De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Goh ... is bij mij niet anders. Ik zit met een kost aan een redelijk dure wagen die initieel meer was dan enkel om m'n eigen ego te strelen. :sneaky:
Extra kosten voor de wagen waar je achter staat, tot daaraan toe. Ik ga waarschijnlijk een wagen moeten kiezen die niet voldoet aan wat pre-hervormingen vrij basale eisen (mijn kroost op de achterbank krijgen en trekhaak met MTM>= 1000 kg) waren én een pak meer VAA mogen ophoesten.

Misschien is mijn werkgever wel gevoeliger voor de hogere aftrekbaarheid van een PHEV dan ik vermoed.

Extra kosten voor de wagen waar je achter staat, tot daaraan toe. Ik ga waarschijnlijk een wagen moeten kiezen die niet voldoet aan wat pre-hervormingen vrij basale eisen (mijn kroost op de achterbank krijgen en trekhaak met MTM>= 1000 kg) waren én een pak meer VAA mogen ophoesten.

Misschien is mijn werkgever wel gevoeliger voor de hogere aftrekbaarheid van een PHEV dan ik vermoed.
Idem hier.
Vroeger een Golf Variant 1.6Tdi, nu een 116d...En ik hoor zo in de wandelgangen dat het budget voor een nieuwe wagen op 27k excl zit..
Allemaal goed en wel..over de jaren heen is het budget precies hetzelfde gebleven. 27k 5jr geleden had ge meer auto voor dan nu. Dus minder wagen en meer VAA zal het hier ook zijn.

Idem hier.
Vroeger een Golf Variant 1.6Tdi, nu een 116d...En ik hoor zo in de wandelgangen dat het budget voor een nieuwe wagen op 27k excl zit..
Allemaal goed en wel..over de jaren heen is het budget precies hetzelfde gebleven. 27k 5jr geleden had ge meer auto voor dan nu. Dus minder wagen en meer VAA zal het hier ook zijn.
Mag je dan geen recente tweedehands nemen (was toch aankoop en om op te rijden bij u dacht ik)?

Hier heb ik op die manier een X1 18d kunnen bemachtigen voor een gelijkaardig budget :)
Bij de vorige ben ik zo van de geplande 1-reeks naar een 3-reeks kunnen gaan.

VAA is hier ook aangepast ondertussen: van een kleine 190 euro naar 210 euro, valt nog steeds goed mee.

Mag je dan geen recente tweedehands nemen (was toch aankoop en om op te rijden bij u dacht ik)?

Hier heb ik op die manier een X1 18d kunnen bemachtigen :)
Bij de vorige ben ik zo van de geplande 1-reeks naar een 3-reeks kunnen gaan.
Ja klopt, vroeger mocht het...ik hoop nu ook. Het ding is dat ik van iedereen hoor dat ze ne nieuwe hebben besteld..dus begin plots te twijfelen of het nog mogelijk is. Dus fingers crossed.

Bon, de aanloopwagen is een vrij kale XC60 geworden. Eerder al met een V60 gereden in een gelijkaardige trim en dat was verre van mijn favoriete wagen, maar kom. Het had erger gekund, I guess.

Nog maar weinig info ontvangen over de definitieve wagen, hopelijk duurt dat niet te lang. Wel reeds gezien dat er een vaste lijst is en het ziet er naar uit dat er weinig/geen keuze is mbt. individuele opties. Dat is wel redelijk k*t :( BMW en Mercedes enige premium merken op de lijst. Als het echt tegenvalt ga ik toch zwaar cash for car overwegen.

Goh ja, met mijn huidige reserves kan ik mooie en leuke dingen kopen maar heb nog een verdieping te renoveren ook :D En het moet ook fiscaal verantwoord blijven natuurlijk.

Bon, de aanloopwagen is een vrij kale XC60 geworden. Eerder al met een V60 gereden in een gelijkaardige trim en dat was verre van mijn favoriete wagen, maar kom. Het had erger gekund, I guess.

Nog maar weinig info ontvangen over de definitieve wagen, hopelijk duurt dat niet te lang. Wel reeds gezien dat er een vaste lijst is en het ziet er naar uit dat er weinig/geen keuze is mbt. individuele opties. Dat is wel redelijk k*t :( BMW en Mercedes enige premium merken op de lijst. Als het echt tegenvalt ga ik toch zwaar cash for car overwegen.
Cash for car bestaat toch niet meer?

Oei.. :unsure:

Mijn vrouw moet ondertussen ook een nieuwe kiezen: 850 EUR per maand voor diesel/benzine, of 50 EUR per maand extra als "aanmoedigingspremie" voor een elektrische of hybride. Benieuw hoe ver die 50 EUR per maand haar zal brengen.

Laatst bewerkt:
Ondertussen bijna 5 maanden met mijn aanloopwagen.
Volkswagen 0 opties, handgeschakelde benzine zonder cruisecontrol. Heeft wel apple carplay.
Ik zou na 3 maanden een mail krijgen dat ik zou mogen bestellen op leaseplan. Maar nog noppes.
Ondertussen al stevige ritten moeten doen voor werk zoals Zwitserland, Hamburg DE,…
25k km gedaan op 4 maanden tijd. Ben den deze wel serieus beuh.
Ik begin mijn oude mercedes c klasse (full option) wel serieus te missen…

@Chemistryislove zeker in deze tijden vind ik dat niet echt professioneel. De levertijden zijn al zo lang...

Bij mijn vorige werkgever mogen nieuwe starters al een definitieve wagen bestellen zodra hun contract getekend is.

Ik ben al wat minder pessimistisch.. Mercedes heeft toch uitgebreide business packs en mijn budget zou 1025 EUR zijn berekend op 30k km/jaar en 48 maanden. Mijn 5 reeks had ik met 925 EUR berekend op 40k km/jaar en 48 maanden.

Ga nog blij mogen zijn met mijn bestelde iX3 denk ik als ik dat zo lees... Alhoewel ik toch al genoeg gebaald heb en nog altijd niet zeker of ik de juiste keuze gemaakt heb. Maar de EQC vind ik helemaal foeilelijk :).

Ga nog blij mogen zijn met mijn bestelde iX3 denk ik als ik dat zo lees... Alhoewel ik toch al genoeg gebaald heb en nog altijd niet zeker of ik de juiste keuze gemaakt heb. Maar de EQC vind ik helemaal foeilelijk :).
iX3 krijgt toch ook niet de schoonheidsprijs. Ook "foeilelijk" in mijn ogen.

Ziet er toch in essentie gewoon uit als een X3? Ik vind de EQC toch ook een pak lelijker (zeker met de lichten aan).

Inderdaad, een lightbar aan de voorkant van een wagen is echt spuuglelijk, en blijkbaar besmettelijk want VW doet het ook al.

Ik vind de gefacelifte X3 niet lelijk, voor een SUV.

iX3 krijgt toch ook niet de schoonheidsprijs. Ook "foeilelijk" in mijn ogen.

Vind de iX3 ook niet moeders mooiste, maar ik moest een auto kiezen uit een voorgedefinieerde lijst.
SUV's zijn ook niet mijn voorkeur, maar veel EV's zijn nu eenmaal SUV's. Over 4-5 jaar zal dat hopelijk minder zijn.

De EQC zijn front is veel lelijker dan de iX3 in mijn ogen en de algehele vorm is raar, geen SUV vorm. Die ledbar hoort daar niet thuis, tredeplankjes heb ik ook nog niet nodig en dat interieur... Ben daar gewoon geen fan van. Zo een lelijk display, stuur, bronskleurige ventilatieroosters en dan nog eens die lamellen aan de zijkant en zetel instelling op de deuren. Die horen... op de voorstoelen, waar die bij elk merk zitten. Die heb je op je leaseperiode enkel in het begin nodig om die goed te zetten en dan heb je die toch niet meer nodig.

Voor mij persoonlijk was de iX3 overall de betere qua uitzicht, zeker de LCI versie, veel rustiger van binnen en met panoramisch dak. De 3 kinderen vonden die ook gewoon aangenamer daardoor. Net zoals voor hun de i4 onmiddelijk afviel wegens te krap aanvoelen.
De EQC was rechtdoor wel sneller en zeker vanaf start is die een stuk rapper. Op hogere snelheden is dat verschil veel minder, juist of die 2de motor nagenoeg niets doet boven de 70-80km/h. En in de bochten is de iX3 veel stabieler, deint na oneffenheden ook minder na.

Andere keuzes waren de polestar 2 LR, KIA EV6, Ford Mach-e, VW ID4, Skoda Enyaq (veel te duur ivm EQC/iX3) en de XC40. Ze waren te krap, te plastiekerig, te duur of het was een Ford...

Wat is uw levertermijn? Ben ook nog aan het twijfelen om deze te bestellen...

Volgens Juma is die er in Augustus 2022, heb besteld op 24/12/2021 (bestelbon van de garage). Naar het schijnt zitten de bestellingen voor levering in 2022 voor de iX3 ook vol...

Vind de iX3 ook niet moeders mooiste, maar ik moest een auto kiezen uit een voorgedefinieerde lijst.
SUV's zijn ook niet mijn voorkeur, maar veel EV's zijn nu eenmaal SUV's. Over 4-5 jaar zal dat hopelijk minder zijn.

De EQC zijn front is veel lelijker dan de iX3 in mijn ogen en de algehele vorm is raar, geen SUV vorm. Die ledbar hoort daar niet thuis, tredeplankjes heb ik ook nog niet nodig en dat interieur... Ben daar gewoon geen fan van. Zo een lelijk display, stuur, bronskleurige ventilatieroosters en dan nog eens die lamellen aan de zijkant en zetel instelling op de deuren. Die horen... op de voorstoelen, waar die bij elk merk zitten. Die heb je op je leaseperiode enkel in het begin nodig om die goed te zetten en dan heb je die toch niet meer nodig.

Voor mij persoonlijk was de iX3 overall de betere qua uitzicht, zeker de LCI versie, veel rustiger van binnen en met panoramisch dak. De 3 kinderen vonden die ook gewoon aangenamer daardoor. Net zoals voor hun de i4 onmiddelijk afviel wegens te krap aanvoelen.
De EQC was rechtdoor wel sneller en zeker vanaf start is die een stuk rapper. Op hogere snelheden is dat verschil veel minder, juist of die 2de motor nagenoeg niets doet boven de 70-80km/h. En in de bochten is de iX3 veel stabieler, deint na oneffenheden ook minder na.

Andere keuzes waren de polestar 2 LR, KIA EV6, Ford Mach-e, VW ID4, Skoda Enyaq (veel te duur ivm EQC/iX3) en de XC40. Ze waren te krap, te plastiekerig, te duur of het was een Ford...
Geen enkele mooie wagen om uit te kiezen dus. Jammer, ik hoop dat het nog een tijdje zal duren vooraleer ik uit praktische overwegingen uit zo'n lelijk lijstje ga moeten kiezen. Polestar 2 LR en XC40 in mindere mate gaan er nog mee door.
Laat ons hopen dat ik er in de toekomst (met kinderen etc.) mee wegkom in een touring/break.

Dus ik snap volkomen dat je met die parameters voor de iX3 hebt gekozen.

In ons bedrijf werken ze met een lijst en daar is het ook altijd zoeken naar die 1 of 2 modellen die me kunnen bekoren. Dit jaar zijn dat de i4, A250e en in mindere mate de peugeot 308 en CLA coupé. Maar de X1, X2, Q4 e-tron, 2008, CLA shooting break, etc... Niet om blij van te worden.

Terug
Bovenaan