Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Niet. Die kabel trekt het zich niet aan, kan dat ook niet weten, is maar een kabel. Maar niet elke WG werkt met zo'n kabel.
Ik hoorde bij ons bv. dat dit ook niet het geval zou zijn. Nuja, ik hoorde m'n collega spreken over een paal 'met een kaart'.
Echter, ik zou verwachten als je een laadkaart in uwe paal moet steken dat dit dan een 'publieke' paal zou zijn die men dan toevallig op uwen oprit zou komen plaatsen.
(NOTE: voor bedrijven is dat een optie natuurlijk, is 1 v/d voorwaarden voor de verhoogde aftrek, maar als particulier? No tnx.
Laat staan dat dit systeem ooit zou kunnen werken in een ondergrondse parking waar je geen 4G of enig ander signaal ontvangt.)
Hmmm ... denk niet dat het zelfs voor de collega's die EV's besteld hebben al helemaal duidelijk is hoe 't zal werken.
Hmmm, speciaal. Dat zou betekenen dat die palen sowieso toegang nodig hebben tot het internet, anders kan die met die kaart ook niets aanvangen.Ook bij niet-publieke laadpaal thuis (bv. een laadpaal van Bluecorner) moet je dat activeren met je laadpas/kaart.
Hmmm, speciaal. Dat zou betekenen dat die palen sowieso toegang nodig hebben tot het internet, anders kan die met die kaart ook niets aanvangen.
Nog een reden waarom het dus niet mogelijk zal zijn op die manier in een ondergrondse (waar dus 0,0 connectiviteit is).
Jah ... hoe meer informatie ik vergaar, hoe meer het er naar uit ziet dat ik binnen 5j m'n huidige wagen zal moeten over kopen.
Hmmm, speciaal. Dat zou betekenen dat die palen sowieso toegang nodig hebben tot het internet, anders kan die met die kaart ook niets aanvangen.
Nog een reden waarom het dus niet mogelijk zal zijn op die manier in een ondergrondse (waar dus 0,0 connectiviteit is).
. Ik ga hier trouwens ook wel panelen leggen nu ik een EV heb met terugbetaling van de laadkosten. Op dit moment maak ik sowieso al redelijk wat winst omdat ik nog een vast tarief heb van ong. 20c all-in, dit terwijl we deze maand nog altijd bijna 60c terugkrijgen op basis van de CREG tabellen.Dan nog zal het afhangen van je brandweerzone of elektrische laadpalen überhaupt toegelaten worden in ondergrondse garages. Een voorwaarde hiervoor is de installatie van een algemene brandcentrale. Dan moet er nog voldoende elektrisch vermogen zijn of alles valt uit wanneer iedereen rond 18 uur zijn wagen heeft ingeplugd. Is dat niet het geval, moet er misschien een ms-cabine geplaatst worden. Allemaal extra kosten voor de mede-eigenaars die niet allemaal happig zijn dit te betalen en het spel is op de wagen.Nog een reden waarom het dus niet mogelijk zal zijn op die manier in een ondergrondse (waar dus 0,0 connectiviteit is).
Je zit onder de grond, je hebt geen connectiviteit dus ook geen kabels voor antennes, etc.Nog nooit van een mobiele dataconnectie gehoord? Je kan de antenne zelfs buiten plaatsen voor je slecht bereik aanhaalt.
Vorig jaar op de RVM is er vooral gehamerd op die capaciteit/vermogen dat binnen komt in 't gebouw + hoeveel vermogen er zou zijn in de hele straat, etc.Dan nog zal het afhangen van je brandweerzone of elektrische laadpalen überhaupt toegelaten worden in ondergrondse garages. Een voorwaarde hiervoor is de installatie van een algemene brandcentrale. Dan moet er nog voldoende elektrisch vermogen zijn of alles valt uit wanneer iedereen rond 18 uur zijn wagen heeft ingeplugd. Is dat niet het geval, moet er misschien een ms-cabine geplaatst worden. Allemaal extra kosten voor de mede-eigenaars die niet allemaal happig zijn dit te betalen en het spel is op de wagen.
Welja, de kaart moet 'gevalideerd' worden, dus dat heeft netwerk nodig. Dat die 'kaart zelf' het probleem niet is is logisch eh. Da's met uwen bancontact niet anders. Zonder internet -> NO GO.Die kaart is het 'probleem' niet, het is die connectie naar de back-office die die netwerk toegang vereist. Via Leaseplan is dat idd standaard met 4G, is ook een van de dingen die ze meten/testen bij installatie. Als 4G niet kan, kan het ook via Wifi of LAN, dus ook ondergronds zijn er zeker nog alternatieven mogelijk.
Trouwens, bij Shell Recharge kan je je laadpaal zo configureren dat er vast een laadkaart aan gekoppeld is zonder dat je telkens moet swipen. Mijn laadpaal hangt in mijn garage en zou dus absurd zijn als ik ook telkens mijn laadkaart zou moeten uithalen.
Mijn laadpaal werkt met laadpas en is gewoon verbonden met Bluetooth op mijn gsm. Geen 4/5G nodig. En zelfs geen WiFi of LAN (wat veel frequenter voorkomt dan 4/5G connectie).Je zit onder de grond, je hebt geen connectiviteit dus ook geen kabels voor antennes, etc.
Allemaal gemakkelijk gezegd, bijlange zo simpel niet gedaan.
Kan het? Sure.
Maar laat nu zijn dat ik daarvoor nog een offerte liggen heb van enkele jaren geleden.
De RVM had toen de vraag gekregen om connectiviteit te voorzien in de ondergrondse parking. Zo gezegd zo gedaan.
Kost --> +/-17K excl. BTW, excl. gebruikte kabellengte (welke berekend wordt na plaatsing blijkbor).
Sure, I get it. Dat was om dekking te voorzien van de hele ondergrondse (beide verdiepen), niet 1 specifiek 'stukje' v/d oppervlakte of whatever.
Mor soit, 't zal geen 100 EUR zijn eh.
Nu ... ook al zou je die kost willen dragen (voor dat geld heb je weliswaar al een ICE wagen waar je die miserie niet mee hebt) ...
Je zal dit ook gewoon nooit 'particulier'/'individueel' kunnen doen, want die antenne ... die moet dan naar het dak, dus toucheer je sowieso de gemene delen.
Vorig jaar op de RVM is er vooral gehamerd op die capaciteit/vermogen dat binnen komt in 't gebouw + hoeveel vermogen er zou zijn in de hele straat, etc.
En idd, moest er nu ineens 20 man individueel een laadpaal 'laten' installeren, voor zover dat mogelijk is ... als iedereen dan om 20u z'n wagen laat starten met laden kan het mss zijn dat alle lichten voor heel 't gebouw uit vallen. Who knows waar het 'breekpunt' is.
Er zou eerst een studie moeten uitgevoerd worden om alles te onderzoeken & berekenen. Maar dat was dus ook enkele duizenden EUR als ik mij nog goed herinner.
Welja, de kaart moet 'gevalideerd' worden, dus dat heeft netwerk nodig. Dat die 'kaart zelf' het probleem niet is is logisch eh. Da's met uwen bancontact niet anders. Zonder internet -> NO GO.
LAN ... sure ... maar van waar gaat die komen? Van 't 4e verdiep naar de -1/2? Zie ik niet gebeuren.
En in de verdeelruimte waar de kabels van telenet binnen komen zie ik ze geen particuliere 'ethernet hubkes' of 'routers' plaatsen eerlijk gezegd.
Dat lijkt mij idd een systeem dat kan werken ondergronds. GSM via BT registreert de cijfers & eens ik bovengronds verbonden ben met 4G/WiFi kan die dat automatisch doorsturen.Mijn laadpaal werkt met laadpas en is gewoon verbonden met Bluetooth op mijn gsm. Geen 4/5G nodig. En zelfs geen WiFi of LAN (wat veel frequenter voorkomt dan 4/5G connectie).
Gewoon uit interesse: wat voor levertermijn gaven ze daar?Recent de Ford Kuga besteld (PHEV), kon nog opteren voor een A3 met enkele opties maar toch een pak minder ruimte en minder uitgerust dan de Kuga.
Geen gevloek meer om eens op verlof te vertrekken en voor vertrek Tetris te moeten spelen…
Vanmorgen bericht dat hij bij de dealer is toegekomen… dus enkel een kwestie van uitwisselen… benieuwd naar de eerste bevindingenOndertussen bevestigd: zal in februari bij de dealer staan
Met 9 maanden dus valt relatief gezien nog mee….

Eind oktober/begin november 2022Gewoon uit interesse: wat voor levertermijn gaven ze daar?
Eerste keer dat ik een Audi besteld heb en het zal ook de laatste keer zijn. Dat er leverproblemen zijn kan ik allemaal inkomen, maar heel die communicatie is echt brak. Constant excuses om gewoon niet te moeten zeggen dat het (heel) lang gaat duren en dan ben ik de zaag omdat ik alle 2 maand durf te informeren of er al info is (vial mail, dus ze kunnen antwoorden wanneer ze willen).
Ik kan mijn Q4 e-tron laten leveren als ik de elektrische zetels laat vallen. Afin, zeggen ze, want qua communicatie is het echt dikke kak ginder en ze durft waarschijnlijk nog niet zeggen dat mijn panoramisch dak ook niet gaat lukkenEerste keer dat ik een Audi besteld heb en het zal ook de laatste keer zijn. Dat er leverproblemen zijn kan ik allemaal inkomen, maar heel die communicatie is echt brak. Constant excuses om gewoon niet te moeten zeggen dat het (heel) lang gaat duren en dan ben ik de zaag omdat ik alle 2 maand durf te informeren of er al info is (vial mail, dus ze kunnen antwoorden wanneer ze willen).
Heb dan gevraagd aan HR of het vrijgekomen budget van die zetels dan gebruikt kan worden om de meerprijs die ik persoonlijk moet opleggen voor de laadpaal op te vangen, maar dat was na 2 seconden al een no go.. Ook daar dus nul moeite om wat mee te denken, altijd fijn. Volgens wat ik lees op internet zou het 2024 worden als ik de zetels niet laat vallen. Als dat het geval is mag ik mijn Skoda Superb inleveren en krijg ik een aanloopwagen in de plaats.. Ik kijk er al naar uit om met een A1 rond te bollen ipv een Superb
Wagen was besteld begin januari vorig jaar trouwens.
Ik dacht ook dat verlengen gewoon zou kunnen, maar het contract op deze gaat dan 6 jaar+ zijn en waarschijnlijk 200K kilometer op de teller hebben, dus ik vermoed qua doorverkoopwaarde quasi nul en daarom niet mogelijk.Misschien domme vraag, maar kunnen ze dan niet beter je huidig contract verlengen?
Bij ons doen ze dat standaard zo, quasi iedereen zit toch aan minder kilometers dan het contract initieel ingeschat was door Corona en meer thuiswerk.
Als het een troost is, bij bepaalde andere merken is het precies niet veel beter, ik hoor bv. ook veel klachten over BMW (opties die wegvallen zonder communicatie, levertermijnen die door het dak schieten bij redelijk wat opties,...)
Aaah yes ... de (levertermijnen op) EV's. The gift that keeps on giving.Ik dacht ook dat verlengen gewoon zou kunnen, maar het contract op deze gaat dan 6 jaar+ zijn en waarschijnlijk 200K kilometer op de teller hebben, dus ik vermoed qua doorverkoopwaarde quasi nul en daarom niet mogelijk.
En ik weet het wel dat het bij andere merken niet veel beter is qua levertermijnen enzo, maar (anekdotisch, I know) mijn collega's die bij andere merken zitten hebben wel een veel vlottere communicatie. Dat ze aan die levertijd niet kunnen doen, so be it, maar een botte mail krijgen op een vraag voor informatie vind ik ook not done. Achja, we zien wel.

Ik dacht dat de meeste leasemaatschappijen 5 jaar en 200k kilometer als limiet hanteren, dus dat zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Geen idee eigenlijk of sommige zich aangepast hebben aan de huidige situatie met gigantische levertermijnen, en daarom extra verlenging toestaan.Ik dacht ook dat verlengen gewoon zou kunnen, maar het contract op deze gaat dan 6 jaar+ zijn en waarschijnlijk 200K kilometer op de teller hebben, dus ik vermoed qua doorverkoopwaarde quasi nul en daarom niet mogelijk.
Toch maar een vaag verhaal met de levering.Ik kan mijn Q4 e-tron laten leveren als ik de elektrische zetels laat vallen. Afin, zeggen ze, want qua communicatie is het echt dikke kak ginder en ze durft waarschijnlijk nog niet zeggen dat mijn panoramisch dak ook niet gaat lukkenEerste keer dat ik een Audi besteld heb en het zal ook de laatste keer zijn. Dat er leverproblemen zijn kan ik allemaal inkomen, maar heel die communicatie is echt brak. Constant excuses om gewoon niet te moeten zeggen dat het (heel) lang gaat duren en dan ben ik de zaag omdat ik alle 2 maand durf te informeren of er al info is (vial mail, dus ze kunnen antwoorden wanneer ze willen).
Heb dan gevraagd aan HR of het vrijgekomen budget van die zetels dan gebruikt kan worden om de meerprijs die ik persoonlijk moet opleggen voor de laadpaal op te vangen, maar dat was na 2 seconden al een no go.. Ook daar dus nul moeite om wat mee te denken, altijd fijn. Volgens wat ik lees op internet zou het 2024 worden als ik de zetels niet laat vallen. Als dat het geval is mag ik mijn Skoda Superb inleveren en krijg ik een aanloopwagen in de plaats.. Ik kijk er al naar uit om met een A1 rond te bollen ipv een Superb
Wagen was besteld begin januari vorig jaar trouwens.
Gooi daar maar PHEV's bij. De verhalen dat ik al gehoord heb van VW PHEV's zijn ook niet prettig. En bv de Range Rover Sport hybride is ook anderhalf jaar levertijd.Aaah yes ... de (levertermijnen op) EV's. The gift that keeps on giving.![]()