Met het openbaar vervoer gaat het eenmaal veel trager dan met een eigen wagen (althans voor mezelf) inclusief de nodige ergernissen van overvolle bussen/trams/treinen, mensen die niet weten wat een stuk zeep is, vuiligheid, vertragingen, stakingen, etc. Met de wagen gaat het sneller (zelfs naar Antwerpen!), dan sta ik liever deels in de file met een muziekje op.
En over een 'gewone' wagen gesproken.. als we de prijzen van de inflatie even links laten liggen mag iemand mij eens gaan uitleggen hoe een gemiddelde particulier in de toekomst losjes 40-50k moet neerleggen voor een EV terwijl diezelfde wagen in een ICE variant makkelijk 10-15k minder kost.
Kijken we naar een VW polo ~29.000 EUR of VW Golf 32.000 EUR. Gaan we de EV tour op dan starten we bij ID.3 op (!) 47.000+ EUR, ID.4 ~56.000 EUR. Peugeot: 208 ICE ~20.000 EUR, 208 EV (!) ~35.000 EUR, 308 ICE ~27.000 EUR, 308 PHEV (!) ~38.000 EUR. Moet ik nog verder gaan?
Toegegeven, naarmate de EV technologie aan maturiteit wint zullen de prijzen (hopelijk) verlagen, maar veel verwacht ik er ook niet van. Een EV zal je nooit aan de prijs van een ICE kunnen kopen. Dus jawel, ik ben er net zoals Topgear er van overtuigd dat
dit wel eens een luxeprobleem kan worden een wagen een luxe enkel voor de rijkeren kan worden en niet meer voor de gewone werkmens.
EDIT: typo correctie, een luxeprobleem is nog net iets anders