De beurs

Laatste stuks shell verkocht. Wou ze eigenlijk bijhouden voor het dividend, maar nu staan ze echt te hoog om nog bij te houden. Wel één van mijn beste corona aankopen, opgepikt onder de 10 en nu buiten. Nu even kijken wat er in de plaats kan komen :)
15-20% fcf yield.
 
Laatste stuks shell verkocht. Wou ze eigenlijk bijhouden voor het dividend, maar nu staan ze echt te hoog om nog bij te houden. Wel één van mijn beste corona aankopen, opgepikt onder de 10 en nu buiten. Nu even kijken wat er in de plaats kan komen :)
Het zou toch leuk zijn als er iemand op het forum was die de oliesector jaren bestudeerd heeft en maanden fulltime bezig was om het beste risk/reward bedrijf er uit te pikken.
En dit al sinds 2020 gratis te delen op dit forum, met uitleg en al erbij!
En dan nog expliciet waarschuwen om Shell te vermijden, want kutmanagement en kutstrategie toen.

Wel ja, dan had je nu in dollar +650% in de plaats van +150%. (als het klopt dat je Shell aan 10 kocht, kon dit enkel eind oktober 2020)

Maar who cares a small 500% nietwaar.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er dan veel mensen al FIRE eigenlijk? Want dat lijkt me toch vooral iets van de voorbije jaren, ook hier op het forum heb ik daar al veel over gelezen door mensen die het aan het proberen waren.

Nu goed, nooit echt gezien welke nieuwe wijsheid er bij kwam kijken.
In mijn directe omgeving mijn ouders, mijn grootmoeder (al heeft die nooit echt officieel gewerkt na de dood van haar man). Heb ook samengewerkt met iemand in de kunst en die kon in theorie ook al gaan rentenieren rond zijn 50ste, maar zat graag in de kunst dus bleef hij gewoon verder doen. Hier ook weer, zelfstandige.

En via interviewer van RTBF had ik begrepen dat er redelijk wat zijn, maar dat die daar niet echt over praten, en zoals je al kan raden waren dat vooral zelfstandigen/ondernemers.
 
Zijn er dan veel mensen al FIRE eigenlijk? Want dat lijkt me toch vooral iets van de voorbije jaren, ook hier op het forum heb ik daar al veel over gelezen door mensen die het aan het proberen waren.

Nu goed, nooit echt gezien welke nieuwe wijsheid er bij kwam kijken.
Spreekt wel aan om vroeg op pensioen te gaan natuurlijk.. zie ik ook bij mijn 16-jarige puber hier in huis, die ziet dat ook al volledig zitten!

Enige wat ik onthoud van dat Fire-gedoe is dat je zéér zuinig moet leven, en bijvoorbeeld als IT-consultant remote kan werken vanuit één of ander boerengat in Bulgarije of Roemenië ... allemaal goed en wel tot je aan een vrouw en kinderen begint natuurlijk, of doet de jeugd dat niet meer? :biglaugh:
 
Dat is idd iets dat de meeste van die gasten er niet bij vermelden; dat er heel veel zijn zonder kinderen. Zo ook die gast van Spaarvarkens die naar Bansko, een boerengat in Bulgarije, is vertrokken. Lekker met zijn Belgische inkomen, profiteren van de armoede van anderen en van de Europese steun die dat land krijgt. Anyhow, we gaan wat offtopic hier :p
 
Enige wat ik onthoud van dat Fire-gedoe is dat je zéér zuinig moet leven
Dat hangt volledig af van je inkomsten. Frugaal leven is niet per se een onderdeel om FIRE te worden.
Je kan ook gewoon de lotto winnen van 150 miljoen en als een koning leven voor de rest van je dagen.
 
Het zou toch leuk geweest zijn als er iemand op het forum was geweest die de oliesector jaren bestudeerd heeft en maanden fulltime bezig was om het beste risk/reward bedrijf er uit te pikken.
En dit al sinds 2020 gratis te delen op dit forum, met uitleg en al erbij!
En dan nog expliciet waarschuwen om Shell te vermijden, want kutmanagement en kutstrategie toen.

Wel ja, dan had je nu in dollar +650% in de plaats van +150%. (als het klopt dat je Shell aan 10 kocht, kon dit enkel eind oktober 2020)

Maar who cares a small 500% nietwaar.
Ge krijgt gelijk.
 
Dat hangt volledig af van je inkomsten. Frugaal leven is niet per se een onderdeel om FIRE te worden.
Je kan ook gewoon de lotto winnen van 150 miljoen en als een koning leven voor de rest van je dagen.
Wij gaan ook vroeger met pensioen kunnen, gewoon door inkomsten uit werk verstandig te beleggen, maar da's toch niet FIRE?

ik kan me vergissen, maar dacht toch wel dat het beperken van de uitgaven een essentieel onderdeel was.
 
Wij gaan ook vroeger met pensioen kunnen, gewoon door inkomsten uit werk verstandig te beleggen, maar da's toch niet FIRE?

ik kan me vergissen, maar dacht toch wel dat het beperken van de uitgaven een essentieel onderdeel was.
Volgens mij is dat wel FIRE. Enkel hebben ze er tegenwoordig een fancy term voor.
 
Zo ook die gast van Spaarvarkens die naar Bansko, een boerengat in Bulgarije, is vertrokken. :p
Had ik nog nooit van gehoord.

My god, die markt voor "tips" is blijkbaar nog altijd heel groot.

Maar what has changed nietwaar...
1929 "Where are the customer's yachts?" : 'Oh how the public loves tips' met uitleg hoe in godsnaam dat iemand kan geloven dat tips om de index te kloppen (die miljoenen/miljarden waard zouden zijn) zomaar verkocht zouden worden voor 50 euro per maand door iemand die van die verkoop moet leven :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Zijn er dan veel mensen al FIRE eigenlijk?
Véél meer dan je zou vermoeden, ook op dit forum.

Tevens ook geen noodzaak om frugaal te leven indien je inkomen voldoende is, dat inkomen hoeft ook niet van jezelf te komen natuurlijk - beste vriend heeft 3 appartementen en 2 nieuwe service -flats gekregen van ouders op zijn 35 jaar, die is instant FIRE maar gaat nog gewoon werken en rijdt met een simpele Renault rond, andere vriend heeft 12 appartementen gekregen in centrum Asse en geeft gewoon les op school, wonen beiden in een normale woning, ontvangen ook de huurgelden trouwens (dus geen schenking van blote eigendom). Om maar te zeggen dat je het niet "ziet" aan de mensen en tegelijk ook een vaststelling dat het RE -gedeelte niet steeds wordt uitgevoerd.
 
Wij gaan ook vroeger met pensioen kunnen, gewoon door inkomsten uit werk verstandig te beleggen, maar da's toch niet FIRE?

ik kan me vergissen, maar dacht toch wel dat het beperken van de uitgaven een essentieel onderdeel was.
Volgens mij is dat wel FIRE. Enkel hebben ze er tegenwoordig een fancy term voor.
FIRE is gewoon dat je niet meer moet werken om te leven, en dat je kan kiezen om nog te werken.

Vroeger gebeurde dat uiteraard ook al, maar heette dat gewoon 'vroeger op pensioen', door opgepot spaargeld/vastgoedinkomsten etc.
Nu wordt er door sommigen wat bewuster naartoe geleefd en ligt er nadruk op aandelen/ETF's, principe van compound interest, ...

Maar er is al een "financiële onafhankelijkheid"-topic op BG!
 
Laatst bewerkt:
Véél meer dan je zou vermoeden, ook op dit forum.

Tevens ook geen noodzaak om frugaal te leven indien je inkomen voldoende is, dat inkomen hoeft ook niet van jezelf te komen natuurlijk - beste vriend heeft 3 appartementen en 2 nieuwe service -flats gekregen van ouders op zijn 35 jaar, die is instant FIRE maar gaat nog gewoon werken en rijdt met een simpele Renault rond, andere vriend heeft 12 appartementen gekregen in centrum Asse en geeft gewoon les op school, wonen beiden in een normale woning, ontvangen ook de huurgelden trouwens (dus geen schenking van blote eigendom). Om maar te zeggen dat je het niet "ziet" aan de mensen en tegelijk ook een vaststelling dat het RE -gedeelte niet steeds wordt uitgevoerd.
Mja sorry maar dat bedoel ik dus met "welke nieuwe wijsheden komen daar bij kijken", een fortuin van de ouders krijgen of de lotto winnen - laten we daar een boek over schrijven.:unsure:

Geef het een hippe naam met Engels acronym en de mensen worden gek. Ik stel FML voor: Free Money Living.
 
Mja sorry maar dat bedoel ik dus met "welke nieuwe wijsheden komen daar bij kijken", een fortuin van de ouders krijgen of de lotto winnen - laten we daar een boek over schrijven.:unsure:

Geef het een hippe naam met Engels acronym en de mensen worden gek. Ik stel FML voor: Free Money Living.
Klopt, op het eerste zicht geen - maar wat je dus wel ziet is dat die mensen op hun beurt wel gaan investeren in bvb. ETF's en daar vrij succesvol mee geweest zijn de laatste jaren - want als je MSCI world op 10 jaar bekijkt heb je een mooi rendement, waarvoor geen speciale wijsheden nodig waren, enkel geld om te investeren en een dosis lef om het gewoon te doen. Op basis van het verleden is dat mss wel de grootste wijsheid: gewoon doen.

Maar achteraf is het steeds makkelijk natuurlijk: ik heb het al eens gemeld: een boer (aka landbouwer) vertelde me in volle corona crisis: verkoop alles wat je hebt en investeer het willekeurig op de beurs, quasi iedereen die een beetje de markt volgde had dit gevoel - maar hoeveel % zou het ook in praktijk omgezet hebben?
 
Had ik nog nooit van gehoord.

My god, die markt voor "tips" is blijkbaar nog altijd heel groot.

Maar what has changed nietwaar...
1929 "Where are the customer's yachts?" : 'Oh how the public loves tips' met uitleg hoe in godsnaam dat iemand kan geloven dat tips om de index te kloppen (die miljoenen/miljarden waard zouden zijn) zomaar verkocht zouden worden voor 50 euro per maand door iemand die van die verkoop moet leven :laugh:

Maar who cares boeken, zo 'old economy'?
Tweets! Blogs! Beurstips!!
Forums :unsure:
Ge zou verschieten hoeveel van die semi-scam websites er bestaan die zich dan ook nog eens specifiek focussen op de Nederlandstalige markt, hier nog een paar:

Ik ken al die rommel via mijn vader, die er in slaagt om zich daar op te abonneren (+ ook op de belegger dat met een historisch rendement van 9% per jaar zit, minder dan de S&P 500). Ja, die markt is groot, zeker bij 50 plussers die al wat vermogen bijeen hebben maar die weinig kennis van de beurs / financiele analyses hebben.
 
Mja sorry maar dat bedoel ik dus met "welke nieuwe wijsheden komen daar bij kijken", een fortuin van de ouders krijgen of de lotto winnen - laten we daar een boek over schrijven.:unsure:

Geef het een hippe naam met Engels acronym en de mensen worden gek. Ik stel FML voor: Free Money Living.
Zie 'financiële onafhankelijkheid" topic. Of gewoon FIRE in google :)

Het komt er op neer dat je veel spaart, dat spaargeld investeert, en dan door de magic van samengestelde interest 10-20 jaar vroeger 'onafhankelijk van werk' bent.
Omdat je van het opgespaarde geld fictief 4% kan opleven zonder het ooit nog kwijt te geraken.

Of dat mogelijk is, hangt af van uw gewenste levensstijl na de FIRE, uw huidig inkomen/spaarquote, en het rendement van uw investeringen.

Vandaar dat de FIRE beweging altijd een opleving kent na gigantische bullmarkten, omdat iedereen die rendementen extrapoleert.
En dan komt de koude douche, en gaat de populariteit van FIRE magischerwijs terug naar een minimum.
Om dan terug op te duiken bij een nieuwe generatie na een aantal jaren nieuwe bullmarkt. :)

Velen worden echter rijk door gereedschap te verkopen aan gouddelvers, niet door goud te gaan delven.
Goed gezien van Charlotje, want van haar eigen investeringen zal het niet komen ;)
 
Laatst bewerkt:
De meesten die ik ken die in FIRE geïnteresseerd zijn hebben vrijwel geen geld en vaak ook geen werk of zeer slecht betaald werk.
Ze zitten vaak wat vast in hun leven imo.
 
Zie 'financiële onafhankelijkheid" topic. Of gewoon FIRE in google :)

Het komt er op neer dat je veel spaart, dat spaargeld investeert, en dan door de magic van samengestelde interest 10-20 jaar vroeger 'onafhankelijk van werk' bent.
Omdat je van het opgespaarde geld fictief 4% kan opleven zonder het ooit nog kwijt te geraken.

Of dat mogelijk is, hangt af van uw gewenste levensstijl na de FIRE, uw huidig inkomen/spaarquote, en het rendement van uw investeringen.

Vandaar dat de FIRE beweging altijd een opleving kent na gigantische bullmarkten, omdat iedereen die rendementen altijd extrapoleert.
En dan komt de koude douche, en gaat de populariteit van FIRE magischerwijs terug naar een minimum.
Om dan terug op te duiken bij een nieuwe generatie na een aantal jaren nieuwe bullmarkt. :)

Velen worden echter rijk door gereedschap te verkopen aan gouddelvers, niet door goud te gaan delven.
Goed gezien van Charlotje, want van haar eigen investeringen zal het niet komen ;)
Dat is hetzelfde met al die dropshippers die dropshipping cursussen verkopen. Tonen dan hun Lamborghini in hun videos die zogezegd betaald is met de opbrengsten van de dropshipping.:rofl: Realiteit: Die lamborghini is betaald met de opbrengsten van hun cursus over dropshipping waar ze 500 tot 1.000 euro voor durven vragen.

Nee, als iemand veel geld vraagt voor een cursus om 'meer geld te kunnen verdienen', dan weet je direct dat je dat niet moet kopen. Want het feit dat ze hun tijd steken in het maken van hun cursus om geld te verdienen toont aan dat ze niet echt veel geld verdienen met de activiteit die ze proberen te verkopen. Maar ja, velen zijn naïef en hebben blijkbaar veel geld over voor een cursus die hun "een beter leven" beloofd.
 
Laatst bewerkt:
Ge krijgt gelijk.
Je gaat de potentiële Reddit Wallstreetbets oil mania nog missen :)

Uiteraard heb ik gelijk, maar wat ik mij afvraag is de redenering achter de keuze voor Shell als je zelf niet echt onderzoek gedaan hebt.

Je komt op dit forum voor info/entertainment.
Als je dan binnen een sector moet kiezen tussen een aandeel dat je totaal niet kent, of een aandeel waar iemand hier veel werk ingestoken heeft, waarom dan niet op zijn minst een deeltje ook in dat ander aandeel steken?

Of kwam de keuze voor Shell uit een tip van een beursblaadje of zoiets?
Want dan zou ik de redenering logischer vinden, want uiteraard is het begrijpelijk om gekende publicaties te volgen in de plaats van een rando op een forum.

Idem @Nesjamag: Why oh why blijven in Shell zitten het volledige voorbije jaar terwijl je vaste klant bent op dit forum :confused2:
 
Terug
Bovenaan