De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
i4 besteld 13/12/21, vermoedelijke leverdatum: week 21 juni 2023 :)
Staat ook op mijn lijst, maar als ik dat zo hoor, dan bestel ik beter nog een hybride. Opnieuw fantastisch van mijn bedrijf. Dan proberen ze eens groen te doen en dan zetten ze de i4 op de lijst met een levertermijn van >1,5 jaar :p

Staat ook op mijn lijst, maar als ik dat zo hoor, dan bestel ik beter nog een hybride. Opnieuw fantastisch van mijn bedrijf. Dan proberen ze eens groen te doen en dan zetten ze de i4 op de lijst met een levertermijn van >1,5 jaar :p
PHEV gaf men mij aan dat nu voor de berline een 5-6 & voor de Touring een 6-7 maand is, dus langer dan normaal, mor ergens ca va nog.
Die'n i4 ... da's effectief ni serieus ni meer.

Niet moeilijk dat de i4's en andere elektrische of PHEV auto's niet aan te slepen zijn!

"De elektrificatie van het Belgische bedrijfswagenpark heeft zich overduidelijk ingezet. Eind vorig jaar was 49 procent van de nieuw bestelde bedrijfswagens een plug-inhybride of een volledig elektrische auto. "

Autosector vreest elektrische tweedeling samenleving in 2030
Schermvullende weergave

Elektrische auto's zijn vooralsnog in de aanschaf een stuk duurder dan hun evenknie met een benzine- of dieselmotor.
BAS KURSTJENS
14 februari 2022 21:05
Tegen 2030 dreigt een duidelijke tweedeling op de Belgische wegen: de bedrijfswagens die tegen dan volledig elektrisch zijn, versus de particuliere auto's die nog altijd grotendeels op benzine en diesel rijden. Dat vrezen de gezamenlijke autofederaties.

De elektrificatie van het Belgische bedrijfswagenpark heeft overduidelijk ingezet. Eind vorig jaar was 49 procent van de nieuw bestelde bedrijfswagens een plug-inhybride of een volledig elektrische auto.

Tegen eind dit jaar zal dat percentage oplopen tot 52 procent. In die groep zullen dan voor het eerst de volledig elektrische auto's in de meerderheid zijn. Dat blijkt uit een studie naar de ontwikkeling van het Belgische wagenpark tegen 2030 van de automerkenorganisatie Febiac.

De essentie
Terwijl de bedrijfswagens in hoog tempo elektrificeren, blijft de particulier grotendeels met benzine of diesel rijden.
Dat dreigt tegen het eind van dit decennium tot een tweedeling in de samenleving te leiden, vrezen de autofederaties Febiac, Renta en Traxio, verenigd in Mobia.
Leasemaatschappijen werken daarom aan kortere contracten voor e-auto's, zodat die sneller op de particuliere tweedehandsmarkt komen.
Dat de stekkerauto desondanks de Belgische wegen nog niet domineert, komt doordat bedrijfswagens een relatief beperkte impact op het totale Belgische wagenpark hebben. Van de 5,85 miljoen auto's in ons land zijn er ruwweg 1,1 miljoen ingeschreven als bedrijfswagen.

sluitADVERTENTIE

LEES MEER
Koopt u een laadpaal of regelt u dat beter via uw werk?
Maar vanaf 2026 geldt de gunstige fiscaliteit voor bedrijfswagens alleen nog voor uitstootvrije wagens. Daardoor zullen tegen 2030 - de gemiddelde looptijd van een leasecontract is vier jaar - bijna alle benzine- en dieselauto's uit de bedrijfswagenvloten verdwenen zijn.

TIP
Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

IK SCHRIJF ME IN
Elke dag (ma.-za.) via e-mail - Uitschrijven in één klik

Tegelijkertijd volgt de particuliere koper van nieuwe of tweedehands auto's die beweging niet of nauwelijks, blijkt uit de Febiac-studie. Onder de meer dan 4 miljoen particuliere auto's blijft de stekkerauto een rariteit. Zelfs in 2030 blijven diesel en benzine nog goed voor meer dan driekwart van alle particuliere auto's.

Er dreigt een tweedeling in de samenleving.
PHILIPPE DEHENNIN
VOORZITTER FEBIAC
'Er dreigt een tweedeling in de samenleving', zegt Febiac-voorzitter Philippe Dehennin. Die wordt vooral veroorzaakt doordat particulieren op dit moment nog nauwelijks elektrische auto's kopen omdat die nog altijd stukken duurder zijn dan benzine- of dieselauto's. Ondanks het feit dat de fabrikanten steeds meer stekkermodellen aanbieden, blijft een elektrische auto nog altijd snel 10.000 euro duurder dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto.

Schermvullende weergave

Voor de bestuurder van een bedrijfswagen maakt dat niet zoveel uit. Het maandelijkse leasebedrag is gebaseerd op de gehele kostprijs gedurende de looptijd van het contract, inclusief een hogere restwaarde en lagere onderhouds- en energiekosten. De particulier krijgt eerst en vooral te maken met de hoge aanschafprijs voordat de voordelen beginnen te spelen.

Aankoopsubsidies
Die trage elektrificatie van de particuliere automobilist doet de gezamenlijke auto-0rganisaties Traxio, Renta en Febiac vrezen dat de plannen van overheden zoals het Brussels Gewest, dat tegen 2035 de verbrandingsmotor wil verbieden, onhaalbaar zijn.

Een verdere daling van het prijsverschil tussen e-auto's en exemplaren met een verbrandingsmotor zou wel eens langer kunnen duren dan verwacht, als gevolg van de snel oplopende prijzen van de grondstoffen voor autobatterijen, zoals lithium, nikkel en kobalt.

Kortere leasecontracten kunnen de doorstroming van elektrische auto's naar de particuliere tweedehandsmarkt versnellen.
STEFAN DELAET
DIRECTEUR KBC AUTOLEASE
Daardoor kijken de auto-organisaties begerig naar Frankrijk en Luxemburg, waar particulieren een premie tot 9.000 euro kunnen krijgen voor de aanschaf van een emissievrije auto. Maar naast het forse budgettaire plaatje van dat soort subsidies is er de vrees dat ze de inspanningen van de auto-industrie om de prijs van elektrische auto's naar beneden te krijgen fnuiken.

Volgens Stefan Delaet, de directeur van KBC Autolease en de voorzitter van de leasekoepel Renta, wordt ook gedacht aan kortere leasecontracten voor elektrische auto's 'om zo de doorstroming naar de particuliere tweedehands markt te versnellen'. Ook sleutelen de leasebedrijven steeds actiever aan formules van private lease, waarbij particulieren in ieder geval verlost zijn van de hoge aanschafprijs van elektrische auto's.

Levertermijnen in Nederland lijken iets beter te zijn. BMW België te weinig productie slots gereserveerd?

Mss de plotse beweging naar EV verkeerd ingeschat. 1,5 jaar op zijn vroegst is wel erg lang. In deze tijd kan er zomaar iets in de weg staan en komt er 3 maanden ofzo bij. Mijn iX3 zou Augustus geleverd moeten zijn, maar ik hou ook gewoon rekening met eind dit jaar. Zolang hem niet bij de dealer staat ben je toch niet zeker.

Elektrificatie is bij ons ver weg.

Stockwagens via dealer mogen, hoe zit dat als ik een wagen neem (via officiele dealer) van 2020/21 met <1000/2000km bv maar wel ingeschreven in 1 van die twee jaartallen, is dat iets wat uberhaupt kan via leasing?

Dan telt de VAA op basis van die inschrijving, correct?

Niet moeilijk dat de i4's en andere elektrische of PHEV auto's niet aan te slepen zijn!

"De elektrificatie van het Belgische bedrijfswagenpark heeft zich overduidelijk ingezet. Eind vorig jaar was 49 procent van de nieuw bestelde bedrijfswagens een plug-inhybride of een volledig elektrische auto. "

Da's op zich niets nieuws eh. We weten al wel even wat onze stoeme regering van plan was, dus in principe weten zelfstandigen al wel even dat het niet ideaal meer was om nog diesel/naft te kopen.

En natuurlijk, de PHEV was de ideale tussenstap de voorbije jaren. 't Probleem met de levertermijnen zit em blijkbaar niet direct bij die PHEV's, maar eerder bij de full EV's.
Maar de push naar EV is nu ook aan 't versnellen, want de fiscale voordeligheid van PHEV gaat ook den dieperik in.

Waar ik mijn i4 besteld heb, hebben ze 18 wagens dit jaar nog geleverd worden. Ik ken er al 2 andere persoonlijk. Dus nog 15... Is 2x niks natuurlijk. Als dat de jaarlijkse quota is dan zijn we nog even zoet ja.

Tegen dat ik de mijne verkoop zijn ze nog bestellingen van 22 aan het afleveren denk ik.

Ik kijk vooral ook uit naar of er tegen het einde van het jaar nog acties komen om PHEV's te slijten, want vanaf januari gaan die harder achteruit beginnen gaan door de wijzigende fiscaliteit. Dat zou ook nog wel eens interessant kunnen zijn.

Ik kijk vooral ook uit naar of er tegen het einde van het jaar nog acties komen om PHEV's te slijten, want vanaf januari gaan die harder achteruit beginnen gaan door de wijzigende fiscaliteit. Dat zou ook nog wel eens interessant kunnen zijn.
't Zou leuk zijn, but who knows.
't Zou alleszins den eerste keer niet zijn dat een end-of-life product mooie kortingen krijgt (bv. net voor er een nieuw model LIVE gaat).

Ik ben nog een week of 2 in (alles behalve blijde) verwachting van de meeting rondom heel dat verhaal voor m'n volgende wagen voor volgend jaar (waar ik dus het EV gedoe dat men nu wil pushen wil afwimpelen).

Da's op zich niets nieuws eh. We weten al wel even wat onze stoeme regering van plan was, dus in principe weten zelfstandigen al wel even dat het niet ideaal meer was om nog diesel/naft te kopen.

En natuurlijk, de PHEV was de ideale tussenstap de voorbije jaren. 't Probleem met de levertermijnen zit em blijkbaar niet direct bij die PHEV's, maar eerder bij de full EV's.
Maar de push naar EV is nu ook aan 't versnellen, want de fiscale voordeligheid van PHEV gaat ook den dieperik in.
Het is logisch dat de markt reageert op de prijsprikkels die de overheid geeft, maar ik had niet gedacht dat dit zó snel ging gaan. Meer dan 50% is al EV of PHEV in 2022...

Dit was mijn pronostiek in september:
Bedrijfswagens:
2021: 10% elektrisch + 15% PHEV
2022: 20% elektrisch + 15% PHEV
2023: 30% elektrisch + 15% PHEV
2024: 50% elektrisch + 8% PHEV
2025: 70% elektrisch + 5% PHEV
2026: 90% elektrisch
2027: 95% elektrisch
2028: 97% elektrisch
2029: 98% elektrisch

Bovenstaande tabel is dus wellicht nog een onderschatting van de snelheid van de omslag naar elektrisch in de bedrijfswagenmarkt!

Dit is mijn nieuwe pronostiek :p:
Bedrijfswagens (jaar van bestelling):
2021: 10% elektrisch + 15% PHEV
2022: 30% elektrisch + 35% PHEV
2023: 60% elektrisch + 15% PHEV
2024: 75% elektrisch + 8% PHEV
2025: 85% elektrisch + 5% PHEV
2026: 95% elektrisch + 5% PHEV
2027: 97% elektrisch + 2% PHEV
2028: 98% elektrisch
2029: 99% elektrisch

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Ik begin binnenkort bij een dochterbedrijf van Cronos waar ik recht heb op een auto met budget €925 full TCO. Ik kan er heel weinig info over vinden en ik vroeg mij af of hier mensen een idee waaraan ik mij kan verwachten met dit budget. Ik rij nu momenteel met een Audi A3. Kan ik mij aan iets gelijkaardig verwachten?

Alvast bedankt!

Hallo iedereen,

Ik begin binnenkort bij een dochterbedrijf van Cronos waar ik recht heb op een auto met budget €925 full TCO. Ik kan er heel weinig info over vinden en ik vroeg mij af of hier mensen een idee waaraan ik mij kan verwachten met dit budget. Ik rij nu momenteel met een Audi A3. Kan ik mij aan iets gelijkaardig verwachten?

Alvast bedankt!
Jep in dat budget heb je een mooie A3 dat je kan bestellen.

Volgens de indicatieve lijst van 20 oktober 2021 voor CAT 2:
Elektrisch:
Kia E-niro ▪ Skoda Enyaq IV60 ▪ ID4 ▪ Mercedes EQA ▪ Hyundai Ioniq 5 58kWh ▪ Kia E

Hybride: Mercedes A berline ▪ Mercedes CLA ▪ Mercedes B

Diesel/benzine: BMW1 ▪ BMW2 ▪ VW Golf ▪ Audi A3 (berline) ▪ Mercedes A ▪ Ford Focus (clipper) ▪ Ford Puma ▪ Seat Ateca ▪ Seat Leon break ▪ Skoda Karoq ▪ Skoda Octavia break ▪ Peugeot 308 ▪ Opel Crossland ▪ Mini Clubman Cooper D

Gisteren nog eens goed rondgekeken op de parking en er stond toch één wagen die redelijk tof geconfigureerd was. Een redelijk leuk uitgeruste 530e touring. Alle andere 5-reeksen hadden die lelijke standaard velgen :puke:

Maargoed, momenteel dus nog steeds afwachtend op het verlossende mailtje met de lijst van auto's :unsure:

Terug
Bovenaan