lookoutordie
Member
Is Tenways een goed merk? Overweeg ook om 2 nieuwe elektrische fietsen aan te schaffen en deze zien er op het eerste zicht wel goed uit. Wil geen speedpedelec.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ik heb de cgo600 pro. Gewoon, toffe, lichte e-bike zonder veel poespas. Weinig onderhoud is ook wel een plus. Het "grootste" nadeel heb ik als ik een uitzonderlijke langere rit doe. Dan is de batterij wat krap en dan is de single-speed niet super praktische. Die is wat hevig afgesteld. Maar voor kort woon-werkverkeer of eens naar de plaatslijke cafe te fietsen. Ideaal. Ander modellen van tenways modellen zullen eerder geschikt zijn voor langere afstanden.Is Tenways een goed merk? Overweeg ook om 2 nieuwe elektrische fietsen aan te schaffen en deze zien er op het eerste zicht wel goed uit. Wil geen speedpedelec.
Ik ken ook iemand met dezelfde fiets - vergelijkbare leeftijd en kilometerstand - en de problemen zijn gewoon 1 op 1 dezelfde. Een van de fietsherstellers bij de dealer heeft 'm ook - weliswaar in HS uitvoering - en hij zegt dat hij zo goed als alle onderdelen al heeft moeten vervangen. Mijn absolute dieptepunt blijft nog steeds de Enviolonaaf die het na goed anderhalf jaar volledig had begeven waarna ik mijn fiets maar liefst 3 maanden kwijt was. Achteraf bekeken had ik gewoon een volledig nieuw wiel onder garantie moeten eisen.Qua rijkwaliteit top, maar bij de keuze van afmontage heb ik soms vragen.
Op onze load ook al miserie gehad met spaken in het achterwiel die zomaar afbreken.
Voorlopig nog niks specifieks voorgehad met de voorvork, maar ze is wel versleten en gaat het dus waarschijnlijk ook binnen afzienbare tijd begeven.Om nog maar te zwijgen van de shitty voorvork die ze in zo'n dure fiets durven steken en de onhandige riempjes voor de kinderzitjes..
Dat is een veel voorkomend probleem bij Stromer. Ik dacht koppelsensor die je eens moet kalibreren als eerste stap. Heb een paar collega's die dat al hebben voorgehad.Deze week wat problemen onderweg met mijn stromer ST3, vrij gevaarlijk zelfs.
Ik reed naar huis van m'n werk en onderweg tijdens het uitbollen blijft mijn stromer maar vanzelf rijden, ik begon zelfs zonder trappen snelheid te maken. Als je dit niet verwacht kan je lelijk tekeer gaan.
Also mijn zwaarste versnelling trapt door, volgende week een nazicht bij de fietsenmaker. Nochtans 10mnd geleden nog maar volledig onderhoud gekregen met een hoop nieuwe onderdelen.
Momenteel 11k km dus niet heel oud.
Dan is 7k wel een heel stevig budget.
Ik heb voor praktisch dezelfde use cases(bijkomende tripjes naar lokale HORECA) een Tenways CGO600 pro. Een stuk goedkoper en is ideaal. Misschien is de cgo800s iets? Of de AGO-T.
Ik heb nu een Klever N Rogue (ketting), en zit slechts aan 2500km. (Door allerlei omstandigheden, het plan is om de komende jaren meer en meer met de speed pedelec naar m'n werk te rijden)
In maart vervalt mijn leasing en mag ik een nieuwe fiets kiezen (als ik wil).
Mijn oorspronkelijke plan was om mijn huidige fiets over te nemen (950€), en hem zelf te verkopen. Maar ik hou de tweedehandsprijzen wat half in de gaten, en er is steeds meer aanbod en dus minder vraag, zeker voor de variant met ketting, dus weet ik niet of het de moeite waard is om daar tijd in te steken.
Nu heb ik deze week een mail gekregen van de leasefirma dat ik 500€ korting krijg op een nieuwe als ik mijn huidige inlever.
Dus ben ik aan het nadenken over de opvolger. Ik ben wel content van mijn N Rogue, uitgezonderd dat de bouwkwaliteit niet erg goed was. Maar alle mankementjes waren gemakkelijk en goedkoop op te lossen. Veel losse bouten, of bouten die snel los kwamen, rare plaatsing van kabels (binnenkant van spatbord, wtf?),...
Ik twijfel om enerzijds bij Klever te blijven, of eens een ander merk te proberen. Maar aangezien ik sowieso een speed pedelec met een achtermotor wil ben ik daar heel beperkt in. Voor zover ik weet enkel Klever, Stromer en Ellio.
De fiets incl accessoires mag max 7000€ kosten. (Huidige helm hou ik, maar slot van ong 100€ is verplicht) ==> Dus met die 500€ korting kan ik tot 7400€ gaan denk ik. Maar hoe goedkoper ik het hou, hoe meer vakantiegeld ik overhou natuurlijk)
De Ellio Original start aan 6.995€, incl verend zadel komt deze op 7.295€. Maar die is echt kotslelijk.
De Ellio Max start aan 7995€, dus te duur.
Bij Stromer verkopen ze de ST3 met ketting niet meer, de Pinion zit aan 8.458€, en dat is nog zonder verende voorvork en zadel)
De ST2 (pinion) zit aan 6.890€ met slechts één 655Wh accu. Met een 983Wh accu, verend zadel en verende voorvork zit deze al aan 8.364€.
Enkel de ST1 (ketting) zou binnen budget vallen, 6.033€ (incl 983Wh accu, verend zadel en verende voorvork), maar dat is een downgrade tov mijn huidige N.
En dan blijft Klever nog over, een verend zadel kost rond de 200€ (kan ik evt wel achteraf met het onderhoudsbudget er laten opsteken, of wisselen met m'n huidige)
Klever N (ketting) = 6.199€ (1600Wh)
Klever N (pinion) = 6.599€ (1600Wh)
Klever X (ketting) = 6.999€ (1200Wh) (1600Wh kost 7.599€)
Klever X (pinion) = 7.249€ (850Wh) (1200Wh kost 7.699€, 1600Wh is 8.299€)
Long story short twijfel ik dus nog tussen een N (ketting of pinion) of een X met ketting.
De X heeft een sterkere motor (800W tov 600W), en een sportievere houding. Maar de N heeft dan een grotere accu. (Alhoewel ik nu met die 1200Wh zonder problemen op m'n werk geraak, moet wel laden om terug thuis te geraken).
Dan ketting of pinion (riem). Ketting is onderhoudsgevoeliger en dat klettert hard bij oneffenheden. Een riem zal denk ik stiller en soepeler zijn.
Maar ik heb indertijd met een Riese&Muller met riem een testrit gedaan en dat was verschrikkelijk, ik moest veel te snel trappen tov de N met ketting. Ik weet niet of dat aan R&M lag of dat dit standaard is voor sp's met riem.
Specter gebruikt nog steeds Enviolo vermoed ik en zou ik daarom vermijden.Net nog eens rondgekeken, en gemerkt dat Specter een nieuw (goedkoper)model heeft.
Wat is er mis met Enviolo? Ik heb al 8k km op mijn automatische HD gearbox zonder problemen en dat werkt echt super smooth. Gewoon gewenste cadans instellen en trappen.Specter gebruikt nog steeds Enviolo vermoed ik en zou ik daarom vermijden.
En hopla nog een tmm-sensor kapot. Juist hetzelfde tegengekomen. Eerst volle bak kracht en dan gedaan. Nog een week kunnen oplappen met kalibreren en met de momentsleutel de achteras wat meer/minder aanspannen maar uiteindelijk toch moeten binnen gaan. Gelukkig nog in garantie.Dat is een veel voorkomend probleem bij Stromer. Ik dacht koppelsensor die je eens moet kalibreren als eerste stap. Heb een paar collega's die dat al hebben voorgehad.
Vraagje uit nieuwsgierigheid - hebben die Enviolo versnellingen zo een slechte reputatie (...)
Geen inspectie, onderhoud of revisie mogelijk. Het is dus gokken wanneer de hub aan vervanging toe is en dat moment kan blijkbaar heel willekeurig zijn. Hier was die al na anderhalf jaar (6 of 7000 km) compleet vastgelopen, wat een ware ravage heeft aangericht aan het achterwiel.Wat is er mis met Enviolo?
Geen inspectie, onderhoud of revisie mogelijk. Het is dus gokken wanneer de hub aan vervanging toe is en dat moment kan blijkbaar heel willekeurig zijn. Hier was die al na anderhalf jaar (6 of 7000 km) compleet vastgelopen, wat een ware ravage heeft aangericht aan het achterwiel.
Heb nu recent een nieuw achterwiel laten spaken met de tweede Enviolohub die wel al 14.000 km meegaat, maar het blijft een grote gok.
Vooral dat, het is niet iets dat je eenvoudig vervangt. Het zou ook minder pijnlijk zijn mocht het niet allemaal zo belachelijk duur zijn en een herstelling of vervangwiel geen maanden op zich laat wachten, zoals bij mij het geval was.Anderzijds is elk plots groot defect gewoon dikke shit natuurlijk.
Of het extra gewicht van een cargo/bakfiets.Misschien dat die naven de hoge krachten van de speedpedelec motoren niet aankunnen?
Eigen aan de werking van zo een naaf gaat dat imo zeker een negatief effect hebben op levensduur en potentieel falen, ook voor het gebruiksgemak - want schakelen onder hoge belasting is eigenlijk te vermijden.Of het extra gewicht van een cargo/bakfiets.
kunt ge doorrijden op die binnenwegen, of veel kruispunten? De meerwaarde in de speedpedelec haalt ge op stukken dat ge kunt doorrijden en niet op stukken waar ge veel moet vertragen, stoppen, voorrang verlenen enz... Want in tijd gaat het dan niet zo veel verschillen met een gewone e-bike. En stoppen aan 45km/h is iets anders dan stoppen aan 25km/h.Veel (tevreden) Stromer ST1-rijders hier? Ik ben me aan het oriënteren op dit model om mijn woon-werk (17 km enkel) wat sportiever en aangenamer te maken. De kleine batterij zou volstaan maar misschien neem ik beter de grote voor evt. langere ritten en met oog op verlies van capaciteit in de toekomst. Zijn de verende vork en het zadel een meerwaarde? Mijn route zou vooral binnenwegen in asfaltwegen bevatten, weinig echte (beton)fietspaden. Ik ben ook wel het 'oncomfortabele' van een koersfiets wel wat gewend.