De Coverthread: Van A(bsoluut fantastisch) tot Z(aaddodend slecht)

De eerste plaat die ik ooit kocht van the Beatles was Rock and Roll, dat is een triple album met 2 platen van de Beatles, waarvan de helft covers zijn, en het studio album met dezelfde naam van John Lennon ( Rock and Roll uit 1975).
De LP van John Lennon moet zowat zijn aller zwakste zijn, met enkel covers en eigenlijk geen uitschieters.
De 2 Beatles platen zijn andere koek, zij zijn ooit begonnen als coverband, en dat hoor je ook aan de nummers op deze twee platen.
Dit is zo'n nummer van op die plaat:
long tall sally, origineel van Little Richard, en het is bijna heiligschennis wat ik nu ga zeggen, maar de versie van The Beatles is meer Rock n Roll. :music:
 
Vandaag was he ideaal weer om dit nog eens boven te halen
Origineel van Will Tura, deze cover stond op de CD Turalura uit 1990 alweer.
 
Het is hier precies de moment om een beetje Jazz te posten :)

A love Supreme is een album en een nummer van John Coltrane.
Maar sacrilege, want ik vind deze versie van Branford Marsalis veel beter.


Alice Coltrane, de vrouw van, bracht deze versie uit:


Deze twee versies zijn terug te vinden op een schitterende verzamelaar uit 1994 in de Red Hot Aids benefit series: Stolen Moments: Red Hot + Cool, het is geen Jazz verzamelaar, er staat Jazz op, maar ook Hip Hop en nog enkele andere genres, echt een aanrader.

Stolen Moments: Red Hot + Cool op YouTube
 
Street performance van Oh Well van Peter Green's Fleetwood Mac (eventjes de freeze in het midden uitzitten). BG-publiek spotted:unsure:
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Deze morgend op de radio speelde er that's when i reach for my revolver van Moby, na het nummer vertelde de DJ dat dit nummer oorspronkelijk van de groep Mission Of Burma was, iets wat ik zou moeten weten, want ik heb de live verzamelaar van deze groep in mijn cd kast staan, maar ik was dat dus compleet vergeten.
En dat is spijtig, want de originele versie is veel beter dan die van Moby.
Dus voor 1 keer ga ik de rollen omdraaien, Dit is het origineel:


En, omdat het nu eenmaal de coverthread is, dit is de versie van Catherine Wheel, uitgebracht in 1992, het origineel is van begin jaren 80 en de versie van Moby is van 1996.

 
Omdat ik in Wolfken zijn post hierboven de grote Scott Walker herken (op die Catherine Wheel-hoes), vestig ik even de aandacht op een paar van 's mans fantastische Jacques Brel-covers:




Trouwens, als sommigen in de Classic Artists-thread al vonden dat Tom Waits experimenteel uit de hoek kan komen, raad ik het latere werk van Scott Walker aan - zo ongeveer vanaf Climate Of Hunter uit 1984.
 
Het is idd Scott Walker op de hoes, de hoes is van de EP "30 century men" van Catherine wheel, wat natuurlijk een nummer is van Scott Walker.
 
The Troggs speelden het nummer I Want You nog braafjes.

Maar MC5 speelt dat nummer volledig aan flarden :love2:.

Van hun debuut en tevens live-album 'Kick Out The Jams'. Misschien wel het beste live-album ooit.
 
Ik zag daarstraks een reclamefilmpje voor de Ford kuga.
De muziek die ze daarvoor gebruiken is The Four Horsemen van Aphrodite's Child.
Maar dit is de coverthread, dus posten we een cover. ;)

The Bollock Brothers is een Britse punkgroep die in de jaren 80 vrij bekend was in Belgie, ze hadden hier ook veel meer succes dan in hun thuisland.
Hun bekendste nummers zijn The Bunker, Horror Movies en Harley David Son Of A Bitch, deze laatste is natuurlijk een vertaling van het nummer van Serge Gainsbourg. In hun carriere hebben ze veel liedjes gecoverd, zelfs een compleet album (never mind the Bollocks van the sexpistols).
Het laatste nummer van hun album The 4 Horsemen Of The Apocalypse uit 1985, is The Seventh Seal, en dat is de cover van Aphrodite's Child.


Als bonus: De Serge Gainsbourg cover:

 
@Tonerider, geweldige Tom Waits cover. En @iedereen die Puddles nog niet kent, zeker wat in verdiepen. Samen met Scott Walker en Postmodern Jukebox de leukste cover acts die bestaan.

Puddles is ook 1 van de weinigen die Tom Waits kan coveren zonder dat het belachelijk klinkt. Waits is uiterst moeilijk te coveren blijkbaar, maar Puddles lukt het zeer zeer goed. Blijkbaar draagt "Tom Waits melancholy" goed over naar "sad clown melancholy" 🤷‍♂️:
 
Ik kende deze versie zelfs het eerst en altijd (veel) meer kunnen waarderen dan het origineel van The Animals. Zo rauw...

Hoort ook thuis in het stoner & doomtopic:

Weet niet of het beter is dan het origineel, maar erg sterk in ieder geval. (pre-Ian Gillan):

Ook leuk:

Life On Mars gecovered door Jasper Steverlinck, ook heel sterk:

Ik zal er wel nog kennen, maar kan er nu niet op komen.
 
Terug
Bovenaan