De beste games | Waar ben je naar op zoek?

Vraagje, zou het niet leuk zijn om een overzicht te hebben van 00 games ook?

Bij strategy / management zou ik wel
Hearts of Iron (IV misschien wel iets te veel alt-history onzin)
Civilization (al zijn zowel V als VI niet perfect IMO, maar "de one more turn" game kan niet ontbreken, dan mis je iets essentieels IMO)

toevoegen.

Stellaris kan wel nooit ontbreken. Beste (space) 4x game aller tijden. Planet Zoo ook erg goed. Prison Architect kan ook wel in die categorie.

Trouwens The Crew 2 voor arcade racing? Als er één game die extreem ongeinspireerd was, is het die wel.

Syndicate, Rogue en Unity??? En geen Odyssey of Origins? Al vind ik de kritiek die Unity kreeg nu niet meer terecht. Launch was waarschijnlijk verschrikkelijk, maar nu is het een heel goede game, dus ja misschien dus wel. Maar Rogue moet er wel echt uit (imo)

Call of Duty? Zeker toch geen IW? Mijn hart... .

Super Mario Galaxy 2 mag ook wel toegevoegd worden.

En Pokemon B&W is ook de beste pokémon game ooit, maar weet niet in welke categorie die thuishoort.

Nog andere waar ik al jaren goede dingen van hoor: Subnautica, Rimworld.

Er is ook geen sportcategorie, maar om eerlijk te zijn weet ik niet echt of daar veel valt aan te raden. FIFA vind ik niet aan te raden, en als je dat niet kent, leef je onder een steen. Elk jaar is er een nieuwe game in de IP's die er zijn. En ook andere sporten hebben dat misschien minder, maar misschien zijn er wel opties. Misschien is Steep in die categorie het waard?

Outlast is ook nog een leuke tip voor de horrorcategorie

Nog even moeilijkheidsgraden mocht mijn input gewaardeerd worden voor de games die ik ken:
Hearts of Iron IV: ** (vergeleken met EUIV hier, en niet de rest)
Civilization V of VI: ** (maar V moeilijker dan VI)
Stellaris: **
AC Origins: **
AC Odyssey: ** (moeilijker dan Origins wel, maar je bent dan ook een halfgod met extreme powerful skills)
AC Valhalla: niet gespeeld
Super Mario Galaxy 2: **
Pokemon B&W: Ik neig naar *. Moeilijk om dit op te fucken IMO. Zelfs binnen alle Pokégames die ik uitspeelde, was dit de makkelijkste. League was eigenlijk supergemakkelijk voor een of andere reden (tov andere pokégames). Aan de andere kant, sommige gym battles waren vooral in het begin toch niet zo éénvoudig (maar dat is in elke game wel zo) En ik doe ook wel elke trainer, terwijl ik redelijk goed team heb. Maar dan nog. ** is debatable, maar toch eerder makkelijk.
Subnautica: geen idee (maar normaal staat die in de sale volgende week en dan test ik het wel eens)
Rimworld: geen idee, ga dit nog spelen. Maar vermoedelijk ** of ***. Zeker als Factorio *** is
Prison Architect: ** of *** twijfel nog
Planet Zoo: *
Outlast: ** of *** (herinner me het toch niet "extreem moeilijk" te zijn, maar anderen zeggen van wel)

Kerbal Space Program: **** (KSP categorie)

Mogelijk als ik wat meer andere spellen speel plaats ik nog later dit jaar een update.
 
Laatst bewerkt:
Ze staan er nochtans allemaal in.

Dat had ik niet gezien, doordat het plots (terecht trouwens) een andere categorie was.

Maar ik zag dus Syndicate, Rogue, Unity. En dan geen Odyssey of Origins dus dat was even verschieten. Maar goed dat het erin staat! :)
 
Ik ben op zoek naar slowpaced (historische) management/sim games waarbij je aandacht niet continue op het scherm nodig is. Ik combineer graag YouTube en Udemy met wat gamen, maar waarbij ik kan focussen op mijn tweede scherm (YT/Udemy) en niet continue mijn aandacht op de game moet houden om in leven te blijven of om niks te missen.
Voorbeelden van wat ik ondertussen beugespeeld ben (Football Manager, Europa Universalis IV, Tropico 4).

Iemand advies of tips? Liefst spellen die minder dan 20-25 euro kosten.
 
Ik ben op zoek naar Physics / Platform puzzle games. Iets in de stijl van Portal bvb.
Portal 1, Portal 2, Q.U.B.E. 1 en Q.U.B.E. 2, Turing Test, The Bridge heb ik allemaal uit.

Zijn er nog games in de trend van bovenstaande die de moeite waard zijn?
 
Ik ben op zoek naar slowpaced (historische) management/sim games waarbij je aandacht niet continue op het scherm nodig is. Ik combineer graag YouTube en Udemy met wat gamen, maar waarbij ik kan focussen op mijn tweede scherm (YT/Udemy) en niet continue mijn aandacht op de game moet houden om in leven te blijven of om niks te missen.
Voorbeelden van wat ik ondertussen beugespeeld ben (Football Manager, Europa Universalis IV, Tropico 4).

Iemand advies of tips? Liefst spellen die minder dan 20-25 euro kosten.
Vermoedelijk heb je die al gespeeld maar voor het geval dit niet zo is: de Civilization-reeks.

Two Point Hospital, de spirituele opvolger van Theme Hospital is ook goed en vereist niet continu je volle aandacht.

De X-Com-reeks is ook volledig turn-based en kan je op eigen tempo spelen. Wel (heel) pittig qua moeilijkheidsgraad.
 
Ik ben op zoek naar slowpaced (historische) management/sim games waarbij je aandacht niet continue op het scherm nodig is. Ik combineer graag YouTube en Udemy met wat gamen, maar waarbij ik kan focussen op mijn tweede scherm (YT/Udemy) en niet continue mijn aandacht op de game moet houden om in leven te blijven of om niks te missen.
Voorbeelden van wat ik ondertussen beugespeeld ben (Football Manager, Europa Universalis IV, Tropico 4).

Iemand advies of tips? Liefst spellen die minder dan 20-25 euro kosten.
Cities Skylines is vrij leuk en chill. Planet Zoo en Planet Coaster zijn in dat opzelfde opzicht gelijkaardig, als je ipv steden wilt bouwen, pretparken of zoo'en wilt bouwen en Jurassic World Evolution is dan met dino's. Dat zijn dan wel weer bouwgames of "tycoons", maar er zijn heel veel spellen in dat genre, maar dat zijn dehene die ik zelf het meest speel denk ik.

Een klein spelletje dat niet zoveel kost is Prison Architect. Wel 2D in dit geval, maar ook wel 'leuk'.

In de stijl van Football Manager heb je wel Motorsport Manager of Cycling Manager, al ben ik geen groot fan van die laatste, maar het is wel een leuk spel als je heel veel extra's downloadt (databases enzovoort). En dat voldoet aan je vereiste om niet continu je aandacht op de game te houden. Bij sportmanagement spellen is het grote probleem de licenties, dus heb je altijd wel mods/databases nodig. Enkel FM is vrij compleet (maar moet je nog altijd wat files gaan verwijderen, om Japan en Duitsland bvb. speelbaar te maken).

In de stijl van EU4 heb je de andere Paradox games. Hearts of Iron IV voor tweede wereldoorlog. CK II of CKIII voor feodale maatschappij en je dynastie te zien groeien waarbij je zelf als een karakter speelt. Imperator: Rome (met wat negatieve reviews, maar nu ondertussen een beter spel) en Stellaris (4x space game) zijn nog twee andere opties.

De Civ serie is ook al vermeld. Dat is turn-based ipv real-time.

Kerbal Space Program is ook leuk, maar met een heel moeilijke moeilijkheidsgraad. Binnenkort komt er een vervolg uit, en daar zal de instap minder moeilijk zijn denk ik, dus ik zou wel wachten op die.

Andere opties die ik zelf nog niet speelde zijn: Rimworld, Factorio, Frostpunk en Surviving Mars. Endless Space en Endless Legend zijn er ook nog. Age of Wonders ook. Maar die heb ik allemaal nog niet gespeeld. Er zullen er zijn die ik zelfs nog niet ken.

The Universim is misschien wel iets dat aan je voorwaardes voldoet. Een soort van "God game" dat ook wel vrij relaxt is, maar wel nog in early access, maar volgens mij zitten ze al aan de Space Age, dus is de ontwikkeling daar nu wel wat van aan het opschieten.

Dan heb je ook nog de spellen met meer tactical combat, zoals de Total War series, maar daar ben ik minder fan van. En dan heb je ook nog de AoE variant (Age of Empires), met ook enkele spellen in die stijl: kolonie opbouwen en aanvallen maar van daaruit. Ik denk dat Northgard ook iets gelijkaardig is maar dan met Vikingen specifiek. Er zijn ook meer en meer stedenbouwspellen aan het komen uit een andere tijd. Anno serie is daar een bekender voorbeeld van maar er zijn er nog vele anderen.

Two Point Hospital vond ik tegenvallen, die heb ik wel een uurtje of 7 gespeeld, maar ik vond het snel tegensteken, en ik vond het iets te simpel, makkelijk en ook te veel echte onzin. Ik denk dat Project Hospital dan meer iets ik wat ik zelf zoek, op dat vlak meer diepgang en meer realistisch is (correct me if i'm wrong) waar Two Point Hospital meer casual en simpeler zal zijn.

Wel best... om te wachten op een "sale" of uitverkoop. Binnen een dikke drie weken is er al weer één (en een grote), dan zal er wel minstens één van die games wel een sale hebben, en meer dan waarschijnlijk de helft van de spellen die je vraagt.

Een limiet van 20-25 euro per spel als je één zoekt die nieuw is, is tegenwoordig klein of niet echt realistisch. Maar bij een sale haal je quasi alles wat ik opnoem wel voor die prijs binnen, tenzij het om een vrij nieuw spel gaat.

Er zijn verder weinig games die echt "afk" zijn IMO, en als het echt wel afk is, dan is het vaak geen goed spel of een erg grindy spel imo.
 
Laatst bewerkt:
Een hoop spellen die je daar opsomt @Lakigigar, bedankt voor de tijd die je genomen hebt.

Ben naast EU4 van de Paradox games afgebleven want ik ben een beetje uitgekeken op hun manier van werken, met 20.000 DLCs. Als ik CK2 bekijk, dat spel heeft voor 250 euro aan DLCs. Dat zorgt er gewoon voor dat ik niet aan de spellen wil beginnen.
Imperator: Rome staat wel op de wishlist en hopelijk kan ik die in een Sale oppikken. Stond recent wel reeds in de Sale, maar niet aan toegekomen om op te pakken.
Planet Zoo staat ook op de Wishlist, maar wederom te duur als je ook de DLCs wil. Dan wacht ik wel nog een jaar eer het betaalbaar is.

CIV5 heb ik eens gekocht, in 2015 24 uur gespeeld en sindsdien niet meer aangeraakt. Nog eens opnieuw proberen, lijkt me inderdaad wel eentje dat me goed zou passen tegenwoordig. Heb vorig jaar ook eens Oriental Empires opgepikt met een Sales, die wrs hetzelfde type spel is.

Motorsport/Cycling Manager zijn niet mijn dingen. Northgard en Prison Architect heb ik reeds en ben ik beugespeeld zonder er echt ooit aan verslingerd te geraken.

Rome & Medieval 2 TW heb ik ook in het bezit, maar daar heb je toch iets meer de aandacht bij nodig, zeker bij de veldslagen (waar ik overigens ook niet echt goed in bleek te zijn). AoE 1+2 ook urenlang gespeeld in het verleden, maar zijn iets te fast-paced om te combineren met nevenzaken.

Factorio ziet er wel leuk uit, ook op de wishlist gezet.

20-25 euro is mijn maximumprijs omdat er gewoon zo'n groot aanbod is en ik niet iemand ben die per se de laatste spellen moet hebben. Ik speel bv nog altijd FM 2019 ipv 2021, Tropico 4/5 ipv 6, paar maanden terug nog The Witcher 1 en Baldur's Gate 1 gespeeld. GTA 5 ook pas met Kerstmis vorig jaar gekocht. Ik heb over de jaren heen 70 games op Steam (en nog een dozijn over andere platforms) gekocht en ik heb misschien de helft (uit)gespeeld. Daarom probeer ik altijd zo goedkoop mogelijk te blijven. 20-25 euro is zelfs eerder een uitzondering, ik probeer voornamelijk onder de 10 euro te blijven :)
 
Aangezien het een remake is, is het een PS5-only game. Maar ik snap wat je bedoelt. Miles Morales is ook niet PS5-only dan dacht ik.
Wou net hetzelfde zeggen, deze is PS5 only... de OG Demon's Souls speelt toch wel net iets anders en is nu in eens vrij dated.
 

Met sales raak je al heel ver bij die games. Nu, de Paradox strategie bekend is... is het ook niet slim om ze nog nieuw aan te kopen. Ze schieten daarmee in hun eigen voet, want dat is één v/d redenen waarom Imperator: Rome eigenlijk gefaald is. Niet omdat het een slechte game is (wel een shaky launch naar het schijnt, en minder immersive / content dan bij andere games, deels ook omdat ze wellicht de deadline te vroeg hebben gezet, en toch wel dachten de immersion en de andere landen via content / flavor packs te verhogen. Die komen er (voorlopig) niet, want ze hebben de ontwikkeling stopgezet door de vele negatieve reviews op launch en het feit dat iedereen wacht op de sales. Uiteindelijk heb ik alles kunnen kopen voor 13 euro. (alles dat ze tot dusver hebben uitgebracht), maar wel nadat ze al hadden aangekondigd dat de ontwikkeling on halt voor onbepaalde tijd is (mogelijk voor altijd).

Paradox games (en DLC) staan regelmatig in korting voor 50%. Soms ietsje meer maar dat is dan zelden bij Steam of Paradox zelf. Bundles kunnen zelfs nog goedkoper uitkomen. Zo is de nieuwe CKIII DLC er één die 30 euro zal kosten. De season pass is bij korting gewoon goedkoper met 2 flavor packs erbij bijvoorbeeld (1 die er nog bijkomt). Nuja, ik speel dat soort spellen graag, maar ik ga ook niet akkoord met hun strategie. Maar zo is er altijd wel iets... NMS had ook een heel verschrikkelijke launch, en nu hebben ze elke belofte die ze ooit hadden gemaakt ingelost, en is het een erg goede game zolang je maar weet wat voor spel het is. Het spel werd opgehypet, mensen hadden er een verkeerd beeld van, en onder druk hebben ze beloftes gemaakt die ze niet konden waarmaken en een onafgewerkt spel (of één die niet het spel was wat beloofd zou zijn bij launch) afgeleverd. Nu hebben ze wel alles achteraf toegevoegd via free updates. Ik denk echt dat de marketingsafdeling alle schuld moet krijgen. Al hadden ze ook wel (voor zo een kleine studio) veel geld binnen om de post-game development voort te zetten voor een gratis prijsje.

Andere bedrijven halen geld binnen via microtransacties of soms zelfs met "gokken". Ik denk dan aan bijvoorbeeld EA. Er zit vaak wel een adder onder het gras, daar moet je je bewust van zijn. Zo werkt het nu éénmaal heel vaak. Op elk platform (ook mobiele en facebook games, wat eigenlijk echt op niets trekt in 99% v/d gevallen), in elke industrie (niet alleen gamen).

Voor mij moet een game een goede price/value hebben voor ik het aankoop, en sales kunnen daar bij echt helpen. Het zou echt dom zijn om dat niet te doen als dat niet nodig is. Vandaag zijn er veel mogelijkheden voor wie goed zoekt, maar je moet er dan ook de tijd/zin/energie voor hebben, en ook het geduld.

Sommige games hebben qua prijs ook meer te bieden dan een game onder 10 euro. Rimworld is zo een game dat door een ontwikkelaar gemaakt is dat niet echt in sales gelooft (hoogstens 10-15%, misschien dat men binnenkort verder gaat), maar de ontwikkelaar liet al weten dat ze de prijs niet snel zouden laten zakken wat ze ook nooit hebben gedaan in de laatste 3 jaar, omdat ze vinden dat 25 euro (of was het 30 euro) een rechtvaardige prijs was voor de game. Daar dus geen DLC/microtransactie nonsense (nuja er is wel één DLC maar na zoveel jaar). Zo zijn de karakteristieken voor elke game qua marketing een stuk anders, en daar moet je je ook op aanpassen en van bewust zijn.

Donderdag is er een Steam Summer Sale, er zijn er nu al die er wat op anticiperen maar super interessant vind ik het (nog) niet. Het is echter wel waard om een kijkje te nemen.

Civ6 platinum editie kan je bijvoorbeeld met humble bundle nu voor een kleine 10 euro halen (met 11 andere indie games erbij). Daarmee heb je de laatste season pass nog niet, maar wel alle civ DLC voor die pass + de 2 grote DLC's (Gathering Storm en Rise & Fall). Het is dan wel zaak om je abonnement al direct te annuleren wanneer je het hebt, denk ik, al weet ik niet of dat kan.
 
Terug
Bovenaan