De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je bij BMW de status van productie kan opvolgen van je wagen. Je hebt hiervoor een vinnummer nodig dacht ik, maar in mijn app van Arval vind ik hier niets over terug. Heeft er hier al iemand ervaring mee?

Bij Mercedes wel opletten met de levertijd die ze zeggen, bij mij hadden ze eerst 7 maand gezegd en het zullen er uiteindelijk 13 worden.
Yep, mijne is zo stelselmatig opgeschoven van +/- een jaar naar nu al 20! maanden.
Zou nu al wel een maand in Nederland(Born) staan voor final inspection, maar blijkbaar kunnen ze daar niet volgen.

En dan nog problemen met het transport dus NL=>BE zou ook een tijd kunnen aanslepen.

Advocaat van de duivel:
Als het transport dan toch zo moeizaam verloopt, moeten ze toch tijd genoeg hebben voor die final inspection aangezien er weinig binnenkomt?

Daar wisten ze geen antwoord op.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je bij BMW de status van productie kan opvolgen van je wagen. Je hebt hiervoor een vinnummer nodig dacht ik, maar in mijn app van Arval vind ik hier niets over terug. Heeft er hier al iemand ervaring mee?
Je kan in de MyBMW app de status van de productie opvolgen. Het VIN nummer van je wagen kan je krijgen van je BMW dealer van zodra de wagen ingepland staat voor productie, niet eerder.

Als je nu een BMW hebt besteld die pas over een jaar geleverd wordt gaan ze u dus nog geen VIN nummer kunnen bezorgen.

Is nochtans al in het nieuws geweest, dat er duizenden wagens vast staan in de havens omdat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn om die wagens allemaal naar de garages te krijgen voor verdeling. Het gaat niet alleen over uwen auto die daar staat hé.

Het is overal hetzelfde... niet genoeg volk/materieel/materiaal om het werk gedaan te krijgen.

PS: Eén van mijn collega's heeft half februari zijn 308 SW (Diesel) ontvangen, na 11 maanden wachten.

Oh ik weet dat er issues zijn maar 2 maanden is wel heel kras. Wat me vooral stoort is dat ik nu dus nog niet weet of die daar al staat in Zeebrugge of niet want nog steeds “in afwachting van productie”.

Plus wel degelijk onkunde hoor, niet raar dat je problemen krijgt als je te veel personeel laat afvloeien tijdens de coronacrisis. Zelfde issue als met de chips: korte termijn denken overheerst waardoor je perfect vermijdbare issues op je bord krijgt. Dat ze nu problemen hebben door tekort aan volk geloof en weet ik ook wel.

Verder raak ik wel op m’n werk hoor en als ik een jaar en paar maanden kan wachten kunnen er nog wel een paar maanden vanaf 😋. Neemt niet weg dat het storend is, zou al blij zijn als ze er eindelijk een datum op kunnen prikken, al is dat zelfs over 5 maanden ofzo.

Tot nu toe niet voor een bedrijfswagen gegaan omdat ik weinig nood had aan een dure auto. Bij ons is er een bruto bijdragen van ~250 eur voor bedrijfswagens, en met voordeel alle aard, kwam een goedkopere tweedehands beter uit (+ wou niet te hard gebonden zijn aan het bedrijf).

Anyway misschien toen niet de beste beslissing, was nu aan het zien om toch in het programma te stappen. Nieuwe auto ergens begin 2025 nodig als de huidige 'te klein' word.

Maar met naar de carlist en voordelen alle aard te kijken ben ik een beetje van gedachten aan het veranderen.

Ben toch nog niet helemaal overtuigd van elektrische wagens omdat we meermaals per jaar de auto gebruiken om familie te bezoeken wat ~1200km rijden is. Dat lukt nu overnacht in 11-12u, lijkt me iets dat zwaar complexer word met elektrische auto's (ook zijn er daar in Polen veel minder laadpalen als we er logeren).

En ik zou ook graag een 7-zitter voor het gezin nemen (we plannen 4 kinderen, toch zeker binnen de looptijd van de lease wagen als we die voor 2025 krijgen). En dat lijkt in full electric ook niet echt in de carlist te vallen (begrijpelijk word al heel duur). En in benzine word die voordeel alle aard wel heel hoog (zeker als die CO2 bijdrage nog omhoog gaat)

Maak ik hier een juiste conclusie of zie ik iets over het hoofd ?

Je kan in de MyBMW app de status van de productie opvolgen. Het VIN nummer van je wagen kan je krijgen van je BMW dealer van zodra de wagen ingepland staat voor productie, niet eerder.

Als je nu een BMW hebt besteld die pas over een jaar geleverd wordt gaan ze u dus nog geen VIN nummer kunnen bezorgen.
Ik heb al in november besteld, staan gepland voor levering in juni 2023

Tot nu toe niet voor een bedrijfswagen gegaan omdat ik weinig nood had aan een dure auto. Bij ons is er een bruto bijdragen van ~250 eur voor bedrijfswagens, en met voordeel alle aard, kwam een goedkopere tweedehands beter uit (+ wou niet te hard gebonden zijn aan het bedrijf).

Anyway misschien toen niet de beste beslissing, was nu aan het zien om toch in het programma te stappen. Nieuwe auto ergens begin 2025 nodig als de huidige 'te klein' word.

Maar met naar de carlist en voordelen alle aard te kijken ben ik een beetje van gedachten aan het veranderen.

Ben toch nog niet helemaal overtuigd van elektrische wagens omdat we meermaals per jaar de auto gebruiken om familie te bezoeken wat ~1200km rijden is. Dat lukt nu overnacht in 11-12u, lijkt me iets dat zwaar complexer word met elektrische auto's (ook zijn er daar in Polen veel minder laadpalen als we er logeren).

En ik zou ook graag een 7-zitter voor het gezin nemen (we plannen 4 kinderen, toch zeker binnen de looptijd van de lease wagen als we die voor 2025 krijgen). En dat lijkt in full electric ook niet echt in de carlist te vallen (begrijpelijk word al heel duur). En in benzine word die voordeel alle aard wel heel hoog (zeker als die CO2 bijdrage nog omhoog gaat)

Ik ben geen kenner maar ik zou in 2025 voor niks anders meer gaan dan een elektrische wagen.

De infrastructuur zal wel (gedwongen) verbeteren en een paar lange ritten is eigenlijk niet genoeg om een elektrische wagen dan maar aan de kant te schuiven. Het is meer gedoe en het vergt planning maar het is ook niet alsof je elke week 1200 km ver gaat rijden :).

Ik zou - als je een auto neemt nu nog - sowieso een elektrische nemen. Of eventueel een hybride als dat nog besteld kan worden voor juli 2023.

Ik zou in jouw geval niet voor elektrisch gaan. Ik rijd zelf regelmatig eens naar Duitsland, Frankrijk of Nederland over en weer om te gaan winkelen, iets op te halen dat ik besteld heb of te gaan wandelen en dan wil ik niet onderweg wortel staan schieten aan een laadpaal. In jouw geval gaat het nog over grotere afstanden. Daarbovenop lijkt het me niet evident om met 4 kinderen een half uur of langer aan een laadpaal te moeten blijven wachten.

Ik heb de afgelopen 10 jaar een bedrijfswagen gehad en ik ga er nu waarschijnlijk van afzien door die verplichte elektrificatie, de hoge kostprijs (wil zelf niet per se met een nieuwe wagen rijden) en de verbintenis die ik aanga met m'n werkgever voor 5 jaar als ik boven budget zou gaan (wat ik sowieso zou moeten doen om een degelijke wagen te kunnen bestellen).

Ik ben geen kenner maar ik zou in 2025 voor niks anders meer gaan dan een elektrische wagen.

De infrastructuur zal wel (gedwongen) verbeteren en een paar lange ritten is eigenlijk niet genoeg om een elektrische wagen dan maar aan de kant te schuiven. Het is meer gedoe en het vergt planning maar het is ook niet alsof je elke week 1200 km ver gaat rijden :).

Ik zou - als je een auto neemt nu nog - sowieso een elektrische nemen. Of eventueel een hybride als dat nog besteld kan worden voor juli 2023.
Niet 100% duidelijk in welke context je dit schrijft, maar eerder 'je zal >2025 niet anders meer kunnen krijgen dan een EV'. Althans, als bedrijfswagen. Denk dat er maar weinig tot geen WG's nog zullen staan te springen om ICE wagens aan 0% aftrekbaarheid te geven.

En als particulier zie ik in 2025 nog lang niet iedereen van die mening zijn dat '>2025 ... ik moet een EV hebben'.
Persoonlijk zie ik hetzelfde scenario als we nu hebben met de PHEV zich herhalen eens we dichter & dichter bij 2035 komen (wanneer van Europa dus geen ICE wagens meer zouden mogen worden gebouwd). Al zal het minder uitgesproken zijn aangezien een particulier veel eerder 2e hands koopt terwijl een bedrijf telkens nieuw koopt. Maar zij die in die periode in de running zijn voor eentje af fabriek ... toch wel.

Qua EV zijn er ook niet zoveel van die écht grote & de keuze die er is (bv. de EQB) zijn toch bij de kostelijkere opties (die, tussen de lijnen gelezen, wss niet binnen z'n budget zullen liggen).
Dus particulier kan hij natuurlijk nog steeds gewoon een ICE 7-zitter kopen. Van 't bedrijf ... da's een ander paar mouwen.

Ik dacht dat de EQB een 7-zitter is maar inderdaad niet goedkoop. Als ik me niet vergis, is er wel een Kia Sorento hybride die schappelijker is als 7-zitter (toch volgens een collega die naar een 7-zits EV/PHEV zocht en bij Kia uitkwam als enige optie)
Voor een 7-zitter bedrijfswagen in benzine of diesel zou ik nu niet meer kiezen wegens de VAA, je zit al snel aan €600+ VAA die inderdaad enkel maar zal stijgen.

Misschien ook eens kijken of je voor die "meermaals per jaar" niet beter een auto huurt ipv je aankoop / bedrijfswagen specifiek daarop af te stemmen, eventueel in combinatie met een goedkope vlucht?

Is nochtans al in het nieuws geweest, dat er duizenden wagens vast staan in de havens omdat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn om die wagens allemaal naar de garages te krijgen voor verdeling. Het gaat niet alleen over uwen auto die daar staat hé.

Het is overal hetzelfde... niet genoeg volk/materieel/materiaal om het werk gedaan te krijgen.

PS: Eén van mijn collega's heeft half februari zijn 308 SW (Diesel) ontvangen, na 11 maanden wachten.
Klopt, wij hebben daar een 5 tal nieuwe cammionetten vast gehad. Ineens werden ze wel alle 5 tegelijk geleverd. Ze hebben toch een paar maanden in Zeebrugge gestaan

Ik moet binnenkort een nieuwe wagen bestellen. Zal een hybride of EV zijn. Mijn rijprofiel ziet er als volgt uit:
Woonwerkverkeer: 21.500-24.000 km/jaar (per dag 110 km, waarvan ongenveer 80 km autostrade). Afhankelijk van het aantal thuiswerkdagen per jaar.
Privékilometers: +-5000 km/jaar

Dan heb ik nog klantenverplaatsingen waaronder ik bijvoorbeeld een vaste klant in mijn portfolio heb die 240km/dag is. Naar schatting ga ik misschien 75 dagen per jaar op klantenverplaatsing, gemiddeld misschien 150 km/dag elk. Dit komt neer op nog eens een extra 11.250 km.

Alles samen ongeveer 37.000 à 40.000 km/jaar.

Ik woon momenteel nog bij mijn ouders en heb een parkeerplaats buiten (ongeveer 10 meter van de dichtste gevel). Kan van belang zijn om het laden in rekening te brengen. Laden op het werk kan beperkt, uitbreiding staat gepland maar kan nog even duren. Thuis hebben we een monofasige aansluiting met zekering van 50A.

Bij collega's ligt het budget ergens in de range van 45.000 tot 65.000 euro met eigen bijdrage.
Het valt mij ook op dat hybrides eigenlijk bijna niet meer te bestellen zijn, buiten bij de Stellantis en Japanse/ Koreaanse merken + Audi/BMW.
Mocht ik voor een hybride kiezen dacht ik aan de Peugeot 308 SW of Peugeot 408. Bij een EV dacht ik aan een Volvo XC40/C40 of Tesla Model 3/Y.

Hierbij heb ik de volgende vragen:
1. Welk type wagen past het best bij mijn profiel (PHEV of EV)?
2. De TCO wordt voor een groot deel bepaald door het aantal km's per jaar. Ik doe gemiddeld meer en verdere klantenverplaatsingen dan mijn collega's, waardoor dit zal doorwegen in mijn TCO. Theoretisch gezien geeft dit mij minder budget voor de wagen zelf. Is dit wel eerlijk eigenlijk?
3. Hoe is jullie regeling voor het thuis laden? Vergoedingen, capaciteitstarief, type lader?

Laatst bewerkt:
Ik moet binnenkort een nieuwe wagen bestellen. Zal een hybride of EV zijn. Mijn rijprofiel ziet er als volgt uit:
Woonwerkverkeer: 21.500-24.000 km/jaar (per dag 110 km, waarvan ongenveer 80 km autostrade). Afhankelijk van het aantal thuiswerkdagen per jaar.

Dan heb ik nog klantenverplaatsingen waaronder ik bijvoorbeeld een vaste klant in mijn portfolio heb die 240km/dag is. Naar schatting ga ik misschien 75 dagen per jaar op klantenverplaatsing, gemiddeld misschien 150 km/dag elk. Dit komt neer op nog eens een extra 11.250 km.

Ik woon momenteel nog bij mijn ouders en heb een parkeerplaats buiten (ongeveer 10 meter van de dichtste gevel). Kan van belang zijn om het laden in rekening te brengen. Laden op het werk kan beperkt, uitbreiding staat gepland maar kan nog even duren. Thuis hebben we een monofasige aansluiting met zekering van 50A.

Bij collega's ligt het budget ergens in de range van 45.000 tot 65.000 euro met eigen bijdrage.

2. De TCO wordt voor een groot deel bepaald door het aantal km's per jaar. Ik doe gemiddeld meer en verdere klantenverplaatsingen dan mijn collega's, waardoor dit zal doorwegen in mijn TCO. Theoretisch gezien geeft dit mij minder budget voor de wagen zelf. Is dit wel eerlijk eigenlijk?
3. Hoe is jullie regeling voor het thuis laden? Vergoedingen, capaciteitstarief, type lader?
Woon-werkverkeer is ook privé.

1. Kan beiden. Ik zie geen reden waarom een EV niet bij u profiel zou passen. Zelfs op de dagen dat je naar verre klanten moet kan je worst case eens 10-15min aan de snellader maar dat gaat ook niet elke dag zijn. Voor een PHEV zal je toch in de komende 2,5maand moeten bestellen, anders zal het quasi zeker EV zijn.
2. Wordt dat individueel bekeken bij jullie? Ik denk eerlijk gezegd dat het aantal kilometers per jaar op veel plaatsen gewoon voor iedereen gelijk is bij de berekening. Bij ons is dat standaard 25k denk ik, ongeacht of je er nu 15k of 50k doet op een jaar.
3. Voor EV's wordt voor ons een laadpaal geplaatst (max €2k installatiewaarde). Voor PHEV's krijg je een smart charger voor een gewoon stopcontact thuisgestuurd. Vergoeding is op basis van de VREG/CREG tarieven.

Woon-werkverkeer is ook privé.

1. Kan beiden. Ik zie geen reden waarom een EV niet bij u profiel zou passen. Zelfs op de dagen dat je naar verre klanten moet kan je worst case eens 10-15min aan de snellader maar dat gaat ook niet elke dag zijn. Voor een PHEV zal je toch in de komende 2,5maand moeten bestellen, anders zal het quasi zeker EV zijn.
Met een PHEV kan ik in ieder geval nooit volledig elektrisch rijden. Misschien 40 km/dag aangezien een groot deel autosnelweg is. Moet ik me zelf aantrekken van het feit dat de brandstofkosten steeds minder aftrekbaar zijn? Of is dat iets waar enkel de werkgever van moet wakker liggen?
2. Wordt dat individueel bekeken bij jullie? Ik denk eerlijk gezegd dat het aantal kilometers per jaar op veel plaatsen gewoon voor iedereen gelijk is bij de berekening. Bij ons is dat standaard 25k denk ik, ongeacht of je er nu 15k of 50k doet op een jaar.
Ik denk inderdaad ook dat het bij ons vast is. Mijn huidige wagen is 120.000 km voor 4 jaar. Maar iedereen heeft wel een ander rijprofiel. Hoe compenseert de werkgever dit dan? De kost voor iemand die 50 km van z'n werk woont is toch typisch veel hoger dan iemand die 3 km van z'n werk woont?

Ik dacht dat de EQB een 7-zitter is maar inderdaad niet goedkoop. Als ik me niet vergis, is er wel een Kia Sorento hybride die schappelijker is als 7-zitter (toch volgens een collega die naar een 7-zits EV/PHEV zocht en bij Kia uitkwam als enige optie)
Voor een 7-zitter bedrijfswagen in benzine of diesel zou ik nu niet meer kiezen wegens de VAA, je zit al snel aan €600+ VAA die inderdaad enkel maar zal stijgen.

Misschien ook eens kijken of je voor die "meermaals per jaar" niet beter een auto huurt ipv je aankoop / bedrijfswagen specifiek daarop af te stemmen, eventueel in combinatie met een goedkope vlucht?
Ikzelf heb vier kinderen en heb dus ook een zevenzitter nodig. De minst dure optie was de hybride Volkswagen Multivan. De Kia Sorento hybride is nog duurder (en die twee extra zitplaatsen achteraan zijn ook niet ruim te noemen...)

Ikzelf heb vier kinderen en heb dus ook een zevenzitter nodig. De minst dure optie was de hybride Volkswagen Multivan. De Kia Sorento hybride is nog duurder (en die twee extra zitplaatsen achteraan zijn ook niet ruim te noemen...)
Daarvoor zal hij toch heel snel moeten zijn weliswaar, want dat zijn beide geen EV's. :whistle:

De Kia Sorento hybride is nog duurder (en die twee extra zitplaatsen achteraan zijn ook niet ruim te noemen...)
Een collega heeft deze in maart 2021 besteld en hij was pas vorige week uit productie gegaan. Zeer lange levertermijnen dus, maar denk dat dit algemeen is voor PHEV's.

Met een PHEV kan ik in ieder geval nooit volledig elektrisch rijden. Misschien 40 km/dag aangezien een groot deel autosnelweg is. Moet ik me zelf aantrekken van het feit dat de brandstofkosten steeds minder aftrekbaar zijn? Of is dat iets waar enkel de werkgever van moet wakker liggen?

Ik denk inderdaad ook dat het bij ons vast is. Mijn huidige wagen is 120.000 km voor 4 jaar. Maar iedereen heeft wel een ander rijprofiel. Hoe compenseert de werkgever dit dan? De kost voor iemand die 50 km van z'n werk woont is toch typisch veel hoger dan iemand die 3 km van z'n werk woont?
In beide gevallen is dat aan de werkgever... brandstofkost is altijd aan de werkgever. Of je nu 15k of 50k km rijdt per jaar. Wat wel kan is dat u werkgever een clausule in de carpolicy zet waarin ze verwachten dat je maximaal je wagen op laad zodat je zoveel mogelijk elektrisch rijdt. Met de batterij van bv de nieuwe X1 (14,2kWh netto) zou je toch een 60-70tal km moeten kunnen rijden. Op dagen dat je op kantoor werkt is dat wel voldoende om elektrisch tot daar te geraken, daar te laden en elektrisch terug. Er van uitgaande dat je thuis en op het werk kan laden.
Als dat op één van beide plaatsen niet kan dan is het wel aan je werkgever om daar akte van te nemen en indien ze dat wensen PHEV uit te sluiten voor u maar ik denk niet dat ze zich daarmee gaan bezig houden. Dat is al micro management uiteindelijk en elektriciteit is ook niet gratis.

Dat jij 40k km doet per jaar ipv de 30k waarin bij de calculatie rekening gehouden wordt maakt ook niet zo zot veel uit normaal. Die 30k is waarschijnlijk een soort gemiddelde in het bedrijf. Als er 2 collega's 25k per jaar rijden en jij rijdt er 40k dan kost dit voor u werkgever wrs min of meer evenveel als 3 mensen die exact 30k rijden.

Het valt mij ook op dat hybrides eigenlijk bijna niet meer te bestellen zijn, buiten bij de Stellantis en Japanse/ Koreaanse merken + Audi/BMW.
Mocht ik voor een hybride kiezen dacht ik aan de Peugeot 308 SW of Peugeot 408. Bij een EV dacht ik aan een Volvo XC40/C40 of Tesla Model 3/Y.

Dat is een ideaal profiel voor een EV. Je kan thuis een laadpaal installeren waardoor je slechts in uitzonderlijke gevallen moet terugvallen op snelladen of laden op je bestemming. En de afstanden die je aflegt vallen (bijna) allemaal in de range van een EV met een (middel-)grote accu.

Besef ook goed dat je - om ecologisch en comfortabel te rijden - een PHEV veel vaker moet opladen dan een EV. Als ik je rijprofiel bekijk, zou je eigenlijk na elke rit je auto moeten inpluggen, of toch als je zo veel mogelijk elektrisch wil rijden. Da's dus minstens 10 keer opladen per week, tegenover 3 of 4 keer met een EV.

Terug
Bovenaan