De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Zijn 116d zal nog van de nedc tijd zijn en toen zaten we aan 85 gram CO2 ofzo (ik neem aan dat je met CO CO2 bedoelt?).
Ik heb die auto jarenlang gehad en dat was minimum VAA.
Wel zot dat die nu opeens zo gigantisch veel hogere uitstoot heeft in NEDC :o

Zijn 116d zal nog van de nedc tijd zijn en toen zaten we aan 85 gram CO2 ofzo (ik neem aan dat je met CO CO2 bedoelt?).
Ik heb die auto jarenlang gehad en dat was minimum VAA.
Wel zot dat die nu opeens zo gigantisch veel hogere uitstoot heeft in NEDC :eek:
Welja, in vergelijking met een vele jaren oude wagen die nog ingeschreven is onder NEDC 1.0 ... jah ... no way dat ge blij zult worden van de huidige cijfers eh. Daar is zelfs geen vergelijk meer mogelijk.

Ik bezig in m'n berekening uiteraard de cijfers die je vandaag op de configurator te zien krijgt als je de technische details open klikt v/d motorisatie keuze.

Nu ... 'k wil maar aangeven dat het niet zo zeer de grootte van die Peugeot is die er voor zorgt dat je een paar 100 EUR VAA krijgt. Zelfs al zou @gumball4000 z'n huidige wagen gewoon 1:1 vervangen door exact dezelfde wagen (maar dan een nieuwe, modeljaar 2022), dan zou het hem nog steeds een PAK meer kosten dan z'n huidige NEDC tijdperk wagen (waarbij z'n bedrag op vandaag ook al enkele 10-tallen % gedaald is wegens ouderdom).

Welja, in vergelijking met een vele jaren oude wagen die nog ingeschreven is onder NEDC 1.0 ... jah ... no way dat ge blij zult worden van de huidige cijfers eh. Daar is zelfs geen vergelijk meer mogelijk.

Ik bezig in m'n berekening uiteraard de cijfers die je vandaag op de configurator te zien krijgt als je de technische details open klikt v/d motorisatie keuze.

Nu ... 'k wil maar aangeven dat het niet zo zeer de grootte van die Peugeot is die er voor zorgt dat je een paar 100 EUR VAA krijgt. Zelfs al zou @gumball4000 z'n huidige wagen gewoon 1:1 vervangen door exact dezelfde wagen (maar dan een nieuwe, modeljaar 2022), dan zou het hem nog steeds een PAK meer kosten dan z'n huidige NEDC tijdperk wagen (waarbij z'n bedrag op vandaag ook al enkele 10-tallen % gedaald is wegens ouderdom).
Klopt 89gr CO².
Wel dikke nest als uw werkgever plug-ins afschiet, elektrisch ook niet mogelijk is en zweert bij diesels..ofja 1 klassieke hybride (Corolla) maar ik er fysiek niet in pas.
Zal da Camry voorstellen :rofl:

Wss nog steeds een pak interessanter althans dan gewonen ICE.

Ja OK, de dure EV's komen blijkbaar langs alle kanten uit de kast gevlogen, maar je zult nog steeds een pak minder hebben in ICE dan in PHEV.
En de leasing kost heeft 0,0 impact op uwe privé kost natuurlijk.

Dat lijkt mij toch niet ... verre van zelfs.

De kost van een 116dA van 35K (dus 'slechts' 3K opties) met 140 CO komt op 300 EUR/m.
Laat ons stellen dat die wss niet op 140 komt met slechts 3K opties en om braaf te zijn nemen we 't minimum (121 CO), dan is dat nog steeds 252,50 EUR VAA.

Da's verre van het minimum.

Ter illustratie --> 320e van 53200 EUR (ook 3K opties) geeft met z'n 37 CO nog zo'n 152 EUR VAA.
Hoe kom je aan 140g CO2? Mijn 116dA heeft 89g CO2 uitstoot.
Is dat echt naar boven gesteld met WLTP naar 140g CO2?

Nvm. er waren er mij al voor :p

Klopt 89gr CO².
Wel dikke nest als uw werkgever plug-ins afschiet, elektrisch ook niet mogelijk is en zweert bij diesels..ofja 1 klassieke hybride (Corolla) maar ik er fysiek niet in pas.
Zal da Camry voorstellen :rofl:
Overtuig hen gewoon is van die plug-in peugeot 308. Hoe kunnen ze daar nu zo moeilijk over doen?
Of was jij dat waar ze de wagens zelf aankochten ipv. leasen?

Overtuig hen gewoon is van die plug-in peugeot 308. Hoe kunnen ze daar nu zo moeilijk over doen?
Of was jij dat waar ze de wagens zelf aankochten ipv. leasen?
Ze kopen ze idd aan. De onderste helft van onze werknemers doet gemiddeld 30k km/jr. De bovenste helft 50+k km. En ik zit bij de bovenste helft.
Als er gekozen mag worden, zijn de modellen voor "het gewoon personeel": passat diesel met 122pk, 508 diesel 130pk, corolla hybride met de kleinste motor. De 308 heb ik viavia vernomen dat plots wel int gamma opgenomen is.
Vw Golf zou mss ook nog kunnen. Een Golf tdi R-line zou ik misschien ook nog oké vinden als het een 150pk versie is (uitstoot tov 110pk is maar 2-3gr)

Hoe kom je aan 140g CO2? Mijn 116dA heeft 89g CO2 uitstoot.
Is dat echt naar boven gesteld met WLTP naar 140g CO2?

Nvm. er waren er mij al voor :p
Check gerust even de BMW site/configurator, dat zijn gewoon de cijfers. 121-140. Ja, dat is WLTP (range dus afhankelijk van opties).
Je ziet het gemakkelijk bij de motor selectie details.

Nergens vind je nog ergens NEDC, dus je zal ook moeten betalen op WLTP, want het zal wss 't enige cijfer zijn dat op je gelijkvormigheidsattest zal staan.

Laatst bewerkt:
Check gerust even de BMW site/configurator, dat zijn gewoon de cijfers. 121-140. Ja, dat is WLTP (range dus afhankelijk van opties).
Je ziet het gemakkelijk bij de motor selectie details.

Nergens vind je nog ergens NEDC, dus je zal ook moeten betalen op WLTP, want het zal wss 't enige cijfer zijn dat op je gelijkvormigheidsattest zal staan.
Nu maakt voor mij niet uit. Wij werken met een maandelijks vast bedrag. Niet met VAA.

Ze kopen ze idd aan. De onderste helft van onze werknemers doet gemiddeld 30k km/jr. De bovenste helft 50+k km. En ik zit bij de bovenste helft.
Als er gekozen mag worden, zijn de modellen voor "het gewoon personeel": passat diesel met 122pk, 508 diesel 130pk, corolla hybride met de kleinste motor. De 308 heb ik viavia vernomen dat plots wel int gamma opgenomen is.
Vw Golf zou mss ook nog kunnen. Een Golf tdi R-line zou ik misschien ook nog oké vinden als het een 150pk versie is (uitstoot tov 110pk is maar 2-3gr)
Met 60k km per jaar en het merendeel snelwegkilometers ga je aan een plug-in hybride niet veel hebben. Je gaat het grootste deel van de tijd op benzine rijden.
Als je thuis of op het werk kunt laden, ben je veel beter af met een elektrische wagen (bv. BMW i4). Je werkgever kan dat nog maximaal 3 jaar tegenhouden, maar daarna zal het toch elektrisch moeten zijn, dus waarom wachten? Tot 300 km per dag snelweg is echt geen probleem met een i4. Ik lees dat je een marketingfunctie hebt met 200 km woon-werkafstand heen en terug, dus ik veronderstel dat je dan niet zo vaak meer dan 300 km op dezelfde dag doet?

Met 60k km per jaar en het merendeel snelwegkilometers ga je aan een plug-in hybride niet veel hebben. Je gaat het grootste deel van de tijd op benzine rijden.
Als je thuis of op het werk kunt laden, ben je veel beter af met een elektrische wagen (bv. BMW i4). Je werkgever kan dat nog maximaal 3 jaar tegenhouden, maar daarna zal het toch elektrisch moeten zijn, dus waarom wachten? Tot 300 km per dag snelweg is echt geen probleem met een i4. Ik lees dat je een marketingfunctie hebt met 200 km woon-werkafstand heen en terug, dus ik veronderstel dat je dan niet zo vaak meer dan 300 km op dezelfde dag doet?
300 op een dag is inderdaad eerder een uitzondering. Pak 1-2 werkdagen per maand. Maar daar bestaan oplossingen voor :).
No way dat ze hier een I4 zouden kopen. Kost standaard al 60k. Wetende dat zelfs de CEO geen wagen van die prijs heeft..
Zelfs een ID3 is voor zover ik weet onmogelijk.

Het argument om niet elektrisch te rijden is trouwens "We hebben op maandbasis 2-3 stroompannes door een te hoog verbruik...dus stel u maar voor wat het zou geven als we elektrische wagens zouden beginnen invoeren. Dus dat is nog niet voor binnenkort" :wtf:

Ik wil gewoon niet belachelijk veel VAA voor:
  1. Als ik maar uit 2-3-4 wagens kan kiezen binnen +-hetzelfde merk
  2. Mijn werkgever geen moeite wil doen naar elektrificatie toe.
Moest ik nu de mogelijkheid hebben om te kiezen voor een dikke 3/5-reeks, tuurlijk...zou ik met plezier meet VAA voor betalen. Wss +-dezelfde VAA als een 508/308

Hoeveel is je vast bedrag nu dan? Als het hoger komt te liggen ga je nog steeds moeten bijbetalen hoor
€150 en ik moet niets bijbetalen. Wanneer ik een nieuwe moet bestellen, kan het zijn dat in de categorie van €150 er sommige wagens tussen staan met €150 + VAA €27 ofzo. Maar mijn wagen was >4j geleden aan €150 en dat blijft zo over heel de periode dat ik er mee moet rijden.

€150 en ik moet niets bijbetalen. Wanneer ik een nieuwe moet bestellen, kan het zijn dat in de categorie van €150 er sommige wagens tussen staan met €150 + VAA €27 ofzo. Maar mijn wagen was >4j geleden aan €150 en dat blijft zo over heel de periode dat ik er mee moet rijden.
150 eigen bijdrage ga je nog maar weinig wagens vinden waarop je geen VAA meer verschuldigd bent aan 't staat. Al zeker geen ICE wagen.
Zoals eerder aangehaald zit je al richting de 250-300 EUR VAA te kijken voor een nieuwe 116dA. Nuja, da's dan ook weer niet de goedkoopste wagen natuurlijk.

Wat uw cijfers 4/5j geleden waren blijven idd gelden, maar zodra je vernieuwd vervalt dat gewoon eh.

Idd, als je nu nog voor diesel of naft kiest mag je er vanuit gaan dat je meer moet opleggen.
En dat gaat elk jaar stijgen door de dalende referentie CO2. (sneller dan daling door leeftijd wagen)

Het wordt dus tijd voor een goed gesprek met je werkgever. Of het gaat je veel geld kosten.

A propos @Topgear ... hoe langer men u die 150 EUR eigen netto bijdrag laat betalen, hoe meer ze u feitelijk in 't zak zetten.
Die eigen bijdrage wordt in principe berekend op basis van hoeveel je te kort komt met uw basis budget om te krijgen wat je mee rond bolt.
Dat bedrag wordt berekend voor X-aantal jaar (dus pakweg 6K over budget, 1200 EUR/jaar eigen bijdrage netto over 5j == 100 EUR/mnd).

Als men u dan gewoon met die wagen laat rond bollen zou men die eigen bijdrage moeten afschaffen eens uw bedrag betaald is na 5j. Die eigen bijdrage is nu eenmaal duurder dan de verlaging v/d VAA/belastingen door die eigen bijdrage wete wel. Al zeker & vast als uw eigen bijdrage nog eens de VAA overstijgd.

Hier de eerste loonfiche gehad met de nieuwe VAA op. Van 232 naar 247 voor bmw 318i. Gaat plezant worden de komende jaren… Vrienden van me met dezelfde tco budgetten 140€…

Vorige week loonsgesprek gehad en het er daar over gehad dat het feit dat ze vasthouden aan fossiele brandstoffen de werknemers geld gaat kosten. First world problem en al ma boeien. De markt is de markt.

Ze hebben me een loonsverhoging voorgesteld en dan heb ik gezegd bon, doe er nu dus nog maar 200 brut bovenop bij. Natuurlijk primair voor andere redenen maar ik heb dit toch ook moeten vermelden. Zullen zien waar ze mee afkomen :)

150 eigen bijdrage ga je nog maar weinig wagens vinden waarop je geen VAA meer verschuldigd bent aan 't staat. Al zeker geen ICE wagen.
Zoals eerder aangehaald zit je al richting de 250-300 EUR VAA te kijken voor een nieuwe 116dA. Nuja, da's dan ook weer niet de goedkoopste wagen natuurlijk.

Wat uw cijfers 4/5j geleden waren blijven idd gelden, maar zodra je vernieuwd vervalt dat gewoon eh.
Ik denk toch dat je wat overdrijft met die VAA hoor. Een 316d was vorig jaar (dus met vorige CO2 referentie) en de NEDC2 waarden rond de 230 euro VAA.
Een 116dA kan toch echt niet 250-300 zijn dan, ook al is de CO2 referentie gedaald. Volgens mij pak jij de hoogste CO2 terwijl je de laagste mag gebruiken.

@Topgear kan je niet vragen dat je werkgever de kost dekt als de wagen duurder wordt?
Ik zou er alleszins nooit mee akkoord gaan dat ik door hun antieke ideeën met een superhoge wagenkost opgescheept zou zitten.

Terug
Bovenaan