Ik heb mijn BMW 330E nu een dikke week in gebruik en best wel tevreden ervan (volgende keer zou ik wel volledig elektrisch gaan, nu is het bereik op elektriciteit echt wel kort). Het enige waar ik niet tevreden van ben is die wireless phone charger vanvoor, dat laadt mijn gsm voor geen meter op en het warmt mijn iPhone enorm hard op (ik heb al verschillende keren gehad dat ik hem moest resetten erna).
Eens zien of ik dat kan uitzetten.
Hoeveel km haal je op 1 lading?
Bij de mijne was het bereik in het begin ook een stuk korter dan nu, precies alsof hij de batterij wil "inrijden".
Ze hadden me dit ook gezegd in de garage toen ze hem afleverden.
Was wel in januari (2020), dus lagere temperaturen helpen dan ook al niet echt.
Nu mag ik ongeveer rekenen op:
- Onder het vriespunt: tussen de 25 en 30 km. Splits je het in meerdere korte ritten, waar het interieur van de wagen telkens volledig is afgekoeld, dan zakt dit bereik nog een stuk verder, eerder tussen de 20 en 25 km dan.
- Temperaturen tussen het vriespunt en 10°C: Om en bij de 35 km
- Temperaturen boven de 10/12°C: tussen de 40 en 50 km.
Ook bij die lage temperaturen, het duurt dan langer om op te laden (laadt altijd 's nachts dus geen issue), en ik kan ook zien dat er meer stroom in gaat om de batterij op te laden. De BMW batterij is echt niet efficiënt bij lage temperaturen.
In België maakt dat weinig uit, op jaarbasis is dat maar een korte periode waar je met die verminderde efficiëntie gaat rijden.
Het is niet zozeer de energie die je verbruikt om de wagen te verwarmen maar echt de batterij die minder goed werkt bij lage temperaturen.
Echt hoge buitentemperaturen waar de airco zich permanent moet uitsloven hebben een veel kleinere impact op je bereik.
Een technisch verschil hier is ook dat de verwarming in je wagen altijd elektrisch is, ook al staat de benzinemotor warm, maar de airco van de wagen wel op de benzinemotor werkt wanneer die draait, enkel wanneer je elektrisch rijdt gaat de airco ook elektrisch aangedreven worden.
Het overgebleven bereik dat hij aangeeft is ook altijd zeer conservatief, ik haal altijd 10 à 20% meer dan initieel bij volle batterij aangegeven.