De E-Bike thread

Ik heb sinds kort de mogelijkheid om een fiets te leasen, aangezien ik al 2 koersfiesten en een mtb heb was ik aan het denken om een speed pedelec te leasen om mee naar het werk te gaan (35km enkel 300 hoogtemeters).

De fiets mag max €5000 kosten volgens de policy. Wat raden jullie zoal aan? Heb gezien dat een Stromer ST1 binnen budget zit.

Sinds 2j een ST3 zonder verende voorvork weliswaar, maar enorm tevreden over. staan ondertussen 10000 km op en hoop er nog wel wat mee te kunnen verder bollen. 2dehands ex lease gekocht voor 3200€ met 3000km erop. Leek mij wel een dealtje.

Welke batterij steekt er in uw ST3? Hoeveel km doe je daar dan mee?
Gisteren even gaan informeren in de winkel en daar raden ze me aan om de zwaarste batterij te nemen (+€800) waardoor ik buiten budget ga.
Ze konden op papier de kleine bestellen om binnen het leasebudget te blijven en dan toch de grote leveren maar dan moet ik het verschil zelf cash leggen bij bestellen van fiets.

Welke batterij steekt er in uw ST3? Hoeveel km doe je daar dan mee?
Gisteren even gaan informeren in de winkel en daar raden ze me aan om de zwaarste batterij te nemen (+€800) waardoor ik buiten budget ga.
Ze konden op papier de kleine bestellen om binnen het leasebudget te blijven en dan toch de grote leveren maar dan moet ik het verschil zelf cash leggen bij bestellen van fiets.
De zwaarste blauwe zat erin. Ik denk full power een 60km ongeveer. Batterij is 2j oud ...

Ik heb een vraagje voor de mensen hier die wat bekend zijn in het wereldje van de elektrische fietsen.

Op het werk doen wij postbedeling (ongeadresseerd drukwerk: infoboekjes voor gemeenten, brieven ivm werken of evenementen, brieven van awv,...), hiervoor gebruiken wij momenteel elektrische fietsen van het Nederlandse postbike.nl. We hebben al een aantal keren nieuwe fietsen van dit merk aangekocht, maar de kwaliteit van deze fietsen lijkt er bij de nieuwe steeds op achteruit te gaan ipv vooruit.

Nu was de vraag of er hier mensen zijn die alternatieven kennen voor deze fietsen.

De fietsen op die website van Cortina zien er niet slecht uit, maar die bagage rekken achteraan zien er toch niet zo stevig uit. Wetende dat wij toch vaak met serieus wat gewicht rondrijden.
Bij onze huidige fietsen is het bagagerek gewoon een deel van het fietskader.

Als ik op cargofietsen zoek zie ik vooral bakfietsen en longtails, niet wat we zoeken dus.

Geen idee of dit rek sterk genoeg is.
Dat ziet er zeker interessant uit.
Momenteel bekijken we ook een andere piste, de kaders van de huidige fietsen zijn immers goed, perfect zelfs. Dus misschien kan het een optie zijn om rond deze kaders zelf een fiets op te bouwen, de vraag is dan natuurlijk wat dit zou gaan kosten.

Wat zijn aanraders qua merken/modellen voor een deftige gewone e-bike?

- Comfort en kwaliteit zijn het belangrijkste
- Lage instap (dus vrouwenmodel)
- Batterij niet onder bagagedrager
- Prijs is niet zo belangrijk (Max 7000€, maar het hoeft natuurlijk niet zo duur te zijn)

- Prijs is niet zo belangrijk (Max 7000€, maar het hoeft natuurlijk niet zo duur te zijn)
Hier tevreden van Specialized Turbo Como 4.0 met riem (bijna 3 jaar geleden gekocht), verleden jaar ook als beste getest door cosumentenbond.
  • Zeer lage instap
  • Goed bereik - vrij grote accu 710Wh
  • Soepele ondersteuning
  • Stijf frame dat zich makkelijk laat sturen
  • Riemaandrijving in combinatie met Enviolo is onderhoudsarm (wat minder efficiënt - maar ik kuis niet graag)
  • Dikke banden met goed ontwerp (vlak stukje centraal voor minder weerstand bij rechtdoor rijden) maken hem comfortabel, zadelpen is ook wat verend - geen idee of dat een groot verschil maakt
  • Remt ook goed
  • Niet te duur - rond de 4k
Puntjes van aandacht:
  • stuur is niet verstelbaar - dus best eens testen
  • er zit geen simpel slot op, maar meestal leg je die toch vast met deftig slot
  • tis een bomma -fiets, je zit dus rechtop, ik vind dat wel fijn gezien gebruik in vrije tijd en dus gewoon graag rondkijk

Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Kort woon-werkverkeer of dagtrip in de bergen?

Hier tevreden van Specialized Turbo Como 4.0 met riem (bijna 3 jaar geleden gekocht), verleden jaar ook als beste getest door cosumentenbond.
  • Zeer lage instap
  • Goed bereik - vrij grote accu 710Wh
  • Soepele ondersteuning
  • Stijf frame dat zich makkelijk laat sturen
  • Riemaandrijving in combinatie met Enviolo is onderhoudsarm (wat minder efficiënt - maar ik kuis niet graag)
  • Dikke banden met goed ontwerp (vlak stukje centraal voor minder weerstand bij rechtdoor rijden) maken hem comfortabel, zadelpen is ook wat verend - geen idee of dat een groot verschil maakt
  • Remt ook goed
  • Niet te duur - rond de 4k
Puntjes van aandacht:
  • stuur is niet verstelbaar - dus best eens testen
  • er zit geen simpel slot op, maar meestal leg je die toch vast met deftig slot
  • tis een bomma -fiets, je zit dus rechtop, ik vind dat wel fijn gezien gebruik in vrije tijd en dus gewoon graag rondkijk

Die ziet er inderdaad wel interessant uit, en een dealer hier niet ver van.

Riemaandrijving heeft ze het voorlopig wel moeilijk mee, ze heeft een paar jaar geleden een testrit gedaan met een Riese&Muller Nevo (speed pedelec), en die reed verschrikkelijk. Je trapt je ermee dood qua aantal omwentelingen.
Mijn neef heeft een R&M Load en zegt hetzelfde.

Maar een deftige testrit is sowieso nodig.

Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Kort woon-werkverkeer of dagtrip in de bergen?

Het is voor m'n vrouw, ze gaat hem vooral gebruiken voor kort woon-werkverkeer en voor korte ritjes.
Af en toe voor een recreationeel tochtje, maar hier in de buurt dus vlak.

Die ziet er inderdaad wel interessant uit, en een dealer hier niet ver van.

Riemaandrijving heeft ze het voorlopig wel moeilijk mee, ze heeft een paar jaar geleden een testrit gedaan met een Riese&Muller Nevo (speed pedelec), en die reed verschrikkelijk. Je trapt je ermee dood qua aantal omwentelingen.
Mijn neef heeft een R&M Load en zegt hetzelfde.

Dat ligt eigenlijk niet aan de (gates) riem, maar aan de enviolo versnelling.
Een riem met bv. Nexus of Alfine versnellingsnaaf zal helemaal anders rijden.

Geen Enviolo, maar andere miserie door nalatigheid bij de fietsenmaker deze keer. Achterwiel van mijn Riese & Muller bakfiets is altijd al een probleemkindje geweest (spontaan verlies van spaken, neiging om scheef te trekken), maar nu was het na bijna 5 jaar toch echt tijd voor een nieuw wiel. Handgespaakt wiel bleek goedkoper dan een officieel vervangwiel en het ging ongeveer een week duren zei mijn vertrouwde hersteller. Meer dan 3 weken later krijg ik gisteren ein-de-lijk het bericht dat-ie klaar is. Rekening blijkt al bij al mee te vallen: 335 voor een handgespaakt wiel en 150 voor werkuren (a rato van 85 EUR / uur) en een paar onderdelen.

Ik vertrek ermee naar huis en na honderd meter hoor ik een raar geluid. Dacht eerst dat het het achterspatbord was, want dat hing niet bevestigd zoals het hoort, dus ik draai om. Even verder loopt de fiets helemaal vast. Blijkt er nog een spanband rond het voorwiel te zitten die er helemaal is ingedraaid en het spatbord heeft vernield en de remleiding heeft overgetrokken. Duizend excuses en een vervangfiets gekregen. Het is een Urban Arrow en dat voelt toch als een BMW inruilen voor een Peugeot.

Het is voor m'n vrouw, ze gaat hem vooral gebruiken voor kort woon-werkverkeer en voor korte ritjes.
Af en toe voor een recreationeel tochtje, maar hier in de buurt dus vlak.

Dan is 7k wel een heel stevig budget.
Ik heb voor praktisch dezelfde use cases(bijkomende tripjes naar lokale HORECA) een Tenways CGO600 pro. Een stuk goedkoper en is ideaal. Misschien is de cgo800s iets? Of de AGO-T.

Geen Enviolo, maar andere miserie door nalatigheid bij de fietsenmaker deze keer. Achterwiel van mijn Riese & Muller bakfiets is altijd al een probleemkindje geweest (spontaan verlies van spaken, neiging om scheef te trekken), maar nu was het na bijna 5 jaar toch echt tijd voor een nieuw wiel. Handgespaakt wiel bleek goedkoper dan een officieel vervangwiel en het ging ongeveer een week duren zei mijn vertrouwde hersteller. Meer dan 3 weken later krijg ik gisteren ein-de-lijk het bericht dat-ie klaar is. Rekening blijkt al bij al mee te vallen: 335 voor een handgespaakt wiel en 150 voor werkuren (a rato van 85 EUR / uur) en een paar onderdelen.

Ik vertrek ermee naar huis en na honderd meter hoor ik een raar geluid. Dacht eerst dat het het achterspatbord was, want dat hing niet bevestigd zoals het hoort, dus ik draai om. Even verder loopt de fiets helemaal vast. Blijkt er nog een spanband rond het voorwiel te zitten die er helemaal is ingedraaid en het spatbord heeft vernield en de remleiding heeft overgetrokken. Duizend excuses en een vervangfiets gekregen. Het is een Urban Arrow en dat voelt toch als een BMW inruilen voor een Peugeot.
Qua rijkwaliteit top, maar bij de keuze van afmontage heb ik soms vragen.
Op onze load ook al miserie gehad met spaken in het achterwiel die zomaar afbreken. Om nog maar te zwijgen van de shitty voorvork die ze in zo'n dure fiets durven steken en de onhandige riempjes voor de kinderzitjes..

Terug
Bovenaan