De beurs

Die 5% Umicore zou zijn om de toekomstige batterijsmelter in België te bouwen en niet Frankrijk of Duitsland... al zie ik weinig reden in waarom dat een bepalende factor zou zijn voor Umicore, andere landen geven dikke subsidies en België is schijteduur op vlak van loonkost tov Frankrijk.
 
Die 5% Umicore zou zijn om de toekomstige batterijsmelter in België te bouwen en niet Frankrijk of Duitsland... al zie ik weinig reden in waarom dat een bepalende factor zou zijn voor Umicore, andere landen geven dikke subsidies en België is schijteduur op vlak van loonkost tov Frankrijk.
Ik denk eerder dat het om de blokkeringsminderheid te doen was, om een buitenlandse overname te vermijden. Zie ook dit artikel van eind april 2024:

Wil SFPIM zijn deelnemingen in Ageas en Euroclear nog uitbreiden?

VAN LOO.
“In principe niet, met 6 procent in Ageas en 11 procent in Euroclear hebben we bereikt wat we wilden bereiken. Ik weet dat ik hiermee weinig vrienden ga maken, maar de koers van Ageas is na onze instap met 10 procent gedaald. Omdat SFPIM de overnamespeculatie uit de markt haalde. Wel, dat is precies wat we vanuit een verankeringsstandpunt beoogden. Verstoren wij in die optiek de private markt? Misschien wel, maar de onderliggende redenering is dat we de uitverkoop van onze kroonjuwelen verhinderen – iets wat we in het verleden te weinig gedaan hebben. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat Ageas op iets langere termijn een mooie toekomst heeft.”

Het aandeel Umicore staat momenteel vrij laag, dus een strategische overnemer met wat geduld zou de boel kunnen opkopen. Dat wou de federale regering (in extremis kunnen) voorkomen.

Volgens mij is dat ook de reden dat ze de CEO niet vroeger aan de deur hebben gezet. Toegeven dat de battery materials strategie niet werkt zou de beurskoers naar beneden gestuurd hebben, en Thomas Leysen & co zullen gevreesd hebben dat Umicore onder die omstandigheden zou kunnen opgekocht worden. Van zodra Umicore door de federale regering "beveiligd" was via de participatie van 5%, konden ze de CEO vervangen en de battery materials strategie herzien.

SFPIM-CEO Koen Van Loo zegt ook letterlijk in dit artikel dat de RvB van Umicore op de hoogte was dat er een "beveiliging tegen overnames" op komst was:


‘Onze raad van bestuur heeft drie maanden geleden het licht op groen gezet om een belang van 5 procent te kopen, omdat er een investeringsopportuniteit was. De koers van het aandeel Umicore stond volgens ons relatief laag. We zijn gaan praten met het management en de voorzitter van de raad van bestuur, Thomas Leysen, want we wilden niet zonder voorafgaand overleg in het kapitaal opduiken. Ook bij Ageas is dat zo verlopen. Die drempel van 5 procent is belangrijk. Het is een manier om een signaal te geven aan eventuele vijandige kapers, die een bedrijf dan niet van de beurs kunnen halen.’

Nu kan en mag de koers dus naar beneden donderen zonder dat risico op vijandige kapers. Had ik dat maar een week eerder beseft. Grote kans dat er binnenkort nog "slecht nieuws" naar buiten komt, al kan de aankondiging van de nieuwe weg vooruit dan ook weer positief onthaald worden.
 
Best een zorgwekkende trend dat de overheid zich steeds meer wilt gaan mengen in de zaken van privébedrijven. En dan nog met het expliciete doel om overnames af te blokken via een blokkeringsminderheid. Geen wonder dat buitenlandse (en binnenlandse) beleggers de Belgische beurs steeds meer links laten liggen.
 
VF Corporation is vorig jaar zwaar afgestraft (net zoals alle apparel/retail), misschien té zwaar afgestraft.
Hebben toch enkele grote merken die mensen zullen blijven kopen (North Face, Vans, Timberland, Eastpak, Napapuri, Kipling, Jansport, Supreme...)

Meer dan waarschijnlijk wordt er in het dividend geknipt (is aan de cashflow die ze genereren momenteel totaal niet houdbaar ook).
Dit lijkt me ook wel al ingeprijsd in het aandeel. Tov de piek aan 99USD vlak voor COVID staan ze nu aan 30USD. Vorig jaar nog aan 75USD. -60% tov toen.
Afgestraft zoals een techaandeel dus, en algemene consensus is nog altijd negatief.
Maar ik vermoed dat als inventory issues opgelost raken, China weer gaat consumeren... het tij weer zal keren.

Een jaar (en wat maanden) later...
Zit je er nog in?

Kwam deze post tegen na een search, omdat ik het laatste uur naar VFC heb zitten kijken nav hun earnings release van eergisteren.

Koers staat intussen aan minder dan $13...
Dus nog eens 56% eraf sinds bovenstaande post.

Vorig kwartaal was ronduit desastreus.
YoY omzetgroei van hun top 3 merken:
North Face -5%
Vans -27% (!)
Timberland -14% (!)

En de recessie is zelfs nog niet begonnen... Wat gaat dat geven als de consument echt de broekriem aanhaalt.

Onder de streep $400M in de min, weliswaar grotendeels gedreven door non-cash expenses (afschrijvingen op goodwill, en one-off herstructureringskosten). Zonder was het een klein verlies.

Ze zitten ook vooral met een serieus schuldprobleem.
$5,3 miljard nettoschuld om precies te zijn. Wat vorig jaar $220M aan interestbetalingen met zich meebracht.

Tegen midden 2025 moet er $1.5 miljard afgelost worden. Andere optie is herfinanciering aan een veel hogere interestvoet.
Ze gaan nu in sneltempo een deel van hun portefeuille in de etalage zetten om dat laatste te vermijden.
Volgens geruchten zouden enkel Vans en North Face "veilig zitten".
Kan me moeilijk inbeelden dat ze mooie prijzen gaan kunnen vangen voor bvb Supreme (in 2020 nog gekocht voor $2 miljard), Dickies, Kipling, EastPak, etc. in het licht van de negatieve omzetstrend. De haaien hebben natuurlijk bloed geroken.

Ongelooflijk hoe snel een iconisch modebedrijf in de prak kon gereden worden door incompetent managament (ex-CEO op kop).

Nu, moesten ze alsnog meerdere merken kunnen buitensjotten aan attractieve prijzen, en hiermee (in combinatie met cash flow) de nettoschuld met meer dan de helft kunnen reduceren, koop ik misschien een turnaround positie.
Momenteel durf ik het nog niet aan wegens het grote vraagteken rond solvabiliteit (op termijn).
 
Ik denk eerder dat het om de blokkeringsminderheid te doen was, om een buitenlandse overname te vermijden. Zie ook dit artikel van eind april 2024:



Het aandeel Umicore staat momenteel vrij laag, dus een strategische overnemer met wat geduld zou de boel kunnen opkopen. Dat wou de federale regering (in extremis kunnen) voorkomen.

Volgens mij is dat ook de reden dat ze de CEO niet vroeger aan de deur hebben gezet. Toegeven dat de battery materials strategie niet werkt zou de beurskoers naar beneden gestuurd hebben, en Thomas Leysen & co zullen gevreesd hebben dat Umicore onder die omstandigheden zou kunnen opgekocht worden. Van zodra Umicore door de federale regering "beveiligd" was via de participatie van 5%, konden ze de CEO vervangen en de battery materials strategie herzien.

SFPIM-CEO Koen Van Loo zegt ook letterlijk in dit artikel dat de RvB van Umicore op de hoogte was dat er een "beveiliging tegen overnames" op komst was:




Nu kan en mag de koers dus naar beneden donderen zonder dat risico op vijandige kapers. Had ik dat maar een week eerder beseft. Grote kans dat er binnenkort nog "slecht nieuws" naar buiten komt, al kan de aankondiging van de nieuwe weg vooruit dan ook weer positief onthaald worden.
Rare redenering in mijn ogen want het aandeel staat al redelijk lang rond de 20 terwijl overname schrik eigenlijk al vanaf 25-30 plaats vindt. Destijds was LG nog aan het kijken naar Umicore toen het begin de 30 stond.

Ik zie ook niet in hoe je met 5% een overname tegen houdt..
 
Is er verder iets van reden? Want 2-3 maand geleden had ik zelf ook eens Intel nagekeken maar deep dicking van AMD was nog steeds hun nabije toekomst toen.

Ik ben van plan dit aandeel nog lang bij te houden. Het lijkt me te zwaar afgestraft, zeker in vergelijking met de koersstijgingen van de concurrentie. Is dus vooral om m'n gemiddelde aankoopkoers fors te verlagen.
 
Ik ben van plan dit aandeel nog lang bij te houden. Het lijkt me te zwaar afgestraft, zeker in vergelijking met de koersstijgingen van de concurrentie. Is dus vooral om m'n gemiddelde aankoopkoers fors te verlagen.
Ik zou daar mee oppassen. Intel heeft enkele dingen in de pijplijn die veelbelovend zijn, maar als AMD hen klappen blijft geven dan zit je in het schuitje van AMD van 10-15j geleden.
 
Had ik maar alles verkocht en toen in NVDA gestopt ipv de kleine reserve die ik toen had, ik was binnen geweest. :unsure:

Benieuwd wat er na de split gaat gebeuren. Het sentiment wordt opvallend optimistisch.
 
Had je maar opties gekocht hé :)
Niet echt, want dan zou ik ze te vroeg verkocht hebben waarschijnlijk. Pasop ik had er origineel meer dan 100. Maar doorheen de klim steeds wat verkocht. Had ik die maar gehouden dan zat ik nu met 150K winst. Could have, should have, would have. Het is hier al gezegd, ik ga proberen geen spijt te hebben van winnaars :ROFLMAO:
 
Dat doe ik ook met optie posities hoor, die schieten zo de lucht in als je gelijk hebt dat ik geleidelijk aan ook verkoop.
In oktober nog BYON opties gekocht, geleidelijk aan verkocht aan 100%, 200%, 300% en 350% winst.
Ik doe dit voornamelijk wanneer ik geen te grote positie wil innemen omdat ik het cash elders nodig heb.
 
Terug
Bovenaan