De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat staat er idd niet, maar dat zie ik als enige andere mogelijke oplossing, anders lukt het voor mij vandaag niet ;-)

Moet je gewoon niet onder iemand zijn qoute zetten dan :). En vandaag is morgen niet. Qua bedrijfswagen leef ik in het nu, wie zegt dat ik hierna nog eentje krijg. Ik hou er rekening mee dat dit een eindig iets is.

Je rekent nu dat er 5 elektrische auto's per 100 inwoners zullen zijn op basis van het aantal bedrijfswagens in België. (In Vlaanderen zijn dat er trouwens al meer.)

Maar na de elektrificatiegolf bij de bedrijfswagens (2023 - 2028) komt er ook een elektrificatiegolf bij de particuliere nieuwe wagens (2027 - 2032) en bij de tweedehandswagens (2030 - 2035). Je gaat dus veel meer dan 5 EV's per 100 inwoners hebben in 2035, eerder 25/100.

Of het aantal publieke AC-laadpalen nu maal 6, maal 10 of maal 50 moet gaan: we kunnen concluderen dat het moet verveelvoudigen, en dat maal 5 sowieso nodig zal zijn.

Vandaar mijn oproep aan politici: voer die vervijfvoudiging zo snel mogelijk door!

Worst case
heb je een jaar te vroeg geïnvesteerd en zijn er tijdelijk "te veel" laadpalen. Boehoe, zo erg. Maar meer waarschijnlijk loopt zo'n grote uitrol vertragingen op, zoals alle infrastructuurwerken in dit land, en kampt elke gemeente in de periode 2025 - 2030 met een vreselijk frustrerend laadpalentekort. Die schaarste zullen de politici die wij verkiezen dan weer moeten oplossen met fiscaliteit. "We konden deze toevloed aan elektrische wagens niet voorspellen."
Ik vrees dat ze hier ook weer veel te laat gaan komen, verkiezingsjaar nadert dus ik vermoed dat daar weinig beweging in gaat komen binnen dit en 2 jaar.
Hier bij ons in de straat staat er sinds 2021 welgeteld 1 laadpaal, ik merk dat de EV's toenemen maar dat de palen niet volgen. De laadpaal die er staat wordt dan ook nog eens constant bezet door taxi-bedrijfjes die hun taxi er heel de avond aan hangen.

1x per jaar een halfuur aan een laadpaal staan? Plaats je nu eens in iemand zijn plaats die in een rijwoning of appartement woont zonder garage of oprit en zonder vaste parkeerplaats voor zijn deur. Die persoon zal altijd verkiezen om 1x per week of 2 weken te moeten tanken voor die 5min ipv constant te stressen of de laadpaal beschikbaar is, of die hopelijk werkt en dan elke 2 of 3 dagen heen en weer te moeten stappen om de auto te halen.
Ik heb nochtans collega's die vorig jaar bewust kozen voor EV ipv PHEV ondanks dat ze thuis niet kunnen laden.
Vergeet niet dat steeds meer werkgevers ook aan het kijken zijn voor laadpalen. Dus de optie om op je werk te laden wordt ook steeds beter.

Ik heb nochtans collega's die vorig jaar bewust kozen voor EV ipv PHEV ondanks dat ze thuis niet kunnen laden.
Vergeet niet dat steeds meer werkgevers ook aan het kijken zijn voor laadpalen. Dus de optie om op je werk te laden wordt ook steeds beter.
Aan hen kan ik enkel zeggen -> 'Goe zot gij'. :devilish:

Nuja, zij zullen wss tijdens die periode besteld hebben dat je veel EV voor weinig lease budget had.
Kan mij inbeelden dat als je moet kiezen tussen een i4 M50 waar al vanalles standaard op zit en een 320e met beperkte opties ... dat je voor die EV wilt gaan.

Ligt het niet misschien ook aan het feit dat de EV's waaruit ze konden kiezen veel beter uitgerust is dan de hybride uit de lijst?

En de werkgevers die kijken naar de laadpalen, dat kan ook maanden of jaren duren vooraleer die beschikbaar zijn. Waar ik werk is er voor een hele bedrijvenpark 3 laadpalen beschikbaar dus 6 laadpunten en ze zijn 99% bezet door hybrides. Waar ik woon zijn er 4 laadpunten beschikbaar, ook bijna altijd bezet door dezelfde hybrides en een paar keer tegengekomen dat er daar iemand stond zonder dat die aan het laden was of zelfs een dieselwagen.

Nee, het gaat stilaan moeten veranderen zodat er veel meer laadpunten beschikbaar moeten zijn. Hybrides kunnen zelfs geen laadpaal binnen 250m aanvragen, je moet effectief met een EV rijden. Vanaf dat een EV dat aanvraagt en de aanvraag wordt maanden of jaren later goedgekeurd, wees er maar zeker van dat die meestal bezet zullen worden door een PHEV.

PS: ik bezit zelf een PHEV en kan thuis niet laden, dus ik sta ook aan die laadpalen die ik hierboven heb vermeld dus ik ben ook 'schuldig'. Maar moest ik met een EV rijden, ik zou me echt zwaar ergeren aan die PHEV's die max 40km kunnen rijden en constant die laadpalen bezetten...

PS: ik bezit zelf een PHEV en kan thuis niet laden, dus ik sta ook aan die laadpalen die ik hierboven heb vermeld dus ik ben ook 'schuldig'. Maar moest ik met een EV rijden, ik zou me echt zwaar ergeren aan die PHEV's die max 40km kunnen rijden en constant die laadpalen bezetten...
Heheh. Ik bol al jaren met een PHEV & heb net de vorige terug gedaan zonder dat die ooit nog maar 1 keer in de prise heeft gezeten.
Nuja, er zat dan ook enkel een gewone 'stopcontact kabel' bij, dus ik kon zelfs niet laden aan publieke infrastructuur.

Nuja, zij zullen wss tijdens die periode besteld hebben dat je veel EV voor weinig lease budget had.
Kan mij inbeelden dat als je moet kiezen tussen een i4 M50 waar al vanalles standaard op zit en een 320e met beperkte opties ... dat je voor die EV wilt gaan.

Als je weet dat je op je werk kan laden of weinig km doet per week, lukt dat nog wel. Maar anders is dat inderdaad geen verstandige beslissing.
Bij ons kon je alleen een EV kiezen als je thuis een laadpaal kon zetten, ook omdat PHEV bijna niet toegelaten werd (enkel als je binnen een straal van 25 of 30 km van het werk woonde).
En het is niet dat we meer waar voor ons leasebudget kregen bij EV's, er werd sowieso geen rekening gehouden met belastingsaftrek e.d. Het afschrikkend effect van de stijgende VAA en het ecologische principe moest voldoende motivatie zijn 😋

Maar goed ook dat laadpalen thuis verplicht waren, want dit jaar worden er op het werk nog geen laadpalen gezet, dat is uit het investeringsbudget geschrapt wegens geen prioriteit :rolleyes:

Als je weet dat je op je werk kan laden of weinig km doet per week, lukt dat nog wel. Maar anders is dat inderdaad geen verstandige beslissing.
Bij ons kon je alleen een EV kiezen als je thuis een laadpaal kon zetten, ook omdat PHEV bijna niet toegelaten werd (enkel als je binnen een straal van 25 of 30 km van het werk woonde).
En het is niet dat we meer waar voor ons leasebudget kregen bij EV's, er werd sowieso geen rekening gehouden met belastingsaftrek e.d. Het afschrikkend effect van de stijgende VAA en het ecologische principe moest voldoende motivatie zijn 😋

Maar goed ook dat laadpalen thuis verplicht waren, want dit jaar worden er op het werk nog geen laadpalen gezet, dat is uit het investeringsbudget geschrapt wegens geen prioriteit :rolleyes:
Ik verwacht dat, ondanks de verplichte aanschaf van EV's voor nieuwe wagens, dat er bij ons op kantoor nog jaren lang 0,0 laadinfrastructuur zal verschijnen.
Soooooo ... yeah. We Shall See.

Sowieso zal het zelfs niet eens mogelijk zijn om 'zomaar' laadinfra te zetten daar. Ik zou zo denken dat men dan eerst al zou moeten beginnen met die parking te 'verharden', strepen te trekken (e.g. vaste locatie parkeerplekken voorzien) en dan pas zou het mogelijk zijn om palen te zetten.

Dan nog zou men daardoor ook veel parkeerplaats verliezen, want nu steekt het zo nauw niet dat er eens 2 wagens achter elkaar staan (1 geraakt er uit aan de straatkant van waar de parking aansluit, de andere kan achteruit er uit rijden), maar dat zou dus geen plaats zijn voor laadinfra (of mss gewoon 1 plaats).

En we hebben nu al vrijwel altijd plaats te kort.

Moet je gewoon niet onder iemand zijn qoute zetten dan :). En vandaag is morgen niet. Qua bedrijfswagen leef ik in het nu, wie zegt dat ik hierna nog eentje krijg. Ik hou er rekening mee dat dit een eindig iets is.
Als de bedrijfswagen een eindig iets wordt, dan vraag ik mij af hoe we ons gaan verplaatsen in de (nabije) toekomst.

Vandaag kunnen we elektrificatie verplicht opleggen aan onze bedrijven. Dan bereiken we binnen enkele jaren een vloot van 500.000 EV's in ons land.
Ik ben benieuwd hoe we de rest van de bevolking gaan meekrijgen? Gaan we hen ook op een bepaald moment forceren om enkel EV te rijden? Wat zal de prijs zijn van een nieuwe EV? Van een 2de hands EV? Prijs om een EV te privé te leasen?

Zal autorijden iets worden voor de rijkere klasse? Hoe gaat de rest van de bevolking zich verplaatsen? Zullen er voldoende alternatieven voor handen zijn?

Ik ga er toch wel vanuit dat die bedrijfswagen nog een lange tijd zal blijven bestaan. Het is enkel daarom dat we nu versneld ons wagenpark kunnen vergroenen.

Als de bedrijfswagen een eindig iets wordt, dan vraag ik mij af hoe we ons gaan verplaatsen in de (nabije) toekomst.

Zoals alle andere mensen die geen veel te dure bedrijfswagen hebben?
Fiets, bus, trein,.. los daarvan kan je als particulier ook gewoon een wagen aankopen (en dat hoeft echt geen overpriced <insert premium auto merk> te zijn)

Fiets, bus, trein,.. los daarvan kan je als particulier ook gewoon een wagen aankopen (en dat hoeft echt geen overpriced <insert premium auto merk> te zijn)
Hoeveel kost een EV particulier vandaag en binnen een aantal jaar? Want het is binnen enkele jaren niet meer de bedoeling om benzine/diesel te kopen.

Met het openbaar vervoer gaat het eenmaal veel trager dan met een eigen wagen (althans voor mezelf) inclusief de nodige ergernissen van overvolle bussen/trams/treinen, mensen die niet weten wat een stuk zeep is, vuiligheid, vertragingen, stakingen, etc. Met de wagen gaat het sneller (zelfs naar Antwerpen!), dan sta ik liever deels in de file met een muziekje op.

En over een 'gewone' wagen gesproken.. als we de prijzen van de inflatie even links laten liggen mag iemand mij eens gaan uitleggen hoe een gemiddelde particulier in de toekomst losjes 40-50k moet neerleggen voor een EV terwijl diezelfde wagen in een ICE variant makkelijk 10-15k minder kost.

Kijken we naar een VW polo ~29.000 EUR of VW Golf 32.000 EUR. Gaan we de EV tour op dan starten we bij ID.3 op (!) 47.000+ EUR, ID.4 ~56.000 EUR. Peugeot: 208 ICE ~20.000 EUR, 208 EV (!) ~35.000 EUR, 308 ICE ~27.000 EUR, 308 PHEV (!) ~38.000 EUR. Moet ik nog verder gaan?

Toegegeven, naarmate de EV technologie aan maturiteit wint zullen de prijzen (hopelijk) verlagen, maar veel verwacht ik er ook niet van. Een EV zal je nooit aan de prijs van een ICE kunnen kopen. Dus jawel, ik ben er net zoals Topgear er van overtuigd dat dit wel eens een luxeprobleem kan worden een wagen een luxe enkel voor de rijkeren kan worden en niet meer voor de gewone werkmens.

EDIT: typo correctie, een luxeprobleem is nog net iets anders :)

Laatst bewerkt:
Hier bij ons in het bedrijf zijn ze zelfs al de eerste stappan aan het zetten (navraag bij fluvius, mogelijks hoogspanning binnentrekken etc) voor elektrificatie van het wagenpark. terwijl er nog geen enkele EV of phev in zicht is.

Met het openbaar vervoer gaat het eenmaal veel trager dan met een eigen wagen (althans voor mezelf) inclusief de nodige ergernissen van overvolle bussen/trams/treinen, mensen die niet weten wat een stuk zeep is, vuiligheid, vertragingen, stakingen, etc. Met de wagen gaat het sneller (zelfs naar Antwerpen!), dan sta ik liever deels in de file met een muziekje op.

En over een 'gewone' wagen gesproken.. als we de prijzen van de inflatie even links laten liggen mag iemand mij eens gaan uitleggen hoe een gemiddelde particulier in de toekomst losjes 40-50k moet neerleggen voor een EV terwijl diezelfde wagen in een ICE variant makkelijk 10-15k minder kost.

Kijken we naar een VW polo ~29.000 EUR of VW Golf 32.000 EUR. Gaan we de EV tour op dan starten we bij ID.3 op (!) 47.000+ EUR, ID.4 ~56.000 EUR. Peugeot: 208 ICE ~20.000 EUR, 208 EV (!) ~35.000 EUR, 308 ICE ~27.000 EUR, 308 PHEV (!) ~38.000 EUR. Moet ik nog verder gaan?

Toegegeven, naarmate de EV technologie aan maturiteit wint zullen de prijzen (hopelijk) verlagen, maar veel verwacht ik er ook niet van. Een EV zal je nooit aan de prijs van een ICE kunnen kopen. Dus jawel, ik ben er net zoals Topgear er van overtuigd dat dit wel eens een luxeprobleem kan worden een wagen een luxe enkel voor de rijkeren kan worden en niet meer voor de gewone werkmens.

EDIT: typo correctie, een luxeprobleem is nog net iets anders :)
Maar enfin, er zijn veel goedkopere alternatieven.

Wil je een auto ter grootte van een VW Golf? Kijk eens naar de MG4.
€30.785 voor 51 kWh
€34.285 voor 64 kWh
of €36.285 voor Luxury full option
450 km WLTP (64 kWh)
7:39 "Dit is de plezantste elektrische auto die ik al heb gereden!"

Wil je een auto ter grootte van een VW Touareg? Kijk eens naar de Tesla Model Y RWD.
€46.990
455 km WLTP

Wil je een auto ter grootte van een VW Touareg? Kijk eens naar de Tesla Model Y RWD.
€46.990
455 km WLTP
Eerder een Tiguan (Allspace), maar goed.

Zijn vergelijkingen zijn echter wel correct hé. Een MG is een Chinees (waar overigens niets mis mee hoeft te zijn) dus het benzine-equivalent had ook een pak goedkoper geweest. Elke “exact” vergelijkbare EV is stukken duurder dan het ICE-equivalent. Soms krijg je meer opties standaard en heel vaak een pak meer vermogen, maar die kloof wordt zelden gedicht.

En het is niet omdat het elektrische wagens zijn dat er opeens niks anders meer telt dan range en prijs. Er bestaan nog zaken als comfort, infotainment, technologie, materiaalgebruik, afwerking, onderstel, rijplezier,… . Een Dacia Duster heeft pakken meer ruimte dan een 1-reeks en kost de helft. Ze zijn dan ook totaal niet vergelijkbaar op de 4 wielen na.

Die i4 M50 was er in die periode nog niet.
De keuze EV of PHEV was redelijk gelijkwaardig op dat moment.

Eerder een Tiguan (Allspace), maar goed.

Zijn vergelijkingen zijn echter wel correct hé. Een MG is een Chinees (waar overigens niets mis mee hoeft te zijn) dus het benzine-equivalent had ook een pak goedkoper geweest. Elke “exact” vergelijkbare EV is stukken duurder dan het ICE-equivalent. Soms krijg je meer opties standaard en heel vaak een pak meer vermogen, maar die kloof wordt zelden gedicht.

En het is niet omdat het elektrische wagens zijn dat er opeens niks anders meer telt dan range en prijs. Er bestaan nog zaken als comfort, infotainment, technologie, materiaalgebruik, afwerking, onderstel, rijplezier,… . Een Dacia Duster heeft pakken meer ruimte dan een 1-reeks en kost de helft. Ze zijn dan ook totaal niet vergelijkbaar op de 4 wielen na.
Die Tiguan Allspace kende ik niet, maar ik had gezien dat een Tiguan veel kleiner was dan een Model Y en koos daarom de Touareg.

En ja, surprise, de Europese merken verlagen hun EV-prijzen niet. Als ik commercieel directeur was, zou ik dat ook niet doen, genoeg mensen die (zeker als bedrijfswagen) liever een vertrouwd merk kiezen, ook al kost het een half jaarloon meer. Want:
Er bestaan nog zaken als comfort, infotainment, technologie, materiaalgebruik, afwerking, onderstel, rijplezier,…
Het materiaalgebruik in een ID.3 is erbarmelijk voor dat geld, de technologie ook, en ik hoor de reviewer in die video over de MG4 zeggen "Dit is de plezantste elektrische auto die ik al heb gereden!". Maar hey, we willen er niet dood in teruggevonden worden, in zo'n Chinese auto, jakkes. Want wat een rijplezier in onze ID.3!

Maar enfin, er zijn veel goedkopere alternatieven.

Wil je een auto ter grootte van een VW Golf? Kijk eens naar de MG4.
€30.785 voor 51 kWh
€34.285 voor 64 kWh
of €36.285 voor Luxury full option
450 km WLTP (64 kWh)
7:39 "Dit is de plezantste elektrische auto die ik al heb gereden!"

€46.990
455 km WLTP

Ik zou toch even willen wijzen op het feit dat bedragen van 30K en zeker 45K voor een groot deel van de bevolking een serieuze brug te ver zijn.
Niet vergeten dat in een nog niet zo ver verleden, je wel een nieuwe Golf (mits wat korting) de garage buitenreed voor onder de 20K he. En zelfs dat is voor veel mensen een serieus bedrag.

Terug
Bovenaan