De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ja, toch wel. Maar alles hangt af van je referentiekader.
Dan zou ik met mijn diesel >15 dagen niet moeten tanken.

Anyway, met dat aantal kilometers is een EV idd prima.
Voor die uitzonderingen dat je eens wat verder moet, kan je hem volledig opladen of eens onderweg snelladen.

De gemiddelde vlaming rijdt 15000km/jaar, deel dat door 220 werkdagen en je zit op 68km/dag. Dan gebruik je hem dus niet in het weekend (terwijl er dan ook genoeg gereden wordt). Dus 60km is niet rond de kerktoren. Mijn vriendin rijdt 3-4000km/jaar, dat is rond de kerktoren en vreemd genoeg is een EV dan TOTAAL niet interessant wegens veel te duur.

300km/dag is de uitzondering, niet 60km/dag. Geef de EV's nog wat tijd om te rijpen, de laadinfrastructuur (dat moet echt wel, willen we met zen alle EV rijden) en ook jij kan daar mee verder.

Prima als je weinig laadmogelijkheden hebt bedoel je dan?
Want ik heb ook perioden dat ik meer dan 300km per dag doe en dan is een EV een verademing omdat ik niet meer zo frequent naar een tankstation hoef te gaan, doordat ik elke dag van thuis met een volle batterij kan vertrekken.
Die enkele trip naar het tankstation is voor mij toch echt wel het minste. Da's 5-10 minuten & 'k ben er vanaf.
En 'k moet er meestal nauwelijks voor omrijden.
Ik heb het huidige status quo véél liever dan wat momenteel m'n alternatief zou zijn om met een EV rond te bollen.

By the way ... als je zelf al aangeeft dat het een 'verademing' is om niet meer naar 't tankstation te moeten, wat dus nauwelijks een paar minuten in beslag neemt. Dan kan je wel begrijpen dat zij die elke week een 2-tal keer zouden moeten gaan 'snelladen' (wat dus al snel een 20-30 minuten in beslag zal nemen) het nog veel ambetanter vinden.

Zelfs in 't 'betere' geval, waar je pakweg een paal hebt op 1km v/d deur (die elke dag beschikbaar zou zijn, dus even de 'bezetting' negeren). Elke dag uw wagen een km van uw deur moeten gaan zetten, dan te voet naar huis & die daar 's nachts terug gaan ophalen (eens opgeladen) om in uw garage/oprit te gaan zetten is dan voor mij persoonlijk nog veel ergerlijker.

Die enkele trip naar het tankstation is voor mij toch echt wel het minste. Da's 5-10 minuten & 'k ben er vanaf.
En 'k moet er meestal nauwelijks voor omrijden.
Ik heb het huidige status quo véél liever dan wat momenteel m'n alternatief zou zijn om met een EV rond te bollen.

By the way ... als je zelf al aangeeft dat het een 'verademing' is om niet meer naar 't tankstation te moeten, wat dus nauwelijks een paar minuten in beslag neemt. Dan kan je wel begrijpen dat zij die elke week een 2-tal keer zouden moeten gaan 'snelladen' (wat dus al snel een 20-30 minuten in beslag zal nemen) het nog veel ambetanter vinden.

Zelfs in 't 'betere' geval, waar je pakweg een paal hebt op 1km v/d deur (die elke dag beschikbaar zou zijn, dus even de 'bezetting' negeren). Elke dag uw wagen een km van uw deur moeten gaan zetten, dan te voet naar huis & die daar 's nachts terug gaan ophalen (eens opgeladen) om in uw garage/oprit te gaan zetten is dan voor mij persoonlijk nog veel ergerlijker.
In het betere geval is er een laadpaal op 250m van uw deur (aangezien dat dat de grens is om eentje aan te vragen, en in uw voorbeeld heb je dus een garage/oprit waar je zou kunnen laden...).
Ik blijf dat vreemd vinden dat mensen liever elke week 5-10 minuten gaan tanken dan pakweg 1x in een jaar een half uur aan een laadpaal gaan staan.
Mijn range is altijd meer dan 300km. Dat rij ik echt nooit behalve als ik eens op vakantie zou gaan.

In het betere geval is er een laadpaal op 250m van uw deur (aangezien dat dat de grens is om eentje aan te vragen, en in uw voorbeeld heb je dus een garage/oprit waar je zou kunnen laden...).
Ik blijf dat vreemd vinden dat mensen liever elke week 5-10 minuten gaan tanken dan pakweg 1x in een jaar een half uur aan een laadpaal gaan staan.
Mijn range is altijd meer dan 300km. Dat rij ik echt nooit behalve als ik eens op vakantie zou gaan.
Ok, sure ... garage/oprit was mss niet ideaal verwoord. Maar denk dat het duidelijk was dat het voorbeeld is 'kan thuis niet laden'. Waarom zou je anders uw wagen (zelfs 250m) verder gaan zetten om te laden.
Zelfs met een garage is dit niet noodzakelijk een optie als dit pakweg een ondergrondse garage is (ipv de luxe positie dat je een 'klassieke' garage hebt om uw wagen in te plaatsen).

Mor soit ... 'gaan ophalen aan die paal & op uwen hof gaan zetten' dan. ;)
Ik veronderstel dat je bedoelde 1x 5-10 min tanken VS 1x per week een half uur laadpaal?
Dan is het toch een no-brainer dat 5 minuten wint van 30 minuten?

Anyway ... we zijn weer in die zelfde discussie aan het belanden eh. Oh well.

Voila, we gaan elkaar niet kunnen overtuigen, er zijn sowieso redelijk wat gevallen in beide extremen waar dus een EV handiger is vs. totaal niet handig. Aan iedereen om zelf te zien waar ze in dat spectrum vallen en hun conclusies te trekken :)

Waar jullie denk ik wel op 1 lijn zitten, is dat de meeste EV's en de huidige laadinfrastructuur nog niet klaar zijn voor een massale overstap, op beide vlakken moet de komende pakweg 2 jaar dus nog serieuze vooruitgang geboekt worden.

1x per jaar een halfuur aan een laadpaal staan? Plaats je nu eens in iemand zijn plaats die in een rijwoning of appartement woont zonder garage of oprit en zonder vaste parkeerplaats voor zijn deur. Die persoon zal altijd verkiezen om 1x per week of 2 weken te moeten tanken voor die 5min ipv constant te stressen of de laadpaal beschikbaar is, of die hopelijk werkt en dan elke 2 of 3 dagen heen en weer te moeten stappen om de auto te halen.

Jij kan gelukkig thuis laden, maar ik wil wel eens zien of je hetzelfde zou zeggen moest je geen oprit hebben.

1x per jaar een halfuur aan een laadpaal staan? Plaats je nu eens in iemand zijn plaats die in een rijwoning of appartement woont zonder garage of oprit en zonder vaste parkeerplaats voor zijn deur. Die persoon zal altijd verkiezen om 1x per week of 2 weken te moeten tanken voor die 5min ipv constant te stressen of de laadpaal beschikbaar is, of die hopelijk werkt en dan elke 2 of 3 dagen heen en weer te moeten stappen om de auto te halen.

Jij kan gelukkig thuis laden, maar ik wil wel eens zien of je hetzelfde zou zeggen moest je geen oprit hebben.
In praktijk gaat er een laadpaal zijn op 250m afstand van uw woning (ik weet dat daar achterstand op is). Dan heb je ook nog uw bestemming waar je naartoe rijdt, waar er mogelijks ook een laadpaal in de buurt is. Ik denk eigenlijk echt dat dat nogal meevalt in praktijk hoor.

In praktijk gaat er een laadpaal zijn op 250m afstand van uw woning (ik weet dat daar achterstand op is). Dan heb je ook nog uw bestemming waar je naartoe rijdt, waar er mogelijks ook een laadpaal in de buurt is. Ik denk eigenlijk echt dat dat nogal meevalt in praktijk hoor.

Ik weet dat niet... Als ik hier kijk, dan kan ik zo wel wat punten aanduiden waar er geen 'publieke' grond is voor een laadpaal op 250m. Iedereen heeft hier 10-15m grond voor hun huis en 80-100m grond achter hun huis liggen.
Nu, er zijn hier evenwel geen huizen zonder eigen oprit waar tig auto's kunnen staan, maar kan me met het capaciteitstarief ook inbeelden dat sommige mensen geen laadpaal willen later.

De gemiddelde vlaming rijdt 15000km/jaar, deel dat door 220 werkdagen en je zit op 68km/dag. Dan gebruik je hem dus niet in het weekend (terwijl er dan ook genoeg gereden wordt). Dus 60km is niet rond de kerktoren. Mijn vriendin rijdt 3-4000km/jaar, dat is rond de kerktoren en vreemd genoeg is een EV dan TOTAAL niet interessant wegens veel te duur.
Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik niet voldoe aan de gemiddelde vlaming. Vanuit mijn perspectief is 60km/dag hetzelfde als rond de kerktoren rijden.
Als je de statistieken erbij haalt voor heel de populatie heb je uiteraard een punt en dat je daar dan je beleid op baseert is ook logisch.
300km/dag is de uitzondering, niet 60km/dag. Geef de EV's nog wat tijd om te rijpen, de laadinfrastructuur (dat moet echt wel, willen we met zen alle EV rijden) en ook jij kan daar mee verder.
Ik wil alles de tijd geven en ben voor verandering en vooruitgang. Maar niet ten koste van mijn eigen gemoedsrust, dus ik zal nog zo lang als mogelijk met ICE/PHEV proberen rondrijden (zelfs als dat me wat meer kost), tot ik verplicht de overstap zal moeten maken.

Verder is het niet aan jou om te bepalen of ik daar mee verder kan. Ik rij soms heel veel km's op een dag. Ik kan thuis, op het werk en bij de klanten (die laten dit vaak enkel toe aan internen..) niet laden en ik weiger om telkens onderweg wat te moeten bijladen om wat % extra range te verzamelen in de hoop dat ik tijdig geraak waar ik moet zijn.

Je kan wel zeggen dat ik dan mijn agenda moet aanpassen, van job moet veranderen of verhuizen naar een eigen woning met oprit of garage... Maar goed, niet gemakkelijk allemaal ;-) Ik zal ooit wel eens van werk veranderen en verhuizen, maar nog niet morgen..

Het zou de EV liefhebbers hier op het forum sieren indien ze wat meer empathie tonen voor de minder fortuinlijke onder ons. Jullie kijken er heel rationeel naar, vertrekkende vanuit een aanname dat iedereen de luxe heeft om thuis of op het werk te laden..
Ik ben heel blij voor jullie dat het voor jullie werkt ;-)

Dat heeft weinig met empathie te maken.

Personen die elke dag +300km moeten rijden zijn zwaar in de minderheid en daar is een EV minder voor geschikt. Weinig discussie aan.
Wen er maar aan om meer te betalen, of 10min aan een snellaadpaal te staan.

Een diesel is op alle vlakken praktischer en dat gaat niemand ontkennen. Maar fossiel gaat er nu eenmaal uit.
adapt or perish om het cru te stellen :unsure:

Laatst bewerkt:
@Topgear , van mij mag je diesel rijden tot je erbij neervalt hoor. Wie ben ik om te zeggen wat je moet rijden, dat zal de overheid op termijn wel doen als je je halve loon niet aan VAA wil afdragen.

Ik zeg alleen dat het voor de gemiddelde mens wel meevalt en dat er voor de uitzonderingen zoals jij ook wel verbetering zal aankomen.
Over verhuizen, agenda aanpassen of job veranderen staat er totaal niets. Het zou je dus sieren als je me quote ook alleen te reageren op wat ik schrijf, als we toch empatisch moeten zijn...

Dat heeft weinig met empathie te maken.

Personen die elke dag +300km moeten rijden zijn zwaar in de minderheid en daar is een EV minder voor geschikt. Weinig discussie aan.
Wen er maar aan om meer te betalen, of 10min aan een snellaadpaal te staan.

Een diesel is op alle vlakken praktischer en dat gaat niemand ontkennen. Maar fossiel gaat er nu eenmaal uit.
adapt or perish om het cru te stellen :unsure:
Ik zal me wel gewoon aanpassen op termijn. Geen probleem. Maar tegen dan ben ik verhuisd, heb ik mogelijk een andere job en zal de infrastructuur meer op punt staan.
@Topgear , van mij mag je diesel rijden tot je erbij neervalt hoor. Wie ben ik om te zeggen wat je moet rijden, dat zal de overheid op termijn wel doen als je je halve loon niet aan VAA wil afdragen.
Klopt, dat zal ik ook blijven doen tot ik bijna niet anders meer kan.
Ik zeg alleen dat het voor de gemiddelde mens wel meevalt en dat er voor de uitzonderingen zoals jij ook wel verbetering zal aankomen.
Voor de gemiddelde fortuinlijke mens wel ja (salariswagen, laadpas, thuis/werk kunnen laden, openbare laadpaal <250m van je thuis).
Over verhuizen, agenda aanpassen of job veranderen staat er totaal niets. Het zou je dus sieren als je me quote ook alleen te reageren op wat ik schrijf, als we toch empatisch moeten zijn...
Dat staat er idd niet, maar dat zie ik als enige andere mogelijke oplossing, anders lukt het voor mij vandaag niet ;-)

Maar, is dat niet één laadpaal op 250m? Als je in stadswijk woont met 50 mensen, dan heb je toch geen recht op die paal als er minstens 1 paal op <250m staat? Dus... nog altijd dikke miserie.

Of is het één paal per EV? Dat kan toch niet...

Maar, is dat niet één laadpaal op 250m? Als je in stadswijk woont met 50 mensen, dan heb je toch geen recht op die paal als er minstens 1 paal op <250m staat? Dus... nog altijd dikke miserie.

De voorwaarden zijn ofwel geen paal binnen 250m ofwel dat de bestaande laadpalen heel veel gebruikt worden. Het laatste lijkt niet concreet omschreven, dus zal van de dienst die aanvraag bekijkt afhangen.

Inderdaad 1 laadpaal op 250m (wat in de toekomst misschien wel te weinig zal blijken). Nu weet ik niet zeker of ze in een stedelijke context een straal van 250m rond uw woning trekken, of gewoon 250m afstand gebruiken.
Als er echt veel vraag is, zullen er ook echt wel meer laadpalen op die plekken komen. Daar zit een bedrijf achter dat winst maakt op dat laden he...
Ik zie bvb dat Heist-op-den-Berg centrum momenteel 19 laadpalen heeft, het industrieterrein heeft er nog 28 staan.

Inderdaad 1 laadpaal op 250m (wat in de toekomst misschien wel te weinig zal blijken). Nu weet ik niet zeker of ze in een stedelijke context een straal van 250m rond uw woning trekken, of gewoon 250m afstand gebruiken.
Als er echt veel vraag is, zullen er ook echt wel meer laadpalen op die plekken komen. Daar zit een bedrijf achter dat winst maakt op dat laden he...
Ik zie bvb dat Heist-op-den-Berg centrum momenteel 19 laadpalen heeft, het industrieterrein heeft er nog 28 staan.
maar uiteindelijk is dat belachelijk weinig hé... Google leert mij dat er 20.000 inwoners zijn in HODB.
Aangezien er in BE 560.000 bedrijfswagens zijn, dus ongeveer 1 op 20 personen, heb je dus ongeveer 1000 bedrijfswagens in die gemeente.

(bron: https://www.fleet.be/het-aantal-bedrijfswagens-blijft-groeien-106-in-15-jaar/)

19 palen voor +/- 1000 EV's in 2026. Dat zal toch héél héél héél snel naar het tienvoud moeten gaan om werkbaar te blijven. Het aantal asocialen dat gewoon blijft staan aan een laadpaal is nu al niet te tellen. Als je dan na een drukke werkdag eindelijk eens een laadpaal vindt, gaan de meesten daar gewoon de hele nacht parkeren.

Groeten van een extreem tevreden EV-rijder - met mogelijkheid tot thuis laden.

Maar, vlot 75% vq
maar uiteindelijk is dat belachelijk weinig hé... Google leert mij dat er 20.000 inwoners zijn in HODB.
Aangezien er in BE 560.000 bedrijfswagens zijn, dus ongeveer 1 op 20 personen, heb je dus ongeveer 1000 bedrijfswagens in die gemeente.

(bron: https://www.fleet.be/het-aantal-bedrijfswagens-blijft-groeien-106-in-15-jaar/)

19 palen voor +/- 1000 EV's in 2026. Dat zal toch héél héél héél snel naar het tienvoud moeten gaan om werkbaar te blijven. Het aantal asocialen dat gewoon blijft staan aan een laadpaal is nu al niet te tellen. Als je dan na een drukke werkdag eindelijk eens een laadpaal vindt, gaan de meesten daar gewoon de hele nacht parkeren.

Groeten van een extreem tevreden EV-rijder - met mogelijkheid tot thuis laden.
Maar, (ruwe schatting) 75% van de woningen zal ook een oprit of garage hebben met mogelijkheid tot een eigen laadpaal...

Maar, vlot 75% vq

Maar, (ruwe schatting) 75% van de woningen zal ook een oprit of garage hebben met mogelijkheid tot een eigen laadpaal...
dat lijkt mij nu toch echt gigantisch overdreven?

"
In het Vlaamse Gewest is het wonen in een appartement het meest voorkomende woningtype: 28% van het aantal woningen in 2022 waren een appartement. Het wonen in open bebouwingen is de 2de belangrijkste woonvorm met een aandeel van 27,5% van de woningen. Een 3de belangrijke categorie vormen ook de huizen in gesloten bebouwing (rijhuizen). Zij waren in 2022 goed voor 21% van de woningen.

(bron: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/bouwen-en-wonen/woningvoorraad)

Enkel bij open bebouwing heb je (ongeveer) zekerheid dat er een plaats is om te laden. Dat is 27,5% van de gevallen.
Bij appartementen heb je een gigantisch vraagteken (28% van de woningen) en in een verstedelijkte omgeving zie je toch ook maar om de x-aantal huizen een laadmogelijkheid.

Als we aan de helft geraken van alle woningen is dat volgens mij al zeer optimistisch.

Dat zijn nog 500 auto's met 19 palen. Toch nog een 100-tal te weinig denk ik.

"
In het Vlaamse Gewest is het wonen in een appartement het meest voorkomende woningtype: 28% van het aantal woningen in 2022 waren een appartement. Het wonen in open bebouwingen is de 2de belangrijkste woonvorm met een aandeel van 27,5% van de woningen. Een 3de belangrijke categorie vormen ook de huizen in gesloten bebouwing (rijhuizen). Zij waren in 2022 goed voor 21% van de woningen.

(bron: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/bouwen-en-wonen/woningvoorraad)

Enkel bij open bebouwing heb je (ongeveer) zekerheid dat er een plaats is om te laden. Dat is 27,5% van de gevallen.
Bij appartementen heb je een gigantisch vraagteken (28% van de woningen) en in een verstedelijkte omgeving zie je toch ook maar om de x-aantal huizen een laadmogelijkheid.

Als we aan de helft geraken van alle woningen is dat volgens mij al zeer optimistisch.

In het landelijke Knesselare slagen we er in om met 5 EV's en 3 PHEV's 1 laadpaal (2 aansluitingen) te delen zonder al te veel miserie, al is dat voor mij als PHEV'er makkelijk te zeggen ;)

Afhankelijk van hoe die gebruikt worden zou ik denken dat 75-100 palen zou moeten volstaan. Voor zover mijn studie van 1 laadpaal representatief is 😅

Laatst bewerkt:

"

Je rekent nu dat er 5 elektrische auto's per 100 inwoners zullen zijn op basis van het aantal bedrijfswagens in België. (In Vlaanderen zijn dat er trouwens al meer.)

Maar na de elektrificatiegolf bij de bedrijfswagens (2023 - 2028) komt er ook een elektrificatiegolf bij de particuliere nieuwe wagens (2027 - 2032) en bij de tweedehandswagens (2030 - 2035). Je gaat dus veel meer dan 5 EV's per 100 inwoners hebben in 2035, eerder 25/100.

Of het aantal publieke AC-laadpalen nu maal 6, maal 10 of maal 50 moet gaan: we kunnen concluderen dat het moet verveelvoudigen, en dat maal 5 sowieso nodig zal zijn.

Vandaar mijn oproep aan politici: voer die vervijfvoudiging zo snel mogelijk door!

Worst case
heb je een jaar te vroeg geïnvesteerd en zijn er tijdelijk "te veel" laadpalen. Boehoe, zo erg. Maar meer waarschijnlijk loopt zo'n grote uitrol vertragingen op, zoals alle infrastructuurwerken in dit land, en kampt elke gemeente in de periode 2025 - 2030 met een vreselijk frustrerend laadpalentekort. Die schaarste zullen de politici die wij verkiezen dan weer moeten oplossen met fiscaliteit. "We konden deze toevloed aan elektrische wagens niet voorspellen."

Terug
Bovenaan