De beurs

Heb van de 3 maand gratis-promo gebruik gemaakt om een abonnement op de Belegger te nemen...
Heb zonet eens hun voorbeeldportefeuille bekeken. Mensenlief, wat een slechte rendementen zijn dat zeg :help:

Buy and hold is toch echt niet zaligmakend voor enkele van de bedrijven die ze gekozen hebben...


Ooit eens op sollicitatie geweest jaren terug. Wat een lachertje. Die zochten geen analisten maar veredelde copy writers. Heb toen nog een van hun portefeuilleaandelen mogen "analyseren". Was blijkbaar wel uitstekend gedaan (incl in artikel gegoten zeg maar) maar toen de hoofdredacteur (Gert Bakelants) me vroeg hoe lang ik er over had gedaan, en ik antwoordde met "2,5-3u", kreeg ik te horen dat ze zo'n artikel er uit rammen op een uurtje en dan aan het volgende beginnen. Verder bestond de job uit telefonisch geblaat van klanten aanhoren die eens per week (?) mochten bellen naar de advieslijn (!) en wat ander gerommel in de marge. O ja, en een rubriekje Technische Analyse kon er ook wel bij. Dan weet je wel genoeg over de sectorkennis en diepgang van analyse die je daar terug vindt. Heb vriendelijk bedankt voor het derde gesprek met CEO van Mediafin toen er vervolgens ook nog gevraagd werd een volledige analyse van het Belegger-platform te maken gezien ik al lang uitgemaakt had voor zo'n keet niet te willen werken.

Om maar te zwijgen over de persoon Gert Bakelants trouwens. Enorm vol van zichzelf en vond het belangrijk dat ik bij mijn sollicitatiegesprek om half 10 's ochtends exact wist op hoeveel de BEL20 was geopend die ochtend. Toen ik zei niet gekeken te hebben omdat ik met de voorbereiding voor het gesprek bezig was, vond hij dat bizar voor zo'n fanatieke belegger. Vervolgens moest ik zoveel mogelijk bedrijven uit de BelMid opsommen met de (volgens mij) meest recente koers erbij... Deed me toen denken aan deze quote van Philip Fisher: "The stock market is filled with individuals who know the price of everything, but the value of nothing." Serieus op mijn tong moeten bijten toen om die quote er niet even bij te gooien.

Denk je niet dat die waarde vroeg of laat zal ontluiken, mits geduld? Er wordt waarde gecreëerd in elk geval.

Probleem is dat Tack door zijn constructie gewoon de kleine aandeelhouder kan en hoogstwaarschijnlijk zal naaien. Heeft bijna 75% van TES in handen en zal dan in principe zonder veel tegenwerking van board het boeltje kunnen opslorpen. Al kan het ook zijn dat hij het hele zaakje jaren laat kabbelen zolang de prijs zo laag blijft. In elk geval zal het moment van overname via Picanol, als het al komt, komen op een moment dat het voor hém voordelig is, niet de aandeelhouders van een van beide bedrijven. Dat was ook in 2016 zo natuurlijk. Zo'n belangenvermenging met twee publieke bedrijven is trouwens ook vrij straf en naar ik meen in de meeste landen ook gewoon niet mogelijk. Er wordt ook consequent low ball guidance etc gegeven om als insider, naar mijn gevoel, van te profiteren.

Belangenvermenging als insider is trouwens echt zijn MO. Kijk maar eens wat Tack in 2009 heeft uitgestoken bij de kapitaalvergroting van Picanol. Daar is ook vrij onzuivere communicatie geweest mbt vooruitzichten edm. En dan dat hele gedoe met Rieter Holding waarbij hij en zijn metgezel beschuldigd werden van wel heel serieuze zaken:


Dat zo'n gasten op handen worden gedragen, das eigenlijk te gek voor woorden. Dit is Coucke in't kwadraat.

(Bij Sofina wacht ik trouwens ook nog altijd op insider buys of wat communicatie. Blijkbaar was het aandeel goedkoop >300 EUR maar moet geen kat er nu nog van weten. Nou ja, zal aan mij liggen.)
 
Laatst bewerkt:
Heb van de 3 maand gratis-promo gebruik gemaakt om een abonnement op de Belegger te nemen...
Heb zonet eens hun voorbeeldportefeuille bekeken. Mensenlief, wat een slechte rendementen zijn dat zeg :help:

Buy and hold is toch echt niet zaligmakend voor enkele van de bedrijven die ze gekozen hebben...

Je zou net verwachten van zo'n blaadje dat die regelmatig transacties doen zodat ze nieuwe adviezen en nieuwe aandelen kunnen bespreken, maar het tegendeel lijkt het geval hier.
Zo'n ING bijvoorbeeld is toch helemaal geen buy and hold aandeel -> da's net een perfect aandeel om ritjes mee te doen, zelfde voor Shell, Alstom, etc.

Ga sebiet eens gaan joggen en zal me die podcast van die 2 van hln eens opzetten, eens benieuwd :biglaugh:
 
Denk je niet dat die waarde vroeg of laat zal ontluiken, mits geduld? Er wordt waarde gecreëerd in elk geval.
Die kans bestaat, de balans is alleszins zeer goed, en winst wordt voortdurend opnieuw in bedrijf geïnvesteerd, maar het zou nog wel lang kunnen wachten worden vooralleer je als aandeelhouder die winst ook effectief kan verzilveren.

Zeker in tijden zoals nu waarbij er koopjes te doen zijn vind ik het logischer om geld weg te nemen bij zo'n aandeel als TESB en het te investeren in iets waar je op kortere termijn wat aan kan verdienen.
 
Heb van de 3 maand gratis-promo gebruik gemaakt om een abonnement op de Belegger te nemen...
Heb zonet eens hun voorbeeldportefeuille bekeken. Mensenlief, wat een slechte rendementen zijn dat zeg :help:

Buy and hold is toch echt niet zaligmakend voor enkele van de bedrijven die ze gekozen hebben...

Kan je hun CAGR zien?
Meeste van hun posities zijn groen. Dat er posities in het rood staan maakt weinig uit zolang je enkele winners hebt die dat ophalen. Heb jij geen enkele mindere posities?
 
Je zou net verwachten van zo'n blaadje dat die regelmatig transacties doen zodat ze nieuwe adviezen en nieuwe aandelen kunnen bespreken, maar het tegendeel lijkt het geval hier.
Zo'n ING bijvoorbeeld is toch helemaal geen buy and hold aandeel -> da's net een perfect aandeel om ritjes mee te doen, zelfde voor Shell, Alstom, etc.

Ga sebiet eens gaan joggen en zal me die podcast van die 2 van hln eens opzetten, eens benieuwd :biglaugh:
Ik heb die allebei aan het woord gehoord in de podcast van de Tijd (Beursvoyeurs)... Zeker van die Charlotte gaan uw tenen krullen.
 
Die volgen gewoon de fire handleiding, schrijf een boek en rijf de inkomsten passief binnen :laugh:

Word eigenlijk echt kwaad van zo’n idioten.

Zal op mijn 40 ook zo’n boek schrijven als ik echt fire ben.
samenvatting; werken,werken,werken,beleggen,vastgoed,werken,werken,werken.
Heeft maandje geleden interview op radio 1 gedaan en daar heeft ze (onder subtiele druk van de interviewer) verteld hoeveel mensen haar cursus al hadden gekocht. Als je dan de prijzen van haar cursussen site erbij neemt kwam je al snel op een 100k EUR en meer uit. Zal ondertussen wellicht al verdubbeld zijn na haar vele optredens op zowat elk financieel event of zelfs De Cooke & Verhulst Show (waar ze over de Luna crash kwam spreken). Ere wie ere toekomt: over PR moet je haar niks leren.
 
Mja, laten we wel zeggen dat die PR niet zo moeilijk is. FIRE is hot.

Ik werd vorig jaar ook gecontracteerd voor die show om te praten over FIRE. Ik heb bedankt voor het aanbod. Idem met kranten van Het NB tot Knack en De Tijd, allemaal willen ze er over schrijven. Idem aan franstalige kant. Kijk naar Sebastian met FIRE BE en zijn gastenrol op RTBF.
 
Laatst bewerkt:
Zal op mijn 40 ook zo’n boek schrijven als ik echt fire ben.
samenvatting; werken,werken,werken,beleggen,vastgoed,werken,werken,werken.
Wie gaat nu in godsnaam een boek kopen waarin staat dat je rijk kan worden door te werken vraag ik mij af 🤣

Je moet een boek schrijven waarin iets staat dat mensen niet weten, dus rijk worden zonder te werken. Dat doet uiteraard niets af aan de prestatie om rijk te worden door o.a. te werken, iets wat veel meer gebeurd dan we denken.
 
Mja, laten we wel zeggen dat die PR niet zo moeilijk is. FIRE is hot.

Ik werd vorig jaar ook gecontracteerd voor die show om te praten over FIRE. Ik heb bedankt voor het aanbod. Idem met kranten van Het NB tot knack en De Tijd, allemaal willen ze er over schrijven. Idem aan franstalige kant. Kijk naar Sebastian met FIRE BE en zijn gastenrol op RTBF.

Daarom, kunt haar dat ook niet kwalijk nemen dat ze op de trein springt.
Kansen nemen als ge kunt zal ze gedacht hebben.
 
Zeker. Ze doet het toch maar.

Uiteindelijk heb ik zelf beslist om de IT zelfstandige route op te gaan. Dat gaat me een pak meer opbrengen op kortere tijd😂

Het blog is leuk en geeft wat extra kleingeld per maand.

Ik ga wss ook een blog starten omtrent Azure DevOps eenmaal ik begonnen ben als zelfstandige en mij er wat meer in verdiept heb
 
Laatst bewerkt:
Ga sebiet eens gaan joggen en zal me die podcast van die 2 van hln eens opzetten, eens benieuwd :biglaugh:
en wat hebben we geleerd? dat ons Charlotte een boek heeft geschreven, die Cedric studeert nog, en Paul D'Hoore moest in de jaren tachtig naar de radio luisteren voor beurskoersen ... nog een chance dat het mooi weer was om te joggen !

Nu ja, hoe meer jongeren ze kunnen aanspreken om hun spaargeld te beleggen ipv op de bank te zetten, hoe beter, maar of dat echt via deze podcast gaat gebeuren??

De eerste 5 minuten gingen al direct over crypto en NTF's ... dat belooft!
 
Charlotje zat midden november full in 'high growth' tech aandelen en een stuk crypto (haar vriendje heeft een bedrijf dat iets met crypto doet).

Nog gedacht om een mailtje te sturen aangezien dat toch wel dé game en poker babe van 10 jaar geleden was.
Maar dan toch maar niet gedaan wegens mijn fenomenale succesratio qua bekeringen hier op het forum (nul) :biglaugh:

Charlotje haar portfolio is momenteel effectief (on) FIRE denk ik:

photo-1554672723-b208dc85134f
 
Laatst bewerkt:
Charlotje zat midden november full in 'high growth' tech aandelen en een stuk crypto (haar vriendje heeft een bedrijf dat iets met crypto doet).

Nog gedacht om een mailtje te sturen aangezien dat toch wel dé game en poker babe van 10 jaar geleden was.
Maar dan toch maar niet gedaan wegens mijn fenomenale succesratio van bekeringen hier op het forum (nul) :biglaugh:

Charlotje haar portfolio is momenteel effectief (on) FIRE denk ik:

photo-1554672723-b208dc85134f


Wel heel ondernemend, doet vanalles tegelijk (gamen/pokeren, masterdiploma, fulltime hr job, boek schrijven, ...).
Maar alles heel oppervlakkig heb ik de indruk.
"leest niet graag, al zeker geen boeken. Liever tweets en blogs". Wat nogal een probleem is als je wil investeren :laugh:
Het moet toch ook zijn dat ze niet zo fantastisch in poker was, want anders moet je daar toch gerust van kunnen leven, neen?

Nu ja, zij heeft al een beetje ervaring ... wat zo'n dude van 22 jaar die nog in TEW zit ons gaat leren is me helemaal een raadsel

Maar wel eens benieuwd welke aandelen ze gaan kiezen, en in hoeverre ze eerlijk de kosten gaan meerekenen... sponsor van de podcast is Bolero dus ik eis minstens 2% weggesmeten rendement aan kosten 😛
 
Wel heel ondernemend, deed vanalles tegelijk ('professioneel' gamen/pokeren, masterdiploma, fulltime hr job, boek schrijven, ...).
Ik zou het niet kunnen.

Maar ze doet alles heel oppervlakkig heb ik de indruk, met full focus op haarzelf verkopen.
"leest niet graag, al zeker geen boeken. Liever tweets en blogs". Wat nogal een probleem is als je wil investeren in individuele aandelen :laugh:

Ik denk dat ze zeer goed zou zijn als influencer. Wacht eens even... :smile:
 
Heb van de 3 maand gratis-promo gebruik gemaakt om een abonnement op de Belegger te nemen...
Heb zonet eens hun voorbeeldportefeuille bekeken. Mensenlief, wat een slechte rendementen zijn dat zeg :help:

Buy and hold is toch echt niet zaligmakend voor enkele van de bedrijven die ze gekozen hebben...


Worden transactiekosten en dergelijke trouwens meegerekend in hun portefeuille/rendementberekeningen?
 
Laatste stuks shell verkocht. Wou ze eigenlijk bijhouden voor het dividend, maar nu staan ze echt te hoog om nog bij te houden. Wel één van mijn beste corona aankopen, opgepikt onder de 10 en nu buiten. Nu even kijken wat er in de plaats kan komen :)
 
Laatste stuks shell verkocht. Wou ze eigenlijk bijhouden voor het dividend, maar nu staan ze echt te hoog om nog bij te houden. Wel één van mijn beste corona aankopen, opgepikt onder de 10 en nu buiten. Nu even kijken wat er in de plaats kan komen :)
Krijg je niet nog altijd uw dividend als je het op de ex datum (19/05) aanhield?
 
Een "FIRE" boek geschreven door iemand die niet "FIRE" is. :thinking: :wallbash:
Zijn er dan veel mensen al FIRE eigenlijk? Want dat lijkt me toch vooral iets van de voorbije jaren, ook hier op het forum heb ik daar al veel over gelezen door mensen die het aan het proberen waren.

Nu goed, nooit echt gezien welke nieuwe wijsheid er bij kwam kijken.
 
Terug
Bovenaan