Ik denk toch dat je wat overdrijft met die VAA hoor. Een 316d was vorig jaar (dus met vorige CO2 referentie) en de NEDC2 waarden rond de 230 euro VAA.
Een 116dA kan toch echt niet 250-300 zijn dan, ook al is de CO2 referentie gedaald. Volgens mij pak jij de hoogste CO2 terwijl je de laagste mag gebruiken.
@Topgear kan je niet vragen dat je werkgever de kost dekt als de wagen duurder wordt?
Ik zou er alleszins nooit mee akkoord gaan dat ik door hun antieke ideeën met een superhoge wagenkost opgescheept zou zitten.
Nee hoor, was heel conservatief gerekend met slechts 3K opties voor een 116dA en even minimum CO gepakt tot maximum CO (zie eerdere post).
De range is effectief 121-140, dus je kan niet anders dan met die cijfers werken.
Ik bezig trouwens ook de calculator van SDWorx:
https://www.sd.be/carcostcalculator/
Ik spreek telkens over de bruto waarden eh, niet het netto stuk, want dat is afhankelijk van uw eigen persoonlijke aanslagvoet. Reken daar op een goei 50% om gemakkelijk te rekenen.
Het kost me nooit meer dan die €150/maand zolang ik met deze wagen blijf rijden. Bevestigd door Fleet. Als de VAA lager is dan die €150, is dat pure winst voor het bedrijf..
Door 't feit dat jij betaald aan 't bedrijf 'verdienen' zij sowieso aan jou.
Je betaald nu gewoon aan 't bedrijf voor 't privilege om met een wagen te mogen rond bollen, waardoor je nog steeds een deel zelf uw wagen privé betaald. Je krijgt dus geen 'volledige' bedrijfswagen, want je betaald er zelf gedeeltelijk voor.
NOTE: Een wagen van >5j oud, die nog belast wordt op NEDC waarden van toen ... stel dat die 40K gekost heeft, 5j oud is & 89 CO heeft op papier ... dan kost dit 138 EUR VAA zijnde een goei 70 EUR netto voor jou aan belastingen.
Je betaald elke maand nu meer netto aan uwe patron dan uw bruto VAA, dus je betaald niets aan 't staat, maar uwe patron vult z'n zakken natuurlijk.
Klopt volledig. Ik heb dit met een collega berekent en ik mis toch maandelijks enkele tientallen euro's.. We zijn intern ook aan het pushen om over te schakelen naar een VAA systeem, nu we de switch maken naar full electric/hybride.
'Overschakelen naar' ... dat bestaat niet.
VAA zijn belastingen. Er bestaat geen systeem waar de WG te kiezen heeft welke belastingen je wel/niet moet betalen.
In jullie geval geeft de WG gewoon geen volledige bedrijfswagen, maar laat die jullie 'standaard' een deel van die wagen privé betalen.
De wet is toevallig zo geschreven dat als je privé meer betaald dan de belasting die je 'zou moeten betalen' ... dat je die belasting niet meer verschuldigt zijt.
Overschakelen in die context betekent ... budgetten optrekken of goedkopere wagens met zelfde budget zodat je niet moet opleggen.