De E-Bike thread

Ik heb enkel het comfortstuur overwegen omdat ik absoluut niet graag meer agressief zit. Ook totaal geen last van pijn ergens op mijn ST3, maar het stuur is inderdaad wel zeer breed.
Heeft de keuze voor een breed stuur niet te maken met de stabiliteit aan hoge snelheden?
 
Ik heb enkel het comfortstuur overwegen omdat ik absoluut niet graag meer agressief zit. Ook totaal geen last van pijn ergens op mijn ST3, maar het stuur is inderdaad wel zeer breed.
Heeft de keuze voor een breed stuur niet te maken met de stabiliteit aan hoge snelheden?
Dit vroeg ik me dus gisteren ook af.
Net een ST3 pinion geleased en na 20km krijg ik vaak wat tintelende vingers aan de linkerhand. Een collega met dezelfde fiets heeft het ook.
Dus kan het aan het brede stuur liggen?
 
Ik heb enkel het comfortstuur overwegen omdat ik absoluut niet graag meer agressief zit. Ook totaal geen last van pijn ergens op mijn ST3, maar het stuur is inderdaad wel zeer breed.
Heeft de keuze voor een breed stuur niet te maken met de stabiliteit aan hoge snelheden?
Hier staat ook het comfortstuur erop omdat mijn vriendin ook niet gewoon is van zo agressief op een fiets te zitten.
Stabiliteit is waarschijnlijk de achterliggende gedachte inderdaad. De vraag is natuurlijk in hoeverre het echt zó breed moet zijn? Ze offeren op die manier namelijk wel comfort op...

Dit vroeg ik me dus gisteren ook af.
Net een ST3 pinion geleased en na 20km krijg ik vaak wat tintelende vingers aan de linkerhand. Een collega met dezelfde fiets heeft het ook.
Dus kan het aan het brede stuur liggen?
Is moeilijk met 100% zekerheid te zeggen maar volgens mij veel kans dat het aan de stuurbreedte ligt. Die tintelende vingers/handen is een typische klacht.
Ik ben vanmorgen met de Stromer naar het werk gereden. Ik had halfweg opnieuw wat last van opkomende tintelingen, ik heb mijn handen verzet tot net naast de remgrepen, en dat gaf direct toch een wat ander gevoel. Natuurlijk zijn de handvaten dan weer niet gemaakt om daar je handen te zetten dus dan heb je dat weer... en zo is het dus altijd iets :tongue:
 
Mijn vrouw heeft de +4 en is daar super tevreden van. Heel comfortabel, de Bosch Performance is krachtig.
Blijkbaar is de nieuwe +3 zeer vergelijkbaar dus kan hem alleen maar aanraden.
 
Mijn vrouw heeft de +4 en is daar super tevreden van. Heel comfortabel, de Bosch Performance is krachtig.
Blijkbaar is de nieuwe +3 zeer vergelijkbaar dus kan hem alleen maar aanraden.
Het zou dan gaan over het 2022 model. Hier in de streek zijn nogal wat bergjes, dus moet wel iets aankunnen. Heb niet zoveel eisen, alleen dat hij comfortabel is en een goede en krachtige motor. Merci voor het antwoord.
 
Vandaag en afgelopen vrijdag met mijn vriendin hare Stromer ST3 (die ik lease) woon-werk gedaan bij wijze van test.

Normaal gezien zouden we als kaders binnenkort ook fietsvergoeding krijgen naast onze firmawagen en aangezien het leasecontract binnenkort afloopt toch aan het nadenken om zelf misschien enen te leasen nu. Vooral eigenlijk ook omdat ik het als een goeie manier zie om wat extra beweging te hebben ipv stil te zitten in de wagen.

Al bij al voorlopig een goeie eerste ervaring maar soms toch verschoten van hoe hard (gevoel, niet snelheid) die fiets rijdt, heb ook wel wa last: tintelende handen, pijnlijke polsen, schouders... ben eens benieuwd of dat kwestie van gewenning is maar het zijn typische sympthomen van een slechte bike fit. Mogelijks veroorzaakt door het feit dat ik met mijn 1m96 eigenlijk een XL nodig heb ipv een L maar eigenlijk denk ik dat het stuur het echt probleem is: véél te breed.
Dat is de reden dat ik een ST1 verkoos boven een ST3.
Ik wou per se een rechte zit en een zo hoog mogelijk en gebogen stuur. Ik ben 1m90 en heb er totaal geen last van.

Voor ik de ST1 leasde heb ik een tijdje met de Trek commuter 8s van mijn schoonbroer gereden om te zien of een speedpedelec haalbaar was.
Die fiets had een recht stuur en een sportieve zit, wat zorgde voor pijnlijke polsen en en tintelende vingers.

Mocht je toch gaan voor een ST3, opteer dan zeker voor de verhoogde stuurpen en het riser stuur met meeste backsweep.
Op een L kader ga je dan nog wat rechter zitten dan op een XL.

Beste van al is proefritten maken met de configuratie die je wil.
 
Het zou dan gaan over het 2022 model. Hier in de streek zijn nogal wat bergjes, dus moet wel iets aankunnen. Heb niet zoveel eisen, alleen dat hij comfortabel is en een goede en krachtige motor. Merci voor het antwoord.
Ik heb de District+ 8 een jaar geleden gekocht en toch zeer tevreden van de ondersteuning/motor. Die heeft dezelfde Bosch Performance motor als de Verve+ 3, zie ik.
 
Vandaag zwaar gefrustreerd naar huis gereden na de nachtshift met de ST3 .
Al van bij vertrek moest ik meer moeite doen dan anders en heb nooit de 45 gehaald.

Uiteindelijk na enkele km gestopt om te kalibreren en dat werd enkel erger. Op een gegeven moment amper de 40 nog halen dus weer gestopt om te kalibreren.
Weer zonder resultaat en dan nog maar eens gestopt en volledig uit gezet.
Toen heb ik het opgeven en reed ik echt top mijn gemak op stand 3 en zelfs op 32 voelde ik hem remmen.
Na nog geen 400 km afgelegd te hebben is dit een serieuze domper
 
Klinkt als een softwarematig probleem. Probleem met de sensor kan ook.
Het is alleszins een probleem dat vaak gehoord is op de ST3. Ik zou het voorleggen aan de fietsmaker.


Voor de toekomst houd ik de Ellio Max in de gaten. Ze hebben begrepen dat ze van die kleine wielen af moeten. Heel benieuwd naar de testen met de Max.
 
Tis nog erger geworden.
Toen ik thuis kwam van de nachtshift reed hij gisteren wel normaal maar toen ik afstapte en de poort wou openen ging de fiets er opeens vandoor toen ik er naast stond.
Gelukkig kon ik direct de remmen inknijpen andere weet ik niet waar de fiets terecht gekomen was.
Toen ik hem dan naar de schuur wandelde zag ik een koppelingsensor fout.
Die krijg ik niet weg dus dat is morgen bellen naar de FM
 
Tis nog erger geworden.
Toen ik thuis kwam van de nachtshift reed hij gisteren wel normaal maar toen ik afstapte en de poort wou openen ging de fiets er opeens vandoor toen ik er naast stond.
Gelukkig kon ik direct de remmen inknijpen andere weet ik niet waar de fiets terecht gekomen was.
Toen ik hem dan naar de schuur wandelde zag ik een koppelingsensor fout.
Die krijg ik niet weg dus dat is morgen bellen naar de FM
Hopelijk kunnen ze dat vlot en duurzaam oplossen zodat je daar na die interventie van de FM van af bent. Gelukkig hebben wij met de ST3 zo'n dingen niet voor gehad.

Ondertussen heb ik er met ST3 een rit of 6 opzitten over de laatste 3 weken. Heb de laatste ritten geen last meer gehad van tintelende handen etc. Het dragen van mijn fietshandschoenen zal misschien helpen en op de mooiere stukken asfalt neem ik het stuur ook automatisch wat centrale vast, dat helpt misschien ook wel. Ik denk dat de uiteindelijk oplossing hier gaat zijn dat ik de fiets terug overneem van mijn vriendin ipv een volledig nieuwe te leasen en dan kan ik gewoon ne nieuwe koersvelo leasen ondertussen :unsure:
 
Sinds eind april 900km woon-werkverkeer gefietst.
Oorspronkelijk ging ik één keertje per week met de fiets gaan maar dat viel zo goed mee dat ik nu meer met de fiets ga dan met de auto.

Doen jullie zelf iets van onderhoud aan de fiets?
Ik spuit hem af en toe af als ie vuil is maar voor de rest nog niet veel tijd in gestoken.

Is een ketting smeerolie aan te raden of is gewoon af en toe wat wd40 ook goed?
 
Tis nog erger geworden.
Toen ik thuis kwam van de nachtshift reed hij gisteren wel normaal maar toen ik afstapte en de poort wou openen ging de fiets er opeens vandoor toen ik er naast stond.
Gelukkig kon ik direct de remmen inknijpen andere weet ik niet waar de fiets terecht gekomen was.
Toen ik hem dan naar de schuur wandelde zag ik een koppelingsensor fout.
Die krijg ik niet weg dus dat is morgen bellen naar de FM
Ik heb sinds vandaag de fiets terug en er was een stekker vervangen. Die was blijkbaar kapot of los getrokken of zo.
Reed weer erg lekker naar huis nu
 
Sinds eind april 900km woon-werkverkeer gefietst.
Oorspronkelijk ging ik één keertje per week met de fiets gaan maar dat viel zo goed mee dat ik nu meer met de fiets ga dan met de auto.

Doen jullie zelf iets van onderhoud aan de fiets?
Ik spuit hem af en toe af als ie vuil is maar voor de rest nog niet veel tijd in gestoken.

Is een ketting smeerolie aan te raden of is gewoon af en toe wat wd40 ook goed?
geen wd40
Dat is namelijk geen smeermiddel.
Best iets nemen specifiek voor fietskettingen.
 
Sinds een 1.5 week de Trek Verve +3 in bezit. Paar kilometers gemaakt en wel tevreden erover. Ga wel nog vragen om het schakelen beter af te stellen, want dat hapert soms wel. Hij is wel minder soepel dan de Flyer, die ik van mijn ouders had, maar dat was ook een andere prijscategorie.
 
Iemand toevallig al met de Specter gereden?

Als particulier wat aan de dure kant, maar de specs zijn wel impressionant.
 
Sinds eind april 900km woon-werkverkeer gefietst.
Oorspronkelijk ging ik één keertje per week met de fiets gaan maar dat viel zo goed mee dat ik nu meer met de fiets ga dan met de auto.

Doen jullie zelf iets van onderhoud aan de fiets?
Ik spuit hem af en toe af als ie vuil is maar voor de rest nog niet veel tijd in gestoken.

Is een ketting smeerolie aan te raden of is gewoon af en toe wat wd40 ook goed?
Elke 500km ontvet en smeer ik de ketting.
Ook al eens de remblokjes vervangen. Ondertussen al 6500km probleemloos gefietst.
 
Vergelijkbaar met een Stromer, wat logisch is gezien de grootte van de batterij.
 
Terug
Bovenaan