De Coverthread: Van A(bsoluut fantastisch) tot Z(aaddodend slecht)

Mr.Fingers

Well-known member
Covers, want "beter goed gepikt dan slecht verzonnen". Sommige bekende hits van artiest X blijken eerst te zijn ingeblikt door artiest Y, en vaak kwam het voor dat de versie van artiest Y helemaal niet opgepikt werd. Sommige covers blijken erg trouw aan het origineel, andere daarentegen zijn een complete herwerking in een totaal ander genre. Dus bij deze, een draadje om jullie favoriete covers te delen met anderen. Goede covers, weerzinwekkend slechte covers, mooie covers, verbazingwekkende covers,...

Enige "regel": het moeten echt covers zijn. Sampling is toch eerder een stukje van het origineel eruit knippen en daar zelf iets rondbouwen, maar het origineel is nog wel te herkennen as such.

Ik trap af: Otis Redding die de Rolling Stones even naar zijn hand zet.

 
Heb weinig met Sabbath, of gitaar muziek in het algemeen, maar het YT algoritme heeft me eens met deze gezegend
Godverdomme toch, altijd met die rondslingerende zelfsnijdende ajuinen hier
 
Ik heb honderden favorieten die in deze categorie passen. Zal het beperkt houden want ik kan wel nog ff blijven doorgaan 😀


Oorspronkelijk van David Bowie:

Oorspronkelijk van Stevie Wonder:

Oorspronkelijk van Dolly Parton:

Oorspronkelijk van Bob Dylan:

Oorspronkelijk van Louis Armstrong:
 
  • Leuk
Waarderingen: MJ!
Eerst the Stones Nu The Beatles ;)

Op het live album "Nocturne" van Siouxie and the Banshees staan twee Lennon–McCartney songs op, Dear Prudence en helter Skelter, die hebben mij helpen The Beatles te herontdekken.

 
Tof onderwerp!
Ik merk dat ik de cover vaak iets beter vind dan het origineel, er zijn maar een paar uitzonderingen.

Twee van mijn favorieten:

Zo intiem, en dan die stem van Brent. :love:
 
Uit mijn lijst van "het zou niet mogen werken, en toch is het fantastisch", Gillian Welch & David Rawlings zetten "Girls just wanna have fun" van Cyndi Lauper om in een akoestische country-treurzang.

 
Een groep die niets anders doet dan recente liedjes herwerken naar vintage stijlen is 'Postmodern Jukebox'.

Hier Creep en featuring Haley Reinhart(die sowieso een zalige stem heeft en een prachtige cover heeft van Elvis Presley's Can't Help Falling in Love)



Ook iemand waar ik van verschoten ben is Miley Cyrus. Nooit veel van moeten hebben totdat ik haar backyard sessions hoorde waar ze Jolene coverde.
 
  • Leuk
Waarderingen: MJ!
Vocals: Paul Rodgers, Bruce Dickenson, Bryan Adams, Ian Gillan.
Guitars: David Gilmour, Ritchie Blackmore, Tony Iommi, Alex Lifeson, Brian May
Bass: Chris Squire
Keyboards: Geoff Downes, Keith Emerson
Drums: Roger Taylor
 
Instrumentele versie van 'Move on Up'
De orgelspeler speelt ook de baslijn met zijn voeten, wat ik compleet geschift vind.
 
Terug
Bovenaan