De beurs

Conclusie? Ze kunnen hun bestaande portfolio dus niet meer servicen, dat voorspelt weinig goeds voor prospecten?

Niet echt. We waren non-paying collaboration partner, dus in dat opzicht OK dat ze ons dumpen :laugh:


Ja, andere data dan origineel afgesproken, maar nog steeds data die van onze assays komt (en waar we Illumina data van hebben). Dus so far so good.


Data management blijft voor alles en iedereen een probleem. Was al een issue toen ik nog op unif zat, was een issue in startup, is een groter issue in groot bedrijf en blijkbaar ook een issue in andere bedrijven. Tot vandaag een mysterie voor mij waarom, want als je daar 0.5 FTE (junior) op zet, kost je dat 50k per jaar in mgmt kost en ROI is infinite. Ik zou er niet te veel uit concluderen.

Interne ervaring: 1 experiment is rap 10k sequencing kost en mijn ballpark estimate is dat je 2-3M sequencing kosten maakt in een omgeving van 50 R&D (en dat kan zo'n halve FTE wel managen). Iedereen die zijn tijd verschijt aan data terugzoeken en in 3/4 van de gevallen gewoon 'let's resequence' roept, lijkt me duurder dan te betalen om het te managen, maar goed, just my 2 cents... Ik had ooit een stagiair die een soort Google dingetje gemaakt had om data te kunnen zoeken en teruggeven aan researchers. 3 mnd werk, *poef* infinite return. Na stage, gewoon resource gecut. Nu 7y later hebben ze er hier intern een Deloitte project van gemaakt dat 500k per jaar kost -_- . Maak een zin met "oude" "wijn" "nieuwe" "zakken" :laugh: Maar goed, wat kun je hier intern verwachten. Waar ik 15y geleden mijn PhD op deed is hier intern nu 'cutting edge'. (And nobody gives a flying f*ck, zelfs Wall Street niet)
 
En terug naar af bij WEHB, winst port in algemeen van gisteren is meteen weg, tot zover het korte termijn beleggen - we gaan terug in LT modus.
 
Jep, ik zit weer turbo long in UMI met een financieringsniveau van €18,35. Deze morgen was het wel spannend, maar nu lijkt het aandeel toch terug rond €20 te stabiliseren.

Umicore €18,17... -24% op nog geen 3 weken tijd. Total loss op de turbo's met financieringsniveau €18,35.

De overheid is ook al ruim 50 miljoen euro kwijt op haar investering van 270 miljoen, dus jullie delen in het verlies :p.
 
Interne ervaring: 1 experiment is rap 10k sequencing kost en mijn ballpark estimate is dat je 2-3M sequencing kosten maakt in een omgeving van 50 R&D (en dat kan zo'n halve FTE wel managen). Iedereen die zijn tijd verschijt aan data terugzoeken en in 3/4 van de gevallen gewoon 'let's resequence' roept, lijkt me duurder dan te betalen om het te managen, maar goed, just my 2 cents... Ik had ooit een stagiair die een soort Google dingetje gemaakt had om data te kunnen zoeken en teruggeven aan researchers. 3 mnd werk, *poef* infinite return. Na stage, gewoon resource gecut. Nu 7y later hebben ze er hier intern een Deloitte project van gemaakt dat 500k per jaar kost -_- . Maak een zin met "oude" "wijn" "nieuwe" "zakken" :laugh: Maar goed, wat kun je hier intern verwachten. Waar ik 15y geleden mijn PhD op deed is hier intern nu 'cutting edge'. (And nobody gives a flying f*ck, zelfs Wall Street niet)
En daarom krijg ik dus een stramme kabouter van goed en logisch management.

Umicore €18,17... -24% op nog geen 3 weken tijd. Total loss op de turbo's met financieringsniveau €18,35.

De overheid is ook al ruim 50 miljoen euro kwijt op haar investering van 270 miljoen, dus jullie delen in het verlies :p.
Tijd om nieuwe turbo's te kopen!!

Ik ga nu even kijken wanneer het dieptepunt ongeveer bereikt wordt. Als we paar groene dagen achter elkaar zien en de artikels zijn weer wat positief... Ik denk dat dit anticipatie is naar de Q2 cijfers die ook wat gaan tegenvallen en algemene onzekerheid over de koers die men nu gaat uitzetten en +- unproven CEO. Maar echt veel langer gaat het niet duren imo.

En dan kopen we een extra zak erbij voor LT denk ik.
 
En daarom krijg ik dus een stramme kabouter van goed en logisch management.


Tijd om nieuwe turbo's te kopen!!

Ik ga nu even kijken wanneer het dieptepunt ongeveer bereikt wordt. Als we paar groene dagen achter elkaar zien en de artikels zijn weer wat positief... Ik denk dat dit anticipatie is naar de Q2 cijfers die ook wat gaan tegenvallen en algemene onzekerheid over de koers die men nu gaat uitzetten en +- unproven CEO. Maar echt veel langer gaat het niet duren imo.

En dan kopen we een extra zak erbij voor LT denk ik.
Zou umicore niet het nieuwe agfa gevaert kunnen worden....total loss?
 
Zou umicore niet het nieuwe agfa gevaert kunnen worden....total loss?
Agfa Gevaert is de dieperik ingegaan omdat hun activiteiten voorbij werden gesneld door technologische evolutie. Dat is bij Umicore toch wat anders. Slechte koers gevaren onder vorige CEO, maar alles is nog mogelijk om het schip te doen keren. En hun activiteiten zijn nog hyper relevant he.

Maar goed, alles kan je doen kelderen. :unsure:

Het is geen no-brainer momenteel, dat is duidelijk.
 
En daarom krijg ik dus een stramme kabouter van goed en logisch management.

Ik krijg ook een stramme kabouter van goed management, maar al lang geen stramme kabouter meer gehad...

Moesten hier net weer 'de resource allocation' excel invullen voor mei/juni. Dat is dus letterlijk een excelleke op een sharepoint ergens. Niks van permissies geregeld - iedereen kan gewoon getalletjes aanpassen. Staan letterlijk 200+ resources in en "random" op projecten gealloceerd. "Managers moeten het maar goed zetten". Juist eens gaan loeren bij de 'summary page". De helft staat op 0 of 10% (gewoon niet ingevuld). Sommige staan op 200-300% (dubbele projecten - 2x hetzelfde met andere naam). Als je alles optelt zitten we aan 118 FTE - er zijn er 200+ mannetjes. En dat is het dan, he. Zo managen ze de business. En op einde van Q weer verwondering dat we weinig output hebben als business voor de resources die we hebben. I wonder why. a )ze beheren het als een Chirogroepje en b) de helft werkt op niet-bestaande projecten (lees: doet gewoon zijn goesting voor 200k/y dat ze verdienen) :laugh:
 
Agfa Gevaert is, vergeleken met het recente verleden, wel opnieuw grotere investeringen aan het doen oa gericht op membranen voor groene waterstof. In hoeverre dat meer is dan een druppel op een hete plaat weet ik natuurlijk niet.

Umicore €18,17... -24% op nog geen 3 weken tijd. Total loss op de turbo's met financieringsniveau €18,35.

De overheid is ook al ruim 50 miljoen euro kwijt op haar investering van 270 miljoen, dus jullie delen in het verlies :p.
Helaas is het voor u wel een double whammy :support:
 
Helaas is het voor u wel een double whammy :support:

De toegenomen interesse in het aandeel, resulterend in +25% op 3 dagen, bleek 2 dagen later veroorzaakt te zijn door de federale overheid die zich snel-snel voor de verkiezingen had ingekocht. Nog eens 2 dagen later blijkt de CEO op staande voet ontslagen, 2 weken na de jaarvergadering waar Thomas Leysen nog deed alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Allemaal nogal vreemd, als je het mij vraagt. Temeer omdat ik in De Tijd las dat SFPIM wel degelijk met de raad van bestuur van Umicore was gaan praten alvorens aandelen te kopen. Toch allemaal een beetje sneu.

Umicore leek de afgelopen 3 weken eerder een biotech aandeel...

Umicore-5e-hoger.png


umicore-verlies.png
 
De toegenomen interesse in het aandeel, resulterend in +25% op 3 dagen, bleek 2 dagen later veroorzaakt te zijn door de federale overheid die zich snel-snel voor de verkiezingen had ingekocht. Nog eens 2 dagen later blijkt de CEO op staande voet ontslagen, 2 weken na de jaarvergadering waar Thomas Leysen nog deed alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Allemaal nogal vreemd, als je het mij vraagt. Temeer omdat ik in De Tijd las dat SFPIM wel degelijk met de raad van bestuur van Umicore was gaan praten alvorens aandelen te kopen. Toch allemaal een beetje sneu.

Umicore leek de afgelopen 3 weken eerder een biotech aandeel...

Umicore-5e-hoger.png


umicore-verlies.png

Ik vind het wel een kwalijke evolutie dat de SFPIM random posities inneemt in semi prut bedrijven die door debiele acties naar beneden gaan en overname kandidaat worden. "verankering" is nogal een hol begrip. Ze hebben telkens een minimale positie en zijn niet bereid actief te besturen. Wat wil je dan ? Blokkeringsminderheid of gewoon bodemvissen en cashen? Het eerste doen ze niet en het tweede is duidelijk geen overheidstaak.

Als je wil lokaal verankeren, zorg dan voor een ecosysteem of fiscaliteit waarin bedrijven willen blijven ipv publieke bedrijven te kopen in open beurs orders. Precies Frankrijk, maar dan op een amateuristische manier.

De SFPIM hun website "Sovereign wealth fund". Right. Alsof we wealth hebben.

Voor de sport eens door de posities gegaan - de meeste posities zijn echt klein. <1 % en in relatieve prut bedrijven waar er niks strategisch is. Bij paar infrastructuur zaken 20 30 40% where it makes sense. MAar waarom je 7% van biocartis zou aanhouden of 1 % IBA. Mij een raadsel. De strategische insteek kan ik nog verstaan, maar de investeringsinsteek niet.

Ageas - chanceke dat ze niet achterlijk zijn gaan doen in UK
Air Belgium - Proest, ondertussen wel neuten bij de bevolking over groen en PV en zo. Maar zelf in een 5e klas lokaal carrierke geld wegsmijten
Avantium - really ? Niet Belgisch en al jaren in glijvlucht naar beneden
Aviapartners - tjah, Zaventem zeker
Belfius - enige goeie investering in de recente geschiedenis
Itsme - Eens met Michel jr zijn broer gaan klappen. Die ging toch in zijn "Digitale portefeuille" een "itsme killer" maken. Ik zie hem nog dutsen op TerZake. Best dat dat er niet van gekomen is. Ook een goeie investering - ik zie een constante (ze zijn niet publiek genoteerd...)
Biocartis - 7%... 7%... God o why investeer je als overheid in publieke biotech bedrijven post IPO ? Je hebt er al miljoenen in gesmeten met FWO en IWT geld
Een hele reutemeteut biofondsen - vreemd. We hebben toch al genoeg instrumenten daarvoor PMV en GIMV en QBIC en IWT en FWO en weet ik veel wat.
Bpost - :laugh:
Capricorn - Ik zou toch graag eens zien hoe die Capricorn fondsen in elkaar zitten. Dat digital Health funds. Als ik naar die namen kijk zie ik toch bepaalde mensen achter de schermen heel sterk terugkomen telkens. Zal ook gewoon 1 telefoontje zijn en gaan met de banaan. En daar zit de overheid dan in.
Fortino - Duco says hello naar zijn voormalige netwerk sponsor
Fluxys - Eerst privatiseren en dan inkopen, logisch
Ethias - top investering
Inbiose - eindelijk eens een top bedrijf dat in Vlaanderen actief is en wat verankering kan gebruiken. - groetjes aan de Wim S en ex-studiegenoten
IBA - weinig vreugde. Maar dat zijn micro participaties allemaal (letterlijk 1M EUR volgens de website)
Paleo - Ale gast, weer zo'n prut hype bedrijf. "om nom nom mammoet vlees". Groetjes aan Hermes
Qbic - Vreemd. Qbic heeft toch geld genoeg en bedrijven genoeg. Wat is de meerwaarde van SFPIM in een dergelijk fonds. 0,0. Oook relatieve overlap tussen wat qbic doet en SFPIM rechtstreeks doet
RPI - ale, nog iets wat geld opgebracht heeft
Sequana - ze zitten volgens mij in elk biotech bedrijf dat meer dan 50 man heeft
unifiedpost - uiteraard, Coucke zijn slechte deals nadoen
umicore


Even net voor de verkiezingen na Van Hool op kosten van de belastingbetaler goed nieuws brengen. Subiet doen ze nog eens een 1y staatsbon - oh snap.
 
Terug
Bovenaan