Ik moet binnenkort een nieuwe wagen bestellen. Zal een hybride of EV zijn. Mijn rijprofiel ziet er als volgt uit:
Woonwerkverkeer: 21.500-24.000 km/jaar (per dag 110 km, waarvan ongenveer 80 km autostrade). Afhankelijk van het aantal thuiswerkdagen per jaar.
Privékilometers: +-5000 km/jaar
Dan heb ik nog klantenverplaatsingen waaronder ik bijvoorbeeld een vaste klant in mijn portfolio heb die 240km/dag is. Naar schatting ga ik misschien 75 dagen per jaar op klantenverplaatsing, gemiddeld misschien 150 km/dag elk. Dit komt neer op nog eens een extra 11.250 km.
Alles samen ongeveer 37.000 à 40.000 km/jaar.
Ik woon momenteel nog bij mijn ouders en heb een parkeerplaats buiten (ongeveer 10 meter van de dichtste gevel). Kan van belang zijn om het laden in rekening te brengen. Laden op het werk kan beperkt, uitbreiding staat gepland maar kan nog even duren. Thuis hebben we een monofasige aansluiting met zekering van 50A.
Bij collega's ligt het budget ergens in de range van 45.000 tot 65.000 euro met eigen bijdrage.
Het valt mij ook op dat hybrides eigenlijk bijna niet meer te bestellen zijn, buiten bij de Stellantis en Japanse/ Koreaanse merken + Audi/BMW.
Mocht ik voor een hybride kiezen dacht ik aan de Peugeot 308 SW of Peugeot 408. Bij een EV dacht ik aan een Volvo XC40/C40 of Tesla Model 3/Y.
Hierbij heb ik de volgende vragen:
1. Welk type wagen past het best bij mijn profiel (PHEV of EV)?
2. De TCO wordt voor een groot deel bepaald door het aantal km's per jaar. Ik doe gemiddeld meer en verdere klantenverplaatsingen dan mijn collega's, waardoor dit zal doorwegen in mijn TCO. Theoretisch gezien geeft dit mij minder budget voor de wagen zelf. Is dit wel eerlijk eigenlijk?
3. Hoe is jullie regeling voor het thuis laden? Vergoedingen, capaciteitstarief, type lader?