De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De ingebouwde navigatie van BMW is echt wel goed.
Ik heb het al eens gezegd en ik zeg het nog eens, Waze is ook niet heiligmakend.
Vaak te agressief en te vaak over echt ongelooflijke kutbanen. Polders, smalle baantjes, baantjes waar je om de vijf botten op zo een uitwijkstrook moet gaan staan, afrit nemen en dan onmiddellijk terug de oprit, afrit nemen en dan een parallelle baan nemen waar je een half uur staat om in te voegen op de hoofdbaan.
Allez ik heb er al vanalles met meegemaakt. Met de ingebouwde weet ik dat ik op mijn bestemming geraak zonder veel stress en via hoofdzakelijk leuk berijdbare baantjes.

Ik gebruik eigenlijk altijd google maps, die doet dat niet. Vind het ook niet erg om even in druk verkeer te vertoeven. Ben eigenlijk enkel geïnteresseerd in aankomsttijd.

Het is te hopen dat als carplay er niet inzit je wel gewoon de traffic info langer dan 3 jaar kan houden… maar dat zullen we zien als hij geleverd is, nog altijd 7-8 maanden wachten.

Bon, eens naar een 3-reeks berline gaan kijken.
Komende van een VW Arteon kreeg ik vooral een “wauw, deze auto is klein vanbinnen”-gevoel en de koffer, das zowat de helft bij de e-versie.

Maar dat cognac sensatec kunstleer was wel een leuk kleur qua interieur.
Hoe is de aanvoeling met dit kunstleer ivgl met echt leder na een tijdje?

Binnenkort testrit :)

(Maar geen kinderen dus ruimte achterin is bijzaak).

Kom ook van een Arteon, die is gewoon belachelijk ruim met immens veel beenruimte acheraan en een grote koffer. Veel mensen zijn verbaasd als die de eerste keer plaatsnemen of de koffer zien dat die zo ruim is. Heb dat in mijn lijst enkel bij de BMW 5 terug gezien.

De 3 reeks (en de X3) is idd een stap terug, maar opzich wel doenbaar.

5-reeks zal niet in de lijst staan denk ik.
Inderdaad Arteon is waanzinnig ruim. Zelfs als ik (1m90) als chauffeur rij, heeft de passagier achter mij nog voldoende beenruimte.

Als je de achterbank neerklapt, kan je eigenlijk gewoon languit slapen in de auto moest het nodig zijn zelfs.

Dom vraagje misschien, maar ik wou zonet mijn nieuwe wagen bestellen via Alphabet bestellen (eerste keer bedrijfswagen) en ik zag dat je daar de mogelijkheid had om een dealerofferte te uploaden... zie screenshot hieronder

Maar wat wil dat dan zeggen? Dat ik zelf kan onderhandelen met een dealer om eventueel nog wat opties uit de brand te slepen?

Ik wil in ieder geval mijn huidig budget niet overschrijden.

Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik zal morgen sowieso wel eens naar Fleet bellen bij ons in het bedrijf, maar misschien dat anderen hier meer ervaring mee hebben...

Thanks!

Hoe het bij ons werkte: op de website van alphabet staan catalogusprijzen, soms met al iets van fleet korting op, maar wij halen offertes bij de garage zelf. Daarop zit afhankelijk van de grootte van de vloot een grotere korting op (fleet conventie). Die offerte laden wij dan op bij Alphabet en dat drukt daar dan logischerwijs de prijs.

Dus heb je nu nog geen offerte dan zou ik zeker eens naar een garage gaan en offerte vragen volgens de fleetcondities van jouw werkgever.

Hoe het bij ons werkte: op de website van alphabet staan catalogusprijzen, soms met al iets van fleet korting op, maar wij halen offertes bij de garage zelf. Daarop zit afhankelijk van de grootte van de vloot een grotere korting op (fleet conventie). Die offerte laden wij dan op bij Alphabet en dat drukt daar dan logischerwijs de prijs.

Dus heb je nu nog geen offerte dan zou ik zeker eens naar een garage gaan en offerte vragen volgens de fleetcondities van jouw werkgever.
Ik zou verwachten dat de tool ook de korting van uw bedrijf toepast? Zo is dat bij anderen ook. Maar ik zou sowieso naar de dealer gaan, misschien krijg je een betere offerte.

Ik zou verwachten dat de tool ook de korting van uw bedrijf toepast? Zo is dat bij anderen ook. Maar ik zou sowieso naar de dealer gaan, misschien krijg je een betere offerte.

Bij ons was dat vroeger ook niet helemaal zo. Hij wist wel welke conventie je had bij VAG bvb, maar uiteindelijk kwam er altijd een goedkopere prijs terug dan de tool aangaf. Ik ging dan ook altijd net iets over budget om er dan net boven/onder te eindigen.
Bij mijn vorige werkgever was dat er wel pal op, maar weet de leasemaatschappij nietmeer. Was geen heel grote volgens mij.

Bij ons niet, wij hadden de hoogste fleet conventie bij volkswagen (denk 16% korting?) terwijl er in die tool misschien 6% af ging.
Wij zaten als werknemer wel maar in een tool om wat testconfiguraties te doen, wij konden niet doorklikken tot effectief bestellen.
De bestelling volgens de offerte werd dan achteraf door onze fleetmanager verwerkt.

Inderdaad Arteon is waanzinnig ruim. Zelfs als ik (1m90) als chauffeur rij, heeft de passagier achter mij nog voldoende beenruimte.

Als je de achterbank neerklapt, kan je eigenlijk gewoon languit slapen in de auto moest het nodig zijn zelfs.

De Arteon is dan ook de 5 reeks van VW eh. 't Grootste machien dat ze aanbieden (in 't sedan segment natuurlijk).
De Arteon is een heel lange wagen ook, zal niet veel schelen met de 5 reeks.

Dus dat je daar redelijk wat ruimte hebt is ook maar logisch. Net zoals het logisch is dat je in een 3 reeks minder ruimte zult genieten, 't is dan ook een stuk kleinere wagen.

Het PHEV verhaal zorgt idd wel voor een groot verlies in koffer ruimte, maar da's ook al niets nieuws meer eh. Da's bij vrijwel alle PHEV sedans het geval.

So yeah ... als je puur op 'ruimte' wilt shoppen kijk je beter bij Skoda bv.
Tenzij je natuurlijk budget op overschot hebt om pakweg naar een 5 Touring te gaan of zoiets dan zou ik zeggen ... go for it! :devilish:

Nu ... aan de andere kant ... ja, een 3 is kleiner dan een Arteon & een 5 reeks. Maar indertijd toen ik nog met m'n 3 reeks rond bolde heeft er nooit iemand geklaagd dat er achterin niet voldoende ruimte was ze. Dus 't is nu niet dat je realistisch gesproken plaats te kort komt eh.

Maar een auto zonder apple carplay /android auto is gewoon een dom machine.
De manufacturer navigatie werkt meestal maar half zijn gat. Gebruik al jaren carplay om te navigeren. Ze hebben daar ook niks van gezegd, dat zou echt zuur zijn.

Draadloos laden staat op de optielijst als impressive, daarvan valt de lendensteun weg.
Ik heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van die 2 & ben altijd al zonder probleem op m'n bestemming geraakt.

Enkel dat circulatieplan in Gent was toen een issue omdat em dat ni kende.

het grote voordeel van Waze (ja, er zijn ook nadelen) is dat hij live en altijd de juiste info heeft.

Als er in een buurt 2 dagen per week een speelstraat is waardoor je helemaal moet omrijden gaat noch GoogleMaps, noch Heremaps (Audi, BMW, Volvo?) dat weten.

Heck, Heremaps weet zelfs nog niet dat heel Hansbeke al 1.5jaar open ligt. Die onboard navi is wat mij betreft compleet onbetrouwbaar om die reden.
Stuurt ook altijd langs pisbanen, omdat hij traffic info krijgt van de grote banen, maar niet van de kleine. Dus "denkt" dat het sneller is door het centrum, maar dat is het zelden.

Bedrijfswagen uitkiezen is een op en top first world problem

Zit al drie weken te twijfelen tussen een BMW 320e en Polestar 2 :unsure:

Op vakantie gaat een elektrische wagen verschrikkelijk zijn. De laadinfra gaat de eerste jaren zeker niet kunnen volgen.
Voor in Belgie rond te bollen geen probleem. Dan kom ik zelden aan +300km op 1 dag.

De BMW is vrij basic uitgerust en zie je overal rondbollen. Zonder er een fortuin aan opties tegen te gooien stelt een BMW niet veel voor imho.
Maar nog wel de luxe van te kunnen tanken.

Bedrijfswagen uitkiezen is een op en top first world problem

Zit al drie weken te twijfelen tussen een BMW 320e en Polestar 2 :unsure:

Op vakantie gaat een elektrische wagen verschrikkelijk zijn. De laadinfra gaat de eerste jaren zeker niet kunnen volgen.
Voor in Belgie rond te bollen geen probleem. Dan kom ik zelden aan +300km op 1 dag.

De BMW is vrij basic uitgerust en zie je overal rondbollen. Zonder er een fortuin aan opties tegen te gooien stelt een BMW niet veel voor imho.
Maar nog wel de luxe van te kunnen tanken.

Hoeveel dagen per jaar denk je dat laden 'een probleem' is?
Je zou ook gewoon een paar uur meer rustmomenten kunnen inlassen tijdens je rit in de vakantie.

Ik heb bvb VEEL meer dagen in een jaar dat ik moet werken of thuis ben dan dat ik op vakantie ben. Dat is een ratio van 10-90 ofzo.
Ik heb bewust EV gekozen omdat ik met 3-400km range makkelijk 95%+ van de tijd toekom, en is dat eens een keertje niet dan zal ik wel ergens gaan fast chargen. Daar ging ik (in mijn geval) geen kale 320E (zou dan wel de 520E geworden zijn wss) voor rijden ipv een iX3.

Hier ook aant kijken voor een nieuwe wagen via D'ieteren, ondertussen overal eens langsgegaan.

Q4 E-tron, propere wagen, deftig uitgerust, valt niets slechts over te zeggen.

Enyaq idem als de Q4, kan ik volledig configurereren gelijk ik het wil. Alleen de verkoper ambeteert me gigantisch (heel vaag, 0 feedback over hoeveel ge onder/boven budget zit, fout gemaakt bij de offerte). Als het mijn eigen wagen was kocht ik hem daar nooit.

ID4 valt me in het echt beter mee dan op foto qua looks, kan ik ook vlot configureren. Blij dat ik eens naar die garage geweest ben, anders had ik hem nooit overwogen.

Arteon shooting brake hybride :love: veruit de knapste wagen (ben niet zo'n fan van SUV's, maar veel keuze heb je niet dan in elektrisch rijden :p ). Hier gaan ze ook een offerte opmaken, benieuwd of deze gaat passen. Heb alleen schrik dat ze binnen 2 jaar ineens de VAA omhoog gaan knallen op hybride's ook en dan sta je daar..

Donderdag testrit met de Q4 & de Enyaq, ik ben eens benieuwd naar hoe ze rijden. Gevoelsmatig sta ik nogal weigerachtig tegenover elektrisch (normaal 50K km op een jaar, dus wel langere afstanden), maar het zal toch moeten helaas. Gelukkig zitten we met de huidige levertijden toch al in 2023 vooraleer ge uw wagen hebt, dus tegen dan is de infrastructuur (hopelijk) al wat verder uitgebouwd.

Als er in een buurt 2 dagen per week een speelstraat is waardoor je helemaal moet omrijden gaat noch GoogleMaps, noch Heremaps (Audi, BMW, Volvo?) dat weten.

Google Maps weet dat meestal wel hoor - er wordt tegenwoordig vrij veel data gedeeld vanuit Waze naar Google Maps toe.
M'n Audi maakt overigens gebruik van Google Maps, en is qua file info ook best OK.

Google Maps weet dat meestal wel hoor - er wordt tegenwoordig vrij veel data gedeeld vanuit Waze naar Google Maps toe.
M'n Audi maakt overigens gebruik van Google Maps, en is qua file info ook best OK.
Nope, jouw Audi maakt gebruik van Here Maps, met een Google Earth overlay om satellietbeelden weer te geven.
Die gebruikt 0,0 van de Google mapping

Here Maps

EDIT: net zoals BMW en Mercedes trouwens, en die zijn om die reden allemaal exact even slecht.

Vorige maand iemand in mijn gat gereden, gisteren is mijn Volvo V60 van 2 jaar oud dan perte-totale verklaard. Ik rijd nu met een huurwagen, maar onlangs is iemand ontslagen die met een Skoda Karoq Ambition reed. Nu krijg ik te horen dat ik zijn auto moet overnemen voor de resterende leaseperiode. Ik ben daar echt niet van gediend omwille van de VAA die hoog is en ik er nog jaren mee moet rijden. Ik had al voorgenomen dat ik een nieuwe mocht bestellen en ik zou dan een hybride kiezen omwille van de lage VAA en ook omdat de regels volgend jaar veranderen. Ook zegt mij die Skoda Karoq helemaal niks, een wannabe SUV terwijl ik gewoon met een break wil rijden. :angry:

Echt waar, heel mijn dag verpest. Ik ga nog bekijken of mijn manager hier nog iets in kan betekenen dat ik bv. enkel met de wagen moet rijden tot de nieuwe geleverd is.

Terug
Bovenaan