De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Langs de andere kant koop u privé een wagen en je bent een meervoud kwijt, zonder veel moeite.
Dus ik snap gerust dat mensen willen opleggen voor een wagen waar ze misschien 100k km of meer mee gaan afleggen. Als dat betekent dat je iets ruimer of luxueuzer zit.

Het grote verschil is wel dat je hier bijbetaalt voor iets dat niet eens jouw eigendom is. Als je 6 maand later ontslagen wordt of vertrekt heb je niets meer aan die eigen bijdrage. Het lijkt me dan ook echt niet slim om duizenden euros aan eigen bijdrage te betalen.

Langs de andere kant koop u privé een wagen en je bent een meervoud kwijt, zonder veel moeite.

Dus ik snap gerust dat mensen willen opleggen voor een wagen waar ze misschien 100k km of meer mee gaan afleggen. Als dat betekent dat je iets ruimer of luxueuzer zit.

Dat is ook weer waar.

Aan de andere kant, als mijn lease budget gewoon uitbetaald werd als brutoloon (dus niets van kilometervergoeding of zo en rekening houdend met alle sociale lasten) en ik tel daar mijn netto bijdrage door VAA bij, zit ik op 5 jaar tijd aan iets van 42 K€, dat zit al redelijk dicht tegen hoeveel ik privé voor een auto zou willen uitgeven :thinking:
Ik zou toch veel goedkoper shoppen voor een eigen auto, eerder een Japanner of Zweed dan een Duitser - en op dit moment ook nog geen EV...

Dat is ook weer waar.

Aan de andere kant, als mijn lease budget gewoon uitbetaald werd als brutoloon (dus niets van kilometervergoeding of zo en rekening houdend met alle sociale lasten) en ik tel daar mijn netto bijdrage door VAA bij, zit ik op 5 jaar tijd aan iets van 42 K€, dat zit al redelijk dicht tegen hoeveel ik privé voor een auto zou willen uitgeven :thinking:
Ik zou toch veel goedkoper shoppen voor een eigen auto, eerder een Japanner of Zweed dan een Duitser - en op dit moment ook nog geen EV...
ja, maar dat brutoloon mag je dan wel niet aanzien als nettoloon hé...

Als mijn 1100 (ofzo) TCO-budget zou uitbetaald worden in bruto hou je daar mss 450 van over.
Da's €21.600, daar dan nog eens €7.200 aan VAA is nog geen 30K.

Daar koop je tegenwoordig niet zoveel mee hé

ja, maar dat brutoloon mag je dan wel niet aanzien als nettoloon hé...

Als mijn 1100 (ofzo) TCO-budget zou uitbetaald worden in bruto hou je daar mss 450 van over.
Da's €21.600, daar dan nog eens €7.200 aan VAA is nog geen 30K.

Daar koop je tegenwoordig niet zoveel mee hé

Klopt, ik had ook zo'n berekening gemaakt: €1400 TCO is ongeveer €1000 brutoloon dus €500 netto plus nog eens €200 netto van €400 VAA.

Maar goed, het is sowieso een theoretische berekening want ik ga uit van 5 jaren lease contract; moest ik zelf een auto kopen rijd ik daar wel langer mee rond dan 5 jaar...

Het grote verschil is wel dat je hier bijbetaalt voor iets dat niet eens jouw eigendom is. Als je 6 maand later ontslagen wordt of vertrekt heb je niets meer aan die eigen bijdrage. Het lijkt me dan ook echt niet slim om duizenden euros aan eigen bijdrage te betalen.
Dat is dan weer 't vuile van die 'lump sum' regeling.
De maandelijkse regeling stelt over 't algemeen dat ge maandelijks uw bedrag legt & dat indien je zelf uw ontslag GEEFT dat je dan het volledig resterende bedrag moet leggen. Maar indien je ontslagen WORDT (om niet dringende redenen) dat je dan vrijgesteld bent van die last.

Voor geniepige bedrijven, als je het in 't extreme zou trekken, zou je zo de mensen regelmatig wat geld uit hun zakken kunnen rollen om ze dan telkens een paar weken later buiten te kegelen.
Nuja, dat extreme zal je dan ook weer niet veel tegen komen denk ik dan.

Nu ... ik ga zeker akkoord dat het een zware dobber is om zo ineens een rekening van 9K te krijgen (150 EUR/mnd voor 5j).
Moest men dus verplichten om die regeling te nemen zou ik het er ook zeker en vast moeilijk mee hebben (& wss niet over m'n hart krijgen).
Dat bedrag zou ook ineens té hoog zijn om volledig in mindering te brengen van de VAA, dus zou uiteindelijk veel méér kosten dan 150 EUR/mnd die je maandelijks van uwe VAA kan trekken.
Groot verschil toch ook tussen een goei 75 EUR/mnd (wat je wss niet zo hard zult voelen) & ineens een rekening van 9K in de bus (die je dan maar deels gaat kunnen in mindering brengen van 't VAA).

In zake 'niet mijnen eigendom' ... private lease is ook ondertussen 'a thing'. Dus dan betaal je privé even goed een bedrag voor een wagen die van de leasing maatschappij blijft (en dus niet van jou).
Wat is dan echt nog het verschil tussen 'mijn WG betaald X EUR van mijne lease wagen & ik betaal Y EUR' VS 'ik betaal 100% van mijne lease wagen'? (buiten boven vermeld 'ze smijten mij buiten' verhaal natuurlijk)

So yeah .... daar zie ik zoveel graten niet in. Je betaald voor 't gebruik van een object, niet de eigendom er van.
Basically, 't concept van leasing e.

Dat is zo, maar ik leg dan liever 1000 euro bij aan een auto waar ik 500 uur per jaar inzit dan dat ik ergens in een zonnig land aan een strand huidkanker lig op te lopen. Het risico om 1000 euro te verbranden neem ik er dan maar bij, maar dat risico schat ik momenteel zelf zeer laag in.

Als je VAA rekent zou de wagen 5300 euro netto kosten over 4 jaar, nu zal dat wat meer zijn, maar nog steeds goedkoop.

Ik heb het zelf gedaan voor mijn wagen in bestelling. €1900 moet ik direct bij oplevering opleggen, maar deze kan ik volgend jaar in mijn personenbelasting aftrekken van het VAA. Netto zal dit me dus ongeveer €950 kosten op 4-5 jaar tijd, dat geld heb ik er echt wel voor over om die wagen naar mijn zin te zetten waar ik minstens 4 jaar mee moet rijden.

Ik heb het zelf gedaan voor mijn wagen in bestelling. €1900 moet ik direct bij oplevering opleggen, maar deze kan ik volgend jaar in mijn personenbelasting aftrekken van het VAA. Netto zal dit me dus ongeveer €950 kosten op 4-5 jaar tijd, dat geld heb ik er echt wel voor over om die wagen naar mijn zin te zetten waar ik minstens 4 jaar mee moet rijden.
Maar dus, je bindt uzelf eigenlijk 5 jaar vast aan uw werkgever. Of het gaat u geld kosten om ontslag te nemen...

Maar dus, je bindt uzelf eigenlijk 5 jaar vast aan uw werkgever. Of het gaat u geld kosten om ontslag te nemen...

Voel je dan toch nietmeer, als je zelf vertrekt al helemaal niet. En als je het gevoel hebt dat je in risicogebied ziet ga je toch nooit zelf bijleggen. Je mag ervanuit gaan dat @Gines dat evenzeer kan inschatten.
Vakantie gaan, restaurant beziek, cinema kost geld en dat is dan ook 'weg', want alles wat je daar doet kan je thuis voor een fractie van de kosten. Maar je hebt de beleving en ervaring toch. Zo zie ik het bijleggen bij de auto ook. met het risico dat je de hele looptijd niet uitdoet.
Elke jaar dat ge blijft 'verlies' je ook minder want je hebt het gebruik ervan gehad.

Mijn vriendin is vorige maand van job verandert, van een job met bedrijfswagen naar eentje zonder maar met bijna 1000 euro netto meer loon, zonder rekening te houden met hoger vakantiegeld, eindejaarspremie, nu krijgt ze ook maaltijdcheques en elk kwartaal een bonus etc. We hebben een klein oud autootje gekocht (voor 250km per maand gaan we geen overdreven geld uitgeven), verzekering, belasting, groot onderhoud + distributieriem laten vervangen enzo en heeft haar in totaal 5000 euro gekost (verbrekingsvergoeding leaseauto en gebruiksschade incl).

Ze had dezelfde bedenkingen, de leaseauto verbreken kost geld (trouwens smerig van de werkgever), auto is altijd een verlies post, wat als het werk of collega;s tegensteekt etc. Heb haar aangeraden om dat toch te doen omdat ze niet meer gelukkig was met de belofte dat ik het eventuele verlies van de wagen zou coveren. Vrouwtje is al tijden nietmeer zo gelukkig geweest.

Geld maakt toch niet altijd gelukkig, en in plaats van 32k weg te zetten dit jaar zullen we maar 27k wegzetten. En nog wat minder als mijn auto alsnog geleverd wordt dit jaar. Geef daar allemaal niet zoveel om.
Volgend jaar zetten we samen 10-12k meer aan de kant dan andere jaren, gewoon door het verschil in loon en dan hebben we het al nietmeer over die 5 of 6k die we dit jaar aan auto's hebben uitgegeven.

Dat bedrag dat ik moet voor mijn leasewagen gaat van het brutoloon af. Netto kost dat uiteindelijk allemaal niet zoveel. Ik verdien de maand dat de auto geleverd wordt gewoon wat minder.

Laatst bewerkt:
Voel je dan toch nietmeer, als je zelf vertrekt al helemaal niet. En als je het gevoel hebt dat je in risicogebied ziet ga je toch nooit zelf bijleggen. Je mag ervanuit gaan dat @Gines dat evenzeer kan inschatten.
Vakantie gaan, restaurant beziek, cinema kost geld en dat is dan ook 'weg', want alles wat je daar doet kan je thuis voor een fractie van de kosten. Maar je hebt de beleving en ervaring toch. Zo zie ik het bijleggen bij de auto ook. met het risico dat je de hele looptijd niet uitdoet.
Elke jaar dat ge blijft 'verlies' je ook minder want je hebt het gebruik ervan gehad.

Mijn vriendin is vorige maand van job verandert, van een job met bedrijfswagen naar eentje zonder maar met bijna 1000 euro netto meer loon, zonder rekening te houden met hoger vakantiegeld, eindejaarspremie, nu krijgt ze ook maaltijdcheques en elk kwartaal een bonus etc. We hebben een klein oud autootje gekocht (voor 250km per maand gaan we geen overdreven geld uitgeven), verzekering, belasting, groot onderhoud + distributieriem laten vervangen enzo en heeft haar in totaal 5000 euro gekost (verbrekingsvergoeding leaseauto en gebruiksschade incl).

Ze had dezelfde bedenkingen, de leaseauto verbreken kost geld (trouwens smerig van de werkgever), auto is altijd een verlies post, wat als het werk of collega;s tegensteekt etc. Heb haar aangeraden om dat toch te doen omdat ze niet meer gelukkig was met de belofte dat ik het eventuele verlies van de wagen zou coveren. Vrouwtje is al tijden nietmeer zo gelukkig geweest.

Geld maakt toch niet altijd gelukkig, en in plaats van 32k weg te zetten dit jaar zullen we maar 27k wegzetten. En nog wat minder als mijn auto alsnog geleverd wordt dit jaar. Geef daar allemaal niet zoveel om.
Volgend jaar zetten we samen 10-12k meer aan de kant dan andere jaren, gewoon door het verschil in loon en dan hebben we het al nietmeer over die 5 of 6k die we dit jaar aan auto's hebben uitgegeven.

Dat bedrag dat ik moet voor mijn leasewagen gaat van het brutoloon af. Netto kost dat uiteindelijk allemaal niet zoveel. Ik verdien de maand dat de auto geleverd wordt gewoon wat minder.

In jullie situatie met al dat geld dat gespaard wordt elke maand stelt dat allemaal niet zoveel voor en geef je daar natuurlijk niet zoveel om. Maar ik denk niet dat iedere persoon met een bedrijfswagen in die situatie zit en dat voor zeer veel mensen dat wel een aanzienlijk bedrag is.

Niet nodig dus om te veralgemenen en te minimaliseren, de keuze om bij te leggen voor een bedrijfswagen is echt afhankelijk van persoonlijke voorkeur en situatie.

Wel altijd een leuk onderwerp om lowkey te kunnen stoefen. Let wel eens op de dt-regels.

Klopt, maar als ik zou veranderen van job dan zou ik het niet erg vinden om "€900" te verliezen. Bij eigen ontslag zou ik die €900 snel terugverdienen door de extra mogelijke opslag die ik zou krijgen bij de nieuwe werkgever. En denk je nu echt dat die €900 mij zal tegenhouden om te vertrekken bij de werkgever? Ik ga meer belevenis halen uit die €900 zelfs al is het maar voor 1 jaar, dan constant te denken 'wat als ik toch zou vertrekken na 1 jaar en die €900 verlies?' en dan uiteindelijk toch 5 jaar bij mijn werkgever te blijven, maar met een mindere auto naar mijn goesting.

In jullie situatie met al dat geld dat gespaard wordt elke maand stelt dat allemaal niet zoveel voor en geef je daar natuurlijk niet zoveel om. Maar ik denk niet dat iedere persoon met een bedrijfswagen in die situatie zit en dat voor zeer veel mensen dat wel een aanzienlijk bedrag is.

Niet nodig dus om te veralgemenen en te minimaliseren, de keuze om bij te leggen voor een bedrijfswagen is echt afhankelijk van persoonlijke voorkeur en situatie.

Wel altijd een leuk onderwerp om lowkey te kunnen stoefen. Let wel eens op de dt-regels.
Goh, ge moet het niet in 't 'stoefen' territorium gaan zoeken. Zoals eerder geschreven deed ik ook een eigen bijdrage voor m'n wagen een 8-tal jaar geleden.
Toen was ik nog redelijk jong & ging het er niet om dat ik al dan niet 100K spaargeld op m'n rekening staan had & dat die 75 EUR eigen inbreng of zoiets per maand (ongeveer gedeeld door 2 na aftrek van VAA, dus eerder 40 EUR) gewoon minder eurootjes waren om 'op den berg te gooien'.

Maar let's be honest ... 40 of 50 EUR is geen groot deel van uwe wereld.
Het cliché dat iedereen die een bedrijfswagen krijgt overbetaalde rijke luizen zijn is niet waar natuurlijk. Maar 't is wel zo dat voor de meeste jobs waar je recht hebt op een wagen, dat daar toch een bepaald loon naast staat dat nu ook geen hongerloon is.

En moest ik geen bedrijfswagen hebben, zou ik privé ook geld geven aan een wagen. Maar aangezien ik wél een wagen van 't bedrijf heb EN dit m'n enige wagen is ... ben ik beter af te zorgen dat die wagen leuk is om 5j mee rond te bollen dan een 2e wagen te kopen waar ik vrijwel nooit mee rij.

En uiteraard ... dat er mensen zijn die het hun helemaal niet aan trekken & der genen EUR extra voor willen opleggen ... da's verstaanbaar e. Ken er zo genoeg. Niemand verplicht u om 'extra' op te leggen bovenop wat de WG wil geven.
Al zeker dus indien de WG u sowieso al geen 'volledige' wagen geeft en al een eigen bijdrage 'by default' verplicht.

By the by ... 't is een forumke voor de fun, who cares about dt's. :whistle:

Geld maakt toch niet altijd gelukkig, en in plaats van 32k weg te zetten dit jaar zullen we maar 27k wegzetten.

Allez man. Op een forum waar allerhande soorten mensen zitten van allerhande soorten achtergrond, inkomen, ..., kan je toch wel iets fijngevoeliger zijn dan dit he.

Net zoals het niet nodig is om te overdrijven dat je 960 euro kan verliezen als je ontslagen wordt of zelf vertrekt.
Als je vertrekt is dat een eigen keuze en als 960 euro je tegen zou houden is het nieuwe offer geen goede.
Ontslagen worden is altijd een mogelijkheid, maar dat zie ik de eerste 4 jaar nu ook niet gebeuren.

Daarom zeg ik dat @Gines die afweging wss wel zelf gemaakt heeft, en dat lijkt toch ook zo. Mag hopen dat niemand 1-2k over de balk gooit zonder daar over na te denken.

Allez man. Op een forum waar allerhande soorten mensen zitten van allerhande soorten achtergrond, inkomen, ..., kan je toch wel iets fijngevoeliger zijn dan dit he.

Bwa, wat kost je bestelde Audi Q8 ook alweer? Das even fijngevoelig voor iemand die met een A1 als bedrijfswagen moet rondrijden, laat staan een polo of peugeot 208 of elk ander klein autootje...

Laatst bewerkt:
Bwa, wat kost je bestelde Audi Q8 ook alweer? Das even fijngevoelig voor iemand die met een A1 als bedrijfswagen moet rondrijden... Net zoals iemand zoals mij die het met een Arteon moet doen :p.

Die kost heb ik niet vermeld, en het is ook niet alsof ik dat bagatelliseer he. Ja, dat is een schijtedure wagen en ja ik kan dat neerleggen. Maar ik ga ook niet iets zeggen als "tja ik kan geen RSQ8 betalen dus moet ik mij beperken tot maar een Q8 60 TFSIe".

Allez, in tijden waarin mensen met schrik uitkijken naar de energie-afrekening of alle extraatjes moeten schrappen om zelfs maar hun energievoorschotten te kunnen blijven betalen, is het toch wat erover om te spreken over "maar" 27K kunnen sparen, dat snap je nu toch ook...

Een etentje per maand opleggen om in een veel fijnere wagen te rijden is wel perfect te verantwoorden als liefhebber zijnde.

Het hangt allemaal af van de concrete omstandigheden voor mij.

Ik heb nu mijn eigen wagen (was zelfstandige) verkocht en ben veranderd van beroep. Mijn nieuwe bedrijfswagen wordt pas geleverd over 232 dagen. In tussentijd heb ik gevraagd om mij de goedkoopste rommel van de fleet te geven. Want er zit toch niets naar mijn goesting in, dus dan maakt het niet uit of ze mij een i10 geven of een Golf Variant. Maar die extra sollen op mijn rekening in afwachting van mijn goesting vind ik wel heel fijn.

Maar met die bedrijfswagen ben ik wel bijna balls to the wall gegaan en ik heb nu een beetje spijt dat ik mijn ballen niet tegen de muur heb platgedrukt eigenlijk. Die opleg was toch verwaarloosbaar achteraf gezien.

Moest ik het allemaal zelf moeten spekken maximaliseerde ik wel gewoon mijn eigen geld. Ik ga niet meer zelf enorm veel geld uitgeven voor een wagen. Ik zou het liever in meer direct voelbare luxe willen steken de komende paar jaren. Extra buffer opbouwen om wat investeringen te doen wanneer de tijd aanbreekt.

Bwa, wat kost je bestelde Audi Q8 ook alweer? Das even fijngevoelig voor iemand die met een A1 als bedrijfswagen moet rondrijden, laat staan een polo of peugeot 208 of elk ander klein autootje...
Een A1, Polo of 208 zijn tegenwoordig best in orde. Sterker nog, ik vind die er dik uitzien. Ongelooflijk wat een evolutie die doormaken.

Een Q8 is natuurlijk een veel beter afgewerkte, grotere en duurdere wagen dat in een ander segment speelt. Maar naar design toe, vind ik dat echt een lelijke wagen.

Voor mij dus niet fijngevoelig als ik een A1 heb en iemand met een Q8 mij daar eens op wil wijzen.

Die kost heb ik niet vermeld, en het is ook niet alsof ik dat bagatelliseer he. Ja, dat is een schijtedure wagen en ja ik kan dat neerleggen. Maar ik ga ook niet iets zeggen als "tja ik kan geen RSQ8 betalen dus moet ik mij beperken tot maar een Q8 60 TFSIe".

Allez, in tijden waarin mensen met schrik uitkijken naar de energie-afrekening of alle extraatjes moeten schrappen om zelfs maar hun energievoorschotten te kunnen blijven betalen, is het toch wat erover om te spreken over "maar" 27K kunnen sparen, dat snap je nu toch ook...

We hebben hier op het forum buiten kijk naar mijn dure auto, het brutoloon, spaar, 'kijk wat ik betaal voor mijn hypotheek' of 'ik heb een huis gekregen' topic met veelvouden van die bedragen. Denk je dat diezelfde personen die nu in de problemen dan niet offended zijn?
En de meeste die hier komen ervaren geen financiele problemen. Ik heb allersinds dat gevoel niet.

Dus nee, of er nu een auto staat met een hoog prijskaartje of een hoog spaarbedrag is voor mij en wellicht anderen hetzelfde.
Maar mss moeten we dat offtopic bespreken want dit heeft niets met bedrijfswagens te maken.

Een A1, Polo of 208 zijn tegenwoordig best in orde. Sterker nog, ik vind die er dik uitzien. Ongelooflijk wat een evolutie die doormaken.

Een Q8 is natuurlijk een veel beter afgewerkte, grotere en duurdere wagen dat in een ander segment speelt. Maar naar design toe, vind ik dat echt een lelijke wagen.

Ik heb niks tegen die auto's eh, integendeel. Het zijn naar mijn gevoel de nieuwe golf klasse en idd mooi.
Maar heb ook niks tegen een Q8, al zou ik wellicht persoonlijk voor een X5 45e gegaan zijn. Maar een Q8 als tegenhangen van de X5's die je tegenwoordig op elke hoek van de straat ziet is dat wel te verantwoorden.

Je moet de X5's trouwens eens tellen, je telt er meer dan een VW golf, wat toch altijd een populaire wagen was.

Ik onthoud: geld maakt niet gelukkig, mooie auto's wel :D
Misschien wel beter om het hier over de auto's te hebben en over het spaarvermogen in het betreffende draadje.

Dus nee, of er nu een auto staat met een hoog prijskaartje of een hoog spaarbedrag is voor mij en wellicht anderen hetzelfde.

Omdat je het niet lijkt te snappen: het gaat om het feit dat je dat bagatelliseert. Dat woordje "maar", daar draait het om. Alsof 27K niet heel mooi is, zeker in de huidige tijden.

Het mag voor mij gerust weer over auto's gaan nu hoor. Maar je doet het enorm goed als je dat spaart, laat dan die valse bescheidenheid even weg, dat kwetst meer dan je denkt 🙂

Terug
Bovenaan