Vind de iX3 ook niet moeders mooiste, maar ik moest een auto kiezen uit een voorgedefinieerde lijst.
SUV's zijn ook niet mijn voorkeur, maar veel EV's zijn nu eenmaal SUV's. Over 4-5 jaar zal dat hopelijk minder zijn.
De EQC zijn front is veel lelijker dan de iX3 in mijn ogen en de algehele vorm is raar, geen SUV vorm. Die ledbar hoort daar niet thuis, tredeplankjes heb ik ook nog niet nodig en dat interieur... Ben daar gewoon geen fan van. Zo een lelijk display, stuur, bronskleurige ventilatieroosters en dan nog eens die lamellen aan de zijkant en zetel instelling op de deuren. Die horen... op de voorstoelen, waar die bij elk merk zitten. Die heb je op je leaseperiode enkel in het begin nodig om die goed te zetten en dan heb je die toch niet meer nodig.
Voor mij persoonlijk was de iX3 overall de betere qua uitzicht, zeker de LCI versie, veel rustiger van binnen en met panoramisch dak. De 3 kinderen vonden die ook gewoon aangenamer daardoor. Net zoals voor hun de i4 onmiddelijk afviel wegens te krap aanvoelen.
De EQC was rechtdoor wel sneller en zeker vanaf start is die een stuk rapper. Op hogere snelheden is dat verschil veel minder, juist of die 2de motor nagenoeg niets doet boven de 70-80km/h. En in de bochten is de iX3 veel stabieler, deint na oneffenheden ook minder na.
Andere keuzes waren de polestar 2 LR, KIA EV6, Ford Mach-e, VW ID4, Skoda Enyaq (veel te duur ivm EQC/iX3) en de XC40. Ze waren te krap, te plastiekerig, te duur of het was een Ford...