Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Ik zou in eerste instantie m'n keuze ook niet laten afhangen van de VAA, in zoverre dat je wagens vergelijkt met een gelijkaardig profiel (VAA zal dan ook gelijkaardig zijn).
Je weet ook wel dat als je een zware SUV wilt, dat dit over 't algemeen ten koste zal gaan v/d belastingen t.o.v. pakweg een gewone berline/break.
Dus in die zin kan je eerste wel al even die knoop door hakken & dan zoeken binnen in de gekozen wagen types.

Ik zou nu weliswaar nooit dat beetje extra VAA mij doen 'forceren' om te kiezen voor een wagen die ik elke keer zou vervloeken als ik er in stap.
Stel nu dat AC een optie was van 1000 EUR, dan zou dat beetje extra VAA mij nooit tegen houden om die optie aan te vinken.

That said ... ik heb m'n keuze uiteindelijk wel degelijk redelijk wat laten afhangen van o.a. VAA (maar feitelijk de gehele fiscaliteit) want da's uiteindelijk ook de reden om voor een PHEV te gaan (algemeen meer waar voor je geld ook). :sneaky:
 
Ik zou in eerste instantie m'n keuze ook niet laten afhangen van de VAA, in zoverre dat je wagens vergelijkt met een gelijkaardig profiel (VAA zal dan ook gelijkaardig zijn).
Je weet ook wel dat als je een zware SUV wilt, dat dit over 't algemeen ten koste zal gaan v/d belastingen t.o.v. pakweg een gewone berline/break.
Dus in die zin kan je eerste wel al even die knoop door hakken & dan zoeken binnen in de gekozen wagen types.

Ik zou nu weliswaar nooit dat beetje extra VAA mij doen 'forceren' om te kiezen voor een wagen die ik elke keer zou vervloeken als ik er in stap.
Stel nu dat AC een optie was van 1000 EUR, dan zou dat beetje extra VAA mij nooit tegen houden om die optie aan te vinken.

That said ... ik heb m'n keuze uiteindelijk wel degelijk redelijk wat laten afhangen van o.a. VAA (maar feitelijk de gehele fiscaliteit) want da's uiteindelijk ook de reden om voor een PHEV te gaan (algemeen meer waar voor je geld ook). :sneaky:
VAA is uiteraard wel niet alleen afhankelijk van de aankoopprijs maar een combinatie van: aankoopprijs, brandstof, CO² (en leeftijd).
Zo zal het VAA van een gelijkwaardig uitgeruste en geprijsde wagen (vb BMW 330D, 330I en 330E) voor de 330E aanzienlijk lager zijn dan dan de 330I en D, puur door de lage CO² vermits de aankoopprijs ongeveer (ok, de 330i is 5k goedkoper) gelijk is.

Voor een extra optie zou ik ook niet naar het VAA kijken, maar bij de afweging van de wagen(type) wel. een PHEV SUV heeft waarschijnlijk een lager VAA dan een diesel berline. Een PHEV berline zal qua VAA meestal wel voordeliger zijn dan een PHEV SUV omdat de SUV over het algemeen zowel duurder is aankoop als een hogere CO² heeft.

Uiteraard dien je alles in rekening te houden (aankoopprijs, kosten,...)
 
VAA is uiteraard wel niet alleen afhankelijk van de aankoopprijs maar een combinatie van: aankoopprijs, brandstof, CO² (en leeftijd).
Zo zal het VAA van een gelijkwaardig uitgeruste en geprijsde wagen (vb BMW 330D, 330I en 330E) voor de 330E aanzienlijk lager zijn dan dan de 330I en D, puur door de lage CO² vermits de aankoopprijs ongeveer (ok, de 330i is 5k goedkoper) gelijk is.

Voor een extra optie zou ik ook niet naar het VAA kijken, maar bij de afweging van de wagen(type) wel. een PHEV SUV heeft waarschijnlijk een lager VAA dan een diesel berline. Een PHEV berline zal qua VAA meestal wel voordeliger zijn dan een PHEV SUV omdat de SUV over het algemeen zowel duurder is aankoop als een hogere CO² heeft.

Uiteraard dien je alles in rekening te houden (aankoopprijs, kosten,...)
Er zullen er nog weinig zijn die zot genoeg zijn een 330i op de zaak in te schrijven denk ik.

PHEV SUV vs Berline is weinig verschil. Ze hebben nl. maar weinig speling eh qua CO.
Max 50 is max 50 en zelfs de berlines zitten meestal ergens tussen de 40 & de 50, dus de SUV kan nauwelijks hoger gaan zonder valse hybrid te worden (en dus useless als PHEV te zijn).
Elke PHEV haalt het verschil in prijs op, met de vingers in de neus. Meer zelfs, regelmatig zelfs een hele klasse verschil wordt opgehaald.

Een goed uitgeruste 530e zal goedkoper zijn dan een gelijkaardig uitgeruste 330i als je 't allemaal verrekend. VAA (WN) is lager & aftrekbaarheid (WG) veel hoger, etc.

Basically ... eens je voldoende budget vrij krijgt om een PHEV te kiezen ... zal je je maar weinig zorgen moeten maken over het wagen 'type' (zolang je bij de non-fake hybrids blijft dus eh).
 
Er zullen er nog weinig zijn die zot genoeg zijn een 330i op de zaak in te schrijven denk ik.

PHEV SUV vs Berline is weinig verschil. Ze hebben nl. maar weinig speling eh qua CO.
Max 50 is max 50 en zelfs de berlines zitten meestal ergens tussen de 40 & de 50, dus de SUV kan nauwelijks hoger gaan zonder valse hybrid te worden (en dus useless als PHEV te zijn).
Elke PHEV haalt het verschil in prijs op, met de vingers in de neus. Meer zelfs, regelmatig zelfs een hele klasse verschil wordt opgehaald.

Een goed uitgeruste 530e zal goedkoper zijn dan een gelijkaardig uitgeruste 330i als je 't allemaal verrekend. VAA (WN) is lager & aftrekbaarheid (WG) veel hoger, etc.

Basically ... eens je voldoende budget vrij krijgt om een PHEV te kiezen ... zal je je maar weinig zorgen moeten maken over het wagen 'type' (zolang je bij de non-fake hybrids blijft dus eh).

indeedo,

Maar bij ons wordt je verplicht om laadpaal thuis te laten installeren als je plug-in gaat en die is zelf te bekostigen via uw eindejaarspremie (al dan niet over meerdere jaren ifv premie). Daarna komen er nog eens maandelijkse kosten bij voor abbonement teller en paal. Dit hebben ze bij ons ltv WN gelegd, wat mij niet geheel correct lijkt omdat ge ook gewoon een tankkaart krijgt anders die je zelf niet moet betalen. Heb den indruk dat dat eerder uitzonderlijk is dan dan de regel als ik het zo hoor, maar dit heeft bij mij dan toch de balans doen doorslaan naar classic diesel komende vier jaar. Het netto-verschil alles ingerekend (VAA, laadpaal, kosten laadpaal maandellijks tlv WN,..) was bij hybride 'miniem' positief over 4 jaar (grootte-orde 200/jaar). Maar dan had je een minder uitgeruste wagen en moest we beginnen prullen in onze achterbouw en living voor laadpaal.

Soit: die car policies kennen precies wel een omslagpunt richting visiewijziging als ik het overal zowat hoor, maar zal nog paar jaar duren eer hier een meer algemene visie over is bij alle bedrijven. Meeste vinden het blijkbaar uit as-we-go.
 
indeedo,

Maar bij ons wordt je verplicht om laadpaal thuis te laten installeren als je plug-in gaat en die is zelf te bekostigen via uw eindejaarspremie (al dan niet over meerdere jaren ifv premie). Daarna komen er nog eens maandelijkse kosten bij voor abbonement teller en paal. Dit hebben ze bij ons ltv WN gelegd, wat mij niet geheel correct lijkt omdat ge ook gewoon een tankkaart krijgt anders die je zelf niet moet betalen. Heb den indruk dat dat eerder uitzonderlijk is dan dan de regel als ik het zo hoor, maar dit heeft bij mij dan toch de balans doen doorslaan naar classic diesel komende vier jaar. Het netto-verschil alles ingerekend (VAA, laadpaal, kosten laadpaal maandellijks tlv WN,..) was bij hybride 'miniem' positief over 4 jaar (grootte-orde 200/jaar). Maar dan had je een minder uitgeruste wagen en moest we beginnen prullen in onze achterbouw en living voor laadpaal.

Soit: die car policies kennen precies wel een omslagpunt richting visiewijziging als ik het overal zowat hoor, maar zal nog paar jaar duren eer hier een meer algemene visie over is bij alle bedrijven. Meeste vinden het blijkbaar uit as-we-go.
Is een laadkabel geen mogelijkheid? Bij ons (Cronos) hebben we de keuze voor een laadpaal aan 2000 euro of een laadkabel aan 1000 euro.
Beiden hebben een abonnement systeem.
En die betalen wij per maand af, dat zit inbegrepen in ons budget. En na 4j is die in ons bezit (geen idee hoe het zit als je eerder vertrekt).
 
Is een laadkabel geen mogelijkheid? Bij ons (Cronos) hebben we de keuze voor een laadpaal aan 2000 euro of een laadkabel aan 1000 euro.
Beiden hebben een abonnement systeem.
En die betalen wij per maand af, dat zit inbegrepen in ons budget. En na 4j is die in ons bezit (geen idee hoe het zit als je eerder vertrekt).
Bij ons is er nog geen regeling.

Nu, die abonnementsystemen ... geen idee of die dan automatisch communicatie moeten kunnen maken met een of andere server, want bij mij zal dat dan in de ondergrondse garage zijn & daar zal je niet snel internet te pakken krijgen.

M'n huidige wagen wordt dus ook nooit opgeladen, want BMW levert zelfs niet eens met een laadkabel die je kan bezigen om publiek te laden.

Nu ... laadinfra zal hier nog niet voor dit jaar zijn. 't Is opgenomen als taak door de vertegenwoordigers van de algemene vergadering. Dus ten vroegste feedback volgend jaar. Ale soit, heb al gehoord van iemand van die mensen dat het wel mogelijk blijkt te zijn. 't Is al even geleden, maar de bedragen die hij vermeldde waren ook niet wreed astronomisch. Maar ik dacht dat er wel verschillende opties waren, alsook een stuk waar er wss iets gemeenschappelijk zou moeten gebeuren (wss de verzwaring v/d aansluiting die binnen komt, maar 'k weet het niet echt meer).
Natuurlijk, er kan ten vroegste volgend jaar ergens gestemd worden om (whatever gemeenschappelijk nodig is) al dan niet uit te voeren, want die vergadering is slechts 1x per jaar.

Nu ... voor zij die volgend jaar kiezen voor laadinfra zou er, althans als het er door komt, een fiscale boost moeten komen zodat je een deel van de investering zou terug trekken eh. Dus als ze dan toch met die nieuwe regelkes af komen, kunt ge even goed profiteren van de tijdelijke kortingen waar mogelijk.
 
Is een laadkabel geen mogelijkheid? Bij ons (Cronos) hebben we de keuze voor een laadpaal aan 2000 euro of een laadkabel aan 1000 euro.
Beiden hebben een abonnement systeem.
En die betalen wij per maand af, dat zit inbegrepen in ons budget. En na 4j is die in ons bezit (geen idee hoe het zit als je eerder vertrekt).

Nope, tis heel de winkel dat ge aan gevel moet gaan hangen bij ons.

Persoonlijk zou ik denken dat een nieuwe policy uw eigenlijk duidelijk zou moeten aanmoedigen om voor PHEV of FEV te gaan. We zijn met 13 van onze afdeling met eenzelfde budget die vant jaar nieuwe wagen mogen kiezen. Er is er éne die gaat voor hybride verhaal en dat is omdat hij thuis al laadpunt heeft hangen van zijn vriendin.
Als ge een beetje begint te rekenen bij ons weegt de eigen kost/moeite niet op. Bijkomend is het zo dat ge echt thuis moet opladen, ge moogt wel publiek gaan (snel)laden, maar dan moet ge dat elke keer verantwoorden. Hoe dat concreet in de praktijk werkt, weet nog niemand. Staat zo beschreven in de nieuwe policy.

Dit bedoel ik dus ietwat met dat er een ommezwaai gaande is precies; maar dat het niet de beoogde output heeft. Het zet u (bij ons) tot nadenken (vijf jaar geleden werd niet eens gekeken naar hybride toestanden), maar dat als output er toch nog steeds fossiele motoren worden gekozen.

Om te eindigen: ge hoort mij niet klagen alvast. Er zijn ook bedrijven waar het gewoon elektrisch is vanaf nu en budget ongewijzigd. Dan zijde imo wel harder bij uw pietje genomen.
 
Bijkomend is het zo dat ge echt thuis moet opladen, ge moogt wel publiek gaan (snel)laden, maar dan moet ge dat elke keer verantwoorden. Hoe dat concreet in de praktijk werkt, weet nog niemand. Staat zo beschreven in de nieuwe policy.
Dat is wel iets dat ik in m'n achterhoofd ga houden als ik concreet een EV ga bestellen, als ik niet genoeg bereik heb ga ik af en toe wel eens moeten publiekelijk bijladen.
 
Dat is wel iets dat ik in m'n achterhoofd ga houden als ik concreet een EV ga bestellen, als ik niet genoeg bereik heb ga ik af en toe wel eens moeten publiekelijk bijladen.
Voor de volledigheid; da is bij ons zo. Kan zijn dat bij anderen die anders wordt ingevuld (geen algemen regel dus)
 
Tevreden van die i30?
Ja, maar je kan die absoluut niet vergelijken met een gewone i30 he...
Niet dat de i30 daarom slecht is, maar de positieve dingen van de i30N zijn sportiviteit, agressiviteit, funfactor, ... Dat zijn dingen dat je bij de rest van Hyundai hun gamma niet terug vindt.
 
Pre Sense van Audi is toch ook maar bagger.
Zone 30 (gelukkig), komt fietser uit straat links maar die draait rechtsaf (dus andere richting) en toch denkt mijn A4: REMMEN

En is niet de eerste keer, denk al de 3e of 4e keer op een half jaar dat die remt zonder reden
 
Pre Sense van Audi is toch ook maar bagger.
Zone 30 (gelukkig), komt fietser uit straat links maar die draait rechtsaf (dus andere richting) en toch denkt mijn A4: REMMEN

En is niet de eerste keer, denk al de 3e of 4e keer op een half jaar dat die remt zonder reden
Heb dat ook al gehad in een flauwe bocht met een fietsen.
De ACC is ook zo geweldig, een bord van 10 ton eens aanzien aan 10km/h op een 70km/h weg.
Vonden de achterliggers ook niet heel leuk, want die remde redelijk hard.
 
Pre Sense van Audi is toch ook maar bagger.
Zone 30 (gelukkig), komt fietser uit straat links maar die draait rechtsaf (dus andere richting) en toch denkt mijn A4: REMMEN

En is niet de eerste keer, denk al de 3e of 4e keer op een half jaar dat die remt zonder reden
Bij mijn BMW 330E heb ik dit deze week voorgehad, voor het eerst in de 2-3 maanden dat ik 'm heb. Ik wist niet eens dat die optie erbij zat, tot hij bruusk remde omdat er een fietser in de buurt kwam.
 
Pre Sense van Audi is toch ook maar bagger.
Zone 30 (gelukkig), komt fietser uit straat links maar die draait rechtsaf (dus andere richting) en toch denkt mijn A4: REMMEN

En is niet de eerste keer, denk al de 3e of 4e keer op een half jaar dat die remt zonder reden
Het systeem is niet perfect natuurlijk. Hij neemt een beeld en anticipeert hierop. Op 5 keer kan het misschien 4 keer foutief remmen. Maar die één keer ben je blij dat je wagen dit doet.

En foutief is dan nog relatief. Want collectief rijden we soms heel gevaarlijk. Te dicht tegen fietsers, te ver op het andere rijvak of gewoon te onvoorzichtig in het algemeen. Hoeveel keer ik niet in de ankers moet omdat er mensen zijn die denken “ooh maar daar kan ik wel nog voor of in deze straat kan je perfect met drie wagens naast elkaar rijden.”
 
Bij auto's die iets voor mij afslaan heb ik dat ook regelmatig. Zelfs al is de voorligger halfweg het manoeuvre en is hij al van de rijbaan af, toch is 't regelmatig van TUUUUUT en alles toe. Bizar...
 
Pre Sense van Audi is toch ook maar bagger.
Zone 30 (gelukkig), komt fietser uit straat links maar die draait rechtsaf (dus andere richting) en toch denkt mijn A4: REMMEN

En is niet de eerste keer, denk al de 3e of 4e keer op een half jaar dat die remt zonder reden
Vier jaar mee rond gereden en feitelijk kan ik alleen maar dat ding de hemel in prijzen. Het heeft me twee accidenten bespaard.
Zelfs al ben ik vrij aanwezig op de baan maar dan nog helpt het ook in bijna aanrijdingen om een pak sneller sneller te reageren.

Zo was ik een half jaar geleden op een rotonde, en die mens voor mij gaat bij het verlaten van de rotonde volledig op zijn rem staan om een fietser die haaietanden heeft toch door te laten. Voor dat ik besefte wat een sukkel move die voor mij wel aan het uitvoeren was, had het systeem dit al gezien en zelf een coup de frein ingezet. (Die achter mij heeft gezeweet) Onder normale omstandigheden was dit er quasi los in, want welke idioot gaat er nu vol in de remmen op zo'n wijze. De tweede keer was iemand zonder pinker die ineens besliste om toch naar rechts te gaan.

Ik heb het ene keer een verkeerde inschatting zien maken en onterecht zien remmen, dit was bij een wegdek dat ze gerepareerd hadden en de asfalt gebruikt voor reparatie had ongeveer dezelfde kleur als mijn voorligger waardoor de wagen dacht dat die "ineens" langer was. Toen zag ge het systeem effe heel hard panikeren en enkele seconden de rem volledig aan trekken om dan terug los te schieten.

Voor de rest zie ik soms wel eens een keertje een melding, maar dan zonder te remmen of slechts een lichte rem (die waarschuwingsrem/schok). Mijn instellingen zijn expliciet op "vroeg" gezet, misschien dat "laat" wat beter helpt?

Te dicht tegen fietsers, te ver op het andere rijvak of gewoon te onvoorzichtig in het algemeen. Hoeveel keer ik niet in de ankers moet omdat er mensen zijn die denken “ooh maar daar kan ik wel nog voor of in deze straat kan je perfect met drie wagens naast elkaar rijden.”
Bij "te dicht" wordt het systeem inderdaad wel vaker getriggered heb ik al gemerkt. Tevens heb ik ook de indruk dat als je dingen wil doen die de boordcomputer niet ziet, alias dat ding kan geen gedachten lezen, dat het wel lastiger wordt zoals zeer snel anticiperen.
Bijvoorbeeld iemand wil afslaan en je denkt "ik rij er wel langs" en als je dan op je gaspedaal duwt, ja dan hebt ge prijs. Als ge dan hetzelfde doet maar dan je voet effe van de gas lost en er zo rondom stuurt: geen trigger. Precies alsof die graag klaagt als je expliciet blijft gas geven, en vanaf dat je je voet van de pedaal haalt zoiets heeft van: ahjah chauffeurke heeft gezien dat het allemaal wat complexer wordt: die weet wel waarmee ie bezig is.

Mijn rijstijl is a propos overal te snel, niet echt defensief (serieuze gatplakker) maar niet echt vinnig door het verkeer. Met de meest defensiefste instelling heb ik geen probleem. Bij de nieuwe ook een van de eerste dingen dat ik heb ingesteld.

Maar echt alles volledig toe heb ik nog maar twee keer meegemaakt, en dit was toen echt wel terecht.
 
Laatst bewerkt:
Pre Sense van Audi is toch ook maar bagger.
Zone 30 (gelukkig), komt fietser uit straat links maar die draait rechtsaf (dus andere richting) en toch denkt mijn A4: REMMEN

En is niet de eerste keer, denk al de 3e of 4e keer op een half jaar dat die remt zonder reden

Bij mijn BMW 330E heb ik dit deze week voorgehad, voor het eerst in de 2-3 maanden dat ik 'm heb. Ik wist niet eens dat die optie erbij zat, tot hij bruusk remde omdat er een fietser in de buurt kwam.

Mijn BMW doet dat ook, alhoewel er normaal toch nog net voldoende tijd zit tussen de "waarschuwing" en het actuele remmen. Om hem echt in de ankers te laten gaan moet het al heel kort bij een aanrijding komen...

Heb al verschillende keren die waarschuwing gehad (rood flitsende instrumenten console en luide bieptoon) maar zonder remactie, meestal bij fietsers die nogal heel snel uit een zijstraat komen om dan een heel scherpe 90° bocht te maken om op het fietspad naast de weg dan uit te komen, zeker als het zo een fietspad dat vlak naast de weg ligt met enkel met een witte lijn tussen weg en fietspad.

Meestal stond ik zelf al op de rem voor mijn wagen dat deed omdat ik zelf ook dacht dat die fietsers voor mij de weg ging opschieten!

En yup, liever een keer te veel vals alarm dan geen alarm wanneer het wel effectief nodig is.
 
Bij mijn BMW 330E heb ik dit deze week voorgehad, voor het eerst in de 2-3 maanden dat ik 'm heb. Ik wist niet eens dat die optie erbij zat, tot hij bruusk remde omdat er een fietser in de buurt kwam.
Believe it or not ('t is nog altijd BMW), dit is zelfs geen optie meer en zit er standaard op!
 
Terug
Bovenaan