De Coverthread: Van A(bsoluut fantastisch) tot Z(aaddodend slecht)

Ik mag graag denken dat dit een eerbetoon is aan Patrick Nebel, het is in ieder geval 1 van de betere coverversies van dit nummer.

 
(...) ik loop dan ook niet zo hoog op met Dylan.
😱😭

shiftyke please, don't do me like that fam

-------------

Toen ik nog geen Dylan-fanboy was vond ik de Hendrix cover veel beter. Nu ben ik echter een wel een Dylan-fanboy en dan vind ik dat het origineel iets heeft dat de fantastische Hendrix-versie niet heeft.
Ik ben niet zo goed in mijn gedachten onder woorden brengen, dus ik prijs mezelf gelukkig dat deze video bijna perfect beschrijft wat ik er van vind:
All Along The Watchtower Explored (timestamp naar vergelijking met de Hendrix versie)

Het komt er dus op neer dat het originele nummer een soort droge, hypnotiserende flow en sound heeft die zeer goed bij de tekst past en waardoor de tekst veel beter tot zijn recht komt (heel dat album is zo eigenlijk, aanrader trouwens).
Je kan veel dingen zeggen over de Hendrix-versie maar niet dat het droog, sober of hypnotiserend is :p Eerder opzwepende blues rock en dikke gitaarsolo's.

Don't get me wrong: I love opzwepende blues rock en dikke gitaarsolo's! Hendrix heeft een schitterende cover gemaakt en ik vind dat ook een absoluut topnummer en wil daar zeker geen afbreuk aan doen. Toch verkies ik het origineel (I know I know, serieus in de minderheid)
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar

Placebo's cover van Running up that hill van Kate Bush blijft een heerlijke liveschijf.


The Fugees die Aretha coveren, terechte wereldhit


Ik heb weinig met Oscar and the wolf, maar deze cover van Back 2 black vind ik dus ook steengoed. Deze heeft een heerlijk sfeertje gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Radiohead die Joy Division/New Order coveren en er nog goed mee wegkomen ook!

Edit: nieuwe link, de oude was versleten. ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze mag er ook zijn imo .

PS:just my opinion maar de cover van Johnny Cash Hurt reikt niet aan de hielen van het originele.
NIN verdient hier veel meer credit voor.
 
Marble Sounds met Ship In The Sand, het origineel is van Sophia, de groep van Robin Proper-Sheppard, vroeger van The God Machine.

 
  • Leuk
Waarderingen: eS
Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar Whiskey in the Jar is wel veel veel (als in paar 100 jaar) ouder dan de Thin Lizzy versie.
 
Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar Whiskey in the Jar is wel veel veel (als in paar 100 jaar) ouder dan de Thin Lizzy versie.
dan staat hij toch in de correcte thread? Maar als je een linkje hebt naar een filmke van een optreden van een paar honderd jaar geleden: feel free to post it. 👊
 
Tricky met Black Steel, dat nummer staat op zijn debuut Maxinquaye uit 1995, oorspronkelijk een nummer van Public Enemy (Black Steel In The Hour Of Chaos).
Dit is ook zo'n nummer waarvan ik de cover versie beter vind dan het origineel.

 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar Whiskey in the Jar is wel veel veel (als in paar 100 jaar) ouder dan de Thin Lizzy versie.
Om precies te zijn, het werd geschreven in de zeventiende eeuw.
Daarna de bekendste versies van The Dubliners in 1968, Thin Lizzy in 1972 en Metallica in 1999.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
dan staat hij toch in de correcte thread? Maar als je een linkje hebt naar een filmke van een optreden van een paar honderd jaar geleden: feel free to post it. 👊
Van de 17e eeuw (danku nTFs) ben ik mijn filmkes jammer genoeg kwijt. Maar de versie/recording van de Dubliners is sowieso al ouder dan Thin Lizzy. 👊

 
Paul Anka heeft een plaat vol met jazz/swing/bigband-versies van klassieke rocknummers. Maakt zelfs de meest eenzame avond onmiddellijk romantisch.

 
Terug
Bovenaan