Maar welk model? Ook de ix1 ? Want er zijn uitzonderingen geweest in het verleden zoals de i4.hier 21% korting bij BMW
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar welk model? Ook de ix1 ? Want er zijn uitzonderingen geweest in het verleden zoals de i4.hier 21% korting bij BMW
Toch ook maar een triestig korting voor zo een wagenpark.20% is wel extreem in deze tijden!
Op mijn vorig werk hadden we misschien 200 wagens in de vloot en hadden we 5 jaar geleden bij veel merken toch rond de 10% fleet korting; nu met een kleinere fleet (~100 wagens als ik zou gokken) en voor EV's spreken we over een paar procenten.
Geen idee hoe ver die kortingen gingen bij bedrijven met meer dan 1000 auto's in hun Belgische vloot, daar heb ik nooit de details van de offertes gezien.
Toch ook maar een triestig korting voor zo een wagenpark.
Vorige werkgever was het volgende
Bmw kleine 20%, 7 wagens
Op de i4 jaar geleden wel maar 10%
en maand later geen korting meer op I4
Vag 10%, 4 wagens
Volvo 15%, 2 wagens
Mercedes kleine 15% 5 wagens
Zelfs particulier heb ik vorige maand nog 12% bij Volvo gekregen.
op de iX3-Impressive: Prijs exclusief BTW in euro 64000 Korting -8300
op de EQE 450 Long range : Prijs exclusief BTW in euro 65000 Korting -7950
op de Q4 S-line 45: Prijs exclusief BTW in euro 56200 Korting -5100
Polestar 7% korting
op de Volvo XC40 Ultimate: Prijs exclusief BTW in euro 48000 Korting -5700
op KIA EV6 Earth: Prijs exclusief BTW in euro 53000 Korting -5890
Geen idee ivm vorig werk.Fleet korting of alle korting samen gerekend, want buiten fleet korting durven ze wel nog met grote bedragen gooien - mijn vorige (ICE) had bv. een korting van 20% maar ongeveer de helft daarvan was fleet.
Als particulier krijg je ook geen fleet korting vermoed ik?

Voor zover ik zie zijn dat de fleetkortingenFleet korting of alle korting samen gerekend, want buiten fleet korting durven ze wel nog met grote bedragen gooien - mijn vorige (ICE) had bv. een korting van 20% maar ongeveer de helft daarvan was fleet.
Als particulier krijg je ook geen fleet korting vermoed ik?
een 320E - voor alle hybridesMaar welk model? Ook de ix1 ? Want er zijn uitzonderingen geweest in het verleden zoals de i4.
Ik heb eind december een X1 besteld: 22% + €1000 extra korting op de wagen (geen korting op de opties). Ik snap nog steeds niet dat ze 22% korting geven op een wagen met een levertermijn van 18 maand, maar bon.Fleet korting is bij de gewilde wagens om van te huilen als ik het zo hoor het afgelopen jaar.
Iemand die toevallig een (i)X1 heeft besteld? Daar wat korting op gekregen?
Kennis heeft zijn nieuwe wagen verleden week besteld:
- Grote KMO met +50 bedrijfswagens - echter zo goed als allemaal bestelwagens
- Wagen wordt gekocht, dus geen leasing
- Hij heeft carte blanche qua keuze
- Het is BMW X5 45e geworden - handig voor paardentrailer, korting van 11% gekregen - de enige BMW in het bedrijf
Een nieuwe X5 45e? Want dat gaat volgens mij een X5 50e zijn?Kennis heeft zijn nieuwe wagen verleden week besteld:
- Grote KMO met +50 bedrijfswagens - echter zo goed als allemaal bestelwagens
- Wagen wordt gekocht, dus geen leasing
- Hij heeft carte blanche qua keuze
- Het is BMW X5 45e geworden - handig voor paardentrailer, korting van 11% gekregen - de enige BMW in het bedrijf

Een nieuwe X5 45e? Want dat gaat volgens mij een X5 50e zijn?![]()
Ahja oké (kameraad heeft eentje besteld, dus ik dacht dat ze enkel de 50e's nog konden bestellen).De X5 LCI wordt voorgesteld 6 februari dacht ik.
Maar je kon de X5 50e al wel bestellen in de garage voor het einde van het jaar als je echt wou.
Rekenvoorbeeld aftrekbaarheid benzine:Beetje jammer dan dat hij dat geen paar weken eerder wist ifv aftrekbaarheid benzine, maar goed, zoals hier eerder aangegeven is dat nu ook niet zo'n enorme meerkost.
Dat verschil in de naft heeft toch al voldoende doorgewogen bij ons dat er mensen zijn die geen PHEV meer mogen bestellen (die dus vorig jaar nog in gesprekken waren om het wel nog te mogen).Rekenvoorbeeld aftrekbaarheid benzine:
Stel dat je 5 jaar lang voor gemiddeld 200 euro per maand tankt, da's 60 x €200 = €12000. Die kost is bij auto's besteld na 1 januari maar 50% aftrekbaar ipv 100%. Op €6000 moet je vanaf nu dus wél 25% vennootschapsbelasting betalen, d.w.z. €1500 extra belasting over 5 jaar tijd, ongeveer €25 per maand.
Hoe meer je elektrisch rijdt, hoe kleiner de impact van je benzineverbruik natuurlijk.
Al bij al heeft die daling van de aftrekbaarheid van benzine dus maar een klein effect. De fiscale omwenteling van 1/7/2023 zal 10 keer zwaarder vallen. Frank Van Gool, de algemeen directeur van leasingfederatie Renta, verwacht dat vanaf dan 80% van alle nieuw bestelde bedrijfswagens elektrisch zal zijn. De overige 20% zullen wellicht goedkopere benzinewagens zijn.
Al wordt het zelfs in het lagere segment moeilijk om nog een nieuwe benzine of diesel te verantwoorden. De TCO voor de werkgever van een MG4 64 kWh Luxury (full option, 450 km WLTP) is gelijk aan die van een instapper VW Polo 1.0 TSI zonder opties, terwijl de werknemer wel meer VAA mag betalen voor de Polo...
Waarom? In mijn geval (zelfstandige) is het totaal niet de fiscale aftrek van de wagen die mij parten speelt, maar wel de referentie-uitstoot die steeds hoger wordt en dus mijn VAA altijd stijgt.Al bij al heeft die daling van de aftrekbaarheid van benzine dus maar een klein effect. De fiscale omwenteling van 1/7/2023 zal 10 keer zwaarder vallen.
Absoluut akkoord dat het doorstijgende VAA te weinig wordt meegenomen in de berekening. De meeste mensen snappen die evolutie precies niet zo goed.Waarom? In mijn geval (zelfstandige) is het totaal niet de fiscale aftrek van de wagen die mij parten speelt, maar wel de referentie-uitstoot die steeds hoger wordt en dus mijn VAA altijd stijgt.
Absoluut akkoord dat het doorstijgende VAA te weinig wordt meegenomen in de berekening. De meeste mensen snappen die evolutie precies niet zo goed.
...
- Het VAA van een vandaag bestelde EV wordt elk jaar 6% goedkoper.
- Het VAA van een vandaag bestelde brandstofauto wordt elk jaar 5 à 20% duurder, afhankelijk van de snelheid van de transitie naar EV's de komende jaren. Als Renta zegt dat we over 5 maanden aan 80% EV's bij de nieuw bestelde bedrijfswagens zitten, wil dat zeggen dat het VAA van benzine/diesel-auto's loeihard zal doorstijgen.
Ik stel mij echt de vraag of politici volledig beseffen welke EV-revolutie er in dit land is georganiseerd, althans bij de bedrijfswagens. Bij lokale en Vlaamse ambtenaren is er alleszins geen enkel besef van. Die zeggen mij doodleuk "dat het allemaal wel niet zo'n vaart zal lopen" en "dat niet elektriciteit, maar waterstof de toekomst zal zijn". Tja. Nog 5 maanden tot 1/1/2023 en dan is 't "dat konden we niet zien aankomen".
(budget vriendin = 1075euro)