De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Alle PHEV's (die nu dus nog fiscaal aantrekkelijk zijn) aangekocht vanaf 2023 zullen degressief richting 0% aftrekbaarheid dalen tegen 2026.
Basically, vanaf volgend jaar is een PHEV even goed niet fiscaal interessant meer.

De regelgeving vermeld 'aangekocht op'/'geleased op' (dus niet 'ingeschreven op'). Ik heb nog steeds geen bevestiging gezien welk document deze datum kan 'bewijzen'.
Een getekende bestelbon goed genoeg? Dunno.
Maar dat is voor de werkgever, er verandert niets voor de werknemer toch? Allé, wij werken met vaste lijsten voor auto's dus denk niet dat er iets gaat veranderen voor ons. Werknemers die werken met TCO zullen daar wel impact van ondervinden neem ik aan.

Maar dat is voor de werkgever, er verandert niets voor de werknemer toch? Allé, wij werken met vaste lijsten voor auto's dus denk niet dat er iets gaat veranderen voor ons. Werknemers die werken met TCO zullen daar wel impact van ondervinden neem ik aan.
Vrijwel elke WN gaat daar mee geconfronteerd worden. Meestal idd wel onrechtstreeks, but still.

Ja OK, jij zelf kan die wagen niet aftrekken uiteraard. Maar die aftrekbaarheid bepaald in de meeste gevallen wel degelijk uw 'budget' (of correcter, hoe ver je met uw budget kunt springen).

Bottom line ... hoe minder aftrekbaar, hoe minder ge voor uw budget gaat krijgen.

Die vaste lijsten gaan ook gewoon aangepast worden. Die zijn even gevoelig aan fiscale veranderingen als TCO-budgetten.
Tenzij de volledige wagen uit jouw loon komt, dan zal het de werkgever niets kunnen schelen hoe duur die auto's worden. Maar dat zal wellicht het geval niet zijn, dat is totaal niet interessant.

Die vaste lijsten gaan ook gewoon aangepast worden. Die zijn even gevoelig aan fiscale veranderingen als TCO-budgetten.
Tenzij de volledige wagen uit jouw loon komt, dan zal het de werkgever niets kunnen schelen hoe duur die auto's worden. Maar dat zal wellicht het geval niet zijn, dat is totaal niet interessant.
Aan het tempo dat onze fleet werkt, zullen ze niet snel die vaste lijsten veranderen. Onze lijst is pas sinds vorig jaar geüpdatet geweest na meer dan 5 jaar niets aangepast te hebben. En zelfs nu klopt die vaste lijst niet meer want sommige merken veranderen van packs of benamingen voor hun uitrustingen...

Alle PHEV's (die nu dus nog fiscaal aantrekkelijk zijn) aangekocht vanaf 2023 zullen degressief richting 0% aftrekbaarheid dalen tegen 2026.
Basically, vanaf volgend jaar is een PHEV even goed niet fiscaal interessant meer.

De regelgeving vermeld 'aangekocht op'/'geleased op' (dus niet 'ingeschreven op'). Ik heb nog steeds geen bevestiging gezien welk document deze datum kan 'bewijzen'.
Een getekende bestelbon goed genoeg? Dunno.
Ik had hier een tijd geleden gezegd dat datum bestelling zou tellen, ik dacht dat wij hierover enkele posts in dit topic uitwisselden.

Ondertussen is de circulaire er en die bevestigt dus wat ik eerder zei.
Wagens aangekocht = besteld voor 30/06/2023 blijven hun huidige regime behouden.

1.6. Welke toekomst is er voor voertuigen met een CO2-uitstoot?​

De bestaande aftrekregeling blijft behouden voor voertuigen met een verbrandingsmotor of hybride voertuigen tijdens het gebruik of de terbeschikkingstelling, die worden gekocht, geleased of gehuurd vóór 01.07.2023 (*) (***).
(***) De datum van aankoop geldt niet noodzakelijk als het moment waarop de belastingplichtige economisch eigenaar van de wagen wordt. De bestelde, maar nog niet geleverde wagens, zullen als 'aangekocht' worden beschouwd. In het geval van leasing of huur zal gekeken worden naar de datum van het contract.

Bron: https://eservices.minfin.fgov.be/my...4bdd-42b3-914e-57883a218f6e#_1.5._Verbiedt_de

Allen, ik heb jullie hulp nodig. Ambetante ding, daarstraks mijn volvo v60 t8 gaan halen. Leuke auto, rijdt goed,... maar bij thuiskomst zie ik een vrij hoog verbruik en nogthans bijna altijd in pure en hybride gereden.

Nu ben ik zonet vertrokken en ik merk dat dit terug direct zo hoog is. Ook blijft de ice motor constant draaien. Weet iemand of dit ergens een instelling is? Anders maandag er al terug mee naar de garage.

Allen, ik heb jullie hulp nodig. Ambetante ding, daarstraks mijn volvo v60 t8 gaan halen. Leuke auto, rijdt goed,... maar bij thuiskomst zie ik een vrij hoog verbruik en nogthans bijna altijd in pure en hybride gereden.

Nu ben ik zonet vertrokken en ik merk dat dit terug direct zo hoog is. Ook blijft de ice motor constant draaien. Weet iemand of dit ergens een instelling is? Anders maandag er al terug mee naar de garage.
Wat is vrij hoog? 🤭

De batterij kan je moeilijk vol krijgen enkel door te remmen (daarvoor is de batterij te groot, alé tenzij je met 80% vol was vertrokken). Misschien is er ergens een instelling actief zodat hij de batterij aan het opladen is op de motor.
Ik heb voor de rest weinig ervaring met hybrides.

Aan het tempo dat onze fleet werkt, zullen ze niet snel die vaste lijsten veranderen. Onze lijst is pas sinds vorig jaar geüpdatet geweest na meer dan 5 jaar niets aangepast te hebben. En zelfs nu klopt die vaste lijst niet meer want sommige merken veranderen van packs of benamingen voor hun uitrustingen...
De fiscale voordelen veranderen nu ook wel aan een enorm snel tempo tov enkele jaren terug.
Het gaat je werkgever enorm veel geld kosten als ze hier niet snel op inspelen.
En de werknemers informeren zich normaal wel wat over wat de VAA gaat kosten.
Als er dan geen deftige wagenlijst beschikbaar is, zal dat ook voor de nodige wrevel zorgen.

Ik had hier een tijd geleden gezegd dat datum bestelling zou tellen, ik dacht dat wij hierover enkele posts in dit topic uitwisselden.

Ondertussen is de circulaire er en die bevestigt dus wat ik eerder zei.
Wagens aangekocht = besteld voor 30/06/2023 blijven hun huidige regime behouden.

Bron: https://eservices.minfin.fgov.be/my...4bdd-42b3-914e-57883a218f6e#_1.5._Verbiedt_de
Ah, mooi ... een officiële bron.

Nu ... o.b.v. jouw post dacht ik dat de regels mss nog aangepast waren, maar je bent gewoon de belangrijkste nog vergeten -->
(*) Voor de oplaadbare hybride voertuigen (hybrides waarvan de elektrische batterij door middel van een externe energiebron wordt opgeladen), gekocht, geleased of gehuurd vanaf 01.01.2023, zal de aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten toch worden beperkt tot 50% teneinde het gebruik van de elektrische motor aan te moedigen.
't Is dus niet 'voor 30/06/2023' eh voor PHEV's. 01/01/2023 is dé datum voor de PHEV's als je de huidige regeling wilt kunnen behouden de komende jaren.
Er kwam daarnet op van oude naft die op moest en daarmee dat hij meer op ice werkt, paar dagen afwachten dan.
De eerste paar dagen & weken zal die sowieso een veel hoger verbruik hebben/rapporteren dan wat het uiteindelijk gemiddeld zal op uit komen.
Was bij mij in 't begin ook wat hoger.

Eens wat kms op de teller kwam dat toch lager uit dan eerst leek. En dat was in mijn geval zonder ooit 1 keer geladen te hebben eh.

Er kwam daarnet op van oude naft die op moest en daarmee dat hij meer op ice werkt, paar dagen afwachten dan.
Heeft die een hele tijd op een parking gestaan of zo? Benzine verliest zijn eigenschappen na een tijdje inderdaad. Wel bijzonder dit, ik wist niet dat auto's daar rekening mee hielden. Ik heb wel gehoord dat ze bij de BMW PHEV's speciale benzinetanks monteren die het vervliegen van vluchtige delen van de benzine wat tegen gaan. Wel niet via een officieel kanaal of zo...

Het is 30.06.2023 hoor, maar het staat weer ongelooflijk verwarrend in de circulaire;

Voor oplaadbare hybride personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen die vanaf 1 januari 2023 aangekocht, geleased of gehuurd zijn, mag het fiscale aftrekpercentage van de benzine- of dieselkosten bepaald volgens de gramformule, niet hoger zijn dan 50 %. Ingeval uitkomst gramformule > 50%, wordt het beperkt tot 50%. Op die manier worden chauffeurs gestimuleerd om elektrisch te rijden met hun oplaadbaar hybride voertuig en wordt het gebruik van de verbrandingsmotor voor dergelijke auto's ontmoedigd. Inwerkingtreding: van toepassing vanaf het aanslagjaar 2024 verbonden aan een belastbaar tijdperk dat ten vroegste aanvangt op 1 januari 2023.

Verder blijft ook de grandfather-regeling (voor oplaadbare hybride auto’s aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 juli 2023, met uitzondering van de benzine- en dieselkosten voor oplaadbaar hybride auto aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2023 want deze laatste blijven de maximumaftrek grens behouden van 50% (zie hierboven) en de uitdoof-regeling (voor oplaadbare hybride auto’s aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025), zoals bij de pure brandstofauto’s van toepassing.
Betekent dat dan uiteindelijk niet nog steeds dat voor alle PHEV's aangekocht na 01/01/2023 even goed alle brandstof capped is op 50%?
Voor zover ik weet is het momenteel zo dat de aftrekbaarheid v/d brandstof van die wagen momenteel dezelfde is als de wagen zelf (dus pakweg 97%).

Onder corona doen we bijna geen kms natuurlijk, dus verbezigt ge niet gigantisch veel naft. Maar over 't algemeen is 47% extra aftrekbaarheid op elke verbruikte liter naft toch significant.

Daarmee blijft dé datum toch 01/01/2023 om alle voordelen te behouden (lijkt mij dan toch).

Betekent dat dan uiteindelijk niet nog steeds dat voor alle PHEV's aangekocht na 01/01/2023 even goed alle brandstof capped is op 50%?
Voor zover ik weet is het momenteel zo dat de aftrekbaarheid v/d brandstof van die wagen momenteel dezelfde is als de wagen zelf (dus pakweg 97%).

Onder corona doen we bijna geen kms natuurlijk, dus verbezigt ge niet gigantisch veel naft. Maar over 't algemeen is 47% extra aftrekbaarheid op elke verbruikte liter naft toch significant.

Daarmee blijft dé datum toch 01/01/2023 om alle voordelen te behouden (lijkt mij dan toch).
Inderdaad, brandstof capped tot 50%.
Nu afhankelijk van het aantal gereden kilometers is de brandstofkost wel een beperkt deel van de totale kostprijs (afschrijving, onderhoud, verzekering, ook verkeersbelasting nu) van de wagen.
Op 1000 EUR brandstofkosten betaal je dan uiteindeijk x 50% x 25% = 125 EUR belastingen

Inderdaad, brandstof capped tot 50%.
Nu afhankelijk van het aantal gereden kilometers is de brandstofkost wel een beperkt deel van de totale kostprijs (afschrijving, onderhoud, verzekering, ook verkeersbelasting nu) van de wagen.
Op 1000 EUR brandstofkosten betaal je dan uiteindeijk x 50% x 25% = 125 EUR belastingen
Gohja, 1000 EUR naft elk jaar is wel wat weinig natuurlijk e, dus mag je gerust op wat meer rekenen in een 'normaal' jaar.
Ik deed er zo bijna 40K pre-corona.
NOTE: De laatste 2j heb ik mss maar een 4K km gedaan, dus aan een prijs van 1,6/l zal het nog geen 1K geweest zijn per jaar. :sneaky:

Dus dat kan, afhankelijk van hoe de WG dit inrekend een impact hebben op wat ge krijgt van uw budget. Al is het uiteraard niet van 't zelfste gewicht dan de aftrekbaarheid van de wagen zelf die naar 0 zakt op enkele jaren tijd (wat zich door trekt naar onderhoud, etc.).

Nu ... wreed veel of relatief weinig ... 't blijft een verlies t.o.v. bestelling tekenen op 30/12 VS 01/01 (of pakweg 29/06). Daarmee dat ik aan gaf dat pré-01/01/2023 dé datum is om alle huidige fiscale aantrekkelijkheid te behouden voor de nabije toekomst (voor PHEV's).

Gohja, 1000 EUR naft elk jaar is wel wat weinig natuurlijk e, dus mag je gerust op wat meer rekenen in een 'normaal' jaar.
Ik deed er zo bijna 40K pre-corona.
NOTE: De laatste 2j heb ik mss maar een 4K km gedaan, dus aan een prijs van 1,6/l zal het nog geen 1K geweest zijn per jaar. :sneaky:

Dus dat kan, afhankelijk van hoe de WG dit inrekend een impact hebben op wat ge krijgt van uw budget. Al is het uiteraard niet van 't zelfste gewicht dan de aftrekbaarheid van de wagen zelf die naar 0 zakt op enkele jaren tijd (wat zich door trekt naar onderhoud, etc.).

Nu ... wreed veel of relatief weinig ... 't blijft een verlies t.o.v. bestelling tekenen op 30/12 VS 01/01 (of pakweg 29/06). Daarmee dat ik aan gaf dat pré-01/01/2023 dé datum is om alle huidige fiscale aantrekkelijkheid te behouden voor de nabije toekomst (voor PHEV's).
40k / 100 * 8 liter * 1.6 = 5120 * 50% * 25% = 640 EUR / 12 = 53 TCO ongeveer?

Nu vraag ik wel af wat de herverkoopwaarde is van een PHEV dan, geen enkele zelfstandige zal hem nog willen overnemen want deze is 0% aftrekbaar dan.

40k / 100 * 8 liter * 1.6 = 5120 * 50% * 25% = 640 EUR / 12 = 53 TCO ongeveer?

Nu vraag ik wel af wat de herverkoopwaarde is van een PHEV dan, geen enkele zelfstandige zal hem nog willen overnemen want deze is 0% aftrekbaar dan.
Goh ... als je nu nog voor de fiscaliteit een PHEV koopt denk ik dat je die wss enkele jaartjes langer in de zaak kunt houden. Pakweg 6j ipv 4.
Dat heeft sowieso al impact op de restwaarde, want hou ouder hoe minder waard.

't Zal ook geen operationele lease mogen zijn, want wss zal de startdatum van dat contract bij levering liggen & da's al te laat als je eind 2022 besteld (of zelfs als je vandaag besteld gegeven sommige levertermijnen).

Maar jah ... da's voor een diesel/naft niet beter e. Die gaat ook geen enkele zelfstandige nog moeten hebben.
Die zijn over 't algemeen wel gemakkelijker kwijt te geraken op de particuliere markt natuurlijk. Weinig voordeel in PHEV voor een privé persoon.

Maar jah ... da's voor een diesel/naft niet beter e. Die gaat ook geen enkele zelfstandige nog moeten hebben.
Die zijn over 't algemeen wel gemakkelijker kwijt te geraken op de particuliere markt natuurlijk. Weinig voordeel in PHEV voor een privé persoon.

Dat lijkt mij het belangrijkste punt, een PHEV heeft weinig voordelen voor een particulier.
Zeker omdat er ook een ton EV’s op de markt zal komen.
Een diesel heeft ook serieus ingeboet in populariteit. Bijna alle diesels die je tweedehands bij de dealer ziet staan zijn leasesletten, en ik hou de sites goed in het oog en ze blijven toch staan op de parking.

Heeft die een hele tijd op een parking gestaan of zo? Benzine verliest zijn eigenschappen na een tijdje inderdaad. Wel bijzonder dit, ik wist niet dat auto's daar rekening mee hielden. Ik heb wel gehoord dat ze bij de BMW PHEV's speciale benzinetanks monteren die het vervliegen van vluchtige delen van de benzine wat tegen gaan. Wel niet via een officieel kanaal of zo...
Dit is alvast correct van de BMW PHEV benzinetank!

Wanneer je op het knopje met het benzinetank icoontje in de deur van de chauffeur duwt gaat hij eerst de overdruk in de tank loslaten, alvorens het deurtje van de vulstop te ontgrendelen.
Duurt een seconde of twee/drie, als je snel genoeg uitstapt, of op het knopje duwt wanneer je deur al open is, dan hoor je dit ook.

Overdruk kan er niet uit, bij onderdruk (wanneer je benzine aan het verbruiken bent) kan er wel lucht in...
Waarschijnlijk wel met de nodige veiligheden dat de overdruk niet te ver kan oplopen wanneer hij buiten in de zon staat of zo...

Terug
Bovenaan