De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Over welke leeftijd , opleiding, job en sector spreken we dan? Ik ken persoonlijk maar 1 iemand die met een A6 rijdt en die is MP in een bedrijf met 12 mensen, dus bepaalt zelf haar car policy om het zo te verwoorden. Toen ik bij de bron werkte, was een 5 reeks voor het hoger management, bv manager van marketing afdeling, manager customer-relations, manager after-sales technische dienst had maar een 3 serie. Director after-sales een 5 of 7 reeks. Wat natuurlijk normaal is als je ambassadeur bent van het merk waar je voor werkt.

Van mijn studiegenoten ing. EM rijdt er niemand met een wagen in die categorie. Ik denk zelf dat er niemand echt met een premium merk rijdt, buiten degene die zelfstandig zijn en iets anders doen. Als projectleider HVAC had ik een basic audi a4, en de meeste collega's een 316d.
Zijn er wel genoeg met zo een wagen hoor.

Hier ongeveer als volgt 28 en 29 jaar rijden met een superb break degelijk uitgerust, dan een paar een passat break hybride versie, ikzelf 3gt (volgende is ook weer klasse hoger) en andere rechtstreekse collega's van +/- 40 jaar met q5 tfsie en e all terrain.

Ik ken eigenlijk best wel wat volk dat met een A6 of gelijkaardig rondrijdt hoor, zo uitzonderlijk lijkt mij dat niet, misschien wel niet van mijn leeftijd.

Zonder al te veel in detail te treden: Mijn opleiding is niet echt relevant dus dat laat ik even terzijde. Ik ben 32 jaar, nieuwe functie is commercieel manager voor een tak van een grote groep actief in de detachering sector. Concreet ben ik verantwoordelijk voor +/- 25 vestigingen in BE/FR/LU.

Op papier lijk ik wel wat jong voor een dergelijke functie, maar mijn track record op commercieel gebied is best indrukwekkend, zonder te willen opscheppen. Ik kan adelbrieven voorleggen van een aantal heel grote klanten, het is ook via die weg dat ik deze nieuwe opportuniteit te pakken heb gekregen.

Het klinkt en is cliché, maar ik ben niet dom, weet hoe ik de zaken moet aanpakken en ben vooral bereid hard te werken. Voor de nieuwe job zal ik 3 à 4 dagen per week in FR zitten (verspreid over het land), niet iedereen wil die opofferingen maken.
Ik dacht even dat je in 1998 geboren was en 23 jaar was :)

Het is allemaal heel relatief. Sommige firma's smijten bij wijze van spreken met wagens in de klasse A6/5/E, bij ons moet je al 10k bruto verdienen om er zo ééntje mooi te configureren als firmawagen...

Het is allemaal heel relatief. Sommige firma's smijten bij wijze van spreken met wagens in de klasse A6/5/E, bij ons moet je al 10k bruto verdienen om er zo ééntje mooi te configureren als firmawagen...
Wagens is zo idd heel subjectief & heel uiteenlopend van bedrijf tot bedrijf.

Bij sommigen is het zo strict geregeld dat je echt binnen de lijntjes moet kleuren & dat het bv. heel strict functie gebaseerd is & dat je nauwelijks iets deftigs kan krijgen.
Bij sommigen is het zo strict geregeld dat je echt binnen de lijntjes moet kleuren & dat het bv. heel strict functie gebaseerd is, maar dat je in elke functie toch iets relatief deftigs kunt krijgen (realistisch gezien).
--> In beide gevallen mag je dus A6/5/E vergeten zonder het tot management te schoppen

Bij anderen krijg je wat meer vrijheid & kan je zelf evt. ook wat extra op tafel leggen om wat meer te hebben indien je dat wenst.
En bij nog anderen smijten ze idd met wagens (maar dan op te letten of ze u ni liggen hebben in 't bruto departement).
En bij enkele smijten ze gewoon met die wagens, samen met een mooi loon.

Anyway ... is wat moeilijk een lijn in te trekken. Ge moet gewoon wat chance hebben dat ge als fan van wagens niet in 't scenario terecht komt van 'deze WG verplicht mij om een VW Up! te pakken'. :sneaky:

Klopt. Ik heb nu een €6-700 bruto meer dan mijn vorige job, hogere titel en noem maar op maar ik ben er 100% zeker van dat ik bij mijn vorige WG iets veel mooier had mogen configureren als de wagen die ik nu van een lijst moet kiezen met als enige zelf te kiezen optie de kleur. Op zijn minst hetzelfde soort wagen maar veel beter uitgerust en hoogstwaarschijnlijk zelfs een hoger segment.
Dat is hier enkel voor managers terwijl mijn vorige werkgever iedereen een deftig budget gaf om zelf eentje configureren. Voor sommige collega's was dat ook effectief belangrijk dat ze met een knappe, goed uitgeruste wagen reden dus die zouden waar ik nu werk gewoon nooit beginnen.

Iemand hier toevallig ook een CLA 250e shooting brake in bestelling, zoja welke levertermijn?
Zojuist telefoon gehad dat levering weer uitgesteld is naar December (besteld in Maart)..
Niet in bestelling, wel in bezit. Zie ze amper rijden. Heb vernomen dat ook Mercedes enorm lijdt onder de chiptekorten. Voornamelijk de communicatie chips voor Mercedes-Me en snellere processoren voor AR navigatie en dergelijke..

Ik heb de mijne eind december ‘20 nog als stockwagen kunnen oppikken bij de lokale dealer.

Klopt. Ik heb nu een €6-700 bruto meer dan mijn vorige job, hogere titel en noem maar op maar ik ben er 100% zeker van dat ik bij mijn vorige WG iets veel mooier had mogen configureren als de wagen die ik nu van een lijst moet kiezen met als enige zelf te kiezen optie de kleur. Op zijn minst hetzelfde soort wagen maar veel beter uitgerust en hoogstwaarschijnlijk zelfs een hoger segment.
Dat is hier enkel voor managers terwijl mijn vorige werkgever iedereen een deftig budget gaf om zelf eentje configureren. Voor sommige collega's was dat ook effectief belangrijk dat ze met een knappe, goed uitgeruste wagen reden dus die zouden waar ik nu werk gewoon nooit beginnen.
Ik ben zo iemand. 'k Heb het hier al eerder aangehaald ook, maar ik heb hier & daar wel al eens een opslag over geslagen & dat bedrag integraal in 't wagen budget laten opnemen.

Dus moest ik nu moeten veranderen van job zou ik voor 600 EUR bruto niet veranderen moest ik ineens moeten terug vallen naar pakweg ne Golf.

Wetende dat ik in principe al een paar 100 EUR bruto heb gestoken in die wagen ipv als opslag.
Nuja, da's heel rechtlijnig bekeken natuurlijk want die opslagen blijven niet oneindig komen & daar zit ook weer een glazen plafond op (and all that good stuff), but still ... technisch gezien heb ik al zeker wel wat EUR bruto 'gespendeerd' aan m'n wagen. Daar zit ik nu weliswaar ook wel aan 't maximum uiteraard. 't Glazen plafond is daar natuurlijk ook aanwezig.

Anyway ... dat was een keuze toen, dus bij 't veranderen zou ik even zeer rekening houden met de wagen VS loon.

In de corona valt dat natuurlijk wel wat tegen aangezien die wagen nu nauwelijks gebezigd wordt (tervoren was dat gelijk 35-40K/Jaar), mor jah ... that's life eh.

Mja bij mij zit er een jaar in het buitenland tussen. Ik heb ook gesolliciteerd in mijn laatste weken daar zodat ik direct terug werk had bij mijn terugkomst. Ik had dus niet de luxe om enkele weken een aantal jobs tegenover mekaar af te wegen. Anders was ik waarschijnlijk ook dieper in gegaan in die wagens en had ik misschien ook niet voor deze job gekozen. Langs de andere kant heb ik bewust niet naar mijn vorige werkgever gebeld met de vraag of ik terug kon komen dus hoewel ik teleurgesteld ben in onze fleet was die leuke auto wel geen reden genoeg om terug bij dat bedrijf te gaan werken.

Ik hou het dus op mooi meegenomen maar nu ook niet zo belangrijk. Een mooiere wagen is voor mij geen reden om andere voordelen weg te laten maar het kan op zich wel doorslaggevend zijn als ik moet kiezen tussen gelijkwaardige jobs. Maar een paar honderd euro loon, extra verlof of een uur minder in die wagen op dagelijkse basis vind ik nog altijd belangrijker.

Korte samenvatting: ik mag een nieuwe auto kiezen, maar werkgever werkt met richtprijzen voor de totaalprijs (offerte prijs van ca 40k na korting) van de wagen, ook al zal een operationele leasing van toepassing zijn.

Optie A: ik vraag een offerte voor een wagen met diesel of benzinemotor die beantwoordt aan mijn budget
Optie B: ik vraag een offerte voor een hybride of elektrische wagen maar zit 10k boven mijn budget

In geval van optie B is mijn VAA veel lager (ca 200 euro) en is de fiscale aftrekbaarheid veel hoger (100%).
Bij optie A beantwoord ik aan het budget maar is mijn VAA veel hoger en fiscale aftrekbaarheid veel lager.

Ik heb niet zoveel kaas gegeten van het ganse fiscale verhaal, maar wat lijkt jullie de beste optie? Zowel uit mijn standpunt, als dat van de werkgever.
Valt de meerprijs terug te verdienen door de fiscale aftrekbaarheid?
Bestaat er een tussenoplossing waar ik een deel van mijn winst op VAA, als eigen bijdrage terug betaal?
En zo ja, wat betekent dit fiscaal voor mij?

Alvast bedankt voor de info.

Reed jij niet met een 5 als firmawagen? Damn mooi loon 😬

Korte samenvatting: ik mag een nieuwe auto kiezen, maar werkgever werkt met richtprijzen voor de totaalprijs (offerte prijs van ca 40k na korting) van de wagen, ook al zal een operationele leasing van toepassing zijn.

Optie A: ik vraag een offerte voor een wagen met diesel of benzinemotor die beantwoordt aan mijn budget
Optie B: ik vraag een offerte voor een hybride of elektrische wagen maar zit 10k boven mijn budget

In geval van optie B is mijn VAA veel lager (ca 200 euro) en is de fiscale aftrekbaarheid veel hoger (100%).
Bij optie A beantwoord ik aan het budget maar is mijn VAA veel hoger en fiscale aftrekbaarheid veel lager.

Ik heb niet zoveel kaas gegeten van het ganse fiscale verhaal, maar wat lijkt jullie de beste optie? Zowel uit mijn standpunt, als dat van de werkgever.
Valt de meerprijs terug te verdienen door de fiscale aftrekbaarheid?
Bestaat er een tussenoplossing waar ik een deel van mijn winst op VAA, als eigen bijdrage terug betaal?
En zo ja, wat betekent dit fiscaal voor mij?

Alvast bedankt voor de info.
Of optie A of B goedkoper uitkomt, hangt van veel factoren af.
De aftrekbaarheid maakt niet enorm veel verschil (pak 2000€ op de levensduur van de wagen). Maar het wegvallen van BIV en Verkeersbelasting is ook als snel 2000€. Dan zit het verschil dus nog maar op 6000€. Ook de benzine wordt 100% aftrekbaar bij de hybride, dat is wel een groot verschil.

Je kan een eigen bijdrage geven voor een bedrijfswagen, en dat bedrag mag je aftrekken van de VAA. Stel dus dat uw VAA 200€ is, dan kan je een eigen bijdrage doen van 200€ (netto), en hoef je geen VAA meer te betalen.

Of optie A of B goedkoper uitkomt, hangt van veel factoren af.
De aftrekbaarheid maakt niet enorm veel verschil (pak 2000€ op de levensduur van de wagen). Maar het wegvallen van BIV en Verkeersbelasting is ook als snel 2000€. Dan zit het verschil dus nog maar op 6000€. Ook de benzine wordt 100% aftrekbaar bij de hybride, dat is wel een groot verschil.

Je kan een eigen bijdrage geven voor een bedrijfswagen, en dat bedrag mag je aftrekken van de VAA. Stel dus dat uw VAA 200€ is, dan kan je een eigen bijdrage doen van 200€ (netto), en hoef je geen VAA meer te betalen.
Waardoor je eigenlijk maar ca de helft van je eigen bijdrage betaalt? Is er in geval van eigen bijdrage ook geen minimum VAA?

Leuk qua opties. Een 535d leasen, moet je eens proberen :')

Nee, eigenlijk is het dan nog steeds geen vetpot. Op director niveau moet je het doen met 1025€/maand excl. BTW verzekering en brandstof. Ik heb nu 925€ per maand. Dus ja, dan kan je naar een break gaan met een paar opties meer.

Als het gaat over ICE wagens wel, denk ik.

Hybride en elektrische wagens wordt weer iets anders. Mijn baas zit op senior director niveau en zij heeft wel een mooie E-Tron kunnen bestellen, maar dat is dan weer een budget van 1200€ ofzo, dus weer een stuk hoger.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat er momenteel in mijn budget zou kunnen passen, momenteel.

Dus de performantere wagens als bedrijfswagen is enkel weggelegd voor de zelfstandigen?
Voornamelijk wel ze.

Indertijd was bij mij de nieuwe 3 reeks net uit & kon je in naft enkel krijgen als 330i. PHEV was er nog niet.
Ik heb daar offertes voor gehad & dan uiteindelijk ook naar een 530e beginnen zien & daar offertes voor gehaald.

Die 5, die nota bene een stuk duurder was, kwam uiteindelijk goeikoper uit voor zowel mezelf als voor de WG. Dus die 3 reeks was heel snel van tafel geveegd.
Uiteindelijk had ik de 5 toch liever, but still.

Gewoon al in aftrekbaarheid scheelde dat dag & nacht natuurlijk, zeker in de huidige formules. En dit tikt door in alles dat je afschrijft voor die wagen, van naft tot onderhoud etc.
En langs mijne kant de VAA is ook dag & nacht eh. Moest ik gewoon 't verschil in VAA (basically, ICE vs PHEV) als eigen bijdrage leggen zou je al niets privé verliezen, maar je zou een heel stuk meer wagen kunnen kopen als het maar een PHEV is. Ale soit, niet dat je dit noodzakelijk zo bekijkt, but still.

Soooooo yeah ... bedrijfswagens met zware motoren (ICE) ... dat zie je zo goed als enkel bij sommige zelfstandigen (of evt. high level management die en een hoog wagen budget heeft en de VAA als drinkgeld ziet).
Maar zelfs dan nog, kijk hier boven even, de 545e van de Musk ... da's ook serieus wat power, maar die blijft (momenteel) nog fiscaal interessant.

By the way ... meestal is het nog zo dat als je zelfstandigen hoort die zeggen van 'ik heb zoveel PK', dat het in een SUV zit die is ingeschreven als lichte vracht (dikke RAM bv.). Heck, m'n pa z'n oude boekhouder had z'n RS6 ingeschreven als lichte vracht (achterzetels er uit gekegeld natuurlijk).

Terug
Bovenaan