De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nog maar eens proberen: iemand met een excel om tco te berekenen (op basis van een leaseprijs, niet van een aankoop van de wagen) in 2023?
Hangt dat niet enorm af hoe je werkgever het tco berekent? Zaken zoals een tankkaart, zomer/winterbanden en pechverhelping om er een paar te noemen worden allemaal in de tco waarde verrekend. Als jij een salariswagen hebt maar geen tankkaart, zit je al appelen met peren te vergelijken.

Er is inderdaad niet één berekening voor tco maar met een paar aannames hoop ik toch een idee te krijgen.

Case in point: ik wil weten met hoeveel tco een leasebudget van 1050 euro (btw ex, brandstof ex) van een (echte) hybride overeenstemt, op basis van 25K kilometer per jaar. Maar ik ken absoluut niets van aftrekbaarheid dus heb totaal geen idee hoe je die 1050 euro omzet in een tco.
En de werkgever vragen doe ik ook niet want ik wil de berekening/benadering juist gebruiken in een onderhandeling met de werkgever ☺️

Er is inderdaad niet één berekening voor tco maar met een paar aannames hoop ik toch een idee te krijgen.

Case in point: ik wil weten met hoeveel tco een leasebudget van 1050 euro (btw ex, brandstof ex) van een (echte) hybride overeenstemt, op basis van 25K kilometer per jaar. Maar ik ken absoluut niets van aftrekbaarheid dus heb totaal geen idee hoe je die 1050 euro omzet in een tco.
En de werkgever vragen doe ik ook niet want ik wil de berekening/benadering juist gebruiken in een onderhandeling met de werkgever ☺️
Op de website van KBC (al kan het ook die specifiek van KBC autolease geweest zijn) heeft jarenlang een xls gestaan om die berekening te doen. Geen idee of ze die vernieuwd hebben, en of die nog online staat, maar je zou eens op TCO kunnen zoeken om hun website.

Je kan dat moeilijk berekenen, omdat het van teveel variabelen (intern en extern) afhangt. En wat voor nut heeft het ook, je moet de rekening van de werkgever niet maken.

BMW 320e bij levering:
- Geen Apple Carplay (4 maand later alsnog met een update)
- Geen draadloos laden mobiele telefoon (gemeld bij levering zelf, reden: gebrek aan een onderdeel, niet meer rechtgezet)
- IDrive knop zonder touchpad (zelf moeten ontdekken, reden: optie verdwenen bij update tussen bestelling en levering, niet meer rechtgezet)

Compensatie: nul
Als jij dat op papier hebt dat je dat besteld hebt, dan kan je dit toch makkelijk terugeisen al zijnde het met officiele stappen?
Lijkt mij niet zo moeilijk in dit geval. Als ze niet kunnen leveren, tot daar aan toe, maar je betaalt geen optie als je hem niet krijgt he.

Je kan dat moeilijk berekenen, omdat het van teveel variabelen (intern en extern) afhangt. En wat voor nut heeft het ook, je moet de rekening van de werkgever niet maken.

Rare redenering…dus jij onderhandelt ook niet over je loon omdat je de rekening van je werkgever niet moet maken?

Vraag me trouwens af wat de interne factoren zijn. Voor mij is de tco gewoon leasebedrag waarbij je de aftrekbaarheid en verworpen uitgaven in rekening brengt, en hetzelfde doet met de veronderstelde brandstofkosten.

Rare redenering…dus jij onderhandelt ook niet over je loon omdat je de rekening van je werkgever niet moet maken?

Vraag me trouwens af wat de interne factoren zijn. Voor mij is de tco gewoon leasebedrag waarbij je de aftrekbaarheid en verworpen uitgaven in rekening brengt, en hetzelfde doet met de veronderstelde brandstofkosten.
Om maar een voorbeeld te geven, ik heb de tco van de BMW iX3 bij 2 bedrijven gezien. De ene had 1050 euro als tco, de andere 750 euro.
Je weet niet hoeveel korting ze hebben, dat kan van 10% korting gaan bij BMW tot zelfs 30% korting afhankelijk van de onderhandelingspositie en model.
Je weet niet hoe ver ze gaan in tco berekenenen, ze zouden zelfs forfaitaire bedragen kunnen berekenenen om de kosten van de fleet manager te gaan incalculeren, of zelfs jouw kosten (want jij gaat vaak ook gewoon tijdens de uren die configuratietool zitten aanstaren natuurlijk :p ).
Er valt daar gewoonweg niets mee aan te vangen tussen 2 werkgevers. Met harde cijfers afkomen werkt gewoon niet op dat vlak, je kan beter gewoon je verwachting zeggen en zij gaan aangeven of ze die verwachtingen kunnen inlossen of niet.

Je hebt nog de looptijd, aantal kilometers, franchise bij een schadegeval, klasse van de vervangwagen, ...

Ik heb intussen eens kunnen zoeken, en de TCO tool van KBC vind ik niet meer terug. Ze hebben nog wel altijd een (uitgebreide!) lijst van de beste auto's in hun categorie staan, en daar staat de TCO bij:

Even de situatie schetsen want er is duidelijk onduidelijkheid.
Ik heb een mobiliteitsbudget gebaseerd op de tco van mijn vorige bedrijfswagen. Aangezien ik dit jaar een nieuwe wagen zou bestellen ga ik ook m’n mobiliteitsbudget heronderhandelen (net zoals je een leasingbudget zou onderhandelen). Mijn uitgangspunt is dat ik een budget wil equivalent aan de tco van mijn collega, die met een leasing rondrijdt met bovenstaande specificaties (1050 ex btw en ex brandstof, ‘echte’ hybride).

Die berekening zou te maken moeten zijn, echter weet ik niet zo veel over fiscaliteit op werkgeversniveau.

Even de situatie schetsen want er is duidelijk onduidelijkheid.
Ik heb een mobiliteitsbudget gebaseerd op de tco van mijn vorige bedrijfswagen. Aangezien ik dit jaar een nieuwe wagen zou bestellen ga ik ook m’n mobiliteitsbudget heronderhandelen (net zoals je een leasingbudget zou onderhandelen). Mijn uitgangspunt is dat ik een budget wil equivalent aan de tco van mijn collega, die met een leasing rondrijdt met bovenstaande specificaties (1050 ex btw en ex brandstof, ‘echte’ hybride).

Die berekening zou te maken moeten zijn, echter weet ik niet zo veel over fiscaliteit op werkgeversniveau.
Waarom dan moeilijk doen en met allerhande berekeningen proberen te achterhalen wat zijn tco is? Vraag gewoon genoeg budget om dezelfde auto te kunnen nemen?

Waarom dan moeilijk doen en met allerhande berekeningen proberen te achterhalen wat zijn tco is? Vraag gewoon genoeg budget om dezelfde auto te kunnen nemen?
Maar ik moet geen wagen…ik blijf gewoon in het mobiliteitsbudget.
En tis niet dat ik mijn baas niet vertrouw als ik vraag om equivalent van de auto van mijn collega te krijgen als nieuw budget. Maar ik heb gewoon geen idee hoe zich dat verhoudt tegenover mijn huidig budget, en mijn baas gaat het ook niet weten.

Maar ik moet geen wagen…ik blijf gewoon in het mobiliteitsbudget.
En tis niet dat ik mijn baas niet vertrouw als ik vraag om equivalent van de auto van mijn collega te krijgen als nieuw budget. Maar ik heb gewoon geen idee hoe zich dat verhoudt tegenover mijn huidig budget, en mijn baas gaat het ook niet weten.
Ik ken de grootte niet van het bedrijf waar je werkt, kan je niet informeren bij een wagenpark verantwoordelijke en/of je loonverantwoordelijke?

Vraagje aangezien ik zelf een totale leek ben als het over wagens gaat:
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen en de keuze gaat tussen een PHEV en een EV. De PHEV is dan wel te bestellen voor 1/6/23. Ik woon op een appartement in een grootstad, dus een laadpaal voor de deur is niet meteen een optie. Daarmee dat ik eerder voor een PHEV zou kiezen nu het nog kan. Budget is ca. 35K voor een PHEV en 45K voor EV, inclusief BTW (er wordt rekening gehouden met TOC, maar dat zijn ongeveer de richtlijnen qua budget). Welke degelijke PHEV wagens heb je daarvoor? Of kies ik toch beter meteen voor een EV als de kans reëel is dat ik binnen 1-2 jaar in een huis woon?

Vraagje aangezien ik zelf een totale leek ben als het over wagens gaat:
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen en de keuze gaat tussen een PHEV en een EV. De PHEV is dan wel te bestellen voor 1/6/23. Ik woon op een appartement in een grootstad, dus een laadpaal voor de deur is niet meteen een optie.
Ik heb ruim een jaar geleden net gekozen voor de EV optie omdat ik in een grootstad zonder eigen laadpaal woonde.
Dat was vooral omdat bij mijn werkgever bij de PHEV, je maar een maximaal percentage met benzine mocht rijden (en anders was dit zelf te betalen), waardoor ik letterlijk elke dag een laadpaal had moeten zoeken en dan nog het risico zou hebben te weinig op elektriciteit te rijden. Misschien wat een belachelijke regel dat bij andere werkgevers niet bestaat 😁. Zonder die regel of met toegang tot een eigen laadpaal had ik wss ook voor een PHEV gekozen.
Met de full EV was dat dan eerder om de 3 dagen eens een laadpaal zoeken, plus ook de mogelijkheid om te fast chargen.

Laatst bewerkt:
Als jij dat op papier hebt dat je dat besteld hebt, dan kan je dit toch makkelijk terugeisen al zijnde het met officiele stappen?
Lijkt mij niet zo moeilijk in dit geval. Als ze niet kunnen leveren, tot daar aan toe, maar je betaalt geen optie als je hem niet krijgt he.

Dat zal er wel op neer komen dat de leasemaatschappij dan minder betaalt voor die wagen, de leasekost lager uitvalt voor de werkgever. Maar als gebruiker/werknemer zie je niets van compensatie (buiten een paar euro minder VAA)...

Dat zal er wel op neer komen dat de leasemaatschappij dan minder betaalt voor die wagen, de leasekost lager uitvalt voor de werkgever. Maar als gebruiker/werknemer zie je niets van compensatie (buiten een paar euro minder VAA)...

Bij ons waren er ook een paar zo een gevallen, en die werden dan 'gecompenseerd' met dingen als extra matten, een dakkoffer, etc... Misschien ok als je het nuttig kunt gebruiken... maar dan heb je gegarandeerd ook weer discussies op het einde van het contract...

Ik vraag me wel af hoe je baas over je zal denken als je daar afkomt met je hele analyse in Excel om te argumenteren dat je eigenlijk €50 meer mobiliteitsbudget zou moeten hebben.
Dat soort discussies is overigens waarom ze in veel bedrijven car policies hebben. Bij ons is het bvb simpel: afhankelijk van je loonband zit je in een bepaalde categorie wagen, die overeen komt met een bepaald leasebudget. Zij die kiezen voor mobiliteitsbudget krijgen exact hetzelfde bedrag als dat leasebudget. Ongelijkheid zal je overigens altijd hebben. De ene rijdt misschien enkel rond de kerktoren terwijl een andere met dezelfde wagen 3x per jaar naar zijn buitenverblijf in Zuid-Frankrijk rijdt.

Je hebt nog de looptijd, aantal kilometers, franchise bij een schadegeval, klasse van de vervangwagen, ...

Ik heb intussen eens kunnen zoeken, en de TCO tool van KBC vind ik niet meer terug. Ze hebben nog wel altijd een (uitgebreide!) lijst van de beste auto's in hun categorie staan, en daar staat de TCO bij:
Handige lijst, merci! Ikzelf start binnenkort als zelfstandige en zal een wagen aankopen via de vennootschap. Ik vermoed dat de TCO van deze lijst de kost is in de vennootschap, en dus nog niet de effectieve privé netto kost?

Voila, m'n BMW X5 LCI 50e is besteld! :)

Full option met uitzondering van de Sky Lounge. Dat is een panoramisch dak maar met extra LED lichtjes wat een sterrenhemel vormt. Leuk misschien voor de kinderen, maar overdag zie je ook het raster in het dak en dat vond ik storend. Ik heb nog lang getwijfeld over de Bowers & Wilkins speakers, want ben altijd heel tevreden geweest van Harman Kardon maar na een luistersessie was ik toch overtuigd.

Een groene (m'n vrouw heeft gewonnen) met het Tartufo interieur en carbon interieurlijsten.

Levering november dit jaar.

BMWX+X5+50e+%281%29.jpg

BMWX+X5+50e+%282%29.jpg

G05_be_Villa_day_cam_%282%29.jpg

G05_be_Villa_day_cam_11.jpg

Terug
Bovenaan