Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Hier de eerste maanden niks gemerkt van die botswaarschuwing (of hoe het ook noemt).
De laatste weken toch af en toe ook wel een valse waarschuwing gekregen.

Eentje is in een straat met een flauw bochtje naar links, ‘t moment dat je vlak voor de bocht bent denkt hij ook dat je rechts op de geparkeerde auto’s wil knallen.

Blijft wel bij een pieptoon/icoontje op het dashboard.
Hij staat wel op vroeg waarschuwen ook denk ik.

Dit weekend kwam het dan wel weer goed van pas toen mijn voorligger besloot om van 50-0 af te remmen en zich direct in achteruit smeet om achteruit in te parkeren, allemaal zonder pinker natuurlijk :sop:
 
als er iets irritant is is het een centrale armsteun die "los" staat van de rest van het interieur. Zo een instelbaar geval dat je toch nooit goed krijgt. Sinds de E65 7-reeks is dat bij BMW toch enorm veel beter opgelost bij de volwassen modellen.

Zonet een 225 hybrid meegekregen als vervangwagen - godjandorie dat is een irritante armsteun. En klote stoelen.

Gaat wel goed van z'n plek :)
 
Mijn BMW doet dat ook, alhoewel er normaal toch nog net voldoende tijd zit tussen de "waarschuwing" en het actuele remmen. Om hem echt in de ankers te laten gaan moet het al heel kort bij een aanrijding komen...

Heb al verschillende keren die waarschuwing gehad (rood flitsende instrumenten console en luide bieptoon) maar zonder remactie, meestal bij fietsers die nogal heel snel uit een zijstraat komen om dan een heel scherpe 90° bocht te maken om op het fietspad naast de weg dan uit te komen, zeker als het zo een fietspad dat vlak naast de weg ligt met enkel met een witte lijn tussen weg en fietspad.
Bedoel je dat "Active Guard Plus" systeem? Bij mij flasht er zo een grote rode auto op het dashboard display als ik te dicht op een voorligger rij. Maar nog niets ondervonden van een rem ingreep tot nu toe. Ook geen pieptoon of zo.
 
Bedoel je dat "Active Guard Plus" systeem? Bij mij flasht er zo een grote rode auto op het dashboard display als ik te dicht op een voorligger rij. Maar nog niets ondervonden van een rem ingreep tot nu toe. Ook geen pieptoon of zo.
Bij elke recente BMW doet hij dat wel hoor. Dat gebeurt gewoon redelijk laat. Sinds 2021 volgens mij zelfs verplicht door Europa, dacht ik.
 
Bedoel je dat "Active Guard Plus" systeem? Bij mij flasht er zo een grote rode auto op het dashboard display als ik te dicht op een voorligger rij. Maar nog niets ondervonden van een rem ingreep tot nu toe. Ook geen pieptoon of zo.
Yup.

Als hij een voetganger of fietser ziet flasht er een persoon in plaats van een wagen.

In de meeste gevallen heb je zowat ten laatste op dat ogenblik gezien wat er gaande is (hoop ik toch) en ben je zelf al aan het remmen.

Enkel wanneer je niets doet, of je snelheid is echt te hoog om ook maar een milliseconde te treuzelen zal de wagen zelf remmen.

Gebeurt dus bijna enkel wanneer de wagen denkt dat er vlak voor je plots iemand voor je wagen gaat komen, zoals een fietser die uit een zijstraat komt knallen terwijl je 50 bolt.
 
Ik erger me toch ook af en toe aan die Audi Pre Sense. Toch al een paar keer gehad dat die de remmen echt zwaar dichtgooit, typisch in gevallen als: flauwe bocht naar links met fietser op fietspad of zelfs voetganger op trottoir, fietser die van een zijstraat komt en "jouw" straat inslaat, straat die een korte rechts-links knik maakt met een geparkeerde wagen links, dat soort zaken.

Het is niet dat dat dagelijks of zelfs wekelijks gebeurt, maar af en toe wel eens. En ironisch genoeg vind ik dat het net gevaarlijker wordt. Je achterliggers schrikken ongetwijfeld serieus, je stuurinput komt niet noodzakelijk meer overeen met wat je wil doen omdat je snelheid ineens fel verandert zonder dat je er rekening mee houdt, ...

En als mij misschien wordt verweten dat ik te sportief rij en dat ik maar wat rustiger moet doen: zelfs mijn vrouw komt het af en toe tegen en zij rijdt voorbeeldig, echt niet agressief of zelfs maar licht sportief.

Het heeft in mijn geval ook nog geen enkel ongeval vermeden.
 
Ik erger me toch ook af en toe aan die Audi Pre Sense. Toch al een paar keer gehad dat die de remmen echt zwaar dichtgooit, typisch in gevallen als: flauwe bocht naar links met fietser op fietspad of zelfs voetganger op trottoir, fietser die van een zijstraat komt en "jouw" straat inslaat, straat die een korte rechts-links knik maakt met een geparkeerde wagen links, dat soort zaken.

Het is niet dat dat dagelijks of zelfs wekelijks gebeurt, maar af en toe wel eens. En ironisch genoeg vind ik dat het net gevaarlijker wordt. Je achterliggers schrikken ongetwijfeld serieus, je stuurinput komt niet noodzakelijk meer overeen met wat je wil doen omdat je snelheid ineens fel verandert zonder dat je er rekening mee houdt, ...

En als mij misschien wordt verweten dat ik te sportief rij en dat ik maar wat rustiger moet doen: zelfs mijn vrouw komt het af en toe tegen en zij rijdt voorbeeldig, echt niet agressief of zelfs maar licht sportief.

Het heeft in mijn geval ook nog geen enkel ongeval vermeden.
Ik erger mij harder aan de ACC die zelf de snelheid aanpast. Op de ring van Mechelen (90km/u) zijn er bruggen over de kruisende banen. Maar bij elk van die kruisingen denkt hij dat het 50 is. Dus dat is elke keer remmen naar 50, kruispunt voorbij, terug optrekken naar 90.
Dat is echt gevaarlijk aangezien uw achterliggers gewoon 90 rijden en er geen enkele reden is om te remmen.

En moest er nu zoals bij Waze/Google Maps een manier zijn om feedback te geven op de kaart, maar nee, daar doen ze natuurlijk niet aan mee :).
 
Ik erger me toch ook af en toe aan die Audi Pre Sense. Toch al een paar keer gehad dat die de remmen echt zwaar dichtgooit, typisch in gevallen als: flauwe bocht naar links met fietser op fietspad of zelfs voetganger op trottoir, fietser die van een zijstraat komt en "jouw" straat inslaat, straat die een korte rechts-links knik maakt met een geparkeerde wagen links, dat soort zaken.
Bij de eerste generatie (dus Audi in 2009 nog) vond ik wel dat al die zaken super voorspelbaar waren als je ze een paar keer tegengekomen was.
Ik stond dan al lang klaar op de gaspedaal om gas te geven wanneer die zou remmen.
Geen idee hoe het tegenwoordig zit, al eventjes geen recente Audi meer gereden met ACC.

Bij Tesla lees ik wel af en toe dat er phantom brakes bij zijn waarvan niemand weet waarom het gebeurt. Dat lijkt me pas irritant, want dan kan je niets voorspellen.
 
Bij de eerste generatie (dus Audi in 2009 nog) vond ik wel dat al die zaken super voorspelbaar waren als je ze een paar keer tegengekomen was.

Ja je leert ook wel welke situaties die Pre Sense zouden kunnen triggeren, maar soms komt het echt nog wel eens out of the blue :)

Voorbeeldje van wanneer Pre Sense triggert (maar hij niet remt, enkel waarschuwing geeft) is hier: https://www.google.be/maps/@50.9296...4!1sXjw4YKYhDKDp9i7aG6ppaQ!2e0!7i13312!8i6656
Kleine glooiing naar rechts en daar links staat altijd een auto => Pre Sense waarschuwing gaat bijna altijd aan.
En in deze linkerbocht gaat hij loco (= dik op de remmen) wanneer er een fietser rijdt of voetganger op het voetpad iets te dicht bij straat loopt: https://www.google.be/maps/@50.9322...4!1sSN0XPdNlvoEeJntaDfwUlg!2e0!7i16384!8i8192
 
Ik had het een maand of 2 geleden voor, voor de eerste keer.
Iemand die zich naast m'n wagen geplaatst had voor 'het verkeer te checken' terwijl ik achteruit bolde van de oprit. OK, 't was feitelijk echt ni van doen (geen drukke straat), but still ... die mens deed dat dus.

Nuja ... die stond blijkbaar wat te dicht aan m'n linkerkant (ondanks ver genoeg, mor soit) en ineens was het gewoon 'STOP!!!'. Terug in achteruit ... extra gas geven en weeral 'STOP!!!!!!!!'. En ni willen eh.

Wist ook effe ni goe wat er aan de hand was eerlijk gezegd. Tot mijne frang viel dus dat die mens daar gewoon uit de weg moest.
 
Ik had het een maand of 2 geleden voor, voor de eerste keer.
Iemand die zich naast m'n wagen geplaatst had voor 'het verkeer te checken' terwijl ik achteruit bolde van de oprit. OK, 't was feitelijk echt ni van doen (geen drukke straat), but still ... die mens deed dat dus.

Nuja ... die stond blijkbaar wat te dicht aan m'n linkerkant (ondanks ver genoeg, mor soit) en ineens was het gewoon 'STOP!!!'. Terug in achteruit ... extra gas geven en weeral 'STOP!!!!!!!!'. En ni willen eh.

Wist ook effe ni goe wat er aan de hand was eerlijk gezegd. Tot mijne frang viel dus dat die mens daar gewoon uit de weg moest.
Hier doet hij dat als je bvb te snel de garage in rijdt. De "marge" is dus ook wat snelheidsafhankelijk.
 
Ja je leert ook wel welke situaties die Pre Sense zouden kunnen triggeren, maar soms komt het echt nog wel eens out of the blue :)

Voorbeeldje van wanneer Pre Sense triggert (maar hij niet remt, enkel waarschuwing geeft) is hier: https://www.google.be/maps/@50.9296...4!1sXjw4YKYhDKDp9i7aG6ppaQ!2e0!7i13312!8i6656
Kleine glooiing naar rechts en daar links staat altijd een auto => Pre Sense waarschuwing gaat bijna altijd aan.
En in deze linkerbocht gaat hij loco (= dik op de remmen) wanneer er een fietser rijdt of voetganger op het voetpad iets te dicht bij straat loopt: https://www.google.be/maps/@50.9322...4!1sSN0XPdNlvoEeJntaDfwUlg!2e0!7i16384!8i8192

Zelfde ervaring hier, toch om de paar maanden dat dat systeem op de rem gaat staan terwijl ik het niet verwacht had.

Situaties zoals asverschuiving - en 't is niet dat ik vol gas tot op centimeters van de geparkeerde auto's of tegenliggers rijd - of fietsers die zich uit een zijstraat op het aparte fietspad schieten, nog zeker een halve meter tot een meter van mijn rijvak.

En op ronde punten toch wel vaak onnodig waarschuwen voor kruisend verkeer, de helft van de keren als ik die oprit al gepasseerd ben.
 
Over het algemeen werkt dat "auto-rem-bij-gevaar" systeem best goed imo, op een paar uitzonderingen na. Maar liever ne keer teveel remmen dan ne keer te weinig.

Op 1 echt foute situatie na... als ge achteruit van een steile oprit rijdt, denkt hij dat ge tegen de straat gaat botsen ofzo. Ooit in de Ardennen gestaan dat ik niet van de oprit af geraakte zonder dat ding af te zetten :laugh:. Auto ging constant in noodstop, en dan staat ge daar rotsvast met uw koffer op straat :wtf:. Heeft toch 4 keer geduurd eer ik door had dat ik nergens tegen zat.
 
Maar op het einde van de rit ( :unsure: ) ben ik toch blij dat het bestaat.
Vorig jaar net voor de lockdown, rustig ochtendgewijs op het derde vak in de rij de zon tegemoet aan het bollen, tot ze door de lage zon in elkaars gat vliegen. Ik was niet op ACC aan het rijden en zat net op dat moment eigenlijk net iets te dicht bij m’n voorligger.
De vijf voor mij knallen vol op elkaar, mijn wagen slaat sneller dan het licht alles toe en op zo’n 10cm afstand ben ik tot stilstand gekomen.
Ik geef gerust toe dat dat systeem mij daar gered heeft, zelf had ik NOOIT zo snel kunnen reageren denk ik.
 
Maar op het einde van de rit ( :unsure: ) ben ik toch blij dat het bestaat.
Vorig jaar net voor de lockdown, rustig ochtendgewijs op het derde vak in de rij de zon tegemoet aan het bollen, tot ze door de lage zon in elkaars gat vliegen. Ik was niet op ACC aan het rijden en zat net op dat moment eigenlijk net iets te dicht bij m’n voorligger.
De vijf voor mij knallen vol op elkaar, mijn wagen slaat sneller dan het licht alles toe en op zo’n 10cm afstand ben ik tot stilstand gekomen.
Ik geef gerust toe dat dat systeem mij daar gered heeft, zelf had ik NOOIT zo snel kunnen reageren denk ik.
Idem, ooit eens na een nachtrit (echt wel te lang doorgereden, dat doe ik nooit meer) ook de aandacht eventjes verzwakt ter hoogte van Milaan. Dat ding greep in en een ferme aanrijding kunnen vermijden.
 
Ik heb vandaag een andere jobaanbieding aanvaard, en daar krijg ik een leasebudget van 600 euro per maand (zonder tankkaart).
Voorlopig nog niet echt verder gevraagd maar iemand een idee wat daarmee te krijgen valt?

Dit is bij een groot bedrijf en ze hebben fleetkortingen tot 30% op de meeste grote merken (Audi, BMW, Volvo, etc).
 
we vallen in herhaling, maar zonder extra parameters weet je daar niks mee. Looptijd, hoeveel KMO, wat zit er in/niet in contract....
 
Terug
Bovenaan