De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik vind het op de deur handiger omdat de ruimte tussen deur en stoel soms niet echt ruim is. En als er dan pakweg een gsm uitvalt, hebt ge een probleem...

Geen fan van kristallen knoppen trouwens.

Ze zouden de touch ook bij comfort settings op touchscreen kunnen doen. Maar dan wel als 2de set controls naast de stoelknoppen.

Hij zal toch, net als ik, de stap moeten zetten. En aan de huidige snelheid zal dat niet al te lang meer duren.
't Ligt ni aan mij ze. 't Ligt aan 't feit dat laden zo goed als onmogelijk is.
BE is er duidelijk niet klaar voor, zoals iedereen wel al kon raden zodra ze met dit gezever af kwamen eh.

'k Heb een paar weken geleden nog uitgetypt waarom, maar bottom line is dat er hier in Lokeren @best 3 palen zijn die 50KW halen & verder hier & daar eens een verdwaalde paal & die zijn dan 11/22W.
Laden van 0-100 voor een i4/iX zou op 11KW een 11-tal uur duren, dus no way dat ge dat gaat doen op de parking van XYZ e. Zelfs 50KW is dan nog steeds vele vele uren, dus is eigenlijk nog steeds ni vet veel waard.
Enkel met een Tesla heb je hier iets van een 10 superchargers.

En thuis ... daar ziet ge pas dat België écht niet ready is voor heel dees gezever e. Men is al 1,5 tot 2 jaar bezig van de VME & de syndic uit om te proberen uitvissen hoe (& of) ze laadcapaciteit kunnen voorzien in de ondergrondse & 't is nog altijd nada.
Niet enkel bij mij trouwens, enkele collega's die ik al gehoord heb met 't zelfste probleem.

Basically ... al gaf je mij gratis nen Taycan ... als hoofdwagen is dat mij gewoon opzadelen met miserie.

Dus zonder zever, op dit ogenblik is het voor mij in feite 'praktisch' helemaal niet wenselijk om EV te gaan.
Nu nog een PHEV & binnen 5j of zoiets zien wat de markt doet & zien of BE dan een EV kan ondersteunen ... maybe.
Mor op vandaag (ale, geleverd tegen volgend jaar dan zogezegd) ... neje, no deal.

Alé, Goku. Full electric gaan, hé. Als ge nu ne 5 hebt, dan moet er toch ruimte zijn voor: Tesla model S, BMW i4 M50, Audi etron gt,... ;-)
't is nu een goed uitgeruste 530e.
Maar 80K (- korting) is nog geen 100-120K die je ziet passeren voor Model S/GT natuurlijk (en bij Tesla zal je toch niet direct korting moeten verwachten).
i4 is momenteel zever in pakskes. Laatste keer dat ik in de garage was sprak men over 17 maand & meer.

So yeah ... zo nog iets ... meeste EV's op de markt momenteel zijn SUVs & 'k heb totaal geen goesting in ne SUV. Dus op dit ogenblik zijn er geen budgettair realistische EV's die me zouden interesseren.

Stel dat in 2023 de i5 uit komt zoals verwacht, en ze verkrachten die wagen niet zoals pakweg de iX, dan zou dat een wagen zijn waar ik in de toekomst interesse zou kunnen in hebben. Mor soit ... dat valt sowieso al buiten het huidige time frame.

Volledig mee eens België is er niet klaar voor.

Elektriciteit prijzen skyrocketen, kern energie zou geen optie zijn, terwijl dat het goedkoopste manier is voor stroom te produceren.

Maar het huidige politiek loopt veel te ver vooruit, ik blijf zeggen de lage inkomens en middenklasse worden het zwaarst geraakt hierdoor.
Lage emissie zones etc, maar als je jaarlijks een bedrag betaald mag je toch binnen met je vervuilende diesel?? Diegene die een euro 2 rijden doen het niet omdat het plezant is om met een oude roestbak rond te rijden.

Elektriciteitsnet is enorm verzwakt, 3 jaar geleden hadden we het over stroom outages over het hele land omdat we niet genoeg stroom produceerde. En nu willen we iedereen aan de EV’s terwijl we ze niet kunnen laden…

VAA’s gaan exponentieel stijgen voor de ICE wagens, terwijl de aftrekbaarheid ook daalt. Veel mensen hebben de luxe niet om voor een duurdere PHEV/EV te kiezen dus moeten slikken dat hun VAA samen met de inflatie hun netto loon opvreet.

VAA’s gaan exponentieel stijgen voor de ICE wagens, terwijl de aftrekbaarheid ook daalt. Veel mensen hebben de luxe niet om voor een duurdere PHEV/EV te kiezen dus moeten slikken dat hun VAA samen met de inflatie hun netto loon opvreet.
Voor een bedrijfswagen is de PHEV/EV vaak goedkoper dan hun ICE equivalent.

maandelijkse lease prijs is bij een phev/ev hoger dan hun ice variant. Totaal prijs vaak ook. Afhankelijk van motorisatie.
Dan zou niemand een EV kiezen als een goedkoper is. Het is net met al die fiscale voordeeltjes dat werkgevers zo graag PHEV/EV's zien.
In TCO is een elektrische wagen echt wel goedkoper dan hun ICE variant. Genoeg voorbeelden die in dit topic gepasseerd zijn.
En zelf heb ik ook een EV gekozen omdat deze echt wel goedkoper uitvalt.

Dan zou niemand een EV kiezen als een goedkoper is. Het is net met al die fiscale voordeeltjes dat werkgevers zo graag PHEV/EV's zien.
In TCO is een elektrische wagen echt wel goedkoper dan hun ICE variant. Genoeg voorbeelden die in dit topic gepasseerd zijn.
Misschien als je er vanuit gaat dat die wagen geleased wordt. Genoeg voorbeelden in dit topic van bedrijven die wagens gewoon zelf aankopen

Misschien als je er vanuit gaat dat die wagen geleased wordt. Genoeg voorbeelden in dit topic van bedrijven die wagens gewoon zelf aankopen
Dan nog. Heel het fiscale gedeelte is voornamelijk interessant als de wagen aangekocht wordt hoor.

Heel het aftrekbaarheid gedeelte is voor de WG ... als em z'n wagen nu eenmaal gekocht heeft. Toch wel een verschilleke tussen 100% aftrekbaar & 50%. En nu zeker, de komende jaren zullen de ICE varianten van 50% naar 0% gaan in sneltempo.
Vergeet niet dat die aftrekbaarheid van 100% voor een PHEV ook geldt voor de naft die je er in kapt eh (ale, vandaag toch nog).
Die verworpen kosten voor de WG zijn dan uiteindelijk ook lager.

En als 't er op aan komt ... gij, als WN ... voor u is 't ook goeikoper. Over 't algemeen ... een PAK goedkoper.
Dus in de meeste gevallen kan je dan zelf oftewel genieten van een lager VAA OF je kan kiezen om het verschil in VAA te bekijken & dat bij te leggen bij het budget (eigen inbreng dus). Dan heb je voor 't zelfste geld meer auto.

Nog een voordeel, al is het niet meer zoals een paar jaar terug, is den BIV/wegentaks.
Tot voor 2021 was die 0 EUR voor een PHEV, tegenwoordig is het de WLTP CO die telt. Maar de CO v/e PHEV is iets van een 30-40g, dus in vergelijking met pakweg >120 CO voor een diesel zal dat ook goeikoper uitvallen.

Mor soit ... we all know ... PHEV is bij ons geen lang leven meer gegeven. 't Is 't laatste interessante jaar.

Ik heb het dan ook niet over de fiscaliteit maar over de mensen waar een PHEV/EV niet in het budget passen. En dat zijn er veel.
Dat het interessant is voor een werknemer mee eens, maar veel kleinere bedrijven en grotere internationale bedrijven met kleine vestigingen in BE, zitten zeker nog niet om hun lease policy zodanig uit te breiden.

Eigen inbreng of hogere VAA heeft nog steeds een lagere nettosalaris als gevolg. Dus mijn punt blijft valid.

Ik heb het dan ook niet over de fiscaliteit maar over de mensen waar een PHEV/EV niet in het budget passen. En dat zijn er veel.
Dat het interessant is voor een werknemer mee eens, maar veel kleinere bedrijven en grotere internationale bedrijven met kleine vestigingen in BE, zitten zeker nog niet om hun lease policy zodanig uit te breiden.

Eigen inbreng of hogere VAA heeft nog steeds een lagere nettosalaris als gevolg. Dus mijn punt blijft valid.
Euuuuh ... nee ... ge zijt ni mee. De fiscaliteit BEPAALD uw budget. Of althans, wat je kan krijgen voor uw budget (TCO/Maandelijkse leasing kost).
In genoeg gevallen betekent eigen inbreng ook niet noodzakelijk lager netto.

Als je normaal gezien 150 netto belasting moet betalen VS 50 netto belasting, dan veranderd er aan uwe netto 0,0 als je die 100 EUR die je bespaarde ineens aan uwe patron geeft om ne schoneren otto te krijgen. :devilish:
Als je zo met uw oorspronkelijk budget een ICE krijgt, maar met extra inleg & betere fiscaliteit een PHEV/EV ... dan is dat een perfect mogelijk scenario.

En langs de WG kant is uw budget voor een PHEV gewoonweg hoger dan voor een ICE wegens de fiscaliteit (als uwe WG een beetje fair is toch).
'k Haalde zo al een voorbeeld aan van bij ons waar met weinig tot geen netto impact een bare bones Kia Ceed ineens een deftig aangeklede Kia ExCeed geworden is zonder dat het 'budget' veranderde (toch een gigantisch verschil in catalogusprijs, zeker in die price range).
En da's vooral de fiscaliteit die 't hem daar doet als je TCO gaat uitrekenen. (Dit was voor een schoolverlater by the way, dus geen 'hoog' budget dat we over spreken.)

Dat sommige bedrijven liever lui dan moe zijn of halstarrig weigeren om de fiscaliteit in acht te nemen daar kan ik nog in komen (zoals we hier idd al enkele keren zien passeren hebben). Zie bv. @gumball4000 waar de WG gewoon weigert om een PHEV in acht te nemen (lord knows why).

PHEV's worden ondertussen echt wel overgesubsidieerd hoor, al is het einde hiervan (gelukkig) in zicht.

Voorbeeldje van 2 auto's die dankzij de gunstige fiscaliteit in hetzelfde budget vallen:

Volkswagen Polo (1.0 TSI Life Business DSG, 1.0 benzine met 95 pk, €27.120)​

€ 404per maand
ex. BTW

Incl. brandstof:€ 467 /mnd
TCO 65%:€ 626 /mnd
TCO 50%:€ 611 /mnd
VAA:€ 172,41
Fiscale aftrekbaarheid:60,63 %

Renault Mégane Grandtour (E-TECH Plug-in Hybrid Corporate Edition, 1.6 benzine + elektromotor met 158 pk, €36.475)​

€ 443per maand
ex. BTW

Incl. brandstof:€ 538 /mnd
TCO 65%:€ 648 /mnd
TCO 50%:€ 631 /mnd
VAA:€ 116,67
Fiscale aftrekbaarheid:100,00 %

Stel dat je die Mégane nooit inplugt, is de benzine nog altijd 100% aftrekbaar ipv slechts 60,63%. Merk ook op dat het VAA 55 euro per maand scheelt, ofwel zo'n 28 euro per maand netto. Op 5 jaar tijd is dat 1700 euro in de zak van de werknemer.
Er is gewoon geen reden om geen PHEV te kiezen momenteel. Tot eind 2022 gaat dat feestje door en kan je nog genieten van die zeer gunstige fiscaliteit. Voor het einde van dit jaar bestellen is dus de boodschap als je nog een fiscaal voordelige PHEV wilt!

Euuuuh ... nee ... ge zijt ni mee. De fiscaliteit BEPAALD uw budget. Of althans, wat je kan krijgen voor uw budget (TCO/Maandelijkse leasing kost).
Neen. Bij ons telt enkel de maandelijkse huur prijs en totaal niet de TCO. Volgens de firma is het beter van een dikke diesel te pakken (omdat de aankoop veel goedkoper is)dan een EV 😂

Dus hangt echt af van het bedrijf.

Neen. Bij ons telt enkel de maandelijkse huur prijs en totaal niet de TCO. Volgens de firma is het beter van een dikke diesel te pakken (omdat de aankoop veel goedkoper is)dan een EV 😂

Dus hangt echt af van het bedrijf.
De maandelijkse prijs van een operationele lease zal het 'aftrekbaarheid gedeelte' ook in rekening nemen hoor.

De wagen in dat geval wordt in principe aangekocht door de leasing, is eigendom van die leasing firma & wordt voor enkele jaren aan u verhuurd.
Maar als zij een wagen aankopen zullen ze die zelf wel afschrijven/aftrekken & zal men de aftrekbaarheid 100 VS 60% gerust door rekenen aan de klant.
Dus de maandelijkse kost zal ook hoger liggen voor ICE wagens.

Maar OK, in dat geval moet je zelf u niets aan trekken v/d aftrekbaarheid v/d wagen, maar dat zal gerust wel verrekend zitten in uwe prijs.
De brandstof daarentegen, als het bedrijf van een tankkaart voorziet, daar geldt dat dan weer wel. 100% voor de PHEV VS 40/50/60% voor de ICE.
Kan toch ook wel oplopen op termijn als je veel km doet.

Al zal het op vandaag wss al een stuk minder interessant zijn dan pakweg 2j geleden. Dit omdat restwaarde ook zwaar door durft te wegen bij een operationele lease & jah ... die zal met heel dit fiscaal verhaal niet meer zo hoog ingeschat worden dan wat men 2j geleden zou ingeschat hebben.

Je vermeld 'aankoop is goedkoper', maar ook bij een operationele lease is de cataloguswaarde van een wagen van weinig belang e.
't Is niet abnormaal om voor 't zelfste maandelijks budget 2 wagens van totaal verschillende cataloguswaarden op uwen hof te krijgen.

MAAR ... dat sommige bedrijven niet mee willen of er zich niet veel van willen aan trekken (of nog andere redenen waarom ze niet willen) ... da's wat ik eerder ook al bevestigde weet je ... it happens.

En natuurlijk ... alle hier boven vermelde items is allemaal nog voor max 1 tot 1,5 jaar, so yeah.

Laatst bewerkt:
Maar goe
PHEV's worden ondertussen echt wel overgesubsidieerd hoor, al is het einde hiervan (gelukkig) in zicht.

Voorbeeldje van 2 auto's die dankzij de gunstige fiscaliteit in hetzelfde budget vallen:

Volkswagen Polo (1.0 TSI Life Business DSG, 1.0 benzine met 95 pk, €27.120)​

€ 404per maand
ex. BTW

Incl. brandstof:€ 467 /mnd
TCO 65%:€ 626 /mnd
TCO 50%:€ 611 /mnd
VAA:€ 172,41
Fiscale aftrekbaarheid:60,63 %

Renault Mégane Grandtour (E-TECH Plug-in Hybrid Corporate Edition, 1.6 benzine + elektromotor met 158 pk, €36.475)​

€ 443per maand
ex. BTW

Incl. brandstof:€ 538 /mnd
TCO 65%:€ 648 /mnd
TCO 50%:€ 631 /mnd
VAA:€ 116,67
Fiscale aftrekbaarheid:100,00 %

Stel dat je die Mégane nooit inplugt, is de benzine nog altijd 100% aftrekbaar ipv slechts 60,63%. Merk ook op dat het VAA 55 euro per maand scheelt, ofwel zo'n 28 euro per maand netto. Op 5 jaar tijd is dat 1700 euro in de zak van de werknemer.
Er is gewoon geen reden om geen PHEV te kiezen momenteel. Tot eind 2022 gaat dat feestje door en kan je nog genieten van die zeer gunstige fiscaliteit. Voor het einde van dit jaar bestellen is dus de boodschap als je nog een fiscaal voordelige PHEV wilt!

Veel bedrijven gaat het om de maandelijkse leasebudget de werknemer ziet de TCO dan niet.
PHEV varianten worden doorgaans duurder geleased ivm onzekere restwaarden en lange levertermijnen.
Dan heb je bedrijven die zweren bij diesels (mijn werkgever).
De wetgeving veranderd te snel, zo moeten bedrijven om de 2-3 jaar van lease policy veranderen.
En als je een paar incompetente hebt lopen op HR schiet dat niet op gevolg werknemer word gestraft.

Even een vergelijking:
35k km/jaar , 48 maanden Golf 8.
2339909-B-0-D5-C-4504-BE23-129-B82-C5-B52-F.jpg

E82-ECEF9-3014-492-B-95-FE-EE1-D30-B6-E7-EA.jpg

544€ voor de goedkoopste benzine
747€ voor de goedkoopste plug in...

Denk dat ge teveel van uit uw eigen visie kijkt.
Gohja, wat ik eerder ook al even vermeldde ... de nieuwe aankondigingen werpen momenteel toch redelijk wat schaduw op de restwaardes v/d PHEV's.
Dus 't zal er niet op verbeterd zijn de laatste maanden.

Nu ... hier hou je nog geen rekening met 't verschil in de aftrekbaarheid v/d naft wat de WG in principe wel mee rekent (leasing op 30K km zou in principe ook 30K km naft voorzien eh, maar die zit over 't algemeen niet in de lease) & de vrij gekomen eigen inbreng (wat je minder moet geven aan VAA). Dus overall ... zou'k dan liever, voor ongeveer 't zelfste geld, een 320e rijden dan een 318i.

Maar ik kan wel geloven dat men bij sommige bedrijven simpelweg dat ene cijfer pakt & de rest negeert als men uw 'budget' bepaald.
Idem het überhaupt toelaten om pakweg 100 EUR eigen inbreng te leveren om 100 EUR VAA te besparen.

In genoeg gevallen betekent eigen inbreng ook niet noodzakelijk lager netto.

Als je normaal gezien 150 netto belasting moet betalen VS 50 netto belasting, dan veranderd er aan uwe netto 0,0 als je die 100 EUR die je bespaarde ineens aan uwe patron geeft om ne schoneren otto te krijgen. :devilish:
Als je zo met uw oorspronkelijk budget een ICE krijgt, maar met extra inleg & betere fiscaliteit een PHEV/EV ... dan is dat een perfect mogelijk scenario.

En langs de WG kant is uw budget voor een PHEV gewoonweg hoger dan voor een ICE wegens de fiscaliteit (als uwe WG een beetje fair is toch).
'k Haalde zo al een voorbeeld aan van bij ons waar met weinig tot geen netto impact een bare bones Kia Ceed ineens een deftig aangeklede Kia ExCeed geworden is zonder dat het 'budget' veranderde (toch een gigantisch verschil in catalogusprijs, zeker in die price range).
En da's vooral de fiscaliteit die 't hem daar doet als je TCO gaat uitrekenen. (Dit was voor een schoolverlater by the way, dus geen 'hoog' budget dat we over spreken.)

Dat sommige bedrijven liever lui dan moe zijn of halstarrig weigeren om de fiscaliteit in acht te nemen daar kan ik nog in komen (zoals we hier idd al enkele keren zien passeren hebben). Zie bv. @gumball4000 waar de WG gewoon weigert om een PHEV in acht te nemen (lord knows why).
2 weken geleden gecontacteerd geweest door een headhunter om bij een concurrent te te beginnen als manager (nu heb ik een "normale" functie)...het feit dat mijn huidige werkgever zo klote doet over wagens gaat nu ook een rol spelen in de beslissing.
Als ze mij op een ander een 320/330e zouden aanbieden + extra bruto..ja dan is het snel beklonken. Moest het puur 100-200€ bruto zijn, dan zou ik wss blijven.

Terug
Bovenaan