De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik kan mijn Q4 e-tron laten leveren als ik de elektrische zetels laat vallen. Afin, zeggen ze, want qua communicatie is het echt dikke kak ginder en ze durft waarschijnlijk nog niet zeggen dat mijn panoramisch dak ook niet gaat lukken 🤡 Eerste keer dat ik een Audi besteld heb en het zal ook de laatste keer zijn. Dat er leverproblemen zijn kan ik allemaal inkomen, maar heel die communicatie is echt brak. Constant excuses om gewoon niet te moeten zeggen dat het (heel) lang gaat duren en dan ben ik de zaag omdat ik alle 2 maand durf te informeren of er al info is (vial mail, dus ze kunnen antwoorden wanneer ze willen).

Heb dan gevraagd aan HR of het vrijgekomen budget van die zetels dan gebruikt kan worden om de meerprijs die ik persoonlijk moet opleggen voor de laadpaal op te vangen, maar dat was na 2 seconden al een no go.. Ook daar dus nul moeite om wat mee te denken, altijd fijn. Volgens wat ik lees op internet zou het 2024 worden als ik de zetels niet laat vallen. Als dat het geval is mag ik mijn Skoda Superb inleveren en krijg ik een aanloopwagen in de plaats.. Ik kijk er al naar uit om met een A1 rond te bollen ipv een Superb :unsure:

Wagen was besteld begin januari vorig jaar trouwens.
kunt ge niet annuleren en opteren voor een andere wagen te bestellen omwille van deze extreem lange levertermijn.

Op basis van 1 ervaring zeggen dat zijn verhaal vaag is, is nu ook niet echt een sterk argument natuurlijk :p
'tis anekdotisch idd.
Maar alle EV's zijn vrijwel vroeger of met weinig vertraging geleverd bij ons. (P*2, Q4, XC40)

Het zullen wel echt de opties zijn die het lastig maken.

kunt ge niet annuleren en opteren voor een andere wagen te bestellen omwille van deze extreem lange levertermijn.
Ons wagenbudget is niet geïndexeerd, dus als ik nu een nieuwe bestel krijg ik er waarschijnlijk zelfs geen Q4 (of gelijkwaardig) in, terwijl ik in januari vorig jaar een quasi full option kon bestellen. En bij die nieuwe wagens zit ik ook gewoon vast aan die levertermijnen vrees ik.

Ons wagenbudget is niet geïndexeerd, dus als ik nu een nieuwe bestel krijg ik er waarschijnlijk zelfs geen Q4 (of gelijkwaardig) in, terwijl ik in januari vorig jaar een quasi full option kon bestellen. En bij die nieuwe wagens zit ik ook gewoon vast aan die levertermijnen vrees ik.
Collega van mij zou een Tesla goedgekeurd gekregen hebben (Model Y) & beweert bij hoog & bij laag dat ze op 'slechts' enkele maanden zouden leveren.
Laat het ons hopen voor hem want hij is nog steeds niet effectief besteld & z'n huidige V60 T8 is 'maar' tot oktober.

Gooi daar maar PHEV's bij. De verhalen dat ik al gehoord heb van VW PHEV's zijn ook niet prettig. En bv de Range Rover Sport hybride is ook anderhalf jaar levertijd.

Benieuwd naar de Q8, nog geen definitieve datum gekregen, voorlopig zou hij nog steeds op +- 1 jaar levertermijn zitten.

Als het 2024 zou worden annuleer ik waarschijnlijk. Dan bestel ik een A6 Avant E-Tron en diesel ik nog 2 jaar tot die geleverd wordt.

Benieuwd naar de Q8, nog geen definitieve datum gekregen, voorlopig zou hij nog steeds op +- 1 jaar levertermijn zitten.

Als het 2024 zou worden annuleer ik waarschijnlijk. Dan bestel ik een A6 Avant E-Tron en diesel ik nog 2 jaar tot die geleverd wordt.
Welja, voor wat ik lees qua artikels heeft men maar weinig hoop dat de problemen dit jaar nog zouden opgelost worden.
Dus de kans is wss reëel.

Ik dacht me te herinneren dat men aangaf dat er volgend jaar beterschap zou in zicht zijn ... who knows.
Laat ons hopen dat dit dus geen jaren meer aansleept.

Gooi daar maar PHEV's bij. De verhalen dat ik al gehoord heb van VW PHEV's zijn ook niet prettig. En bv de Range Rover Sport hybride is ook anderhalf jaar levertijd.
PHEV's zijn inderdaad evengoed dramatisch bij VAG maar dat zijn ze overal in alle eerlijkheid, toch die aan de onderkant van het segment.
BMW X1 is 18 maand, Cupra Leon ST 15 maand, Octavia was een tijd zelfs een bestelstop (vrij vertaald >18maand)...

Hell, een simpele Peugeot 308 SW in diesel uitvoering duurt momenteel gewoon 11 maand. Een andere collega heeft net zijn 2008 (ook diesel), ook een klein jaar. Ik weet dat een aantal collega die binnenkort moeten bestellen zitten te kijken naar de Peugeot 408 (PHEV)... ik heb een flauw vermoeden dat dat ook niet onder 15 maand gaat zitten. En bij Volvo Cars Gent zitten ze opnieuw met lay-off days of zelfs volledige weken waar ze geen productie draaien omdat er chips ontbreken...

De indruk die ik en vele anderen hebben is dat het top segment bij Audi voorrang krijgt, dus misschien heb je wel geluk (tenzij je liever die A6 wilt :p ). Al weet ik niet of dit ook het geval is voor PHEV Q8, of dat het vooral om de EV Q8 gaat.

Collega van mij zou een Tesla goedgekeurd gekregen hebben (Model Y) & beweert bij hoog & bij laag dat ze op 'slechts' enkele maanden zouden leveren.
Laat het ons hopen voor hem want hij is nog steeds niet effectief besteld & z'n huidige V60 T8 is 'maar' tot oktober.
Waarom denk je dat dit niet zo gaat zijn dan? Tesla heeft een heel goede track record qua levertermijnen.

De indruk die ik en vele anderen hebben is dat het top segment bij Audi voorrang krijgt, dus misschien heb je wel geluk (tenzij je liever die A6 wilt :p ). Al weet ik niet of dit ook het geval is voor PHEV Q8, of dat het vooral om de EV Q8 gaat.

We zien wel. Beide topwagens, keuze voor Q8 was ook om nog enkele jaren niet naar BEV te moeten (naast fiscaal aspect) maar ik wil daar ook lang genoeg mee rijden om de kost te spreiden EN ik moet ook zien dat ik een BEV bestel voor de aftrekbaarheid al te fel is gezakt.

Als de Q8 naar 2024 wordt gepushed betekent dat dat ik waarschijnlijk al maar in 2029 een BEV bestel om er in 2030 mee te rijden. En dan gaat de aftrek al richting 82.5 tot 75%.

Dus dan wordt het waarschijnlijk eerder BEV bestellen in 2023/2024 en 100% aftrekbaarheid houden.

Misschien domme vraag, maar kunnen ze dan niet beter je huidig contract verlengen?
Bij ons doen ze dat standaard zo, quasi iedereen zit toch aan minder kilometers dan het contract initieel ingeschat was door Corona en meer thuiswerk.

Als het een troost is, bij bepaalde andere merken is het precies niet veel beter, ik hoor bv. ook veel klachten over BMW (opties die wegvallen zonder communicatie, levertermijnen die door het dak schieten bij redelijk wat opties,...)
BMW 320e bij levering:
- Geen Apple Carplay (4 maand later alsnog met een update)
- Geen draadloos laden mobiele telefoon (gemeld bij levering zelf, reden: gebrek aan een onderdeel, niet meer rechtgezet)
- IDrive knop zonder touchpad (zelf moeten ontdekken, reden: optie verdwenen bij update tussen bestelling en levering, niet meer rechtgezet)

Compensatie: nul

Ik ben bij Tesla geweest half februrari en toen was de levertermijn max. 6weken. Als je nu op de website kijkt zie je ook verwachte levering maart-april staan voor zowel de model 3 als Y.

PHEV's zijn inderdaad evengoed dramatisch bij VAG maar dat zijn ze overal in alle eerlijkheid, toch die aan de onderkant van het segment.
BMW X1 is 18 maand, Cupra Leon ST 15 maand, Octavia was een tijd zelfs een bestelstop (vrij vertaald >18maand)...

Hell, een simpele Peugeot 308 SW in diesel uitvoering duurt momenteel gewoon 11 maand. Een andere collega heeft net zijn 2008 (ook diesel), ook een klein jaar. Ik weet dat een aantal collega die binnenkort moeten bestellen zitten te kijken naar de Peugeot 408 (PHEV)... ik heb een flauw vermoeden dat dat ook niet onder 15 maand gaat zitten. En bij Volvo Cars Gent zitten ze opnieuw met lay-off days of zelfs volledige weken waar ze geen productie draaien omdat er chips ontbreken...
Zwijgt mij van Peugeot.
In November een 308 SW PHEV besteld en toen al te horen gekregen dat het zomer 2024 ging zijn.
Was jammer genoeg de enige keuze met wat opties die ik kon krijgen.

Als je nu op Peugeot een 308 SW configureert staat erop "beschikbaar binnen 92 weken" :crazy:
Vrees dat het voor de 408 PHEV niet veel zal schelen, want als ik me niet vergis worden die op hetzelfde platform gebouwd.

BMW 320e bij levering:
- Geen Apple Carplay (4 maand later alsnog met een update)
- Geen draadloos laden mobiele telefoon (gemeld bij levering zelf, reden: gebrek aan een onderdeel, niet meer rechtgezet)
- IDrive knop zonder touchpad (zelf moeten ontdekken, reden: optie verdwenen bij update tussen bestelling en levering, niet meer rechtgezet)

Compensatie: nul
Kon je de wagen dan niet beter weigeren ?

Iemand die weet hoe het gesteld is met de levertermijnen voor een VW ID.4? Heb er een besteld in november. Voorlopige levertermijn is eind juli 2023.

Iemand die weet hoe het gesteld is met de levertermijnen voor een VW ID.4? Heb er een besteld in november. Voorlopige levertermijn is eind juli 2023.
Ik heb daar in oktober/november voor gekeken. Toen werd er gesproken van ~10maand. In hoeverre dat realistisch is is natuurlijk een andere vraag. Bij BMW zeiden ze in de garage "een jaar", de bevestiging 1 week nadien zegt 1,5 jaar... als ik hier de verhalen lees van mensen die op een Enyaq wachten vermoed ik dat VAG in het algemeen niet veel beter doet.

Nog maar eens proberen: iemand met een excel om tco te berekenen (op basis van een leaseprijs, niet van een aankoop van de wagen) in 2023?

Terug
Bovenaan