De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik start in december bij een bank (kom van de overheid). Vanaf januari 2023 stappen zij daar over naar een mobiliteitsbudget. Voor mij zou dat een budget van €10.000 à €12.000 per jaar betekenen zeiden ze (exact bedrag pas gekend in november).

Ik heb in eerste instantie geopteerd om de interesten van mijn hypothecaire lening te betalen met dat budget (+-€270/maand) omdat dit ook effectieve nettoloon voor mij betekent (ik heb geen wagen momenteel). In het slechtste geval (€10000/jaar) hou ik dan nog €564/maand over. Ik heb geen idee hoeveel een (elektrische) bedrijfswagen kost maar ik neem aan dat dit bedrag veel te laag is om dat er nog bij te nemen? Het leasebudget kan wel nog aangevuld worden met het Cafetariaplan (13de maand = €4000).

Wat denken jullie? Zou ik nog een wagen kunnen nemen of doen we beter de NMBS? :tongue: In de (federale) publieke sector bestaat dit allemaal niet dus 0.0 ervaring hiermee.

Sinds 2022 kan je ook je kapitaalaflossing inbrengen in het mobiliteitsbudget. Afgaande op je interest zal je daarmee je volledige ‘korf’ kunnen vullen en dus de 10/12K netto laten uitkeren.

Aan jou om nu uit te maken of een bedrijfswagen dan nog interessant is of niet. 10K is veel geld maar als je er een wagen mee op de baan moet houden waarmee je 25K kilometers per jaar doet, en verzekering, waardevermindering, etc bijrekent, kan de wagen nog steeds interessant zijn.
Als er eventueel een partner is met bedrijfswagen lijkt het mij een no-brainer om volledig mobiliteitsbudget te laten uitkeren, en eventueel indien nodig een goedkoop hok als tweede wagen aan te houden. Enfin, veel hangt af van je situatie en voorkeur.

Soms is zo een reality check echt eens goed:

Had een Q2 30 TFSI manueel ter beschikking als vervangwagen voor m'n A4: een mens is snel vergeten hoe verwend we soms zijn - zoiets kost tegenwoordig ook rond de 25K in basis, onderstel is echt een gigantisch verschil - stiller/veel meer dempend/wegligging.

Akkoord - in feite geen vergelijking mogelijk gezien segment maar ik weet niet of ik het zou zien zitten om bvb. met een Q2 rond te rijden. Anderzijds kan ik wel zeggen dat een VW Golf 6 een veel betere indruk geeft dan een hedendaagse Q2.
Ik heb ook eens met zo een Q2 moeten rijden. Eerst twee dagen met een 105 (110?) pk versie, daarna de 150 pk versie.

Beide helemaal niets mis mee. Maar het klonk daarbinnen zowat als een bestelwagen. Kan het moeilijk omschrijven, het is al even geleden. Maar voor de rest was dat wel een leuke wagen. Ik denk dat zo een nieuwe A1 wel leuk is om mee rond te karren.

Een Q2 is in principe ook maar een verhoogde Polo he met het typische Audi sausje dat het allemaal wat mooier afgewerkt is, maar met de A4 zit je dus 2 klasses hoger. De demping en wegligging van een SUV is ook nog eens slechter dan een normale auto in dezelfde prijsklasse.

Als ik nog ergens halverwege de 20 was bolde ik rond met een pretty much kale Polo 'Blue-Motion' van 't bedrijf. Toen stelde ik me er niet veel (of voldoende) vragen bij, maar 'k heb er toch 4j mee rond gebold. Na 2j was ik weliswaar toch al beginnen navragen voor 't volgende.
Wss, moest er geen zicht geweest zijn op iets beters had ik iets beters gaan zoeken (op een ander).

't Volgende ... dat was toen m'n 3 reeks & dat was ineens mijlen ver verwijderd van die Polo.
Ondertussen zijn we vele jaren verder & zou ik toch niet meer terug willen hoor.

Luxury problems, I know. But still.

Ondertussen zijn we vele jaren verder & zou ik toch niet meer terug willen hoor.

Vraag is wat je gaat doen indien de hele bedrijfswereld in de richting van verkleining gaat evolueren he.

En dat is imo exact wat er gaat gebeuren. Wagens met enkel verbrandingsmotor zijn nu al enorm onaantrekkelijk dus alles is nu hybride en EV, en de paar uitzonderingen die nog gegeven worden zijn een stuk kleiner/minder dan hun PHEV tegenhangers omdat ze zo duur worden voor bedrijven.
Vanaf volgend jaar (januari deel 1, en vanaf juli helemaal) gaat hetzelfde gebeuren voor PHEV's. Vanaf dan ga je voor hetzelfde budget gewoon veel minder PHEV voor je geld krijgen dan EV, en omdat PHEV's ook nog eens een stuk duurder zijn dan gewone diesels of benzines denk ik dat PHEV's er quasi compleet gaan uitgaan.

En dan vanaf 2029/2030 krijg je de volgende stap, want dan begint de aftrekbaarheid van EV's ook stevig terug te lopen. Dan krijg je dure wagens die minder aftrekbaar zijn, dus voor dezelfde budgetten gaat het dan ook weer kleiner en minder luxueus worden tot je op de duur als "normale" bedrijfswagen nog iets als een EV Opel Astra hebt ofzo.

Vraag is wat je gaat doen indien de hele bedrijfswereld in de richting van verkleining gaat evolueren he.

En dat is imo exact wat er gaat gebeuren. Wagens met enkel verbrandingsmotor zijn nu al enorm onaantrekkelijk dus alles is nu hybride en EV, en de paar uitzonderingen die nog gegeven worden zijn een stuk kleiner/minder dan hun PHEV tegenhangers omdat ze zo duur worden voor bedrijven.
Vanaf volgend jaar (januari deel 1, en vanaf juli helemaal) gaat hetzelfde gebeuren voor PHEV's. Vanaf dan ga je voor hetzelfde budget gewoon veel minder PHEV voor je geld krijgen dan EV, en omdat PHEV's ook nog eens een stuk duurder zijn dan gewone diesels of benzines denk ik dat PHEV's er quasi compleet gaan uitgaan.

En dan vanaf 2029/2030 krijg je de volgende stap, want dan begint de aftrekbaarheid van EV's ook stevig terug te lopen. Dan krijg je dure wagens die minder aftrekbaar zijn, dus voor dezelfde budgetten gaat het dan ook weer kleiner en minder luxueus worden tot je op de duur als "normale" bedrijfswagen nog iets als een EV Opel Astra hebt ofzo.
'k Heb het hier nog al getypt eh ... dan zullen de discussies over een monetaire vergoeding beginnen.
't Lijkt mij dan al beter om zelf een wagen aan te schaffen dan 'opgescheept' te komen zitten met pakweg een Polo.

Nu doe ik uiteindelijk toch veel minder kilometers & zou ik met m'n privé wagen vele vele jaren toe komen.
Of ik dan uiteindelijk niet nog steeds zal dalen in klasse? Wss wel. Wss zou ik privé het er niet voor over hebben om een 5 te kopen (of toch niet een al te recente). Al zeker niet met al die uitrusting er op.
TBD wat de 2e handsprijzen gaan doen in de komende jaren natuurlijk, want nu is 't gewoon zot.

Mss kan ik kijken met het bedrijf of ze m'n 5 binnen 5j niet willen over kopen v/d lease (zullen toch niet meer zo extreem veel km op komen).
Echter vrees ik daarvoor, want da's ownership change, dus die wagen zal op dat moment 0% aftrekbaar zijn. Echter wel 'onder' m'n budget op dat moment, but still.

Anyway ... kan ook zijn dat ik op dat moment redeneer van 'ik doe toch niet veel km meer wegens veel thuiswerk, so F it'. Who knows.

Nu ... dat gezegd zijnde ... mijn volgende zal in 2023 in gebruik genomen worden, dan 5j lopen, da's dus tot 2028.
Nieuwe wordt dan 'aangekocht' in 2027, dus nog steeds 95% aftrekbaar. (https://www.wolterskluwer.com/nl-be/expert-insights/tax-deductible-car-related-expenses)
Basically ... ik denk dat ik nog even goed zit vooraleer de zwaarste discussies nodig zullen zijn (e.g. dure EV die maar 67,5% aftrekbaar is).

Met een beetje geluk kan ik in 2027 een i5 bestellen & kan ik daar dan wat langer mee rond bollen.
Dan komen we uiteraard weer bij de discussie van laadinfrastructuur, mor soit ... hopelijk tegen binnen 5j al wat beter dan nu.

Hier is die evolutie al ingezet dat iedereen bij zijn bestelling voor 2023/2024 1 à 2 modellen zakt bij overstap naar een EV. PHEV wordt bijna niet meer toegestaan en diesel/benzine is natuurlijk onaantrekkelijk wegens de sprong in VAA, en ook daar zak je al snel 1 model door de gestegen aankoop- en brandstofprijzen.

Toch redelijk wat mensen die van een groter model gaan overstappen naar een ID.3, een aantal die voor Kia kiezen wegens meer ruimte voor hetzelfde geld,...

Hier is die evolutie al ingezet dat iedereen bij zijn bestelling voor 2023/2024 1 à 2 modellen zakt bij overstap naar een EV. PHEV wordt bijna niet meer toegestaan en diesel/benzine is natuurlijk onaantrekkelijk wegens de sprong in VAA, en ook daar zak je al snel 1 model door de gestegen aankoop- en brandstofprijzen.

Toch redelijk wat mensen die van een groter model gaan overstappen naar een ID.3, een aantal die voor Kia kiezen wegens meer ruimte voor hetzelfde geld,...

Als je voor EV 1 klasse moet zakken is dat niet zo erg, want die zijn over het algemeen een pak ruimer vanbinnen. Maar 2 klasses is wel veel...
Met een ID4 zou ik qua ruimte wel kunnen leven, een iD3 is wel wat klein voor mijn gebruik.

Als je voor EV 1 klasse moet zakken is dat niet zo erg, want die zijn over het algemeen een pak ruimer vanbinnen. Maar 2 klasses is wel veel...
Met een ID4 zou ik qua ruimte wel kunnen leven, een iD3 is wel wat klein voor mijn gebruik.

Voor auto's die vanaf hun onderstel/platform als EV ontworpen zijn, klopt dat wel qua binnenruimte. Bv. een ID.3 is 25 cm korter dan een Tiguan maar heeft ongeveer dezelfde wielbasis dus zal qua binnenruimte wel vergelijkbaar zijn denk ik, wel met serieus verlies aan kofferruimte dus het komt ook deels daarvan.

Helaas in mijn geval kijk ik naar Polestar / BMW i4 omdat ik geen SUV wil, en daar valt de binnenruimte toch dik tegen omdat ze gewoon een ICE onderstel hergebruiken 😋

Voor auto's die vanaf hun onderstel/platform als EV ontworpen zijn, klopt dat wel qua binnenruimte. Bv. een ID.3 is 25 cm korter dan een Tiguan maar heeft ongeveer dezelfde wielbasis dus zal qua binnenruimte wel vergelijkbaar zijn denk ik, wel met serieus verlies aan kofferruimte dus het komt ook deels daarvan.

Helaas in mijn geval kijk ik naar Polestar / BMW i4 omdat ik geen SUV wil, en daar valt de binnenruimte toch dik tegen omdat ze gewoon een ICE onderstel hergebruiken 😋

Had het idd over EV platformen idd.
Wou ook geen SUV, maar uiteindelijk ook de iX3 verkozen boven de i4 en polestar 2. Omwille van ruimte (vind een iX3 mog steeds klein…), maar vooral omwille van de uitrusting.

Levering van de Arteon eHybrid was voorzien voor eind september, gisteren plots mijn verzekeringsbewijs in de brievenbus :woohoo:
Nu nog wachten op een mailtje van fleet.
Heb je de Arteon al in ontvangst mogen nemen? Ik heb zonet een telefoontje gekregen dat de mijne in productie staat en levering voor eind november voorzien is, maar dat de leasemaatschappij deze waarschijnlijk pas zal inschrijven vanaf januari.

Heb je de Arteon al in ontvangst mogen nemen? Ik heb zonet een telefoontje gekregen dat de mijne in productie staat en levering voor eind november voorzien is, maar dat de leasemaatschappij deze waarschijnlijk pas zal inschrijven vanaf januari.
Ja ik heb hem uiteindelijk nog vrij snel gekregen, maar had ook besteld net voor de nieuwe versie werd aangekondigd.. dus een aantal opties die vandaag standaard zijn had ik niet of heb ik voor moeten opleggen.

Ja ik heb hem uiteindelijk nog vrij snel gekregen, maar had ook besteld net voor de nieuwe versie werd aangekondigd.. dus een aantal opties die vandaag standaard zijn had ik niet of heb ik voor moeten opleggen.
Wanneer werd de nieuwe versie aangekondigd misschien? Ik ben niet op de hoogte van verschillende versies maar welke opties heb je niet standaard bv?

Arval schrijft auto's in tem 15 December. Mogelijks andere leasemaatschappijen ook.

Wanneer werd de nieuwe versie aangekondigd misschien? Ik ben niet op de hoogte van verschillende versies maar welke opties heb je niet standaard bv?
Ik heb mijn offerte in december laten opmaken, ik denk ergens eind januari/begin februari had de elegance business een andere standaarduitrusting. De getinte ruiten en achteruitrijcamera zijn o.a. toegevoegd.

Welja, kwam daar ook geen Europese regulatie af die bepaalde zaken ging verplichten.
Zoals bv. die nummerplaat herkenning die dan automatisch moest gaan remmen als ge te rap gaat & bepaalde veiligheidssystemen.

'k Zou 't moeten gaan opzoeken vanaf wanneer, maar dacht dat dit toch redelijk binnenkort zou komen.

Terug
Bovenaan