De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb net te horen gekregen dat de verwachte leveringsdatum van mijn, begin Maart bestelde, iX3 verzet is naar 11 Oktober....
Die van mij is besteld op 6 maart en stond ingepland voor levering op 30 september. Blijft in de “gezonde” range van uitstel - maar we zijn er nog lang niet

12 weken? Ik zou denken dat die toch op een rechtstreekse boot zitten en niet eerst de andere kant gaat uitgaan om dan om te draaien richting Europa.
Reken eerder op een maandje transport van China tot in Europa.

Is het niet dom om nu nog de X3 te bestellen wanneer de facelift er binnen enkele weken aankomt? Of zet BMW de orders automatisch over naar facelift modellen ?

Is het niet dom om nu nog de X3 te bestellen wanneer de facelift er binnen enkele weken aankomt? Of zet BMW de orders automatisch over naar facelift modellen ?
Dat hangt puur van de productiedatum af. Maar het is nog altijd onduidelijk of de iX3 daar nu onder valt of niet

Hoe het bij bmw is , weet ik niet zeker, maar ik heb voor Ford, Volvo en audi gewerkt. Daar worden eerst alle bestaande bestellingen afgewerkt, vooraleer men effectief start met een facelift. Dit omdat bepaalde onderdelen veranderen, en men zodoende niet met een overstock gaat zitten van onderdelen die niet meer gebruikt gaan worden.

Wij maken echter nog steeds onderdelen voor de V40, (( deuren, achterklep, ) maar dit is zeer zelden, en enkel bedoeld voor ongeval wagens te herstellen.

Als de (i)X3 facelift dat interieur krijgt van de nieuwe BMW 3, dan kan het wel eens zijn dat de basisprijs een stuk omhoog gaat.
Dus dan kan het soms net interessanter zijn om nu zo snel mogelijk nog eentje te bestellen.

Deze week zou m'n nieuwe S60 geleverd moeten worden, midden januari besteld. Met al die leverproblemen en chipsissues een dikke maand geleden nog een mailtje gestuurd of alles nog ok was 'neenee, alles ok hoor, levering begin mei as promised!'.

Twee keer raden welke mail er vorige week kwam :-) 'blablabla .... levering eind juli'. Ik dacht dat ik die man door zijn scherm kon sleuren, niet omdat ik geen begrip heb voor het uitstel maar wel voor de lompe communicatie. Voor een wagen die toch enkele weken op de boot moet uit de US of A ontstond er wel héél plots 3 maand uitstel van levering.

Er is ook nog wel een verschil wanneer je het initieel weet of wanneer ze het aanpassen. Bij die Q7 e-tron was het destijds eerst een half jaar (wat al lang is) en dat is dan verlengd naar een jaar. En als je er 1 bestelde kreeg je na een tijd gewoon te horen "we weten niet wanneer hij er gaat zijn".
Als je zoveel geld (100k+) aan een wagen geeft, wil je ook geen jaar wachten voordat je hem hebt he...
Alle 3 m'n voorbeelden waren minimum 1 tot meermaals 'delayed'.

Dacht de Volvo & Benz 1 keer significant, voor zover ik mij nog herinner. En die'n Tiguan ... jah ... da was een Griekse tragedie. Die is veelvoudig delayed geweest. 't Een excuus na 't ander.

Alle 3 m'n voorbeelden waren minimum 1 tot meermaals 'delayed'.

Dacht de Volvo & Benz 1 keer significant, voor zover ik mij nog herinner. En die'n Tiguan ... jah ... da was een Griekse tragedie. Die is veelvoudig delayed geweest. 't Een excuus na 't ander.
Weet wel dat een autodealer de levering niet "eindeloos" kan uistellen. Uiteraard zal er met de Corona wel "overmacht" ingeroepen kunnen worden, maar aangezien de situatie ondertussen toch (min of meer) is genormaliseerd zou de levertermijn niet met meer dan 25% overschreden mogen worden:

Al meermaals mee "gedreigd" als wij een mailtje kregen zonder reden gewoon droog beantwoorden dat de levertermijn daarmee met meer dan 25% is overschreden en vragen welke oplossing zij aanbieden omdat wij anders gebruik wensen te maken van het recht om dit kostenloos te annuleren. Gegarandeerd heb je binnen het uur telefoon van je dealer.
Ik zeg niet dat zij aan de levertermijn iets kunnen doen, maar vb (kostenloos) vervangwagen, extra (naplaatsbare) opties, gratis onderhoud,... kunnen wel aangeboden worden. Anders blijft de dealer met de bestelde, maar te laat geleverde wagen zitten.

Weet wel dat een autodealer de levering niet "eindeloos" kan uistellen. Uiteraard zal er met de Corona wel "overmacht" ingeroepen kunnen worden, maar aangezien de situatie ondertussen toch (min of meer) is genormaliseerd zou de levertermijn niet met meer dan 25% overschreden mogen worden:

Al meermaals mee "gedreigd" als wij een mailtje kregen zonder reden gewoon droog beantwoorden dat de levertermijn daarmee met meer dan 25% is overschreden en vragen welke oplossing zij aanbieden omdat wij anders gebruik wensen te maken van het recht om dit kostenloos te annuleren. Gegarandeerd heb je binnen het uur telefoon van je dealer.
Ik zeg niet dat zij aan de levertermijn iets kunnen doen, maar vb (kostenloos) vervangwagen, extra (naplaatsbare) opties, gratis onderhoud,... kunnen wel aangeboden worden. Anders blijft de dealer met de bestelde, maar te laat geleverde wagen zitten.
Goh ... ik denk dat je wel al door hebt dat die Tiguan véél meer dan 25% te laat was. Dat ding ging op een paar maand geleverd worden & het heeft gelijk 1,5 jaar geduurd.
Denk dat ze uiteindelijk gewoon wat extra accessoires aangeboden hebben op het einde. Is al even geleden, maar weet niet meer of het tegen kortingsprijs was of gratis.

Verder ... gratis of niet, vervangwagen is er nooit geweest. Was bedrijfswagen uiteraard, dus die mens had toegang tot een andere wagen van de zaak gedurende die periode. Een voordeel van de zaak die wagens op overschot heeft zeker (t.o.v. een particulier die z'n wagen evt. al verkocht zou hebben of met een veel hogere depreciatie op z'n wagen zit door +1j later te verkopen).
Was een wagen van iemand die eerder een nieuwe wagen besteld & ontvangen had & het was een aangekochte, so yeah.

Verder ... die 25% regel ... dan zou zowel de Volvo als den Benz al een probleem geweest zijn, dus dat wordt constant overschreden.
M'n pa heeft in die branch gezeten & ik heb hem soms ook van die verhalen horen vertellen. Als ik dan aan gaf van 'aja, gewoon annuleren & op een ander gaan eh' dan kreeg ik toch als antwoord van 'yeah ... ain't gonna happen'. Dus wss simpeler gezegd dan geregeld.

Zeker in 't geval van bedrijfswagens lijkt het mij eerder zeldzaam dat 't bedrijf zich daarmee gaat willen bezig houden ook. Was bij ons ook het geval. Die mens had een wagen, so yeah.

Heb daar tot nu toe altijf geluk mee gehad en mijn wagens waren altijd vroeger.
Heb zo eens ene gehad die er 2 maand vroeger was en ik dan ook gewoon 2 maand moest wachten

Het gaat ook niet echt om corona, maar om de wereldwijde chip tekorten in de automotive sector.
Al is dat indirect een gevolg van corona, maar het is meer een gevolg van de beslissingen van de autobedrijven zelf om die de vraag naar chips verlaagd hebben met alle gevolgen van dien.
Dus of dat echt overmacht is, denk ik eigenlijk niet.

Goh ... ik denk dat je wel al door hebt dat die Tiguan véél meer dan 25% te laat was. Dat ding ging op een paar maand geleverd worden & het heeft gelijk 1,5 jaar geduurd.
Denk dat ze uiteindelijk gewoon wat extra accessoires aangeboden hebben op het einde. Is al even geleden, maar weet niet meer of het tegen kortingsprijs was of gratis.

Verder ... gratis of niet, vervangwagen is er nooit geweest. Was bedrijfswagen uiteraard, dus die mens had toegang tot een andere wagen van de zaak gedurende die periode. Een voordeel van de zaak die wagens op overschot heeft zeker (t.o.v. een particulier die z'n wagen evt. al verkocht zou hebben of met een veel hogere depreciatie op z'n wagen zit door +1j later te verkopen).
Was een wagen van iemand die eerder een nieuwe wagen besteld & ontvangen had & het was een aangekochte, so yeah.

Verder ... die 25% regel ... dan zou zowel de Volvo als den Benz al een probleem geweest zijn, dus dat wordt constant overschreden.
M'n pa heeft in die branch gezeten & ik heb hem soms ook van die verhalen horen vertellen. Als ik dan aan gaf van 'aja, gewoon annuleren & op een ander gaan eh' dan kreeg ik toch als antwoord van 'yeah ... ain't gonna happen'. Dus wss simpeler gezegd dan geregeld.

Zeker in 't geval van bedrijfswagens lijkt het mij eerder zeldzaam dat 't bedrijf zich daarmee gaat willen bezig houden ook. Was bij ons ook het geval. Die mens had een wagen, so yeah.
Natuurlijk afhankelijk van wat de koper wil en hoeveel belang hij hieraan hecht e. Die 25% is volgens mij ook enkel voor particulieren. Voor een bedrijf met voldoende wagens geen probleem, maar bij aanvang van een nieuwe medewerker x-aantal maanden extra betalen voor een aanloopwagen is toch een extra kosten welke niet alle wergevers willen/zullen slikken. Hier zal het afhangen van de afgesproken voorwaarden en zal de 25% (volgens mij) niet van toepassing zijn.

Als je als koper hier geen probleem mee hebt (vb nog goede wagen hebt) zal de verkoper dit ook niet spontaan melden. Maar als wij ons bij onze klanten (en daar zijn ook autodealers bij) niet aan de deadlines houden worden wij hierop aangesproken/afgerekend en vind het niet meer dan terecht dat dit andersom ook kan.

"yeah... ain't gonna happen" dacht de dealer ook bij een naaste collega toen hij die vrolijk aangaf een wagen 4 maanden later te leveren (privé wagen - pré corona) Zijn gezins en financiele situatie was ondertussen danig gewijzigd (Uit elkaar met partner, overname woning,...) waardoor het hem goed uitkwam en hij de wagen geanuleerd heeft. De dealer heeft nog vanalles geprobeerd (extra's aanbieden, druk bij fabriek voor snellere levering,...) maar uiteindelijk is de bestelde wagen bij de dealer een stockwagen geworden en rijd de collega met een leuke tweedehands.

Ongeveer een maand na de (recente) bestelling van mijn (zakelijke) wagen kwam de koper doodleuk vertellen dat de bestelde optie X niet leverbaar was (chiptekort). Even doodleuk gemeld dat dit voor mij een essentiele optie is en ik, aangezien ze het bestelde niet kunnen leveren, de wagen wenste te annuleren. Het volgende uur 3 keer aan de lijn gehangen met de dealer en uiteindelijk kon hij toch geleverd worden met de bestelde optie...

Ik heb het idee dat (sommige) autodealers zich vaak maar al te gemakkelijk aan hun verantwoordelijkheden (kunnen) onttrekken en dat vele mensen dit gewoon slikken. Ofwel ben ik hierin te strikt, maar afspraken zijn afspraken en indien deze niet worden gerespecteerd (kunnen worden) mag hierop gereageerd worden. Dat doen de dealers ook als je hun factuur niet binnen de afgesproken betaaltermijn betaald...

Heb daar tot nu toe altijf geluk mee gehad en mijn wagens waren altijd vroeger.
Heb zo eens ene gehad die er 2 maand vroeger was en ik dan ook gewoon 2 maand moest wachten
Zelfde hier, mijn A3 was destijds 2 maanden "te vroeg", maar is dan ook 2 maanden blijven staan tot einde lease van de vorige.
De nieuwe was nu een maandje "te vroeg". Wegens al einde lease zijnde van de andere heb ik die wel direct mogen afhalen.

Terug
Bovenaan