De E-Bike thread

Sinds eind april 900km woon-werkverkeer gefietst.
Oorspronkelijk ging ik één keertje per week met de fiets gaan maar dat viel zo goed mee dat ik nu meer met de fiets ga dan met de auto.

Doen jullie zelf iets van onderhoud aan de fiets?
Ik spuit hem af en toe af als ie vuil is maar voor de rest nog niet veel tijd in gestoken.

Is een ketting smeerolie aan te raden of is gewoon af en toe wat wd40 ook goed?
WD40 trekt vuil aan. laat die maar staan.

Beste is ketting olie op basis van wax zoals T9 boeshield

Ik doe men ketting om de 300km. Met een propere vot, ketting droog/proper maken en opnieuw insmeren. Niet te veel gebruiken! enkele uren laten in trekken en terug met een vod er ligt over gaan.

Ketting, casette, remblokken is gemakkelijk zelf te doen en veel goedkoper...

55K km gefiets WW op 6j
 
Iemand toevallig al met de Specter gereden?

Als particulier wat aan de dure kant, maar de specs zijn wel impressionant.
Als ik dat goed zie maakt zo'n Specter gebruik van een middenmotor? Met andere woorden jaag je bij het starten/optrekken dus elke keer tot 1200W door u drivetrain... good luck with that. Misschien is dat bij een riemaandrijving een non-issue maar bij een ketting zou ik dat nooit van zen leven kopen. Er is een reden waarom ze bij Stromer hun aandrijving in hun achterwiel steken... dat is niet voor het gemak.

Los daarvan vind ik het wel een bijzonder knappe fiets en dat verschil in gewicht zal ook wel een heel ander gevoel geven. Ik weet alleen niet of ik zo'n Speed Pedelec nu wel echt in carbon wil :unsure:


Blij dat we daar geen fiets hebben gekocht.
Ik kan het volledig artikel niet lezen maar ik moet spontaan aan Cowboy denken :unsure:
Verlies maken met de belofte dat het tijdelijk is en dat een start-up altijd verlies maakt in die start-up fase maar dan blijkt na een paar jaar dat ondanks scherp stijgende omzetcijfers de verliezen zich blijven opstapelen...
 
Riese en muller multicharger vario 750 kw hs besteld longtail, kan zo de kids afzetten school en doorrijden met comfortabele fiets.

Zijn er tips voor routeplanners specifiek voor speed pedelec? Ik gis dat ik gemiddeld 35-38 ga rijden. Google maps fiets gebruik ik al.
 
Riese en muller multicharger vario 750 kw hs besteld longtail, kan zo de kids afzetten school en doorrijden met comfortabele fiets.

Zijn er tips voor routeplanners specifiek voor speed pedelec? Ik gis dat ik gemiddeld 35-38 ga rijden. Google maps fiets gebruik ik al.
 
Riese en muller multicharger vario 750 kw hs besteld longtail, kan zo de kids afzetten school en doorrijden met comfortabele fiets.

Zijn er tips voor routeplanners specifiek voor speed pedelec? Ik gis dat ik gemiddeld 35-38 ga rijden. Google maps fiets gebruik ik al.
dus dat is een full blown speedelec, als longtail. Zoveel zijn er toch ook niet in dat genre, nee?
 
Als ik dat goed zie maakt zo'n Specter gebruik van een middenmotor? Met andere woorden jaag je bij het starten/optrekken dus elke keer tot 1200W door u drivetrain... good luck with that. Misschien is dat bij een riemaandrijving een non-issue maar bij een ketting zou ik dat nooit van zen leven kopen. Er is een reden waarom ze bij Stromer hun aandrijving in hun achterwiel steken... dat is niet voor het gemak.

Los daarvan vind ik het wel een bijzonder knappe fiets en dat verschil in gewicht zal ook wel een heel ander gevoel geven. Ik weet alleen niet of ik zo'n Speed Pedelec nu wel echt in carbon wil :unsure:


Ik kan het volledig artikel niet lezen maar ik moet spontaan aan Cowboy denken :unsure:
Verlies maken met de belofte dat het tijdelijk is en dat een start-up altijd verlies maakt in die start-up fase maar dan blijkt na een paar jaar dat ondanks scherp stijgende omzetcijfers de verliezen zich blijven opstapelen...
Aja tuurlijk. Al die nieuwe merken die enkel elektrische fietsen maken, van waar komen die opeens vandaan met een eigen aandrijflijn en waarom zouden die rendabel zijn. Ik kan me voorstellen dat ze ook nog eens regelmatig aan het internet gekoppeld moeten worden en dat die online ondersteuning bij faillissement ook wegvalt. Bij elektrische auto's net hetzelfde, met uitzondering van Tesla.
 
Als ik dat goed zie maakt zo'n Specter gebruik van een middenmotor? Met andere woorden jaag je bij het starten/optrekken dus elke keer tot 1200W door u drivetrain... good luck with that. Misschien is dat bij een riemaandrijving een non-issue maar bij een ketting zou ik dat nooit van zen leven kopen. Er is een reden waarom ze bij Stromer hun aandrijving in hun achterwiel steken... dat is niet voor het gemak.

Los daarvan vind ik het wel een bijzonder knappe fiets en dat verschil in gewicht zal ook wel een heel ander gevoel geven. Ik weet alleen niet of ik zo'n Speed Pedelec nu wel echt in carbon wil :unsure:


Ik kan het volledig artikel niet lezen maar ik moet spontaan aan Cowboy denken :unsure:
Verlies maken met de belofte dat het tijdelijk is en dat een start-up altijd verlies maakt in die start-up fase maar dan blijkt na een paar jaar dat ondanks scherp stijgende omzetcijfers de verliezen zich blijven opstapelen...

Cowboy draait toch nog altijd ?

Destijds hun fiets geleased die toen 2000 euro was en dat was toch wel een koopje.

Leasing is ondertussen verlopen na 3 jaar en hij rijd nog altijd vlot.

Onderhoud doe ik in een gewone zaak, wat dan alles buiten echt motor onderhoud is. Maar heb gelezen dat ze misschien echte service punten opstarten binnenkort.

Ook nooit echt kosten gehad buiten banden en remmen, en onlangs de aandrijfriem voor €40 (dan moest je die online bestellen en dan heb ik ze laten plaatsen bij de fietsenmaker. Helpt wel dat ik er een goede relatie mee heb want velen zie ik dat wel weigeren)
 
er is een moment geweest, november 2022, dat de Cowboy 3 aan letterlijk 50% te koop stond (€1190 zonder opties).
Veel van mijn vrienden hebben het mij toen afgeraden want in slechte papieren en proprietary systeem etc.. Heel heel heel veel spijt van.

Daar koop je geen enkele andere ebike voor.
 
er is een moment geweest, november 2022, dat de Cowboy 3 aan letterlijk 50% te koop stond (€1190 zonder opties).
Veel van mijn vrienden hebben het mij toen afgeraden want in slechte papieren en proprietary systeem etc.. Heel heel heel veel spijt van.

Daar koop je geen enkele andere ebike voor.
U vrienden hebben natuurlijk wel gelijk. Ook dit jaar hebben ze nog 10 miljoen opgehaald om proberen winstgevend te worden. Waarom zou je het lot van je fiets willen koppelen aan het succes van een bedrijf?

Nu proberen ze in zee te gaan met fietsenwinkels. Denk je dat de gemiddelde winkel die al verzuipt in het werk en personeel tekort heeft daar op zit te wachten? Ze vangen op heel veel plaatsen bot.

9 kansen op 10 krijg je een van moof-scenario. Het bedrijf kan wel interessant zijn maar er hangen tegen dan zoveel schulden aan vast dat niemand het over wil nemen.

Kan Cowboy de unicorn zijn, zoals Tesla dat gedaan heeft in de autobranche? Uiteraard dat dit kan, maar de kans dat ze failliet gaan is wel 10x groter.
 
Cowboy draait toch nog altijd?

Destijds hun fiets geleased die toen 2000 euro was en dat was toch wel een koopje.

Leasing is ondertussen verlopen na 3 jaar en hij rijd nog altijd vlot.

Onderhoud doe ik in een gewone zaak, wat dan alles buiten echt motor onderhoud is. Maar heb gelezen dat ze misschien echte service punten opstarten binnenkort.

Ook nooit echt kosten gehad buiten banden en remmen, en onlangs de aandrijfriem voor €40 (dan moest je die online bestellen en dan heb ik ze laten plaatsen bij de fietsenmaker. Helpt wel dat ik er een goede relatie mee heb want velen zie ik dat wel weigeren)
For now...

* 2020: ~€16M omzet - €12M verlies
* 2021: ~€16M omzet (=) - ~€25M verlies (x2)
* 2022: ~€40M omzet (+150%) - ~€32M verlies

Het is 100% wat @Airjinx hierboven zegt. Cowboy kan over 10 jaar inderdaad die Unicorn blijken maar de kans is véél groter dat ze binnen de 5 jaar failliet zijn.
Het is hetzelfde met elke start-up: er wordt bij opstart een enorme put gegraven, zeker als er (minstens deels) in eigen beheer fysieke goederen geproduceerd moeten worden. De angel investors blijven de eerste jaren extra kapitaal in de start-up steken in de hoop dat het bedrijf na x aantal jaar uit de rode cijfers geraakt maar als dat niet lukt of niet snel genoeg kiezen die angel investors op een bepaald moment ook eieren voor hun geld en dan zakt heel den boel ineen. Cowboy is nog lang niet uit die initiële fase...
 
Ik heb in september vorig jaar een cowboy gekocht aan toen al een lage prijs voor een elektrische fiets. (€1600)
Persoonlijk heb ik nog geen problemen ermee gehad.
Wat me wel al is opgevallen is dat de support minder responsief is.
Lijkt me frustrerend als je met problemen zit.
Het aantal klachten lijkt me wel mee te vallen.

Het valt inderdaad nog te zien hoe dit jaar verloopt.
Ze hebben nu op korte tijd toch 2 nieuwe "modellen" aangekondigt
1 model waar de zithouding rechter is, je hoorde vaak als opmerking dat het een te sportieve houding was.
Het andere is eigelijk van elk beschikbaar model een meer basis model met ketting ipv riem en minder opties (draadloos laden voor u gsm, spatborden, batterij indicator etc,...)

Ze hopen hiermee wat meer mensen aan te trekken door de verschillende prijssegmenten aan te spreken
 
En zo ook de prijzen van hun normale versies te verhogen ;p
Kan hier toch ook niet klagen over cowboy. Twee jaar geleden een v1+ gekocht voor €990 en tot nu toe nog geen problemen gehad. Voor dat geld kan je niets gelijkaardig vinden.
 
Vandaag de remmen van mijn speed-pedelec nog eens ten volle getest. Ik reed tegen 45 km/h op het fietspad, er staat een Renault Kangoo met open schuifdeur naast het fietspad. Er komt een jongen van 10 jaar uit de deur van een huis gewandeld, en die steekt zonder op te letten (hij was naar het scherm van zijn telefoon aan 't kijken) het fietspad over om in die auto te stappen...
Mijn remmen werken nog goed...
 
Riese en muller multicharger vario 750 kw hs besteld longtail, kan zo de kids afzetten school en doorrijden met comfortabele fiets.

Zijn er tips voor routeplanners specifiek voor speed pedelec? Ik gis dat ik gemiddeld 35-38 ga rijden. Google maps fiets gebruik ik al.
Ik ben zelf ook naar deze fiets aan het kijken. Met passagierdrager en veiligheidsbeugels? Listprijs is dan 7.2k denk ik. Hoeveel heb je er effectief voor betaald of gaat het via leasing? Ik overweeg het damesmodel (onderstaande config), dan kan de vrouw er ook met onze twee kinderen mee fietsen.

Ben wel benieuwd naar je bevindingen qua speed pedelec gezien de middenmotor. Zou super zijn als je een update kunt geven binnenkort.


multicharger-mixte-seattle.jpg
 
Ik ben zelf ook naar deze fiets aan het kijken. Met passagierdrager en veiligheidsbeugels? Listprijs is dan 7.2k denk ik. Hoeveel heb je er effectief voor betaald of gaat het via leasing? Ik overweeg het damesmodel (onderstaande config), dan kan de vrouw er ook met onze twee kinderen mee fietsen.

Ben wel benieuwd naar je bevindingen qua speed pedelec gezien de middenmotor. Zou super zijn als je een update kunt geven binnenkort.


multicharger-mixte-seattle.jpg
De vrouw van m'n neef heeft zo ene. Is wel praktisch, maar Speed Pedelec snelheden haal je daar niet (vlot/aangenaam) mee.

30-35 max, anders trap je je zot zegt ze.
 
De vrouw van m'n neef heeft zo ene. Is wel praktisch, maar Speed Pedelec snelheden haal je daar niet (vlot/aangenaam) mee.

30-35 max, anders trap je je zot zegt ze.
Alles boven de 25 (en zeker boven de 30) zijn toch per definitie "speedpedelec snelheden" want met een andere "niet speedpedelec" zou je die snelheden al helemaal niet halen.
45 is de maximum snelheid voor een speedpedelec, maar meestal ligt de snelheid bij dergelijke toch eerder tussen de 30 (35) en de 40.
 
Alles boven de 25 (en zeker boven de 30) zijn toch per definitie "speedpedelec snelheden" want met een andere "niet speedpedelec" zou je die snelheden al helemaal niet halen.
45 is de maximum snelheid voor een speedpedelec, maar meestal ligt de snelheid bij dergelijke toch eerder tussen de 30 (35) en de 40.
Met echte Speed Pedelec snelheden bedoel ik 40-45. SP's met middenmotor zijn voor mij "halve" SP's.

En ik heb het over cruise snelheden op lange rechte stukken. Niet over het gemiddelde van een traject, want daar heb je te veel randzaken die de snelheid beïnvloeden.
 
Ik kan een trek allant +8s kopen die 11 maanden oud is.
Deze heeft 2000km.
Wat is de kostprijs ongeveer van een onderhoud?
Om de hoeveel tijd/km steek je deze binnen bij de fietsenboer?
Is een 625kwh batterij dat er inzit. Is deze voldoende voor 38km?
 
Terug
Bovenaan