Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 18,0%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 104 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    284
Vraagje hierrond: wat doet chiptuning daarvan eigenlijk met de launch control? Werkt dat nog steeds?
Allez, niet dat je dat continu doet natuurlijk, maar wel benieuwd.

Heb je die tune op alle driving modes of enkel in sport/sport+?
Ik dacht dat ze dit allemaal konden afstellen. Op elke modus heb je je tune, aangepast.
 
Vraagje hierrond: wat doet chiptuning daarvan eigenlijk met de launch control? Werkt dat nog steeds?
Allez, niet dat je dat continu doet natuurlijk, maar wel benieuwd.

Heb je die tune op alle driving modes of enkel in sport/sport+?
Dat werkt nog steeds ja. Die tune zit op hybrid en sport mode. Sport+ heb ik volgens mij niet? Of is sport+ gewoon als je zowel de rijmodus als de versnellingsbak in sport zet en de TC off?

Nu buiten de sportmodus merk ik niet veel van de tune, want er is gewoon altijd genoeg vermogen bij gewoon gebruik.

Hij spreekt dat extra vermogen ook niet aan als het niet nodig is vermoed ik.
 
Dat werkt nog steeds ja. Die tune zit op hybrid en sport mode. Sport+ heb ik volgens mij niet? Of is sport+ gewoon als je zowel de rijmodus als de versnellingsbak in sport zet en de TC off?

BMW doesn't seem to think the average driver is going to have much interest in the white-knuckle adventure of its sportiest drive mode, so it's generally made available only in vehicles with the higher-spec performance options.

Raar, zat 10 jaar geleden zelfs op mijn 118d.
 
Dat werkt nog steeds ja. Die tune zit op hybrid en sport mode. Sport+ heb ik volgens mij niet? Of is sport+ gewoon als je zowel de rijmodus als de versnellingsbak in sport zet en de TC off?

Nu buiten de sportmodus merk ik niet veel van de tune, want er is gewoon altijd genoeg vermogen bij gewoon gebruik.

Hij spreekt dat extra vermogen ook niet aan als het niet nodig is vermoed ik.

Sport Plus is nog een keer op uw sport knop duwen. Zo kan je tussen Sport, Sport Plus en Sport Individual gaan. Het zijn vooral de schakelovergangen die nog iets korter worden en iets bruter.

TC staat er volledig los van.
 
Sport Plus is nog een keer op uw sport knop duwen. Zo kan je tussen Sport, Sport Plus en Sport Individual gaan. Het zijn vooral de schakelovergangen die nog iets korter worden en iets bruter.

TC staat er volledig los van.

Op de 440i laat hij een bepaalde mate van slip toe in Sport+, maw TC wordt binnen bepaalde grenzen losgelaten.
 
Overgegaan van Fiat Strada (heerlijk zo'n pick up, maar haast onvindbaar in België, en zeker nu met die extra belastende taks)....
naar een VW Caddy.

Toegeven, die Caddy heeft meer comfort, maar ik vind het best wel leuk om met een laadbak te rijden, en fietsen er in te zwieren en ergens naar toe te gaan. Met die caddy (gesloten laadbak) vind ik dat toch net iets meer moeite en gesukkel.. (wel beter tegen diefstal)
 
BMW doesn't seem to think the average driver is going to have much interest in the white-knuckle adventure of its sportiest drive mode, so it's generally made available only in vehicles with the higher-spec performance options.

Raar, zat 10 jaar geleden zelfs op mijn 118d.
Ik heb alles aangevinkt aan die kar wat ging, dus weet niet waarom ik het niet heb, ik vermoed omdat het een hybride is onder het mom van 'eco-friendly' te zijn ? :unsure:

Ik heb dus enkel sport en sport individual. Maar zoals gezegd, met de versnellingsbak in sport is het sowieso al bruut genoeg.
 
Neen, gene Sport+ meer. Maar zelfs op m'n vorige 'versie' zat er geen Sport+ meer.
Da's zo mss iets dat enkel op de ICE varianten aanwezig is (of gewoon een reliek uit het verleden, wat nu niet meer bestaat). Dunno.

Ik heb enkele opties in Sportstand. Als ik het mij hier nog goed voor ogen kan halen is het sowieso Sport, Sport Individual & ExtraBoost (wat specifiek voor de 'e' versie zal zijn).

Heel dat systeem is wel redelijk wat veranderd t.o.v. m'n pre-LCI versie.
Geen ECO Pro modus meer, maar een electric. Hybrid is nu standaard & dat had ook een andere naam (comfort).
Dan nog Sport mode & Adaptive mode.
Battery control marcheert ook niet meer eens in sport modes en zulk een dingen (schakelt zichzelf uit). Battery control is nu ook z'n eigen knop (vroeger switchte die tussen 'normal/hybrid' | battery control | full electric)

Ik heb uiteraard nog wel wat PK's minder dan @Musk, maar ik verwacht verder weinig verschil in hoe dat systeem zich zal gedragen.
 
Alle administratie in orde, volgende week kan ik eindelijk van auto wisselen se. Mazda CX-30 :D minder dikke bak dan wanneer ik een EV had gekozen, maar tenminste wel heel veel opties, en ook gewoon leuk rijgedrag vond ik bij het testrijden
 
M'n boekhoudster zit toch te pushen om mijn BMW 540d Touring LCI in te ruilen voor een hybride. Ik betaal momenteel meer dan 9.000 VAA wat toch wel immens is tegenover een hybride, maar de reden om te switchen is eigenlijk dat wanneer deze afgeschreven is, ik bijna verplicht zal worden om naar een vol elektrische te gaan. En dat zie ik helemaal niet zitten eigenlijk ...

Om toch wat dezelfde prestaties te houden en kofferruimte kom ik eigenlijk uit bij de net vernieuwde BMW X5 50e LCI.

Uiteindelijk heeft m'n vrouw mij kunnen overtuigen om voor ne groene te gaan. Foto's van het huidig model in Manhatten Green zijn echt wel veel knapper dan op de configurator en 't is ne keer iets anders.

Screenshot+2023-02-23+092110.jpg


Ik zou eerst nog een testrit willen doen. 490pk klinkt heel mooi op papier, maar ze moeten wel 2,5 ton meesleuren. Plus het wringt wel om met dergelijk auto bij klanten aan te komen ... het blijft wel een patserbak. En hem saai niet sportief configureren, wringt ook.
Ik rij sinds juni '22 met de 45e, geloof mij je zal zeker geen power te kort komen met nog eens een 100pk extra. Ook zonder opgeladen batterij gaat dat vooruit met een mooi geluid. Hier de 22inch, en ik vind dat toch goed rijden al rijd ik wel rustig over de vluchtheuvels. Luchtvering kan je altijd op de hoogste stand zetten voor wat extra comfort.
 
Kwam dit artikel tegen: klik

De situatie oogt nog complexer bij eigenaars van zonnepanelen en een digitale meter. In dat geval kan je de elektrische wagen opladen met de energie die de zonnepanelen op dat moment produceren. Op die manier druk je de uitgaven voor de werkgever. Vraag is of daar een beloning tegenover moet staan. “De energie die het laadpunt niet registreert, zal de werkgever ook niet betalen. Al is de bedenking legitiem dat je destijds zelf geïnvesteerd hebt in zonnepanelen. Voor de energie die je in de batterij van de elektrische wagen stopt, ontvang je daarnaast ook geen terugleververgoeding van de energieleverancier.”

Lijkt me toch straf? Ik heb de Smart Cable van bluecorner (link) die ik gebruik voor het opladen van mijn plugin hybride.
Hoe kan dit toestel nu registreren of deze stroom van mijn zonnepanelen afkomstig is?
 
Lijkt me ook straf. De laadpaal heeft een teller staan en meet alle energie die erin gaat zonder dat die weet of dat nu van het net of van je panelen komt. Mij lijkt het net interessanter om panelen te hebben want de werkgever betaalt meestal meer dan de injectievergoeding.
 
Kwam dit artikel tegen: klik

De situatie oogt nog complexer bij eigenaars van zonnepanelen en een digitale meter. In dat geval kan je de elektrische wagen opladen met de energie die de zonnepanelen op dat moment produceren. Op die manier druk je de uitgaven voor de werkgever. Vraag is of daar een beloning tegenover moet staan. “De energie die het laadpunt niet registreert, zal de werkgever ook niet betalen. Al is de bedenking legitiem dat je destijds zelf geïnvesteerd hebt in zonnepanelen. Voor de energie die je in de batterij van de elektrische wagen stopt, ontvang je daarnaast ook geen terugleververgoeding van de energieleverancier.”

Lijkt me toch straf? Ik heb de Smart Cable van bluecorner (link) die ik gebruik voor het opladen van mijn plugin hybride.
Hoe kan dit toestel nu registreren of deze stroom van mijn zonnepanelen afkomstig is?
Niet. Die kabel trekt het zich niet aan, kan dat ook niet weten, is maar een kabel. Maar niet elke WG werkt met zo'n kabel.

Ik hoorde bij ons bv. dat dit ook niet het geval zou zijn. Nuja, ik hoorde m'n collega spreken over een paal 'met een kaart'.
Echter, ik zou verwachten als je een laadkaart in uwe paal moet steken dat dit dan een 'publieke' paal zou zijn die men dan toevallig op uwen oprit zou komen plaatsen.
(NOTE: voor bedrijven is dat een optie natuurlijk, is 1 v/d voorwaarden voor de verhoogde aftrek, maar als particulier? No tnx.
Laat staan dat dit systeem ooit zou kunnen werken in een ondergrondse parking waar je geen 4G of enig ander signaal ontvangt.)

Hmmm ... denk niet dat het zelfs voor de collega's die EV's besteld hebben al helemaal duidelijk is hoe 't zal werken.
 
Maar bij iedereen die thuis een laadpaal heeft (van het werk) wordt dat toch gewoon vergoed? Of dat nu van het net komt of uit de panelen, die laadpaal gaat toch gewoon registreren wat er naar de auto is gevloeid?
 
Kwam dit artikel tegen: klik

De situatie oogt nog complexer bij eigenaars van zonnepanelen en een digitale meter. In dat geval kan je de elektrische wagen opladen met de energie die de zonnepanelen op dat moment produceren. Op die manier druk je de uitgaven voor de werkgever. Vraag is of daar een beloning tegenover moet staan. “De energie die het laadpunt niet registreert, zal de werkgever ook niet betalen. Al is de bedenking legitiem dat je destijds zelf geïnvesteerd hebt in zonnepanelen. Voor de energie die je in de batterij van de elektrische wagen stopt, ontvang je daarnaast ook geen terugleververgoeding van de energieleverancier.”

Lijkt me toch straf? Ik heb de Smart Cable van bluecorner (link) die ik gebruik voor het opladen van mijn plugin hybride.
Hoe kan dit toestel nu registreren of deze stroom van mijn zonnepanelen afkomstig is?
Er zijn natuurlijk wel ook laadpalen die de opbrengst van zonnepanelen meten om zo slim om te gaan met de overschot ervan. Maar veel mensen zullen zo'n laadpaal nog niet hebben. En dan zou de laadpaal software dit ook nog moeten meenemen in de afrekening, geen idee of dit vandaag ook al bestaat.
 
Er zijn natuurlijk wel ook laadpalen die de opbrengst van zonnepanelen meten om zo slim om te gaan met de overschot ervan. Maar veel mensen zullen zo'n laadpaal nog niet hebben. En dan zou de laadpaal software dit ook nog moeten meenemen in de afrekening, geen idee of dit vandaag ook al bestaat.

Je kan beter een Home Automation opzetten die de laadpaal knijpt naargelang zonne-energie, dan weet de laadpaal niets, enkel dat hij geknepen wordt. Waar de energie vandaag komt en hoe die ingezet wordt is mijn prive-zaak en niet die van mijn werkgever.
 
Terug
Bovenaan