De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik zou toch even willen wijzen op het feit dat bedragen van 30K en zeker 45K voor een groot deel van de bevolking een serieuze brug te ver zijn.
Niet vergeten dat in een nog niet zo ver verleden, je wel een nieuwe Golf (mits wat korting) de garage buitenreed voor onder de 20K he. En zelfs dat is voor veel mensen een serieus bedrag.
Helemaal akkoord, maar de meeste mensen kopen dan ook geen nieuwe auto's he. De grote meerderheid van de particulier ingeschreven auto's zijn 2e of 3e of 4e hands. De hoge concentratie aan bedrijfswagens hier doet ons dat weleens vergeten.

PS: een Golf 1.0 TSI zonder opties start vandaag op €30.660.

Helemaal akkoord, maar de meeste mensen kopen dan ook geen nieuwe auto's he. De grote meerderheid van de particulier ingeschreven auto's zijn 2e of 3e of 4e hands. De hoge concentratie aan bedrijfswagens hier doet ons dat weleens vergeten.

Een BEV is redelijk goed qua restwaarde, en komt op zich ook van hogere prijzen > ook daarvan is de tweedehandswaarde vaak nog pittig.
De door jou genoemde MG4 is nog wat te nieuw om al goed vindbaar te zijn tweedehands, maar zelfs oude Leafs starten boven de 10K tweedehands en wil je iets gezinswaardig van max (laat ons zeggen) een zestal jaar oud kijk je ook al heel erg snel tegen meer dan 20K aan.

Helaas een schrale troost voor zij die de budgetten niet hebben. Die kijken dan misschien eerder naar een Dacia - wat (gezien bvb de interieurkwaliteit) misschien ook een beter vergelijkingspunt met die MG4 is, en dan komen we toch ook weer onder de 20K uit en is het prijsverschil daar ook weer :)

Een BEV is redelijk goed qua restwaarde, en komt op zich ook van hogere prijzen > ook daarvan is de tweedehandswaarde vaak nog pittig.
De door jou genoemde MG4 is nog wat te nieuw om al goed vindbaar te zijn tweedehands, maar zelfs oude Leafs starten boven de 10K tweedehands en wil je iets gezinswaardig van max (laat ons zeggen) een zestal jaar oud kijk je ook al heel erg snel tegen meer dan 20K aan.

Helaas een schrale troost voor zij die de budgetten niet hebben. Die kijken dan misschien eerder naar een Dacia - wat (gezien bvb de interieurkwaliteit) misschien ook een beter vergelijkingspunt met die MG4 is, en dan komen we toch ook weer onder de 20K uit en is het prijsverschil daar ook weer :)
Wel Dacia met Dacia vergelijken dan hè. De Dacia Spring electric start op €20.990, maar da's dan ook echt geen goede auto naar Europese normen.

Maar ik ben dus akkoord, elektrische auto's zijn nog duur, vooral bij de traditionele merken. Waarom zouden die merken hun prijzen ook verlagen als ze toch een zekere afzetmarkt hebben voor elke EV die ze kunnen produceren?

Er zijn ondertussen goedkopere EV alternatieven, maar daar staan veel mensen nog niet voor open. Een MG4 die algemeen gelauwerd wordt om EV-technologie, uitrusting, kwaliteit, rijgedrag, ... wordt hier meteen 3 segmenten naar beneden gehaald op basis van buikgevoel.

Gelukkig is de EV technologie nog relatief jong en kunnen we tegen 2030 nog héél wat verbeteringen en efficiëntiewinsten verwachten. Naarmate nieuwe EV's goedkoper en beter worden, zullen ook tweedehandsauto's in prijs zakken. Dat zie je nu al bij Tesla. De dag van de grote prijsverlaging ben ik op Autoscout24 gaan kijken en zag ik dat er Tesla's met 30.000 km te koop stonden voor méér dan de nieuwe nieuwprijs. Dat gaat een rationele koper natuurlijk niet betalen --> dalende tweedehandsprijzen.

Wel Dacia met Dacia vergelijken dan hè. De Dacia Spring electric start op €20.990, maar da's dan ook echt geen goede auto naar Europese normen.

De Spring is een maat kleiner dan de Sandero die een vanafprijs van 11K heeft, dus net iets meer dan de helft :)

Maar ik ben dus akkoord, elektrische auto's zijn nog duur, vooral bij de traditionele merken. Waarom zouden die merken hun prijzen ook verlagen als ze toch een zekere afzetmarkt hebben voor elke EV die ze kunnen produceren?

Natuurlijk, vanuit economisch standpunt is dat zinvol. Maar het draagt bij aan het topic hier, dat elektrische wagens like for like duur zijn.

Er zijn ondertussen goedkopere EV alternatieven, maar daar staan veel mensen nog niet voor open. Een MG4 die algemeen gelauwerd wordt om EV-technologie, uitrusting, kwaliteit, rijgedrag, ... wordt hier meteen 3 segmenten naar beneden gehaald op basis van buikgevoel.

Daar heeft het toch niet meteen mee te maken? Ik geloof direct dat zo'n MG een deftige wagen is, maar je kan nu eenmaal niet zeggen dat daar bvb in het interieur geen compromissen gemaakt zijn om die prijs te bereiken.
Dat doet me dan idd meer aan Dacia denken. Wat ook uitstekende aanbiedingen zijn qua value for money, zolang je geen interieur zoals pakweg Skoda verwacht.

Gelukkig is de EV technologie nog relatief jong en kunnen we tegen 2030 nog héél wat verbeteringen en efficiëntiewinsten verwachten. Naarmate nieuwe EV's goedkoper en beter worden, zullen ook tweedehandsauto's in prijs zakken. Dat zie je nu al bij Tesla. De dag van de grote prijsverlaging ben ik op Autoscout24 gaan kijken en zag ik dat er Tesla's met 30.000 km te koop stonden voor méér dan de nieuwe nieuwprijs. Dat gaat een rationele koper natuurlijk niet betalen --> dalende tweedehandsprijzen.

Op termijn zal dat inderdaad wel het geval worden, maar daar staan we vandaag nog vrij ver van.

Hoeveel kost een EV particulier vandaag en binnen een aantal jaar? Want het is binnen enkele jaren niet meer de bedoeling om benzine/diesel te kopen.
Dat is niet zo relevant. Als jij geen wagen kunt betalen is dat natuurlijk spijtig voor u.
Er staat nergens in de wet dat een goedkope wagen een basis recht is voor alle Belgen.
Daarnaast kan je nog altijd een lening aangaan, leasen, ... indien je het bedrag niet in 1x kan leggen.

Ps: ik kan/wil dat ook niet

Met het openbaar vervoer gaat het eenmaal veel trager dan met een eigen wagen (althans voor mezelf) inclusief de nodige ergernissen van overvolle bussen/trams/treinen, mensen die niet weten wat een stuk zeep is, vuiligheid, vertragingen, stakingen, etc. Met de wagen gaat het sneller (zelfs naar Antwerpen!), dan sta ik liever deels in de file met een muziekje op.

En over een 'gewone' wagen gesproken.. als we de prijzen van de inflatie even links laten liggen mag iemand mij eens gaan uitleggen hoe een gemiddelde particulier in de toekomst losjes 40-50k moet neerleggen voor een EV terwijl diezelfde wagen in een ICE variant makkelijk 10-15k minder kost.

Kijken we naar een VW polo ~29.000 EUR of VW Golf 32.000 EUR. Gaan we de EV tour op dan starten we bij ID.3 op (!) 47.000+ EUR, ID.4 ~56.000 EUR. Peugeot: 208 ICE ~20.000 EUR, 208 EV (!) ~35.000 EUR, 308 ICE ~27.000 EUR, 308 PHEV (!) ~38.000 EUR. Moet ik nog verder gaan?

Toegegeven, naarmate de EV technologie aan maturiteit wint zullen de prijzen (hopelijk) verlagen, maar veel verwacht ik er ook niet van. Een EV zal je nooit aan de prijs van een ICE kunnen kopen. Dus jawel, ik ben er net zoals Topgear er van overtuigd dat dit wel eens een luxeprobleem kan worden een wagen een luxe enkel voor de rijkeren kan worden en niet meer voor de gewone werkmens.

EDIT: typo correctie, een luxeprobleem is nog net iets anders :)
Voor alle duidelijkheid: ik rij ook met een, veel te dure, bedrijfswagen rond.
Moest ik met het openbaar vervoer moeten gaan zou ik er ook 30min langer over doen (enkel).

Maar moest ik met de helikopter kunnen gaan zou ik (van deur tot dichtsbijzijnde helipad) er maar liefst 20min sneller zijn! Misschien moeten we dan maar allemaal een bedrijfsheli krijgen want het is sneller en waarschijnlijk gemakkelijker?

Alle gekigheid op een stokje. Een eigen wagen zal inderdaad misschien enkel voor de hogere middenklasse worden (waartoe ik niet behoor).
In de huizenmarkt zie je iets gelijkaardig, niet iedereen kan een woning aankopen en is daardoor veroordeeld tot huren, co-housing, ...

Die Tiguan Allspace kende ik niet, maar ik had gezien dat een Tiguan veel kleiner was dan een Model Y en koos daarom de Touareg.

En ja, surprise, de Europese merken verlagen hun EV-prijzen niet. Als ik commercieel directeur was, zou ik dat ook niet doen, genoeg mensen die (zeker als bedrijfswagen) liever een vertrouwd merk kiezen, ook al kost het een half jaarloon meer. Want:

Het materiaalgebruik in een ID.3 is erbarmelijk voor dat geld, de technologie ook, en ik hoor de reviewer in die video over de MG4 zeggen "Dit is de plezantste elektrische auto die ik al heb gereden!". Maar hey, we willen er niet dood in teruggevonden worden, in zo'n Chinese auto, jakkes. Want wat een rijplezier in onze ID.3!

Je vergeet een stuk te lezen in het artikel waarin staat waarom Tesla die prijsverlagingen doet en de rest niet.
Omdat Tesla genoeg marge heeft en de rest gewoon niet kan volgen. Het is niet van niet willen.

Dat is niet zo relevant. Als jij geen wagen kunt betalen is dat natuurlijk spijtig voor u.
Er staat nergens in de wet dat een goedkope wagen een basis recht is voor alle Belgen.
Daarnaast kan je nog altijd een lening aangaan, leasen, ... indien je het bedrag niet in 1x kan leggen.

Ps: ik kan/wil dat ook niet

...

Voor alle duidelijkheid: ik rij ook met een, veel te dure, bedrijfswagen rond.
Moest ik met het openbaar vervoer moeten gaan zou ik er ook 30min langer over doen (enkel).

Maar moest ik met de helikopter kunnen gaan zou ik (van deur tot dichtsbijzijnde helipad) er maar liefst 20min sneller zijn! Misschien moeten we dan maar allemaal een bedrijfsheli krijgen want het is sneller en waarschijnlijk gemakkelijker?

Alle gekigheid op een stokje. Een eigen wagen zal inderdaad misschien enkel voor de hogere middenklasse worden (waartoe ik niet behoor).
In de huizenmarkt zie je iets gelijkaardig, niet iedereen kan een woning aankopen en is daardoor veroordeeld tot huren, co-housing, ...

In een land zoals België met zwak tot matig openbaar vervoer, moet je toch niet willen dat auto's alleen nog bereikbaar zijn voor de hogere middenklasse, terug naar de jaren 1930 of zo?

Vergeet niet dat veel grote bedrijven (bv. productievestigingen) niet of slecht bereikbaar zijn met openbaar vervoer, zeker niet op de uren waarop mensen moeten beginnen werken. Niet iedereen heeft de luxe van thuiswerken, flexibele uren, een kantoorjob ergens in een centrum met vrij veel openbaar vervoer.

Het probleem met België en in iets mindere mate Europa vind ik dat er veel te theoretisch "nagedacht" wordt zonder te denken aan de praktische implicaties. We zullen eens heiliger zijn dan de paus, vanuit onze ivoren toren (met chauffeurs én leasebudgetten van €2000 - 3000 die in sommige gevallen de laatste 2 jaar +33% gegaan zijn zullen ministers zelf geen last hebben van wat ze beslissen), 6 jaar sneller dan Europa iedereen verplichten om over te stappen op EV's.

Wat zal het resultaat zijn: een deel van de bedrijven & bevolking zal duidelijk meer uitgeven aan auto's, een groeiend deel zal rondrijden met steeds meer outdated ICE's - een beetje zoals je vandaag rond Brussel rijdt en je voor elke EV, 3 krotten met bijhorende zwarte uitlaatwalm ziet rijden (hoe geraken die trouwens door de keuring?)

Die Tiguan Allspace kende ik niet, maar ik had gezien dat een Tiguan veel kleiner was dan een Model Y en koos daarom de Touareg.

En ja, surprise, de Europese merken verlagen hun EV-prijzen niet. Als ik commercieel directeur was, zou ik dat ook niet doen, genoeg mensen die (zeker als bedrijfswagen) liever een vertrouwd merk kiezen, ook al kost het een half jaarloon meer. Want:

Het materiaalgebruik in een ID.3 is erbarmelijk voor dat geld, de technologie ook, en ik hoor de reviewer in die video over de MG4 zeggen "Dit is de plezantste elektrische auto die ik al heb gereden!". Maar hey, we willen er niet dood in teruggevonden worden, in zo'n Chinese auto, jakkes. Want wat een rijplezier in onze ID.3!

Obviously... ik vraag mij af bij hoeveel bedrijven zo'n MG uberhaupt een optie is. Als ik snel even terugdenk denk ik dat er zelfs geen enkele niet Europese optie in onze lijst stond... Hyundai denk ik, dat zal het geweest zijn. Al de andere opties waren Europees.

Maar ik geef je 100% gelijk. Zo'n ID.3 is echt een vreselijke auto: het ziet eruit als een speelgoedauto, het voelt als een speelgoedauto, het is een harington en dat ding kost los €47k... in de basis...

Je vergeet een stuk te lezen in het artikel waarin staat waarom Tesla die prijsverlagingen doet en de rest niet.
Omdat Tesla genoeg marge heeft en de rest gewoon niet kan volgen. Het is niet van niet willen.
"Genoeg marge hebben" is geen reden voor prijsdalingen op zich hé. Tesla doet de marges per wagen dalen omdat ze dat denken te kunnen compenseren door hogere volumes. Die andere constructeurs zitten niet zozeer in positie dat ze hun marges niet kunnen doen dalen maar vooral in de positie waar hun productie nu al de vraag niet kan volgen...
Waarom zou VAG (of elke andere constructeur) zijn prijzen laten zakken? Ze zitten nog steeds met wachttijden van 12-18 maand op de meeste van hun elektrische modellen, voor een bedrijf dat tot 3 jaar geleden gewoon was een orderboek tot 3 maand vooruit te hebben is dat een ongeziene luxe.

Laatst bewerkt:
Hoi Heren (en dames, als die hier ook zijn),
Ik heb dit forum leren kennen ettelijke maanden geleden toen ik ook in de periode zat waarin ik op zoek moest naar een nieuwe bedrijfswagen. Zoals velen hier zat ik met veel vragen, en dit forum heeft me daar flink mee geholpen, waarvoor dank. Ik lees dus al een hele tijd mee, maar de vingers jeuken om me te mengen in de huidige discussie, dus heb ik toch maar eens een account aangemaakt. Er zijn ook andere topics waar ik nog wel informatie uit kan halen (zonnepanelen bijvoorbeeld).
Een EV zag ik absoluut niet zitten, omwille van de vele redenen die hier al genoemd zijn. Ik kan thuis misschien wel een laadpaal zetten, maar eenvoudig is dat niet: ik heb maar een éénfase-aansluiting, mijn elektriciteitskast zit in de berging en vandaar kan ik niet zomaar een kabel trekken naar buiten,... Ik woon in Schriek, een gehucht met 4000+ inwoners en hier is welgeteld één publieke laadpaal aan de Spar, een kilometer verder. Ik ga drie keer per jaar op vakantie met de wagen, en ik ga in het weekend ook wel eens graag naar de Ardennen. Ik heb serieuze twijfels over de huidige gang van zaken wat betreft EVs... Dus nee, niet voor mij.
Ik rijd nu nog met een diesel, en wat mij betreft had ik daar zo weer voor gekozen. Maar fiscaal was dat totaal niet meer aantrekkelijk. Dus dan blijft de enige andere optie nog een PHEV. Alleen was dat ook niet zo simpel, want ik heb vier kinderen (tieners), en die zijn niet klein meer. Het doel was dus een PHEV met zes volwaardige plaatsen. Na toch heel wat wikken en wegen uiteindelijk bij de VW Multivan T7 uitgekomen, die heb ik dus besteld in november. Levertermijn zou ongeveer een jaar bedragen.

"Genoeg marge hebben" is geen reden voor prijsdalingen op zich hé. Tesla doet de marges per wagen dalen omdat ze dat denken te kunnen compenseren door hogere volumes. Die andere constructeurs zitten niet zozeer in positie dat ze hun marges niet kunnen doen dalen maar vooral in de positie waar hun productie nu al de vraag niet kan volgen...
Waarom zou VAG (of elke andere constructeur) zijn prijzen laten zakken? Ze zitten nog steeds met wachttijden van 12-18 maand op de meeste van hun elektrische modellen, voor een bedrijf dat tot 3 jaar geleden gewoon was een orderboek tot 3 maand vooruit te hebben is dat een ongeziene luxe.
De reden dat Tesla het doet is om marktaandeel te veroveren. Iets waar VAG en andere constructeuren best ook aandacht aan besteden.
En Tesla kan zich dat permitteren omdat ze genoeg marge hebben. Ik zeg helemaal niet dat ze het doen omdat er genoeg marge is, maar dat ze het kunnen doordat er genoeg marge is.
Vergeet niet dat die wachttijden iets tijdelijk is hé, dat gaat niet voor de rest van ons leven zo blijven dat een BMW 6 tot 12 maand op zich laat wachten en een Tesla hooguit 3 maand. Over een paar jaar is de verwachting dat dit terug genormaliseerd is.
En dan, aan het huidig tempo, ziet het er naar uit dat Tesla en BYD (en wellicht nog andere Chinese merken) de markt overspoeld hebben als VAG en co niet kunnen volgen.

Iemand die mij kan zeggen hoe het leasebedrag voor een hybride zich verhoudt ten opzichte van de TCO?
Een hybride met een leasebedrag van 1000 per maand exc BTW, waar zou die zitten qua TCO, ongeveer?

En dan, aan het huidig tempo, ziet het er naar uit dat Tesla en BYD (en wellicht nog andere Chinese merken) de markt overspoeld hebben als VAG en co niet kunnen volgen.

Nah. De overgrote meerderheid van de bevolking gaat echt niet en masse BYD en dergelijke beginnen kopen. Er wordt al 20 jaar gesproken over hoe de Chinezen de markt hier wel even gaan inpakken (Landwind anyone?) maar men gaat daarbij nogal voorbij aan het feit dat mensen in de basis vrij conservatief zijn.

Tesla doet het beter op vlak van bedrijfswagens maar zijn overall gezien toch ook nog relatief klein.

Zie verkoopcijfers van 2022: Tesla staat als merk niet in de merken top 10, Tesla heeft geen model in de modellen top 10, en hebben zelfs bij de bedrijfswagens geen plaatsje in de top 5. Laat staan dat er van BYD of Lync & Co snel een overspoeling zal komen.

Nah. De overgrote meerderheid van de bevolking gaat echt niet en masse BYD en dergelijke beginnen kopen. Er wordt al 20 jaar gesproken over hoe de Chinezen de markt hier wel even gaan inpakken (Landwind anyone?) maar men gaat daarbij nogal voorbij aan het feit dat mensen in de basis vrij conservatief zijn.

Tesla doet het beter op vlak van bedrijfswagens maar zijn overall gezien toch ook nog relatief klein.

Zie verkoopcijfers van 2022: Tesla staat als merk niet in de merken top 10, Tesla heeft geen model in de modellen top 10, en hebben zelfs bij de bedrijfswagens geen plaatsje in de top 5. Laat staan dat er van BYD of Lync & Co snel een overspoeling zal komen.
Maar als je naar EV's kijkt, staat Tesla wel weer bovenaan de lijsten. En als BYD op de lease lijsten terechtkomt met meer bang for buck dan de klassieke Europese merken, zal het volgens mij maar kwestie van tijd zijn tot dat merk hier ingeburgerd geraakt.

Ik zie effectief meer & meer marketing materiaal (e.g. reklam) passeren voor de Chinese nieuwkomers (bv. BYD).
Waar ik die namen een poosje geleden totaal niet kende, begint dat meer en meer 'gekend' te zijn.

Maar ... 'k heb er momenteel nog totaal geen gedacht van hoeveel 'vertrouwen' ik zou kunnen geven aan de kwaliteit van die merken, alsook hoe evident het in de praktijk zou zijn wegens praktisch geen dealers/onderhoudscentra.

Ik zou zo stellen dat dit als bedrijf ook zo zal zijn. Al heb ik wel al MG zien passeren als 'optie' voor nieuwe wagens bij bedrijven.
BYD nog niet, maar m'n collega was er toch al mee gaan bollen om te testen.

So yeah ... dat ze hier wel wat marktaandeel gaan bemachtigen is zeker. Hoeveel da's nog te bezien.
Zal zeker voor een deel v/d prijs afhangen eh. Want de bedrijven hun leasing budgetten willen maar nauwelijks stijgen, dus als men bedrijfswagens wil geven zullen achtereen enkel nog de Chinese wagens (of de instapper instappers van andere merken) in aanmerking komen.

De reden dat Tesla het doet is om marktaandeel te veroveren. Iets waar VAG en andere constructeuren best ook aandacht aan besteden.
En Tesla kan zich dat permitteren omdat ze genoeg marge hebben. Ik zeg helemaal niet dat ze het doen omdat er genoeg marge is, maar dat ze het kunnen doordat er genoeg marge is.
Vergeet niet dat die wachttijden iets tijdelijk is hé, dat gaat niet voor de rest van ons leven zo blijven dat een BMW 6 tot 12 maand op zich laat wachten en een Tesla hooguit 3 maand. Over een paar jaar is de verwachting dat dit terug genormaliseerd is.

De klassieke automerken hebben zich sowieso al laten pakken in snelheid door Tesla de afgelopen jaren.

VAG is duidelijk bezig met een strategie gericht op hogere marge, mogelijks ten koste van volume en volgens hun financiële cijfers werkt dat wel. Al mogen ze zich niet in slaap laten sussen door de situatie nu; bv. het feit dat de Golf na 14 jaar niet meer de best verkopende auto in Europa is (als gevolg van de hoge prijs denk ik dan) is toch geen goed teken - ik zou het nog begrijpen moest de plaats ingenomen zijn door een Skoda, maar niet dus...

Hoi Heren (en dames, als die hier ook zijn),
Ik heb dit forum leren kennen ettelijke maanden geleden toen ik ook in de periode zat waarin ik op zoek moest naar een nieuwe bedrijfswagen. Zoals velen hier zat ik met veel vragen, en dit forum heeft me daar flink mee geholpen, waarvoor dank. Ik lees dus al een hele tijd mee, maar de vingers jeuken om me te mengen in de huidige discussie, dus heb ik toch maar eens een account aangemaakt. Er zijn ook andere topics waar ik nog wel informatie uit kan halen (zonnepanelen bijvoorbeeld).
Een EV zag ik absoluut niet zitten, omwille van de vele redenen die hier al genoemd zijn. Ik kan thuis misschien wel een laadpaal zetten, maar eenvoudig is dat niet: ik heb maar een éénfase-aansluiting, mijn elektriciteitskast zit in de berging en vandaar kan ik niet zomaar een kabel trekken naar buiten,... Ik woon in Schriek, een gehucht met 4000+ inwoners en hier is welgeteld één publieke laadpaal aan de Spar, een kilometer verder. Ik ga drie keer per jaar op vakantie met de wagen, en ik ga in het weekend ook wel eens graag naar de Ardennen. Ik heb serieuze twijfels over de huidige gang van zaken wat betreft EVs... Dus nee, niet voor mij.
Ik rijd nu nog met een diesel, en wat mij betreft had ik daar zo weer voor gekozen. Maar fiscaal was dat totaal niet meer aantrekkelijk. Dus dan blijft de enige andere optie nog een PHEV. Alleen was dat ook niet zo simpel, want ik heb vier kinderen (tieners), en die zijn niet klein meer. Het doel was dus een PHEV met zes volwaardige plaatsen. Na toch heel wat wikken en wegen uiteindelijk bij de VW Multivan T7 uitgekomen, die heb ik dus besteld in november. Levertermijn zou ongeveer een jaar bedragen.
Even ter info: er is een snellaadpaal aan de Audi garage en de BMW garage op de Liersesteenweg ;).

Zijn die multivans niet extreem duur?

Maar als je naar EV's kijkt, staat Tesla wel weer bovenaan de lijsten. En als BYD op de lease lijsten terechtkomt met meer bang for buck dan de klassieke Europese merken, zal het volgens mij maar kwestie van tijd zijn tot dat merk hier ingeburgerd geraakt.

Tesla is al 10 jaar actief en hebben daar dus een voorsprong aan overgehouden. De vraag blijft of ze dat gaan kunnen vasthouden nu de meer gevestigde merken meer en meer inzetten op EV. Ik denk van niet, maar we zien wel.

Maar de vraag dan of Chinese merken zonder die 10 jaar voorsprong en bijhorende naambekendheid hier de markt gaan overspoelen? Ik zie het echt niet gebeuren.

Soit, ik ben al eerder fout geweest :)

Laatst bewerkt:
Even ter info: er is een snellaadpaal aan de Audi garage en de BMW garage op de Liersesteenweg ;).

Zijn die multivans niet extreem duur?
Ja, maar dat is al een eind buiten Schriek (zeven kilometer van het centrum).
Die Multivan was letterlijk de goedkoopste PHEV met 7 zitplaatsen (maar goedkoop is geen enkele PHEV of EV)

Maar dat is een non-referentie hé. Zoals @eniac hierboven zegt: Tesla is ook het langst van al (op een serieuze manier) bezig op die markt, Tesla is één van de grote catalysatoren geweest om EV's uit de niche richting de mainstream te duwen, maar dat wil niet zeggen dat hun huidige aandeel in de EV markt per definitie gaat extrapoleren naar de EV markt wanneer die 50% en meer van de totale markt in neemt...

Mensen, en zeker Belgen, zijn eigenlijk overwegend oerconservatief en dragen vaak ook een stukje brand loyalty mee. Zolang ze bij hun vertrouwde merk een waardige opvolger kunnen vinden voor hun huidige wagen is de kans aanzienlijk groot dat ze het merk trouw blijven, tenzij er klachten zijn. Veel VAG rijders zullen dus zonder lang twijfelen binnen de VAG groep blijven hangen.

De reden dat Tesla bovenaan blijft staan heeft overigens ook wel te maken met het feit dat hun productiecapaciteit voor EV's gewoon ook veel groter is. Moesten VAG, Volvo & BMW en consoorten hun levertermijnen voor hun PHEV en EV's kunnen reduceren tot minder dan een half jaar krijg je daar ook heel andere cijfers. Maar de realiteit is dat al die Europese constructeurs strugglen om hun productie op te schalen en ik heb een flauw vermoeden dat ze dit met opzet ook niet té bruusk willen doen want hogere vraag betekend bijna automatisch hogere grondstofprijzen. De Europese constructeurs zullen moeten wachten tot de volledig supply chain voldoende tijd heeft gehad om mee te groeien met de markt anders komen hun marges onder druk te staan en dat willen ze natuurlijk niet.

Ik dacht overigens dat het probleem momenteel vooral bij de batterijen ligt en dat het chip probleem van de baan was maar dat blijkt niet te kloppen. Volvo Cars Gent was een paar maand geleden zelf aan het kijken om terug met 3 ploegen te draaien (waarvoor blijkbaar onvoldoende personeel was) maar ondertussen zitten ze ook daar weer met Lay-off door problemen in de supply chain van de chips.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan