De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dit is alvast correct van de BMW PHEV benzinetank!

Wanneer je op het knopje met het benzinetank icoontje in de deur van de chauffeur duwt gaat hij eerst de overdruk in de tank loslaten, alvorens het deurtje van de vulstop te ontgrendelen.
Duurt een seconde of twee/drie, als je snel genoeg uitstapt, of op het knopje duwt wanneer je deur al open is, dan hoor je dit ook.

Overdruk kan er niet uit, bij onderdruk (wanneer je benzine aan het verbruiken bent) kan er wel lucht in...
Waarschijnlijk wel met de nodige veiligheden dat de overdruk niet te ver kan oplopen wanneer hij buiten in de zon staat of zo...
Ah! Merci voor die info! Ik vroeg me al af waarom dat onozele knopje daar zit dat je om de haverklap vergeet te gebruiken voor het tanken. Makes complete sense!

Dat lijkt mij het belangrijkste punt, een PHEV heeft weinig voordelen voor een particulier.
Zeker omdat er ook een ton EV’s op de markt zal komen.
Een diesel heeft ook serieus ingeboet in populariteit. Bijna alle diesels die je tweedehands bij de dealer ziet staan zijn leasesletten, en ik hou de sites goed in het oog en ze blijven toch staan op de parking.

Maar nee, de fleetmanager heeft mij 4 jaar geleden op het hart gedrukt dat een diesel VEEL meer waard ging zijn dan een benzine en ik daarom terug een diesel moest kiezen, ookal doe ik maar 25000km per jaar. Was in totaal veel goedkoper :D:D:D.

Iemand hier die een BMW aan het bestellen is en optiecode 6P1 en/of 48Z terugziet op zijn offerte?
Zijn blijkbaar beperkingen in mogelijkheden. Eerste betekent dat je geen Carplay of Android Auto kunt gebruiken (maar zou met software update verholpen worden later in het jaar).
Tweede is gebrek aan lendensteun (en verstelling van zijsteun) voor passagier.

Adaptive cruise control zou ook beperkt zijn (in dat je manueel op resume moet duwen na 4s stilstand). Maar dit laatste staat niet in de offerte.

Wel, bij mij zal de volgende alleszins genen diesel zijn. Zelfs bij de vorige ronde was dit al iets dat ze liever niet hadden.
In principe loopt mijne lease af binnen ongeveer 1 jaar (& paar weken). Dus in principe zal ik dit jaar ergens moeten bestellen.

Ik zal ergens dit jaar zien wat ze willen doen, maar zal wss aanhalen of men niet krak hetzelfde (PHEV dus) wil bestellen ergens eind dit jaar (voor de fiscaliteit) en dan de lease wat verlengen tot die geleverd is.

't Andere idee was dan om de lease een 2-tal jaar te (proberen) verlengen & ineens in 2025 een i5 pakken, mor jah ... dat opladen blijft koffiedik kijken. Ik kan enkel af gaan op wat er vandaag de dag is & dan is 't een ramp.
Heel het proces v/d VME in zake installatie van laadpunten in de ondergrondse ... blijkt ook zo evident nog niet te zijn.

Dus hoe langer 't kan uitgesteld worden ... hoe beter eigenlijk.

Mor feitelijk ... is't echt zonde om m'n huidige te moeten weg doen. Staan bijna geen kms op dankzij corona.

Iemand hier die een BMW aan het bestellen is en optiecode 6P1 en/of 48Z terugziet op zijn offerte?
Zijn blijkbaar beperkingen in mogelijkheden. Eerste betekent dat je geen Carplay of Android Auto kunt gebruiken (maar zou met software update verholpen worden later in het jaar).

Adaptive cruise control zou ook beperkt zijn (in dat je manueel op resume moet duwen na 4s stilstand). Maar dit laatste staat niet in de offerte.
Die lendensteun is inderdaad niet meer mogelijk.
Android Auto/Carplay lijkt me onzin. Als het nadien met een softwareupdate kan, komt het niet door een chiptekort...

Welke auto? Hier de iX3, ik vind deze terug. Maar dat was ook duidelijk gemeld.
48Z Zonder lendensteun/leuningbreedteverstelling voor passagier vooraan -103,31

Ale ten ... als ik dat zo snel even zie op de site van BMW kan je zelfs geen PHEV meer configureren. 🤨

Dus 't is wel wat meer dan een lendensteun dat je niet kan krijgen.

[Edit] Sheesh, wie heeft die website bedacht. Ge moet blijkbaar ne gewonen ICE configureren & tush de motorisatie veranderen nor PHEV. :rolleyes:

Android Auto/Carplay lijkt me onzin. Als het nadien met een softwareupdate kan, komt het niet door een chiptekort...
Hoe ik het begrijp via Bimmerpost is er geen draadloze Carplay/Android Auto-functionaliteit mogelijk voorlopig. De chip die daarvoor dient is uitgewisseld met een andere, maar de software is daar nog niet klaar voor, volgens een random dude op xbimmers.
En BMW ondersteunt geen geen wired CP/AA.

Dus je hebt m.a.w. noch wireless, noch wired CP/AA.

De software update zou dan zijn ondersteuning inbouwen voor die nieuwe chip.

BMW 3. Elektrische en duurdere modellen krijgen voorrang op de meeste chips voor zover ik weet.

Hoe ik het begrijp via Bimmerpost is er geen draadloze Carplay/Android Auto-functionaliteit mogelijk voorlopig. De chip die daarvoor dient is uitgewisseld met een andere, maar de software is daar nog niet klaar voor, volgens een random dude op xbimmers.
En BMW ondersteunt geen geen wired CP/AA.

Dus je hebt m.a.w. noch wireless, noch wired CP/AA.

De software update zou dan zijn ondersteuning inbouwen voor die nieuwe chip.

BMW 3. Elektrische en duurdere modellen krijgen voorrang op de meeste chips voor zover ik weet.
De G08 (iX3) staat daar wel bij. Maar als de update Mei gereed is, dan zit die mogelijks al op de auto, of wordt die voor levering nog geupdate.
Levering is voorzien Augustus, dus in Mei zou dat dan wel al gebouwd moeten zijn gezien het shippen eindeloos lang duurt.

Het zou gaan om de draadloze antenne die je nodig hebt om CarPlay te gebruiken. Deze zou er niet opzitten.

Maar dan gaat het erom dat het bekabelde carplay gaat worden? Toch wel een stevig nadeel imo...
Het fijne weet ik er ook niet van. Maar ik vermoed dat bedrade ook niet lukt, wat standaard bij BMW zo is.
Of er een chip inzit die via software nog moet geprogrammeerd worden of dat de chip via een retrofit nageplaatst wordt dat laat ik in het midden.

Maar wat wel vaststaat is dat je geen CarPlay hebt bij levering.

Net een mailtje gestuurd naar mijn dealer. Op mijn bestelbon staat inderdaad 6P1 vermeld, hier stond 'interne code' als vermelding. Ik had hier geen vraag over gesteld omdat ik gevraagd had om te leveren met volle naftbak, zonder reclame en zwarte monogrammen. Dacht dat deze code hier iets mee te maken zou hebben. Nu had ik nog een optie laten aanpassen en nu zie ik op de aangepaste bestelbon achter 6P1 inderdaad 'tijdelijke beperking van de Bluetooth functionaliteiten' verschijnen. Ben benieuwd met welke uitleg ze gaan komen.

Net een mailtje gestuurd naar mijn dealer. Op mijn bestelbon staat inderdaad 6P1 vermeld, hier stond 'interne code' als vermelding. Ik had hier geen vraag over gesteld omdat ik gevraagd had om te leveren met volle naftbak, zonder reclame en zwarte monogrammen. Dacht dat deze code hier iets mee te maken zou hebben. Nu had ik nog een optie laten aanpassen en nu zie ik op de aangepaste bestelbon achter 6P1 inderdaad 'tijdelijke beperking van de Bluetooth functionaliteiten' verschijnen. Ben benieuwd met welke uitleg ze gaan komen.
Dat is de befaamde “je hebt geen CarPlay op uw wagen van 60k catalogusprijs” :P
Ga je weinig aan kunnen veranderen vrees ik. Zou normaal wel enkel CarPlay moeten zijn. Uw normale Bluetooth werk wel nog gewoon.

Dat is de befaamde “je hebt geen CarPlay op uw wagen van 60k catalogusprijs” :p
Ga je weinig aan kunnen veranderen vrees ik. Zou normaal wel enkel CarPlay moeten zijn. Uw normale Bluetooth werk wel nog gewoon.
Kan even goed een 745e van >100K zijn e. 't Zijn ambetante tijden.

Vraag is dan wel ... heb je liever geen carplay of geen wagen. Als ze 't u op voorhand laten weten heb je de keuze heh.

Kan even goed een 745e van >100K zijn e. 't Zijn ambetante tijden.

Vraag is dan wel ... heb je liever geen carplay of geen wagen. Als ze 't u op voorhand laten weten heb je de keuze heh.
Het is een X5 45e, maar dat maakt in mijn ogen geen verschil. Meermaals gevraagd of er problemen waren om de gekozen opties te leveren en het antwoord was 'nee'.
Had de HK al niet gekozen omdat ze dit heel lang niet hebben kunnen leveren.
Ze mogen op zijn minst informeren als er problemen zijn om iets te leveren, het is niet alsof de verkoper kiest om bepaalde opties niet te kunnen realiseren maar ze mogen wel een realistisch beeld schetsen.

Wat niet beschikbaar is bij BMW wisselt heel de tijd. HK Audio, elektrische kofferklep, Qi wireless charge pad, adaptieve CC, elektrische trekhaak.... 't Is al vanalles geweest de voorbije maanden. Soms wet je't op voorhand, soms ontdek je het achteraf ook pas heb ik al gehoord (cfr. @Musk ).

Maar een auto zonder apple carplay /android auto is gewoon een dom machine.
De manufacturer navigatie werkt meestal maar half zijn gat. Gebruik al jaren carplay om te navigeren. Ze hebben daar ook niks van gezegd, dat zou echt zuur zijn.

Draadloos laden staat op de optielijst als impressive, daarvan valt de lendensteun weg.

Maar een auto zonder apple carplay /android auto is gewoon een dom machine.
De manufacturer navigatie werkt meestal maar half zijn gat. Gebruik al jaren carplay om te navigeren. Ze hebben daar ook niks van gezegd, dat zou echt zuur zijn.

Draadloos laden staat op de optielijst als impressive, daarvan valt de lendensteun weg.
De ingebouwde navigatie van BMW is echt wel goed.
Ik heb het al eens gezegd en ik zeg het nog eens, Waze is ook niet heiligmakend.
Vaak te agressief en te vaak over echt ongelooflijke kutbanen. Polders, smalle baantjes, baantjes waar je om de vijf botten op zo een uitwijkstrook moet gaan staan, afrit nemen en dan onmiddellijk terug de oprit, afrit nemen en dan een parallelle baan nemen waar je een half uur staat om in te voegen op de hoofdbaan.
Allez ik heb er al vanalles met meegemaakt. Met de ingebouwde weet ik dat ik op mijn bestemming geraak zonder veel stress en via hoofdzakelijk leuk berijdbare baantjes.

Dom vraagje misschien, maar ik wou zonet mijn nieuwe wagen bestellen via Alphabet bestellen (eerste keer bedrijfswagen) en ik zag dat je daar de mogelijkheid had om een dealerofferte te uploaden... zie screenshot hieronder

Maar wat wil dat dan zeggen? Dat ik zelf kan onderhandelen met een dealer om eventueel nog wat opties uit de brand te slepen?

Ik wil in ieder geval mijn huidig budget niet overschrijden.

Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik zal morgen sowieso wel eens naar Fleet bellen bij ons in het bedrijf, maar misschien dat anderen hier meer ervaring mee hebben...

Thanks!

Terug
Bovenaan