De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Bij ons is de eventuele meerkost ook in 1 keer te betalen en ligt de grens op 10% van je lease budget, wat neerkomt op een maximum eigen bijdrage tussen de €4000 en €6500 voor de meeste leases, maar je moet goed zot zijn om zoveel op te leggen voor een lease wagen denk ik dan...
Hangt er wat vanaf.

Ik heb al genoeg mensen geweten die 150 EUR opleggen per maand. Da's dan in feite 9K op 5j. Maar dankzij de aftrok v/d VAA is dat eigenlijk eerder de helft tot 60% daarvan.
Ook is dit regelmatig al 't geval geweest dat men door die extra opleg een PHEV kon krijgen i.p.v. een ICE, wat ook nog eens een PAK scheelde in VAA, waardoor die 4500 EUR die je zelf oplegt in feite nog minder is, want door uw opleg betaal je gewoon minder VAA.
Enige wat je dan niet wil is méér eigen bijdrage doen dan je VAA betaald, want jah ... VAA gaat niet negatief. :sneaky:

Nu ... 'k heb ook al mensen geweten die een opleg gedaan hebben die nog hoger lag, en niet specifiek om die reden. Gewoon om een betere/leukere wagen te rijden.

Dat gezegd zijnde ... als ik hier lees dat er toch zoveel bedrijven zijn die een eigen bijdrage gewoon al 'per default' aanrekenen ... jah ... dan is 't wel volledig om zeep natuurlijk. Want een vrijwillige eigen bijdrage BOVENOP een verplichte eigen bijdrage ... dan wordt het wel veel natuurlijk.
Als je al verplicht 150 EUR moet leggen, dan wil je idd geen extra 150 meer leggen.

Hangt er wat vanaf.

Ik heb al genoeg mensen geweten die 150 EUR opleggen per maand. Da's dan in feite 9K op 5j. Maar dankzij de aftrok v/d VAA is dat eigenlijk eerder de helft tot 60% daarvan.
Ook is dit regelmatig al 't geval geweest dat men door die extra opleg een PHEV kon krijgen i.p.v. een ICE, wat ook nog eens een PAK scheelde in VAA, waardoor die 4500 EUR die je zelf oplegt in feite nog minder is, want door uw opleg betaal je gewoon minder VAA.
Enige wat je dan niet wil is méér eigen bijdrage doen dan je VAA betaald, want jah ... VAA gaat niet negatief. :sneaky:

Nu ... 'k heb ook al mensen geweten die een opleg gedaan hebben die nog hoger lag, en niet specifiek om die reden. Gewoon om een betere/leukere wagen te rijden.

Dat gezegd zijnde ... als ik hier lees dat er toch zoveel bedrijven zijn die een eigen bijdrage gewoon al 'per default' aanrekenen ... jah ... dan is 't wel volledig om zeep natuurlijk. Want een vrijwillige eigen bijdrage BOVENOP een verplichte eigen bijdrage ... dan wordt het wel veel natuurlijk.
Als je al verplicht 150 EUR moet leggen, dan wil je idd geen extra 150 meer leggen.

Voor een PHEV in plaats van ICE snap ik het, dan win je die extra eigen bijdrage uit door de lagere VAA.
En maandelijkse bijdrages zijn ook minder risicovol dan zo'n bedrag in 1 keer neerleggen - dat ben je gewoon kwijt als je beslist in de maanden / paar jaar erna van werk te veranderen.

Voor een betere of leukere wagen zou ik persoonlijk niet geneigd zijn om (veel) bij te leggen, dan downgrade ik wel :)
Tenzij je natuurlijk alleen uit onpraktisch kleine modellen kan kiezen, en met een beetje eigen bijdrage iets handiger kan krijgen...

Hier rekenen ze geen eigen bijdrage maar zijn de lease budgetten niet of onvoldoende mee geëvolueerd met de stijgende prijzen. Moeilijk om 1-op-1 te vergelijken omdat het aantal jaar en kilometer ook aangepast is, maar een auto die toen vlot in het budget paste, is nu bv. 7% te duur per maand.

Voor een PHEV in plaats van ICE snap ik het, dan win je die extra eigen bijdrage uit door de lagere VAA.
En maandelijkse bijdrages zijn ook minder risicovol dan zo'n bedrag in 1 keer neerleggen - dat ben je gewoon kwijt als je beslist in de maanden / paar jaar erna van werk te veranderen.

Voor een betere of leukere wagen zou ik persoonlijk niet geneigd zijn om (veel) bij te leggen, dan downgrade ik wel :)
Tenzij je natuurlijk alleen uit onpraktisch kleine modellen kan kiezen, en met een beetje eigen bijdrage iets handiger kan krijgen...

Hier rekenen ze geen eigen bijdrage maar zijn de lease budgetten niet of onvoldoende mee geëvolueerd met de stijgende prijzen. Moeilijk om 1-op-1 te vergelijken omdat het aantal jaar en kilometer ook aangepast is, maar een auto die toen vlot in het budget paste, is nu bv. 7% te duur per maand.
Beetje gelijkaardig overal denk ik. Prijzen zijn redelijk scherp gestegen, budgetten niet.

Maar zelfs voor die miserie zag ik toch regelmatig mensen bij leggen voor extra opties of gewoon om een klasse hoger te kunnen kiezen.
Zo heeft 'n collega van mij (jaar of 7, 8 geleden) bij gelegd voor een Golf R als bedrijfswagen (pré PHEV toestanden dus nog). 'k Wil gelijk niet weten hoeveel dat was, mor soit ... dat zal geen 100 EUR geweest zijn eh. :devilish:
Nu is em wat ouder, met kinderen & is hij 'terug gevallen' op een Skoda (Octavia PHEV geloof ik).

Nu ... ik spreek uit ervaring ook ... ik leg al een tijdje zelf wat bij. Maar ook ik zou het moeilijk hebben om 100en EUR op tafel te leggen.
Voor m'n 3 reeks bv. (vele jaren terug ondertussen) zal ik na 5j wss ongeveer het HK audio systeem & mss nog 1 ander optie zelf betaald hebben in opleg (met VAA besparing verrekend). Maar dat had ik er bv. wel degelijk voor over.

Verspreid in maandelijkse betalingen overheen 5 jaar was dat uiteindelijk niet zo wreed (voelbaar) kostelijk.
Reken je het op 5j uit, sure, da's geen 100 EUR meer. But still.

Verder was het ook m'n enige/hoofd wagen. Dus kom je er beter vanaf die gewoon wat leuker aan te kleden dan te proberen een 2e wagen aan te schaffen.

Wij mogen ook uit een klasse hoger kiezen, maar dat kost maandelijks ongeveer 100 Euro netto na de vermindering van VAA.
Wel interessant als je weet dat een promotie binnen 1 of 2 jaar haalbaar is, dan valt die opleg weg.

Ik heb het overwogen aangezien op de hogere lijst een Polestar 2 dual motor full option stond, maar toen ik moest bestellen waren de packs niet meer inbegrepen :unsure:

Een bedrijfswagen is nieuw voor me. Ik ben simulaties aan het doen en het is me niet duidelijk hoeveel die bedrijfswagen me nu zou kosten. In een voorbeeld die ik heb zie ik VAA (indicatief) = 151€ en maandelijkse bijdrage: €89.

Bij ons is de eventuele meerkost ook in 1 keer te betalen en ligt de grens op 10% van je lease budget, wat neerkomt op een maximum eigen bijdrage tussen de €4000 en €6500 voor de meeste leases, maar je moet goed zot zijn om zoveel op te leggen voor een lease wagen denk ik dan...
Langs de andere kant koop u privé een wagen en je bent een meervoud kwijt, zonder veel moeite.

Dus ik snap gerust dat mensen willen opleggen voor een wagen waar ze misschien 100k km of meer mee gaan afleggen. Als dat betekent dat je iets ruimer of luxueuzer zit.

Langs de andere kant koop u privé een wagen en je bent een meervoud kwijt, zonder veel moeite.

Dus ik snap gerust dat mensen willen opleggen voor een wagen waar ze misschien 100k km of meer mee gaan afleggen. Als dat betekent dat je iets ruimer of luxueuzer zit.

Heb nu zelfs opgelegd om een iX3 impressive te hebben ipv een inspiring. Terwijl dat niet nodig is, want een inspiring heeft alle opties op harmon kardon, hud en de 20” velgen na.
Maar had iets van fuck it, netto is dat totaal niet veel. Als ik verplicht was een goedkopere diesel/benzine te nemen was ik veelvouden daarvan aan extra VAA kwijt :).
En verwacht dat de volgende sowieso een stuk minder zal zijn, dus deze keer eens laten gaan :D.

Tcho ja... €4k+ vind ik persoonlijk nu ook wel veel maar goed. Ik heb een heel deel collega's (die zo'n wagen toch niet onbelangrijk vinden) die op dezelfde manier reageren over 1k opleg en dan denk ik altijd: Really? Je gaat klagen over €1k opleg? Das €16,66/maand over de volledige lease periode. Als je daarmee nen auto hebt volledig naar u goesting zie ik daar geen probleem in... die €16 is wrs anders toch maar voor op den hoop te leggen.

Tcho ja... €4k+ vind ik persoonlijk nu ook wel veel maar goed. Ik heb een heel deel collega's (die zo'n wagen toch niet onbelangrijk vinden) die op dezelfde manier reageren over 1k opleg en dan denk ik altijd: Really? Je gaat klagen over €1k opleg? Das €16,66/maand over de volledige lease periode. Als je daarmee nen auto hebt volledig naar u goesting zie ik daar geen probleem in... die €16 is wrs anders toch maar voor op den hoop te leggen.
Ik zou ook wel 40-50 durven opleggen als ik van iets wat totaal mijn zin niet is, naar iets kan gaan waar ik echt mee wil rijden.
Maar om het in één keer op te hoesten, nee. Da's dan €2400 leggen, en als hij in de derde week in de prak wordt gereden ben je dat geld volledig kwijt (ja toch hé?)

Ik zou ook wel 40-50 durven opleggen als ik van iets wat totaal mijn zin niet is, naar iets kan gaan waar ik echt mee wil rijden.
Maar om het in één keer op te hoesten, nee. Da's dan €2400 leggen, en als hij in de derde week in de prak wordt gereden ben je dat geld volledig kwijt (ja toch hé?)

Ik weet dat niet. Ofwel maken ze die ofwel bestellen ze toch dezelfde. Daarvoor dienen verzekeringen toch?

Mijn intuitie zegt van wel maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Het zou ook kunnen zijn wat @HUSKE zegt hierboven.

Langs de andere kant: hoeveel auto's heb jij al total loss gereden in u leven? Ik rijd 16-17 jaar met de wagen met toch een redelijk aantal kilometers, het ergste dat ik heb voorgehad is dat mijn achterbumper goed getoucheerd was van achteruit te rijden tegen een reclamebord van een winkel dat ze daar ineens plots gezet hadden :unsure:

Dat wil niet zeggen dat ik nooit eens een serieus accident ga doen maar toch. Uwen auto staat bij u thuis ook van de baan af, da scheelt ook al. De kans is klein dat ne rando in het midden van de nacht uwen oprit op rijdt en uwen auto ramt... :tongue:

Terug
Bovenaan