpedelec levert hem zogezegd conform af zonder spiegel. Dat lijkt mij voor de gebruiker/eigenaar van die speedpedelec dan ook wel accidenteel, want hij wist effectief van niet beter.
Dan kan je argumenteren: "maar dat had hij moeten weten", maar dat kan je dan ook weer doortrekken naar iemand die per abuis zijn huis in brand steekt of onder water zet, want meestal is dat ook niet gekomen door een briljant idee.

Mijn nieuwe Stromer ST3 heeft wel veel meer problemen dan mijn vorige.

Sinds een maand of 2 wilde mijn batterij niet meer tot 100% laden, gelukkig had ik nog de batterij van mijn vorige fiets maar die besluit met de koude temperaturen om er aan 20% gewoon mee op te houden. Fijn fietsen zo zonder ondersteuning of licht.

Gelukkig is mijn nieuwe batterij omgewisseld door Stromer, vandaag afgehaald en toen ik hem instak wilde de fiets niet opstarten. Even aan de lader gehangen (dan start de fiets sowieso op), blijkt de nieuwe batterij 0% te hebben. Vreemd want een nieuwe batterij wordt toch steeds met een 30-40% geleverd.
Nu wilt de nieuwe batterij ook niet opladen. Wat een fiasco.

Best dat dit alles onder garantie geregeld wordt, maar wel hoogst ongemakkelijk want die fiets wordt zo goed als 2e auto gebruikt.

Nu met dit sneeuw/ijs weer, laten jullie dan eerder de speedpedelec staan?
Mij lijkt de kans op onderuitgaan groter met mijn speedpedelec dan mijn gewone stadsfiets.

Een fiets.

of het is door de leasing dat fietsen (en auto's) zo duur zijn geworden. Schaf al die leasing af en de fietsen dalen zeer snel in prijs.

Nu met dit sneeuw/ijs weer, laten jullie dan eerder de speedpedelec staan?
Mij lijkt de kans op onderuitgaan groter met mijn speedpedelec dan mijn gewone stadsfiets.
Mij lijkt dat toch levensgevaarlijk, tenzij je voornamelijk op de baan kunt rijden en die ijsvrij is.
Op een gewone fiets heb je toch nog zelf iets meer controle, terwijl bij een speedpedelec de fiets controle over jou heeft voor een stuk.

Op besneeuwde stukken direct wielslip achteraan inderdaad. Voordeel is wel dat je makkelijk op de gewone rijbaan kan rijden ipv de fietspaden, en die liggen meestal wel ok.

Terug
Bovenaan