De beurs

Gisteren eerste positie Aperam aangekocht @ 26,58 €, behoudens onverwachte omstandigheden wachten op Q1 update voor eventuele uitbreiding. Denk dat 32-34€ mogelijk is.

Niet geheel onverwacht is de update van Aperam niet echt rooskleurig - RVS markt Europa is (nog steeds) ronduit slecht. Nog eens zien en mogelijks pik ik nog wat op want ik vermoed dat concurrenten het nog slechter doen. Eens er wat herstel in de markt komt toch wat potentieel.

 

Nu Pacb beetje stijgt kan ik zonder gene disclosen dat ik mijn totale positie ~verdubbeld heb aan 1.51.

Anyway, lijkt toch beterschap te zitten in de sector. Danaher was goed.

Twist Bio resultaten off the chart gisteren. +25% omzet (+40% orders), giga gross marge expansion, bijna EBITDA break-even. Hun Factory of the future is klaar, capex zo goed als 0. Als die groei doortrekt zijn ze binnen 1-2y profitable. En dan is de sky the limit. Hoe lang gaat IDT (Danaher), Roche, Agilent, kleinere spelers hun kaas nog van de boterham laten pakken... Maar goed, ze zullen wel grotendeels market share pakken van de big boys, maar je kunt moeilijk 20+% groeien als de hele sector in de vuilbak ligt...

Ongeveer elk project dat ik mee te maken heb is "Twist Twist Twist". Vroeger was het nog "Twist is traag" en "Goedkoop maar beetje low quality". Over de jaren is dat ook verdwenen. Heel veel routine bedrijven/CROs die aan het switchen zijn van Roche/Agilent/IDT naar Twist.

Heb hier eerder al eens gepost. Gekocht aan 20 en 1y later verkocht aan 200. 1-2y geleden opnieuw gekocht aan 20. Voornamelijk uit sympathie en hedge aangezien ik bij een concurrent van hen zit :crazy: Als ik mijn job kwijt ben door hen, heb ik toch nog een beetje tranen te drogen met dollars. Volgens mij nog altijd 1 van de grootste acquisition kandidaten in de sector. Zo goed als geen schulden, gestreamlinede operations (met mfg site buiten dure California), sterke groei met marge expansion, focus op profitability en expense control. Eens ze winstgevend zijn, gaan die grote jongens zich bevuilen om ze te kunnen inlijven, maar denk niet dat het mgmt snel overstag zal gaan. But money rules the world...

Aan 200 USD paar jaar geleden waren ze belachelijk duur (voor 1 keer op de top verkocht :laugh:). 10+ mrd market cap voor een consumables producent met 200 cashburn per jaar, negatieve marge, price fighter, dat was easy money om te cashen. Maar nu zijn we zoveel jaren verder. Zitten we aan 300-400M USD revenue. Basically fixed cost business. Hun expenses zijn de laatste kwartalen zo goed als vlak gebleven terwijl de revenue heel hard stijgt (R&D, SG&A, capex) en gross margin wordt beter en beter. Kans is groot dat we binnen 4-5y aan 1mrd omzet zitten. Met het huidige EBITDA en marge pad gaan we dan weet ik veel waar uitkomen.

MAAR ik blijf het toch altijd beetje fishy vinden dat ze zo kunnen blijven groeien groeien groeien in een hyper competitieve markt, price fighter zijn MET marge expansion, alle bedrijven gewoon van het veld kunnen spelen en ondertussen pad inzetten naar profitability marge dat hoger is dan de competitie. Als het huidige pad doorgaat, gaan ze binnen paar jaar hogere marge hebben dan de big boys. Goed om mijn teen in het water te steken, maar een al te grote positie durf ik niet nemen. Loert er een ENRON momentje om de hoek? Er is ook het Scorpion Research report geweest paar jaar geleden. Daar hebben ze gewoon middelvinger naar opgestoken en verder gedaan, maar daar zaten vallabele (en minder vallabele punten in). Realiteit is dat sinds het report hun R&D costen niet meer stijgen en hun SG&A ook onder controle blijft.


(en voor de PACB floppers. Je hebt maar 1 multi-bagger nodig om een -100% te compenseren)
 
Nu Pacb beetje stijgt kan ik zonder gene disclosen dat ik mijn totale positie ~verdubbeld heb aan 1.51.

Anyway, lijkt toch beterschap te zitten in de sector. Danaher was goed.

Twist Bio resultaten off the chart gisteren. +25% omzet (+40% orders), giga gross marge expansion, bijna EBITDA break-even. Hun Factory of the future is klaar, capex zo goed als 0. Als die groei doortrekt zijn ze binnen 1-2y profitable. En dan is de sky the limit. Hoe lang gaat IDT (Danaher), Roche, Agilent, kleinere spelers hun kaas nog van de boterham laten pakken... Maar goed, ze zullen wel grotendeels market share pakken van de big boys, maar je kunt moeilijk 20+% groeien als de hele sector in de vuilbak ligt...

Ongeveer elk project dat ik mee te maken heb is "Twist Twist Twist". Vroeger was het nog "Twist is traag" en "Goedkoop maar beetje low quality". Over de jaren is dat ook verdwenen. Heel veel routine bedrijven/CROs die aan het switchen zijn van Roche/Agilent/IDT naar Twist.

Heb hier eerder al eens gepost. Gekocht aan 20 en 1y later verkocht aan 200. 1-2y geleden opnieuw gekocht aan 20. Voornamelijk uit sympathie en hedge aangezien ik bij een concurrent van hen zit :crazy: Als ik mijn job kwijt ben door hen, heb ik toch nog een beetje tranen te drogen met dollars. Volgens mij nog altijd 1 van de grootste acquisition kandidaten in de sector. Zo goed als geen schulden, gestreamlinede operations (met mfg site buiten dure California), sterke groei met marge expansion, focus op profitability en expense control. Eens ze winstgevend zijn, gaan die grote jongens zich bevuilen om ze te kunnen inlijven, maar denk niet dat het mgmt snel overstag zal gaan. But money rules the world...

Aan 200 USD paar jaar geleden waren ze belachelijk duur (voor 1 keer op de top verkocht :laugh:). 10+ mrd market cap voor een consumables producent met 200 cashburn per jaar, negatieve marge, price fighter, dat was easy money om te cashen. Maar nu zijn we zoveel jaren verder. Zitten we aan 300-400M USD revenue. Basically fixed cost business. Hun expenses zijn de laatste kwartalen zo goed als vlak gebleven terwijl de revenue heel hard stijgt (R&D, SG&A, capex) en gross margin wordt beter en beter. Kans is groot dat we binnen 4-5y aan 1mrd omzet zitten. Met het huidige EBITDA en marge pad gaan we dan weet ik veel waar uitkomen.

MAAR ik blijf het toch altijd beetje fishy vinden dat ze zo kunnen blijven groeien groeien groeien in een hyper competitieve markt, price fighter zijn MET marge expansion, alle bedrijven gewoon van het veld kunnen spelen en ondertussen pad inzetten naar profitability marge dat hoger is dan de competitie. Als het huidige pad doorgaat, gaan ze binnen paar jaar hogere marge hebben dan de big boys. Goed om mijn teen in het water te steken, maar een al te grote positie durf ik niet nemen. Loert er een ENRON momentje om de hoek? Er is ook het Scorpion Research report geweest paar jaar geleden. Daar hebben ze gewoon middelvinger naar opgestoken en verder gedaan, maar daar zaten vallabele (en minder vallabele punten in). Realiteit is dat sinds het report hun R&D costen niet meer stijgen en hun SG&A ook onder controle blijft.


(en voor de PACB floppers. Je hebt maar 1 multi-bagger nodig om een -100% te compenseren)
Vandaag de aandelen PACB, dewelke ik aangekocht had aan 1,41$, verkocht aan 2$, en dit owv de weerstand die rond 2,07$ ligt. Winst op die aandelen +/- 40%. De aandelen aangekocht aan 1,98$ en hoger hou ik natuurlijk nog. Volgende verkoop aan +/- 2,77$ als het daar geraakt. Dan zullen de posities aangekocht aan 1,98$ eruit gaan.
 
Vandaag de aandelen PACB, dewelke ik aangekocht had aan 1,41$, verkocht aan 2$, en dit owv de weerstand die rond 2,07$ ligt. Winst op die aandelen +/- 40%. De aandelen aangekocht aan 1,98$ en hoger hou ik natuurlijk nog. Volgende verkoop aan +/- 2,77$ als het daar geraakt. Dan zullen de posities aangekocht aan 1,98$ eruit gaan.
Exact zoals Buffett altijd zei: losers bijhouden tot ze op 0 staan, en winners verkopen na een random stijging!
 
Ben het boek "Spelen met geld" aan het lezen over een beurshandelaar die rijk is geworden met zijn job bij Citibank als FX-swap trader.

Je weet natuurlijk nooit of alles wat er staat 100% echt is gebeurd, maar zelfs al is dat niet zo, is het toch vermakelijk om het te lezen.
 
Zitten en wachten en na 12 18mnd zien? Zoals in het begin de strategie was...

Is je thesis en de aankoop beslissing niet gewijzigd na de meest recente resultaten & updated guidance?

Pas op, ik blijf er ook inzitten maar deels omdat er nog weinig meer te verliezen valt.
Had mijn huidig virtueel verlies beperkter geweest dan was ik (voor een stuk) uitgestapt door de recente statements.

Slower-than-expected ramp-up in sequencing by our small- to mid-sized customers, many of whom are new to PacBio. The time for new Revio customers and new projects to reach full capacity has been slower than previously anticipated;

Given the company’s lowered outlook for 2024, PacBio believes it is unlikely to achieve its long-term revenue guidance of at least $500 million in 2026 and is reevaluating the timing of achieving it.


Als CEO verwacht ik correcte en conservatieve aannames. Je verhaal en verwachtingen moeten er staan. Dat er problemen optreden is normaal, maar de basis moet conservatief genoeg zijn om de lange termijn niet in het gedrang te laten komen op een paar maand tijd.
Zeker als er zoveel schulden lopen.
 
Jaarvergadering Berkshire: 2 minuten over Oxy en Paramount op 5u.31min.

-Oxy permanente holding.
Kocht gaandeweg meer omdat hij meer en meer over de business leerde kennen.
'Strong ceo on capital allocaton'.
Kwaliteit van de assets en geologie.
Geen idee wat de prijs van olie gaat zijn volgend jaar.
Kans is zeer groot dat het een goede investering zal zijn, maar het is niet iets dat sowieso 100% zeker is.

- Paramount volledig verkocht met verlies. Dingen geleerd over evolutie van vrijetijds consumer behaviour, en gevolg hiervan op entertainment business. (sport, film, ...)

 
Laatst bewerkt:
Cege, wat is jouw verdere tactiek voor PACB?
En Marsu? Heeft Wartan nog PACB?
Laag bijgekocht en niet naar kijken voor anderhalf jaar. Ik had sowieso verwacht in het groen te staan terug in deze periode met de aangekondigde cuts + aanloop naar investor’s call. Die daling was gewoon te fel. Of dat over een jaar nog steeds zo is zullen we zien.

Ik heb niet zo veel er in steken en ga niet verkopen op break-even. Ik zie dit als eentje die een dikke klepper kan worden nu door basically op een van de slechtste dagen ooit in te hebben gekocht. 😁
 
Ik twijfel ook nog om wat PACB bij te kopen aangezien ze nu laag staan maar langs de andere kant betwijfel ik wel of ze nog gaan stijgen als ik het over een jaar of twee.
Waarom geloven mensen er echt in dat dit iets wordt?
 
Jaarvergadering Berkshire: 2 minuten over Oxy en Paramount op 5u.31min.

-Oxy permanente holding.
Kocht gaandeweg meer omdat hij meer en meer over de business leerde kennen.
'Strong ceo on capital allocaton'.
Kwaliteit van de assets en geologie.
Geen idee wat de prijs van olie gaat zijn volgend jaar.
Kans is zeer groot dat het een goede investering zal zijn, maar het is niet iets dat sowieso 100% zeker is.

- Paramount volledig verkocht met verlies. Dingen geleerd over evolutie van vrijetijds consumer behaviour, en gevolg hiervan op entertainment business. (sport, film, ...)

Hij was idd veel te vroeg met zijn PARA investering en spelen op het potentieel van een merger zoals ik zal hij niet doen...
 
“I don’t think anyone at this table has any idea of how to use it [$189B in cash] effectively, and therefore we don’t use it. "
"We only swing at pitches we like…"
"Things aren't attractive"

De belangrijkste conclusie is toch wel dat de markt momenteel niet attractief gewaardeerd staat.
Terwijl sommigen in de financiele media en zelfs hier (incl. soms mezelf) op het forum nog steeds brood zien in vele blue chip aandelen incl. Mag7, is het Orakel een andere mening toegedaan.

En voor iemand het op "size" steekt;
"If we had $10B, i wouldn't basically see many more opportunities than we've found"

Zegt veel.
 
Terug
Bovenaan