De beurs

Wanneer hebt ge Buffett ooit al een bedrijf zien verkopen wanneer hij:
- Iphone het beste product ooit vindt
- Zoveel mogelijk vermijdt belastingen te betalen op meerwaarde

Toch verkoopt hij.
Doet hij niet omdat hij meer cash moet hebben. Daar hebben ze al een enorme berg van.
Hij verkoopt omdat het aandeel waanzinning duur staat.

Apple krimpt nu al jaren.
30 p/e is waanzin voor dat aandeel.

De rest van mega cap is trouwens ook veel te duur.
Al die bedrijven zijn aan het veranderen van capital light naar capital heavy bedrijven.
10tallen miljarden aan nieuwe GPUs elke paar jaar.
Data centers die een nucleaire reactor aan energie vereisen.

RIP capital light businesses.
Waardering volgt voorlopig die verschuiving niet.
13% verkopen, 87% houden. I rest my case.
In the end kom je hier binnen enkele jaren wss weer zeggen dat je klaar bent omdat je underperformed. That's life.
 
13% verkopen, 87% houden. I rest my case.
In the end kom je hier binnen enkele jaren wss weer zeggen dat je klaar bent omdat je underperformed. That's life.
87% houden?

Het was overduidelijk dat hij de positie quasi gaat liquideren als prijzen hoog genoeg blijven (+170 schat ik).
 
Jij was trouwens ook 1 van de BG'ers die eind 2021 de SaaS waarderingen verdedigde toen ik aan de alarmbel trok en bijna buiten gelachen werd, herinner ik mij :)
' Beatings will contine until morale improves' . SaaS gaat 90% zakken.
Meanwhile 5j:
CRWD +383%
ZS +141%
DDOG + 244%

Het enige wat het niet goed heeft gedaan was Snowflake en laat dat nu net in Buffet zijn port zitten :laugh:
 
Ben het boek "Spelen met geld" aan het lezen over een beurshandelaar die rijk is geworden met zijn job bij Citibank als FX-swap trader.

Je weet natuurlijk nooit of alles wat er staat 100% echt is gebeurd, maar zelfs al is dat niet zo, is het toch vermakelijk om het te lezen.
Vind hem niet direct op google play books. Wie is de schrijver?
 
Er zijn veel meer mensen die vandaag beleggen. Met de ETF's, online brokers, pensioenfondsen,... is het ook veel makkelijker en zijn de entry barriers miniem. In die context is het niet onlogisch dat de verwachte toekomstige returns lager liggen. Je kan niet verwachten dat de gehele bevolking ieder jaar 10-12% return genereert.

Vandaar dat er een case kan gemaakt worden dat waarderingen mogelijks duurzaam hoger zullen liggen dan de gemiddeldes van pakweg 1930-1980 (wat dan ook resulteert in lagere forward returns). En de rates lagen ook bijna altijd hoger dan vandaag, dat moet je ook meenemen als je waarderingen vergelijkt..
 
Die multiples voor een aantal reuzen of specifieke bedrijven - denk dat niemand echt weet hoe je daar moet mee omgaan.

Nemen we als voorbeeld Microsoft: B2B / B2C / actief in veel sectoren - soms met integratie in andere diensten/services, nauwelijks alternatieven voor bepaalde zaken, moeilijk om te schakelen (zacht uitgedrukt), financieel sterk, .. Wat is de prijszettingskracht van dat bedrijf? Hoe zeker is men dat Microsoft binnen 10-20 jaar nog steeds zeer prominent en dominant is? Hoeveel FCF gaat dat bedrijf genereren de komende 15-20 jaar? Met wie kan men vergelijken ... is er überhaupt vergelijk mogelijk?

En op kleinere schaal: wat doe je met een bedrijf als Ferrari - naast een bedrijf is dat gewoon een cultuur met rijke geschiedenis, in een wereld die al jaren meer miljonairs/miljardairs ziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vio
Die multiples voor een aantal reuzen of specifieke bedrijven - denk dat niemand echt weet hoe je daar moet mee omgaan.

Nemen we als voorbeeld Microsoft: B2B / B2C / actief in veel sectoren - soms met integratie in andere diensten/services, nauwelijks alternatieven voor bepaalde zaken, moeilijk om te schakelen (zacht uitgedrukt), financieel sterk, .. Wat is de prijszettingskracht van dat bedrijf? Hoe zeker is men dat Microsoft binnen 10-20 jaar nog steeds zeer prominent en dominant is? Hoeveel FCF gaat dat bedrijf genereren de komende 15-20 jaar? Met wie kan men vergelijken ... is er überhaupt vergelijk mogelijk?

En op kleinere schaal: wat doe je met een bedrijf als Ferrari - naast een bedrijf is dat gewoon een cultuur met rijke geschiedenis, in een wereld die al jaren meer miljonairs/miljardairs ziet.
Fundandamentele analyse heeft inderdaad ook zijn beperkingen.
 
Als ASML rond de 800€ blijft schommelen tot ik mijn vakantiegeld heb smijt ik het allemaal daarin.

Specifieke reden?
Ik heb de mijne al een stuk langer (aan duidelijk lagere prijzen) maar ik hoop op termijn wel op meer potentieel gezien hun unieke positie, ook al vallen de recente resultaten wat tegen.
 
Terug
Bovenaan