De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Iemand die iets weet van backlog bij lease bedrijven? Mijn nieuwe auto ging geleverd worden in Nov 2021, maar blijkbaar schrijven ze dan niet meer in...

Maar we zijn half jan 2022 ondertussen en nog altijd radio stilte...

Iets in de medische sector. Verkopen medische apparatuur aan ziekenhuizen enzo.
Je gaat met een naam moeten komen. Niemand kan je zeggen wat klasse D betekent zonder dat je het specifieke bedrijf zegt.
En dan moet je nog geluk hebben dat iemand hier de car policy kent van dat bedrijf.

Je gaat met een naam moeten komen. Niemand kan je zeggen wat klasse D betekent zonder dat je het specifieke bedrijf zegt.
En dan moet je nog geluk hebben dat iemand hier de car policy kent van dat bedrijf.
Of hij kan gewoon even afwachten en dan zal hij snel te weten komen wat er in aanmerking komt voor zijn vriendin.

Iets in de medische sector. Verkopen medische apparatuur aan ziekenhuizen enzo.
Weten we niks mee.

1. Is dat het totale leasebedrag voor 5j 50k km/ jaar excl btw of voor meer of minder kilometers?
  2. Is dat het totale leasebedrag voor 5j 50k km/ jaar incl btw of voor meer of minder kilometers?
  3. Is dat het totale leasebedrag voor 5j 50k km/ jaar excl btw incl brandstof of voor meer of minder kilometers?
  4. Is dat het totale leasebedrag voor 5j 50k km/ jaar incl btw incl brandstof of voor meer of minder kilometers?
  5. Is dat het aankoopbedrag van de wagen, hoeveel korting krijgen ze bij welk merk?

En zo kan er nog wel een tijdje door gegaan worden. Misschien doen ze geen Duitse merken in de firma.
Beste is het gewoon aan HR vragen

Mijne 3 jaar (47 maanden oude) Arteon (fiscaal 48k, 116 CO2) gaat van 220 naar 270€, daar ben ik in Feb 2018 aan begonnen. Het zou dan in Maart moeten zakken naar 250€, dan is hij 4+ jaar oud.

Iemand die iets weet van backlog bij lease bedrijven? Mijn nieuwe auto ging geleverd worden in Nov 2021, maar blijkbaar schrijven ze dan niet meer in...

Maar we zijn half jan 2022 ondertussen en nog altijd radio stilte...

Maar is hij geleverd? Best aan de dealer vragen en dan de leasemaatschappij eens controleren.

Ja doe ik. 35000 catalogus, benzine, 120 gr uitstoot, 01/01/2022 inschrijving en 2022 fiscaal jaar. En dat komt op 147 VAA per maand.
Welke tool gebruik je?
De meeste die geprobeerd heb komen toch ook op een 2500€/jaar uit.
Enkele degene die met de referentie CO2 van 2021 rekenen komen aan 1900 of zoiets/jaar

Idem voor de manuele berekening met de laatste referentieuitstoot

Je bent toch zeker dat het inclusief werkgever gesponsorde tankkaart is? Heeft ook een grote impact dacht ik

Ben hier op Alphabet aan het kijken voor nieuwe bedrijfswagen, heb er eentje die mijn leasebudget net overschrijdt ( met 2 €:p) en dan moet ik een eigen bijdrage betalen van 96,48 € (inclusief BTW). Maar het is mij niet duidelijk: is dat op jaarbasis of op maandbasis? Ik vermoed op jaarbasis, vermits ik mijn budget met amper 2 € overschrijd?

Ben hier op Alphabet aan het kijken voor nieuwe bedrijfswagen, heb er eentje die mijn leasebudget net overschrijdt ( met 2 €:p) en dan moet ik een eigen bijdrage betalen van 96,48 € (inclusief BTW). Maar het is mij niet duidelijk: is dat op jaarbasis of op maandbasis? Ik vermoed op jaarbasis, vermits ik mijn budget met amper 2 € overschrijd?

Is dat niet totaal? 2 euro x 48 maanden. Sommige bedrijven vragen dat direct. Andere spreiden dat over de lease termijn.

Welke tool gebruik je?
De meeste die geprobeerd heb komen toch ook op een 2500€/jaar uit.
Enkele degene die met de referentie CO2 van 2021 rekenen komen aan 1900 of zoiets/jaar

Idem voor de manuele berekening met de laatste referentieuitstoot

Je bent toch zeker dat het inclusief werkgever gesponsorde tankkaart is? Heeft ook een grote impact dacht ik
Tankkaart heeft toch niks met VAA te maken van uw auto.

Half akkoord: je krijgt wel het gebruik van een (dikke) wagen en "ad libitum" mobiliteit voor terug. De wagen zelf kopen is voorlopig nog altijd een stuk duurder.

Anderzijds is het gewoon logisch om die afweging te maken, zelfs wanneer je veel verdient. Gisteren snel eens berekend wat het VAA zou zijn van een 520D van 75k vs. dat van een 530e van 90k. Dan is de keuze toch rap gemaakt :)
520D == MIN 124g CO (max 141). Dus eentje van 75K == 471,43 - 562,50/maand
530E == MAX 39g CO. Eentje van 90K == 257,14/maand.

Dit scheelt ook voor de WG, want de verworpen uitgaven & gerelateerde extra belasting is ook goeikoper.
Idem aftrekbaarheid natuurlijk, welke geldt voor zowel wagen als tankkaart.

Nuja ... da's enkel nog dit jaar van toepassing natuurlijk. Vanaf volgend jaar is iedereen gejost!

Die komt bij mij toch op 210€/maand?

Screenshot-2022-01-15-16-09-36-18-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Er leeft een vrij hardnekkige perceptie bij een aantal mensen dat een tankkaart iets wijzigt aan het VAA wanneer je een wagen krijgt. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Krijg je een wagen met tankkaart, dan is het VAA enkel en alleen afhankelijk van de wagen volgens de geijkte formule.

Wat ik niet durf zeggen is wat er gebeurt wanneer je een tankkaart krijgt zonder wagen. Dus een tankkaart om je eigen wagen vol te tanken. Logica gebiedt dat dat dan ook een VAA inhoudt, maar ik weet niet hoe dat wordt bepaald.

Er leeft een vrij hardnekkige perceptie bij een aantal mensen dat een tankkaart iets wijzigt aan het VAA wanneer je een wagen krijgt. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Krijg je een wagen met tankkaart, dan is het VAA enkel en alleen afhankelijk van de wagen volgens de geijkte formule.

Wat ik niet durf zeggen is wat er gebeurt wanneer je een tankkaart krijgt zonder wagen. Dus een tankkaart om je eigen wagen vol te tanken. Logica gebiedt dat dat dan ook een VAA inhoudt, maar ik weet niet hoe dat wordt bepaald.
Ik heb collega's gehad (en nog steeds) die in die situatie zitten (eigen keuze). Heb het hun weliswaar nog nooit gevraagd.
't Gevoel zou zeggen dat men daar VAA op moet rekenen, maar je kan daar nu eenmaal niet echt een bedrag t.o.v. zetten om op te belasten. Da's nl. extreem variabel i.t.t. de basis waarop men VAA berekend voor de wagen.

Echter, 't was in 't geval van die Cash4Car toestanden daar dat het al dan niet hebben van een tankkaart een rol speelde.
Verder heeft deze geen enkele impact op uw (persoonlijke) fiscaliteit.

Tankkaart fiscaliteit speelt mee aan de andere kant (WG kant dus). Zoals ik in m'n vorige post al aanhaalde tikt de aftrekbaarheid door naar alle kosten voor die wagen, incl. dus die kaart.

520D == MIN 124g CO (max 141). Dus eentje van 75K == 471,43 - 562,50/maand
530E == MAX 39g CO. Eentje van 90K == 257,14/maand.

Dit scheelt ook voor de WG, want de verworpen uitgaven & gerelateerde extra belasting is ook goeikoper.
Idem aftrekbaarheid natuurlijk, welke geldt voor zowel wagen als tankkaart.

Nuja ... da's enkel nog dit jaar van toepassing natuurlijk. Vanaf volgend jaar is iedereen gejost!
Wat verandert er volgend jaar misschien qua regelgeving? En is dat voor iedereen, ook degenen die nu bestellen? Of telt besteldatum?

Wat verandert er volgend jaar misschien qua regelgeving? En is dat voor iedereen, ook degenen die nu bestellen? Of telt besteldatum?
Alle PHEV's (die nu dus nog fiscaal aantrekkelijk zijn) aangekocht vanaf 2023 zullen degressief richting 0% aftrekbaarheid dalen tegen 2026.
Basically, vanaf volgend jaar is een PHEV even goed niet fiscaal interessant meer.

De regelgeving vermeld 'aangekocht op'/'geleased op' (dus niet 'ingeschreven op'). Ik heb nog steeds geen bevestiging gezien welk document deze datum kan 'bewijzen'.
Een getekende bestelbon goed genoeg? Dunno.

Terug
Bovenaan