De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Het is logisch dat de markt reageert op de prijsprikkels die de overheid geeft, maar ik had niet gedacht dat dit zó snel ging gaan. Meer dan 50% is al EV of PHEV in 2022...
Wel, 't zijn dan ook geen 'prikkels' meer eh. 't Zijn mokerslagen.
Alle non-PHEV/EV's gaan naar 0% aftrekbaarheid & vanaf volgend jaar komen de PHEV's er ook bij.

Basically 't afschaffen v/d bedrijfswagen tout cours ... tenzij het nen EV is.

So yeah ... ik had eigenlijk nog meer verwacht eigenlijk. Want elke ICE wagen die men nu nog toe laat zal hun effectief meer kosten over de levensduur van die wagen dan dan de voorbije jaren.

Volgens de indicatieve lijst van 20 oktober 2021 voor CAT 2:
Elektrisch:
Kia E-niro ▪ Skoda Enyaq IV60 ▪ ID4 ▪ Mercedes EQA ▪ Hyundai Ioniq 5 58kWh ▪ Kia E

Hybride: Mercedes A berline ▪ Mercedes CLA ▪ Mercedes B

Diesel/benzine: BMW1 ▪ BMW2 ▪ VW Golf ▪ Audi A3 (berline) ▪ Mercedes A ▪ Ford Focus (clipper) ▪ Ford Puma ▪ Seat Ateca ▪ Seat Leon break ▪ Skoda Karoq ▪ Skoda Octavia break ▪ Peugeot 308 ▪ Opel Crossland ▪ Mini Clubman Cooper D
Eigenlijk zot dat dit het 'maar' is voor 950 EUR/mnd budget e.

Eind maart ga ik naar een nieuwe werkgever, daar zitten ze nog vol in de diesels en stelden ze een Passat Variant style business met 122pk voor. Ik heb hen gelukkig kunnen overtuigen om toch voor hybride te gaan, VAA kwam bijna aan €380 en de volgende jaren zal dat niet bepaald zakken..

Omdat er geen andere wagens beschikbaar waren moest het wel een stockwagen zijn, uiteindelijk geland op een Volvo XC40 T4 recharge, het is iets anders dan mijn Arteon SB die ik nu heb, al is die ook zware overkill voor mij. De Volvo zetels en het netto verschil van €110 wegen wel op tegen de gedachte dat ik met een SUV ga rijden :shy:

Eind maart ga ik naar een nieuwe werkgever, daar zitten ze nog vol in de diesels en stelden ze een Passat Variant style business met 122pk voor. Ik heb hen gelukkig kunnen overtuigen om toch voor hybride te gaan, VAA kwam bijna aan €380 en de volgende jaren zal dat niet bepaald zakken..

Omdat er geen andere wagens beschikbaar waren moest het wel een stockwagen zijn, uiteindelijk geland op een Volvo XC40 T4 recharge, het is iets anders dan mijn Arteon SB die ik nu heb, al is die ook zware overkill voor mij. De Volvo zetels en het netto verschil van €110 wegen wel op tegen de gedachte dat ik met een SUV ga rijden :shy:
Goh ja ... 't laatste jaar dat we daarvan kunnen profiteren eh. So go for it! :sneaky:

Gisteren nog eens goed rondgekeken op de parking en er stond toch één wagen die redelijk tof geconfigureerd was. Een redelijk leuk uitgeruste 530e touring. Alle andere 5-reeksen hadden die lelijke standaard velgen :puke:

Maargoed, momenteel dus nog steeds afwachtend op het verlossende mailtje met de lijst van auto's :unsure:
Je kan de 669M in orbit grijs als accessoire nemen, just saying :unsure:

@Musk als ik de car policy lees dan *lijkt* het alsof je geen individuele opties kan kiezen, en je mag enkel bijleggen voor een dakdrager of trekhaak. Er staan me nog leuke discussies te wachten met die fleetverantwoordelijke denk ik :D

@Musk als ik de car policy lees dan *lijkt* het alsof je geen individuele opties kan kiezen, en je mag enkel bijleggen voor een dakdrager of trekhaak. Er staan me nog leuke discussies te wachten met die fleetverantwoordelijke denk ik :D
Ik heb dat ooit wel eens verkocht gekregen. Die set telde dan ook niet bij de uitstootcijfers. Maar ik weet niet of dat nog kan/mag zoiets.

Vriendin is begonnen met nieuwe job; ze heeft als aanloopwagen Volvo V60 van 2015. Nieuwe wagen is nog onbekend omdat ze bezig zijn met car policy te veranderen.

Heel herkenbaar. Identieke situatie bij ons. Wij zijn volledig afhankelijk van wat het automerk in hun basis uitvoering voorziet.
Onze car policy laat enkel de standaard uitvoering + business pakket toe. We mogen ook een "business" kleur kiezen voor het exterieur, alsook moet er cruise control en airco aanwezig zijn (meestal onderdeel van het business pakket en indien niet, dan wordt dat als losse optie aangevinkt).

Dus concreet voorbeeld: in de bmw configurator moeten we dus de "basisversie" + business pakket aanklikken, niet "Advantage" of hoger.
Bij minder dure merken, kan het dan weer wel. Bv. Peugeot in Allure uitvoering..

We mogen bijleggen voor losse opties en krijgen dat bedrag enkel terug indien we heel het lease contract uitdoen en de optie onbeschadigd terug afleveren.

Het is dus echt zoeken op de lijst welke modellen in de basisuitvoering het best uitgerust zijn. Meestal heb ik geluk en zijn er zo'n 1 à 2 modellen op de lijst die aanvaardbaar zijn uitgevoerd 😅

Hehe, altijd leuk een nieuwe job. Je wil bij de contractonderhandelingen niet te hard doorduwen want 'het is maar een auto', maar stiekem wil je het toch allemaal weten voor je start hé :p

Was bij mij ook een subtiele vraag dus ze gingen dat nakijken en mee opsturen met het contractvoorstel.
De fleet manager was net op verlof en ik kreeg van die standaard antwoorden 'Algemeen kan je kiezen uit audi/vw/skoda/mercedes :help:

Had nog eens vriendelijk geïnformeerd bij de dealer. Altijd wel vriendelijke doch standaard reply terug waarbij gewoon de maanden worden aangepast daar we al februari zijn en er staat nog 'jan/feb' (Octavia combi bestelling mei, levering gepland dec 2021).
De afleveringsdienst wist ook niks te zeggen bij telefonisch contact. Ik snap dat er vertraging is, hetgeen mij ook niet zozeer deert, maar ge krijgt nooit een concreet antwoord. Als de wagen gepland staat voor productie, dan denk ik dat er toch iets van tijdslijn bekend is?

Hi,

Voorlopig nog niet veel meer nieuws, bestelling staat gepland voor productie, maar zal dus eerder iets voor jan/feb 2022 zijn voorlopig gezien de wereldwijde microchips en halfgeleiderproblematiek.

Onze afleveringsdienst zal je pro actief contacteren eens meer geweten via hun rechtstreeks nr (xxxxx).

Tot dan en dank voor je begrip met dit wereldwijde ondertss hopelijk reeds gekende probleem.

Ik dacht dat je voor TCO 925 euro toch ook meer had, maar TCO zit natuurlijk alles in.
Bij ons zijn ze daar niet transparant over, in de oude policyhad ik een budget van 625 euro/maand voor leaseprijs, brandstof en CO2 taks. Volgens mij is dat redelijk gelijk met de TCO aangezien in de leaseprijs ook onderhoud/belasting zit. Ik heb in 2017 daarmee een goed uitgeruste Arteon R-line 2.0TDI DSG gekozen.

In de nieuwe policy is dat budget 685 euro, maar staat niet gespecifieerd wat daarin zit. Dus er is helemaal geen transparantie meer.

Ik dacht dat je voor TCO 925 euro toch ook meer had, maar TCO zit natuurlijk alles in.
Bij ons zijn ze daar niet transparant over, in de oude policyhad ik een budget van 625 euro/maand voor leaseprijs, brandstof en CO2 taks. Volgens mij is dat redelijk gelijk met de TCO aangezien in de leaseprijs ook onderhoud/belasting zit. Ik heb in 2017 daarmee een goed uitgeruste Arteon R-line 2.0TDI DSG gekozen.

In de nieuwe policy is dat budget 685 euro, maar staat niet gespecifieerd wat daarin zit. Dus er is helemaal geen transparantie meer.
En zelfs TCO zegt amper iets hoor. Want dat scheelt enorm afhankelijk van leasetermijn/aantal kms/kortingen/...

Die vraag komt hier héél vaak terug "wat krijg ik voor budget x", maar je kan daar geen antwoord op geven tenzij je in hetzelfde bedrijf werkt (wat nu in het geval van Cronos niet zo uitzonderlijk is :p)

Klopt. Mijn 5-reeks indertijd besteld op een budget van 925 EUR/maand excl. BTW, verzekering, brandstof etc, op 40k 4 jaar. Dezelfde wagen online op directlease geconfigureerd kwam uit op 1150 EUR/maand aan dezelfde parameters.

Klopt. Mijn 5-reeks indertijd besteld op een budget van 925 EUR/maand excl. BTW, verzekering, brandstof etc, op 40k 4 jaar. Dezelfde wagen online op directlease geconfigureerd kwam uit op 1150 EUR/maand aan dezelfde parameters.
Ik zou begot niet weten wat mijn maandelijks lease bedrag momenteel is ('t is momenteel een operationele lease).

Mijn vader zijn nieuwe E300de (quasi full option) is ook net geleverd. Budget van +- 1200EUR/maand. Ik dacht nog in de 2+2 formule van Mercedes, waar je na 2j. verplicht moet wisselen en er dus nog niet teveel km's op de teller staan.

En zelfs TCO zegt amper iets hoor. Want dat scheelt enorm afhankelijk van leasetermijn/aantal kms/kortingen/...

Die vraag komt hier héél vaak terug "wat krijg ik voor budget x", maar je kan daar geen antwoord op geven tenzij je in hetzelfde bedrijf werkt (wat nu in het geval van Cronos niet zo uitzonderlijk is :p)

De 48 maanden en 30k/jaar zijn toch redelijk standaard tegenwoordig, niet?

De 48 maanden en 30k/jaar zijn toch redelijk standaard tegenwoordig, niet?
Zou men met al dat thuiswerk niet eens willen foefelen met die 30K?
Als ik mezelf even als voorbeeld neem had ik m'n laatste jaar voor Covid bijna 40K & nu op 2j tijd met moeite 4K.

Zeker voor bedrijven die officieel vragen om meer van thuis uit te werken.

Mijn vader zijn nieuwe E300de (quasi full option) is ook net geleverd. Budget van +- 1200EUR/maand. Ik dacht nog in de 2+2 formule van Mercedes, waar je na 2j. verplicht moet wisselen en er dus nog niet teveel km's op de teller staan.
Ik hoor veel negatieve ervaringen over die 2+2 formule, omdat de eisen voor een auto in goeie staat na 2j véél hoger ligt dan na 4j.
Elk klein ding rekenen ze je dan aan, omdat het na 2j nog niet onder 'gebruiksschade' valt.

Zou men met al dat thuiswerk niet eens willen foefelen met die 30K?
Als ik mezelf even als voorbeeld neem had ik m'n laatste jaar voor Covid bijna 40K & nu op 2j tijd met moeite 4K.

Zeker voor bedrijven die officieel vragen om meer van thuis uit te werken.

Mijn nieuw leasecontract zal idd 4 jaar en 28k km zijn zie ik. Maar uiteindelijk is er geen beperking en is de TCO sowieso variabel. Als ik op 1 jaar 60k km rij is dat ook geen probleem. De eerste 2 jaar had ik 80k km gereden, de 2 jaren daarna samen 20k (waarvan er 5k ofzo zelf).

51884214942_5acb197d15.jpg

Weet niet of dat trucje van minder kilometers echt goed gaat werken aangezien je VAA betaald en de auto ook prive moogt gebruiken. Woon-werk kilometers zijn ook nog steeds privekilometers.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan