De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 17,4%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 98 33,4%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 111 37,9%

  • Totaal aantal stemmers
    293
Merk ik zeer fel nu. Mijn vorige firmawagen was een Golf Variant 1.6 TDI (105PK) (handgeschakeld), de huidige een A4 Avant 2.0 TDI (136PK) (automaat), de A4 verbruikt minder en rijdt vlotter. Ik heb ook het gevoel dat ik in druk verkeer, minder die wagen constant aan het "pushen" ben, maar dat kan perceptie zijn.
Heeft dit niet eerder te maken met meer verfijnde techniek, optimalisaties en dat een automaat meestal zuiniger schakelt dan het hebben van een grotere motor.
 
Bij EV's heb ik juist de indruk dat die best rustig optrekken aan de lichten, het zijn de PHEV's die willen tonen dat ze 0-100 in 6 à 7 seconden kunnen doen.

Om dan aan het volgende licht weer naast elkaar te staan. Ik rij met mijn EV zoals met de diesel. Op het gemak, probeer zo weinig mogelijk te remmen, dat uit zich dan wel im hogere bochtensnelheden. Ik trek dat dus door :)
 
En again... het is vooral op bedrijfswagens die mensen niet zelf moeten betalen dat ze zoiets hebben van "Sure, why not". Maar voor een particulier die heel het boeltje zelf moet financieren?

Ik denk eerlijk gezegd dat het percentage betere motorisaties bij particulieren nog wel eens hoger zou kunnen liggen dan het percentage bij bedrijfswagens (freelancers excluded).

Bvb een 430i als bedrijfswagen lijkt mij procentueel minder voor te komen dan een 430i bij particulieren.
 
Merk ik zeer fel nu. Mijn vorige firmawagen was een Golf Variant 1.6 TDI (105PK) (handgeschakeld), de huidige een A4 Avant 2.0 TDI (136PK) (automaat), de A4 verbruikt minder en rijdt vlotter. Ik heb ook het gevoel dat ik in druk verkeer, minder die wagen constant aan het "pushen" ben, maar dat kan perceptie zijn.

Hij heeft wel 30% meer pk ook… Lijkt weinig als je vgl met de pk’s die EV’s hebben maar dat maakt echt wel veel verschil.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het percentage betere motorisaties bij particulieren nog wel eens hoger zou kunnen liggen dan het percentage bij bedrijfswagens (freelancers excluded).

Bvb een 430i als bedrijfswagen lijkt mij procentueel minder voor te komen dan een 430i bij particulieren.
Ik kijk zo af & toe eens naar de premium selection. Laatst checkte ik wat m'n eigen wagen mij zou kosten moest ik die 2e hands, particulier willen kopen & 't is zot hoe weinig 'toffe' ICE wagens er te vinden waren.

't Gros van 't aanbod waren 530e. Dus ondanks 't feit dat ik als particulier in feite nooit een PHEV zou kopen (nieuw), lijkt het mij dat als je iets of wat wil hebben 2e hands ... dat je wel eens bij een PHEV gaat uit komen. Gewoon al door wat 't aanbod is. Waarschijnlijk allemaal ex-bedrijfswagens.

Ik zocht eerst naar een 530/40 ICE, maar kwam van een vrij kale reis terug.
Privé zou ik nooit nieuw kopen, maar aan de andere kant kijk ik dan altijd wel naar een hogere motorisatie. Iets wat bij de bedrijfswagens nooit een optie was. Daar moest het telkens een 18/20d zijn vroeger. De PHEV's hebben een (korte) periode gezorgd dat we meer PK's konden krijgen van de zaak, maar jah ... 't PHEV tijdperk is ondertussen wel voorbij.

So yeah ... particulier zal je zeker meer x30/40i vinden dan op de zaak. Maar met de komst v/d EV's zullen er opnieuw veel zijn die weer veel PK's hebben. :devilish:

NOTE: Puur uit eigen omgeving gesproken ... m'n broer bolt met een opgedreven 425i, m'n pa een 330i (440i M-Performance verkocht). En da's privé.
Dus zij die het zich kunnen veroorloven kiezen toch voor meer PK's. Ik ken er ook die dat niet kunnen veroorloven & dan pak je wat je kan eh.
En ik ken er ook die het zich totaal niet aan trekken hoeveel PK dat ding heeft.
 
I know, maar dan had ik misschien geen EV gepakt. Toen ik begon te werken bij mijn huidige klant zeiden ze dat mijn huidige wagen maar voor een paar maanden ging zijn. Maar ondertussen is het al meer dan twee jaar en mijn wagen is veel te klein.
Gohja ... gij zijt nog bij de goeie wss. Velen die nu nog moeten bestellen krijgen soms nog veel ergere levertermijnen te horen.
Als je bij Kia voor de EV6 GT ineens 40 mnd levertermijn hoort ... jah.

Nuja, is nog niet voor direct dat dit terug zal normaliseren. En vrijwel iedereen zal verplicht een EV moeten bestellen binnenkort, of zelfs nu al.
Laatste dat ik gelezen had trouwens, vermeldde men dat het nog niet dit jaar zal zijn dat het gaat normaliseren. Dus we zitten nog zeker een jaar vast aan die miserie. Dacht mij te herinneren dat men sprak over normalisatie volgend jaar, buuuuut ... I doubt it.
 
maar jah ... 't PHEV tijdperk is ondertussen wel voorbij.
Hoe bedoel je? In theorie is het PHEV tijdperk toch pas voorbij vanaf juli dit jaar? Oké, in praktijk zullen er werkgevers zijn die nu al een EV verplichten. Ik vraag het maar omdat ik straks naar de garage ga om misschien mijn bestelling van een A3 PHEV vast te leggen. Door je uitspraak krijg ik plots het gevoel dat ik iets over het hoofd heb gezien. :thinking:
 
Hoe bedoel je? In theorie is het PHEV tijdperk toch pas voorbij vanaf juli dit jaar? Oké, in praktijk zullen er werkgevers zijn die nu al een EV verplichten. Ik vraag het maar omdat ik straks naar de garage ga om misschien mijn bestelling van een A3 PHEV vast te leggen. Door je uitspraak krijg ik plots het gevoel dat ik iets over het hoofd heb gezien. :thinking:
Tot 30/6/2023 kan je nog met een gerust hart een PHEV bestellen. In 2027 en 2028 zal het VAA wel wat hoger liggen dan bij een elektrische auto, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door de vaak wat lagere prijs van een PHEV ten opzichte van een EV, waardoor je de eerste jaren minder VAA betaalt.

De fiscale omwenteling op 1/7/2023 beïnvloedt overigens vooral de werkgever. Als een werkgever jou na die datum nog steeds een PHEV wil aanbieden, doe je daar zelf niet echt nadeel aan, buiten het stijgende VAA onder invloed van de dalende CO2-referentie-uitstoot in de latere jaren van de leasetermijn.

Benzine en diesel zijn wel echt te vermijden, het verschil in VAA is echt niet te verantwoorden. Dan kan je, voor je eigen portefeuille, beter vragen om te mogen bijleggen voor een PHEV of EV.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Hoe bedoel je? In theorie is het PHEV tijdperk toch pas voorbij vanaf juli dit jaar? Oké, in praktijk zullen er werkgevers zijn die nu al een EV verplichten. Ik vraag het maar omdat ik straks naar de garage ga om misschien mijn bestelling van een A3 PHEV vast te leggen. Door je uitspraak krijg ik plots het gevoel dat ik iets over het hoofd heb gezien. :thinking:
Ik hoor zowel bij ons, als bij redelijk wat concullega's dat men ondertussen EV's al verplicht & geen PHEV meer toestaat. Dus ja, in de praktijk lijkt het mij dat de hoogdagen v/d PHEV wel al gepasseerd zijn.

Als jouw WG dit wél nog wil toestaan, zo veel te beter eh.
Technisch gezien is er sinds januari een wijziging in de aftrekbaarheid v/d naft & heb je idd nog enkele maanden de tijd vooraleer men aan de aftrekbaarheid v/d wagen zelf begint te foefelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Benzine en diesel zijn wel echt te vermijden, het verschil in VAA is echt niet te verantwoorden. Dan kan je, voor je eigen portefeuille, beter vragen om te mogen bijleggen voor een PHEV of EV.
Dat heb ik ook gedaan, een verhoging naar categorie 3 bij mijn WG gevraagd en verkregen omdat er binnen cat 2 geen enkele PHEV binnen budget was. EV's waren er wel binnen cat 2 maar daar kreeg ik het toch niet warm van hoor. Paar dagen na mijn verhoging zijn de leasingprijzen van Audi nog gezakt dus dat geluk heb ik momenteel. Zo snel mogelijk bestelling finaliseren nu vooraleer de prijzen terug omhoog gaan. :)
 
Dat heb ik ook gedaan, een verhoging naar categorie 3 bij mijn WG gevraagd en verkregen omdat er binnen cat 2 geen enkele PHEV binnen budget was. EV's waren er wel binnen cat 2 maar daar kreeg ik het toch niet warm van hoor. Paar dagen na mijn verhoging zijn de leasingprijzen van Audi nog gezakt dus dat geluk heb ik momenteel. Zo snel mogelijk bestelling finaliseren nu vooraleer de prijzen terug omhoog gaan. :)

Ik heb zo een idee van waar je werkt. Heb je dan nog maar net besteld?

Want ook/zelfs vandaag zijn er verscheidene mogelijkheden voor PHEV's in cat 2 (met een kanttekening, die het daarom niet per sé minder interessant maakt).
 
Ik heb zo een idee van waar je werkt. Heb je dan nog maar net besteld?

Want ook/zelfs vandaag zijn er verscheidene mogelijkheden voor PHEV's in cat 2 (met een kanttekening, die het daarom niet per sé minder interessant maakt).
Ik heb eerder deze avond mijn bestelling afgerond in de tool dus de toegang is mij ontzegd. Ik kan niet meer kijken om te dubbel checken. Echter heb ik een dikke week terug de volledige prijslijsten in een pdf gezet. De prijzen zijn sindsdien licht gewijzigd, sommige uitvoerlijnen zijn enkele euro's duurder, anderen enkele euro's goedkoper. Ik denk dat je kanttekening een bulkbestelling is? Want dan kan het wel: 308 sw & BMW 2 Active Tourer. Uiteraard met (vrij) beperkte opties. Geen van beiden spreekt me aan.

Een Audi A3 attraction zou normaliter ondertussen wel kunnen met een cat 2 budget omdat er (voor mijn WG) bij Audi recent nog een extra forfait korting is verwerkt in het TCO budget. Maar dan moet je qua subcategorie al 975 full TCO zijn, met minder ga je er niet geraken. Voor de rest zijn de enige beschikbare PHEV's een Peugeot 308 & Opel Astra. Geen Mercedes (A lijn enkel diesel met €1000+ full TCO lol), geen Skoda en VW. Zowel de 308 als de Astra zitten tussen cat 2 & cat 3, exclusief verplichte opties wat je het tco budget gemakkelijk met ~37 euro doet stijgen.

De 308 was eventueel een optie geweest maar een collega van me heeft deze besteld in december en zou pas geleverd worden in september '24, neen dank u. Ik vind de Astra maar een lelijke auto dus is het een Audi A3 PHEV S-line geworden met wat opties er bij. Ik heb geen opties die de levertermijn beïnvloeden dus naar schatting zou de wagen in augustus of september geleverd moeten worden. Zolang ik hem dit jaar heb, is het voor mij in orde.

Boodschap van algemeen nut: Mijn Audi dealer heeft bevestigd dat de catalogusprijzen vanaf maart opnieuw zullen stijgen. Ik veronderstel dat dit bij andere constructeurs ook zo zal zijn. Wie kan bestellen in februari: doen!
 
Ik heb eerder deze avond mijn bestelling afgerond in de tool dus de toegang is mij ontzegd. Ik kan niet meer kijken om te dubbel checken. Echter heb ik een dikke week terug de volledige prijslijsten in een pdf gezet. De prijzen zijn sindsdien licht gewijzigd, sommige uitvoerlijnen zijn enkele euro's duurder, anderen enkele euro's goedkoper. Ik denk dat je kanttekening een bulkbestelling is? Want dan kan het wel: 308 sw & BMW 2 Active Tourer. Uiteraard met (vrij) beperkte opties. Geen van beiden spreekt me aan.

Een Audi A3 attraction zou normaliter ondertussen wel kunnen met een cat 2 budget omdat er (voor mijn WG) bij Audi recent nog een extra forfait korting is verwerkt in het TCO budget. Maar dan moet je qua subcategorie al 975 full TCO zijn, met minder ga je er niet geraken. Voor de rest zijn de enige beschikbare PHEV's een Peugeot 308 & Opel Astra. Geen Mercedes (A lijn enkel diesel met €1000+ full TCO lol), geen Skoda en VW. Zowel de 308 als de Astra zitten tussen cat 2 & cat 3, exclusief verplichte opties wat je het tco budget gemakkelijk met ~37 euro doet stijgen.

De 308 was eventueel een optie geweest maar een collega van me heeft deze besteld in december en zou pas geleverd worden in september '24, neen dank u. Ik vind de Astra maar een lelijke auto dus is het een Audi A3 PHEV S-line geworden met wat opties er bij. Ik heb geen opties die de levertermijn beïnvloeden dus naar schatting zou de wagen in augustus of september geleverd moeten worden. Zolang ik hem dit jaar heb, is het voor mij in orde.

Boodschap van algemeen nut: Mijn Audi dealer heeft bevestigd dat de catalogusprijzen vanaf maart opnieuw zullen stijgen. Ik veronderstel dat dit bij andere constructeurs ook zo zal zijn. Wie kan bestellen in februari: doen!
Amai wel triestig geworden precies.
In '21 had je hier nog gemakkelijk een M3, Q4, i4,... voor. Cat 3 is de hoogste voor niet-managing partners normaal gezien.
 
Dat zijn niet de enige opties in cat 2, en ook in cat 3 zitten er m.i. nog interessante mogelijkheden.
Je mag me altijd een PM sturen met je bevindingen, kan handig zijn voor een collega die nu ook moet bestellen met minder budget dan ik. Ik kijk enkel naar PHEV's. Mild/full hybrids en EV's interesseren me niet. Mss dat Renault er ook nog had want die zijn er bij gekomen toen ik naar cat 3 werd opgewaardeerd. In cat 2 zag ik geen Renault staan.
 
Amai wel triestig geworden precies.
In '21 had je hier nog gemakkelijk een M3, Q4, i4,... voor. Cat 3 is de hoogste voor niet-managing partners normaal gezien.
Ik denk dat je je verwart met een ander moment.
Ik heb eind 2021 die configurator gezien de Model 3 RWD was 1025, i4 was er toen niet (deze is pas ergens begin 2022 in de configurator gekomen) en de Q4 voor 975 TCO zou enkel de basis motorisatie met amper opties kunnen nemen.
De BMW iX3 was iets van 1050 TCO.
 
Terug
Bovenaan