De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dan ging hij de Z platen halen en gaf hij de sleutels aan mij en zei van; brengt hem over een halfuur maar terug. Heb ik me goed geamuseerd in dat halfuur en toen ik hem terug bracht heb ik hem met een grootte glimlach gekocht. :D
Da zijn toch smeerlappen die verkopers hè :sop:

Proficiat :drool:

Iemand ervaring met de bmw 320e? Ik ben nu aan het twijfelen tussen de 320e en 330e. Op zich heb ik die extra pk's totaal niet nodig, maar het is misschien wel gewoon leuker? en in totaal kost het niet zo veel meer...
Jammer genoeg heeft de garage geen 320e staan voor een testrit.
Wat ben je gewoon?

Iemand ervaring met de bmw 320e? Ik ben nu aan het twijfelen tussen de 320e en 330e. Op zich heb ik die extra pk's totaal niet nodig, maar het is misschien wel gewoon leuker? en in totaal kost het niet zo veel meer...
Jammer genoeg heeft de garage geen 320e staan voor een testrit.
Een collega heeft er eentje.

En heeft er wat spijt van, het prijsverschil is maar iets van een 3000€, en prestatiewijs naar vergelijking met de benzinevarianten wordt je bijna van een 330i naar ergens tussen een 318i en 320i in omlaag gebracht.

Blijkbaar in de 20e versie is het extra gewicht van de aandrijflijn (pakweg 250kg) nogal heel erg te voelen, hij is dan ook trager dan een 320i niettegenstaande wat meer power te hebben.

Ook het afknijpen van het vermogen van de benzinemotor resulteert blijkbaar in een motor die helemaal niet graag meer in de toeren wordt gejaagd, wat in de 330e net wel heel vlot gaat.

Dit gezegd, is het een beetje als de opmerking van DiffieHM, wat ben je gewoon?

Het blijft nog steeds een (heel) vlotte gezinswagen natuurlijk.

De reden dat hij bestaat is enkel maar omdat als bedrijfswagen de werkgever van de fiscale voordelen kan genieten, zonder een "sportwagen" aan zijn werknemer te moeten geven.

En als een "standaard lease uitrusting" 330e net in je budget past, dan kan je in de 320e versie waarschijnlijk wel wat mooie opties toevoegen, iets wat vermoedelijk wel wat gebruikers meer gaat aanspreken dan de ruwe extra power die de 330e geeft.

Momenteel rij ik met een nieuwe octavia met 150pk. Die is cava, maar mag altijd meer zijn natuurlijk :D

Aangezien ik freelancer ben is budget niet echt het issue, maar is het eerder de vraag of ik die 3k extra er voor over heb. Zijn er nog kosten waar dat een impact gaat op hebben. De fiscale pk's zijn volgens mij voor beide hetzelfde. VAA gaat ietsje hoger zijn door de hogere prijs, maar dat gaat goed meevallen. Zou dat voor de verzekering veel uitmaken, kijken ze daar niet vooral naar het aantal pk's?

Momenteel rij ik met een nieuwe octavia met 150pk. Die is cava, maar mag altijd meer zijn natuurlijk :D

Aangezien ik freelancer ben is budget niet echt het issue, maar is het eerder de vraag of ik die 3k extra er voor over heb. Zijn er nog kosten waar dat een impact gaat op hebben. De fiscale pk's zijn volgens mij voor beide hetzelfde. VAA gaat ietsje hoger zijn door de hogere prijs, maar dat gaat goed meevallen. Zou dat voor de verzekering veel uitmaken, kijken ze daar niet vooral naar het aantal pk's?
Ja, voor de verzekering maakt dat uit (zowel meer PK als hogere prijs). Maar dat gaat u ook geen 100-en €/jaar schelen.

Dat is inderdaad in grote lijnen hoe het zit. Als ik het goed heb begrepen zijn er in elke categorie wagens geselecteerd met bepaalde opties/packs (met dan nog wat kleine speelruimte). Uiteraard ook wel met de optie om een categorie lager te gaan en meer keuze in opties te hebben, maar daar begin ik niet aan.

Zal die lijst hier maandag inderdaad wel eens posten anders, weet ik misschien al waar ik van moet wegblijven. 😁

Moet wel zeggen dat ik het zelfs niet erg had gevonden om in categorie 1 te zitten, zelfs daar zit bvb al een Mercedes CLA Shooting Brake in, geen idee met welke uitrusting, maar lijkt mij dat je zelfs daarmee al goed zou zitten.
Enne? 😁

Excuses, drukke dag gehad en geen tijd gevonden om het te posten. Het wordt wel meer dan waarschijnlijk een 530e, kan die meer dan goed genoeg uitrusten en heb eigenlijk geen nood aan een break. Volgende week Dinsdag een testrit gepland en als dat meevalt, zie niet in hoe dat kan tegenvallen, bestel ik die.

Excuses, drukke dag gehad en geen tijd gevonden om het te posten. Het wordt wel meer dan waarschijnlijk een 530e, kan die meer dan goed genoeg uitrusten en heb eigenlijk geen nood aan een break. Volgende week Dinsdag een testrit gepland en als dat meevalt, zie niet in hoe dat kan tegenvallen, bestel ik die.
Hangt er toch wat vanaf wat de andere opties zijn. Een A6/A7 tfsi-e zal ook wel geen straf zijn om mee te rijden bvb.

Een collega heeft er eentje.

En heeft er wat spijt van, het prijsverschil is maar iets van een 3000€, en prestatiewijs naar vergelijking met de benzinevarianten wordt je bijna van een 330i naar ergens tussen een 318i en 320i in omlaag gebracht.

Blijkbaar in de 20e versie is het extra gewicht van de aandrijflijn (pakweg 250kg) nogal heel erg te voelen, hij is dan ook trager dan een 320i niettegenstaande wat meer power te hebben.

Ook het afknijpen van het vermogen van de benzinemotor resulteert blijkbaar in een motor die helemaal niet graag meer in de toeren wordt gejaagd, wat in de 330e net wel heel vlot gaat.

Dit gezegd, is het een beetje als de opmerking van DiffieHM, wat ben je gewoon?

Het blijft nog steeds een (heel) vlotte gezinswagen natuurlijk.

De reden dat hij bestaat is enkel maar omdat als bedrijfswagen de werkgever van de fiscale voordelen kan genieten, zonder een "sportwagen" aan zijn werknemer te moeten geven.

En als een "standaard lease uitrusting" 330e net in je budget past, dan kan je in de 320e versie waarschijnlijk wel wat mooie opties toevoegen, iets wat vermoedelijk wel wat gebruikers meer gaat aanspreken dan de ruwe extra power die de 330e geeft.
Beetje vreemd want de 330e is nog eens een extra 100KG zwaarder.
Beide 0-100 tijden zitten rond de 5.7-5.9

Om nu te zeggen dat je terug naar 318i en 320i gaat? :eek2:

Auto's worden gewoon ook stiller en rustiger, de beleving van kracht en snelheid is heel wat minder, misschien is het dat?

Hangt er toch wat vanaf wat de andere opties zijn. Een A6/A7 tfsi-e zal ook wel geen straf zijn om mee te rijden bvb.

Het gaat bij mij sowieso tussen een 530e en A6 tfsi-e (indien break), A7 is geen optie. Mercedes is sowieso afgevallen, absoluut geen fan van.

Morgennamiddag ga ik langs Audi om de A6 eens te bekijken. Moet wel zeggen dat ik geen fan ben van het hele Audi interface, maar we zien wel.

Historisch gezien hebben ze hier altijd met BMW gereden, pas sinds een jaar hebben ze hun wagenpark volledig opengetrokken. Omdat 75% met BMW rijdt wil ik niet uit de boot vallen 😂.

Auto's worden gewoon ook stiller en rustiger, de beleving van kracht en snelheid is heel wat minder, misschien is het dat?
Een 320e zit op 7.6 seconden. Dat is wel een stukje trager dan een 330i of 330e die inderdaad rond de 5.7 draaien
7.6 is ongeveer de tijd van een 320i, 318i zit rond de 8.5 seconden

Ik denk dat je toch wat mis bent!

Een 330e is ongeveer hetzelfde gewicht als een 320e, enige verschil is de software, voor de rest zelfde motor/aandrijflijn en zelfde batterij.

De 330e doet de 0-100 sprint in pakweg 5.8 seconden, de 320e in 7.6 seconden. Bijna 2 seconden is best een groot en heel voelbaar verschil hoor.

Een 320i doet 7.1 seconden naar de 100, de 318i is inderdaad wel wat trager aan 8.5 seconden, de 320e zit dus tussen de twee in, maar gaat door het extra gewicht wat minder dynamisch aanvoelen dan een 318i, niettegenstaande de ruwe nummers aangeven dat hij sneller is.

Hij gaat alvast voelbaar minder vinnig en sportief aanvoelen dan een 320i.

Net zoals een 330e een stukje minder "sportief" aanvoelt dan een 330i, niettegenstaande de ruwe nummers aangeven dat hij een tikkeltje sneller is (t.o.v. de achterwiel aangedreven 330i toch, de 4wd is dan weer dat tikje sneller).

Net bevestiging gekregen dat mijn Mini geleverd zou worden op 15 december.
2 maand geleden besteld, normaal duurt een bestelling een maand of 3-4 zeiden ze bij fleet. Duidelijk dat het nog altijd niet in orde is met de chips maw.

Bij de specs ook gezien dat er een downgrade op de velgen zit (ik kon zelf geen uitrusting kiezen). Op zich geen ramp maar toch jammer :)
Voor de rest zit alles er op wat ik nodig heb en veel meer dus kga niet klagen. Zeker niet als ik vergelijk met het gene de bmw's maar hebben in de lijst waar ik uit kon kiezen.

Net bevestiging gekregen dat mijn Mini geleverd zou worden op 15 december.
2 maand geleden besteld, normaal duurt een bestelling een maand of 3-4 zeiden ze bij fleet. Duidelijk dat het nog altijd niet in orde is met de chips maw.

Bij de specs ook gezien dat er een downgrade op de velgen zit (ik kon zelf geen uitrusting kiezen). Op zich geen ramp maar toch jammer :)
Voor de rest zit alles er op wat ik nodig heb en veel meer dus kga niet klagen. Zeker niet als ik vergelijk met het gene de bmw's maar hebben in de lijst waar ik uit kon kiezen.
Welke mini was het?

Vraag me soms af wat de restwaarde van die plugins die nu verkocht worden gaat doen.
Tegen 2025 mag je zelfs geen occazie meer in je zaak inbrengen die niet full-EV is.
Denk dat de uitgerekende TCO een pak hoger gaat zijn dan verwacht.

Welke mini was het?
Countryman PHEV
Ik had de keuze tussen die, X1 & X2 PHEV en 320e. X2 en 320e vielen al af wegens beperkte kofferruimte en de X1 was zo miniem uitgerust dat het eigenlijk gewoon een no-brainer werd.
Stiekem ook gewoon veel zin om op een parking vol saaie grijze en zwarte eenheidsworst BMW's met een flashy blauwe Mini te gaan parkeren :)

Terug
Bovenaan