De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
weet er iemand of de 100% aftrekbare plugins ook 100% aftrekbaar blijven tot het eind van de afschrijving? Of gaat dat jaarlijks naar beneden gaan als we 2025 gaan naderen?

Ga je hem privé nog gebruiken of gaat hij puur werkverkeer zijn?
Met laatste sluit je VAA al volledig buiten bv.

Vorige WG krijg je ik dacht 375 bruto ipv wagen (naast trein/bus/fiets om op werk te raken).

Met mobiliteitsbudget zit je afhankelijk van welke wagen je hebt bij huidige WG aan 600-1000 bruto in de plaats maar moet je dus zelf voor kost om op werk te geraken opdraaien

Hij mag hem wel prive gebruiken lees ik, maar hij heeft een zitplaats te weinig. Dus gezinsuitstappen moeten met de eigen wagen. Die kost is wss vrij laag per jaar. Als ik de kilometers bekijk die we als gezin doen, is dat weinig.

Nu, ik ben in 2014 ontslagen omwille van collectieve sluiting en toen is de wagen in de ontslagpremie berekend aan 450 euro per maand voor elke werknemer, of je nu een Opel astra of Mercedes E klasse had. Maar hier zou ik proberen je VAA te neutraliseren oid, mss net wat meer.

weet er iemand of de 100% aftrekbare plugins ook 100% aftrekbaar blijven tot het eind van de afschrijving? Of gaat dat jaarlijks naar beneden gaan als we 2025 gaan naderen?

Dat is toch altijd zo geweest dat je aftrekbaarheid bepaald wordt bij de eerste inschrijving en dan blijft staan. Dat zal nu ook wel zo zijn.

Hij mag hem wel prive gebruiken lees ik, maar hij heeft een zitplaats te weinig. Dus gezinsuitstappen moeten met de eigen wagen. Die kost is wss vrij laag per jaar. Als ik de kilometers bekijk die we als gezin doen, is dat weinig.

Nu, ik ben in 2014 ontslagen omwille van collectieve sluiting en toen is de wagen in de ontslagpremie berekend aan 450 euro per maand voor elke werknemer, of je nu een Opel astra of Mercedes E klasse had. Maar hier zou ik proberen je VAA te neutraliseren oid, mss net wat meer.

Dat is toch altijd zo geweest dat je aftrekbaarheid bepaald wordt bij de eerste inschrijving en dan blijft staan. Dat zal nu ook wel zo zijn.
Onder di rupo hebben ze wel bepaalde spelregels gedurende de rit aangepast. Ik vertrouw de belgische staat niet meer. Zeker niet meer na de zonnepanelenaffaire.

Onder di rupo hebben ze wel bepaalde spelregels gedurende de rit aangepast. Ik vertrouw de belgische staat niet meer. Zeker niet meer na de zonnepanelenaffaire.

Dat weet ik nog. Toen VAA op fiscale PK's was en dan naar CO2 ging. Had toen een Opel Astra coupe met 8 fiscale pk's (1.9 CDTI 150 pk) maar gigantisch veel CO2 uitstoot. Gelukkig was dat maar een paar maanden...

Dat weet ik nog. Toen VAA op fiscale PK's was en dan naar CO2 ging. Had toen een Opel Astra coupe met 8 fiscale pk's (1.9 CDTI 150 pk) maar gigantisch veel CO2 uitstoot. Gelukkig was dat maar een paar maanden...
Collega had toen een Saab 9-5. Mooie cadeau geworden toen dat werd aangepast, amai...
Een 2l benzine met 200pk (dus fiscale pk viel mee) die dan 244gr co2 kreeg en hoge catalogusprijs ...

En het erge van de zaak: hij had die wagen dus niet gekozen, maar die "stond op de parking". De collega die hem wel had gekozen was van job veranderd omdat de belasting op die wagen zo omhoog schoot en dat de enige manier was om er onderuit te geraken.

Laatst bewerkt:
Collega had toen een Saab 9-5. Mooie cadeau geworden toen dat werd aangepast, amai...
Een 2l benzine met 200pk (dus fiscale pk viel mee) die dan 244gr co2 kreeg en hoge catalogusprijs ...

En het erge van de zaak: hij had die wagen dus niet gekozen, maar die "stond op de parking". De collega die hem wel had gekozen was van job veranderd omdat de belasting op die wagen zo omhoog schoot en dat de enige manier was om er onderuit te geraken.
Toch ook al een grove stap om te zetten :P
Zo iemand wil je toch niet in uw bedrijf denk ik dan :P

Toch ook al een grove stap om te zetten :p
Zo iemand wil je toch niet in uw bedrijf denk ik dan :p
In hetzelfde bedrijf heeft iemand een paarse Multipla besteld, omdat hij moést een nieuwe wagen bestellen en hij zijn huidige wou behouden tot zijn opzegperiode gedaan was (dus hij wou het bedrijf geld besparen, maar de policy zei dat hij een nieuwe moest bestellen en niemand wou luisteren...)

In hetzelfde bedrijf heeft iemand een paarse Multipla besteld, omdat hij moést een nieuwe wagen bestellen en hij zijn huidige wou behouden tot zijn opzegperiode gedaan was (dus hij wou het bedrijf geld besparen, maar de policy zei dat hij een nieuwe moest bestellen en niemand wou luisteren...)
Damn, enkel Nederlanders rijden nog met dergelijke gedrochten...

:laugh: /r/maliciouscompliance

63763086.jpg

Pure waanzin gewoon!

Verlengen ze niet gewoon het eerste leasecontract met die paar maanden extra levertijd, zo was dat toch altijd bij mij?
Geen idee of de leasemaatschappij dan een hogere kost aanrekende aan mijn werkgever als die tijdig (m.a.w. volgens de policy afgesproken met de leasemaatschappij) de nieuwe wagen bestelde; ik verwacht dat de meerkost sowieso beperkt zou zijn: van 4 naar 4,5 jaar verlengen doet weinig met de leasekost zolang je niet over het "maximale" aantal kilometer gaat.

Momenteel wel nog eh. Onder de nieuw voorgestelde regelgeving was het zo dat alles ingeschreven vóór juli 2023 nog van de huidige regels mag genieten & dit voor de looptijd van het gehele contract.

Da's nog niet in wet getekend, so who knows.
Verlengen ze niet gewoon het eerste leasecontract met die paar maanden extra levertijd, zo was dat toch altijd bij mij?
Geen idee of de leasemaatschappij dan een hogere kost aanrekende aan mijn werkgever als die tijdig (m.a.w. volgens de policy afgesproken met de leasemaatschappij) de nieuwe wagen bestelde; ik verwacht dat de meerkost sowieso beperkt zou zijn: van 4 naar 4,5 jaar verlengen doet weinig met de leasekost zolang je niet over het "maximale" aantal kilometer gaat.
De bedoeling is dat je op tijd besteld eh. Maar dat is niet noodzakelijk uw verantwoordelijkheid als WN dat de WG niet wil bestellen 8mnd voor einddatum v/h contract. Ik bv. zal dit wel aanhalen (als deze problemen nog steeds aanwezig zijn binnen nu & dan) want ik zou zeker & vast voor die fameuze juli 2023 den boel vervangen willen zien (ale soit, de patron ook wss, want 't zal hij zijn die het gaat voelen als de leverdatum dat overschreid).
De mijne zou in principe moeten vervangen zijn in februari dat jaar, dus net op tijd.

Anyway ... als men de bestelling niet 'op tijd' doet & de levertijd de huidige lease overschreid ... jah ... dan blijft het ten koste v/d WG om u van een wagen te voorzien.
Bottom line ... kosten zijn voor de WG.

Echter, soms kan men bv. voorstellen om u een wagen te geven die op 'den hof' staat i.p.v. contract te verlengen.

Momenteel wel nog eh. Onder de nieuw voorgestelde regelgeving was het zo dat alles ingeschreven vóór juli 2023 nog van de huidige regels mag genieten & dit voor de looptijd van het gehele contract.

Da's nog niet in wet getekend, so who knows.

De bedoeling is dat je op tijd besteld eh. Maar dat is niet noodzakelijk uw verantwoordelijkheid als WN dat de WG niet wil bestellen 8mnd voor einddatum v/h contract. Ik bv. zal dit wel aanhalen (als deze problemen nog steeds aanwezig zijn binnen nu & dan) want ik zou zeker & vast voor die fameuze juli 2023 den boel vervangen willen zien (ale soit, de patron ook wss, want 't zal hij zijn die het gaat voelen als de leverdatum dat overschreid).
De mijne zou in principe moeten vervangen zijn in februari dat jaar, dus net op tijd.

Anyway ... als men de bestelling niet 'op tijd' doet & de levertijd de huidige lease overschreid ... jah ... dan blijft het ten koste v/d WG om u van een wagen te voorzien.
Bottom line ... kosten zijn voor de WG.

Echter, soms kan men bv. voorstellen om u een wagen te geven die op 'den hof' staat i.p.v. contract te verlengen.

Ok, ik had de vraag eerder geïnterpreteerd, wat als de levering langer duurt dan verwacht. De WG draait sowieso op voor de kost om een wagen te voorzien, alleen is dat niet gezegd dat dat een extra kost is als ze je huidige lease verlengen in die situatie.

WN komt hier inderdaad in ieder geval niet in tussen, ongeacht de situatie :smile:

Ok, ik had de vraag eerder geïnterpreteerd, wat als de levering langer duurt dan verwacht. De WG draait sowieso op voor de kost om een wagen te voorzien, alleen is dat niet gezegd dat dat een extra kost is als ze je huidige lease verlengen in die situatie.

WN komt hier inderdaad in ieder geval niet in tussen, ongeacht de situatie :smile:
Welja ... de 'oorzaak' van 'ik heb geen nieuwe wagen & de oude lease periode vervalt' is niet echt zo heel relevant.

Echter ... je weet wat de huidige situatie is op de markt, dus moet ge niet afkomen met 'business as usual'.
Enkele jaren geleden mag het mss 3mnd levertermijn geweest zijn, dat kan momenteel evt. 10mnd zijn wegens chip tekorten of whatever.
Kijk maar naar @Musk & z'n 5 reeks (die ik nota bene al na een week of 5 had).

Basically ... je weet dat de levering op zich zal laten wachten, dus bestel op tijd.

In 't slechtste geval ... wat?
Em is te vroeg geleverd & ze houden die wagen enkele maanden 'op stock' vooraleer je hem ophaalt/inschrijft (lijkt mij de meest logische uitkomst).
Of je geeft de bestelling door om 'tegen binnen 10mnd te leveren', ook al is levertermijn in principe maar 3mnd (geen idee of men dat organisatorisch geregeld krijgt weliswaar).

Zeker de wagens die de eerste helft 2023 geleverd moeten worden, daar wil je absoluut niet dat die levertermijn naar juli schuift bv. (rekening houdende met de regels die nu op tafel liggen)

Nu heb ik eerder de indruk andersom. Er zijn echt veel 330e's te koop, maar weinig 330i's. :)

Ik heb het hier nog nergens verteld hoor, dat ik iets nieuw heb gekocht. :)
Ik was aan het rondzien voor een 330i of een M2 (uiteindelijk is daar dan nog een 330e bij gekomen). Ik zat vooral met het dillema, ga ik voor een echte sport wagen of eerder voor een sportieve sedan. Ik heb zelf geen kinderen en ook geen plannen in de vooruitzicht, dus ruimte maakt mij niet uit.

Vorige week zag ik dan ineens een zeer propere M2 competition staan voor een mooie prijs. Dus gelijk gebeld om de volgende dag eens te komen kijken.
Als je die dan ziet staan en de motor start ben je al verkocht. Heb zelf ook al verschillende keren met een M2 gereden en die wagen brengt toch echt een glimlach op mijn gezicht.
Dan ging hij de Z platen halen en gaf hij de sleutels aan mij en zei van; brengt hem over een halfuur maar terug. Heb ik me goed geamuseerd in dat halfuur en toen ik hem terug bracht heb ik hem met een grootte glimlach gekocht. :D
Ben jij het met die oranje M2? 😊

Net terug van reis en beseft dat onze A6 Avant echt wel DE top gezinswagen is die ik me nu (en de komende jaren) kan voorstellen. De TFSIe is wel leuk naar extra vermogen toe maar heeft een beduidend kleinere koffer (405 ipv 565l door de duidelijk hogere koffervloer, waarschijnlijk ook geen ruimte meer onder de koffervloer om nog wat weg te steken) en onder aan de streep gaat die ondanks fiscaal regime duurder uitkomen dan de huidige gewoon nog wat langer bij te houden.

Weliswaar sowieso nog goed anderhalf jaar te gaan met deze, maar ik denk dat ik hem daarna nog een paar jaar ga bijhouden en de winst van geen wagen te moeten renten rustig in eigen zak ga steken. De e-tron GT zit nog altijd in mijn hoofd maar is een minder rationele keuze, en kan later ook nog wel, als er al geen andere toffe fiscaal vriendelijke modellen op de snel evoluerende markt zijn tegen dan... 🙂

Iemand ervaring met een tankkaart te hebben zonder bedrijfswagen? Dan word je VAA belast op je werkelijk verbruik. Maar hoeveel effect heeft dat dan in feite?

Stel, ik tank voor 50 euro met de kaart van het werk, hoeveel word ik die maand dan belast? Of voor 100 euro?

Het zal nog steeds een financieel voordeel opleveren neem ik aan, maar wie weet heeft iemand hier wat ervaring mee of kan die wat duiden :-)

Ben jij het met die oranje M2? 😊
Jep, sunset orange. :)

Ik probeerde anoniem te blijven op deze forum. Maar heb blijkbaar toch al veel zaken gezegd, waardoor ik al verschillende keren ben aangesproken of ik het ben. Nu met deze auto is het volledig gedaan. :p

Langs de andere kant staan er best nog wel wat M modellen op de parking. Gisteren gezien dat er ook iemand een M4 in sunset orange had.

Jep, sunset orange. :)

Ik probeerde anoniem te blijven op deze forum. Maar heb blijkbaar toch al veel zaken gezegd, waardoor ik al verschillende keren ben aangesproken of ik het ben. Nu met deze auto is het volledig gedaan. :p

Langs de andere kant staan er best nog wel wat M modellen op de parking. Gisteren gezien dat er ook iemand een M4 in sunset orange had.
Ahja, dan kan ik al een auto en ik vermoed ook een stem aan de forumnaam koppelen, nu nog een gezicht 😄

Terug
Bovenaan