De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Het gaat ook niet echt om corona, maar om de wereldwijde chip tekorten in de automotive sector.
Al is dat indirect een gevolg van corona, maar het is meer een gevolg van de beslissingen van de autobedrijven zelf om die de vraag naar chips verlaagd hebben met alle gevolgen van dien.
Dus of dat echt overmacht is, denk ik eigenlijk niet.
Chiptekorten zijn m.i. momenteel gekend. Indien hierdoor bepaalde modellen/opties niet geleverd kunnen worden moeten de fabrikanten ook maar ophouden met deze opties aan te bieden of hierbij een voorbehoud maken.

In mijn situatie ook , de optie welke niet leverbaar "was" staat (online) nog vrolijk tussen de mogelijke opties. Als ze bij bestelling al weten dat er een tekort is waardoor dit mogelijks niet geleverd kan worden lijkt het mij niet mogelijk dit in te roepen als overmacht. (tenzij de boot waarop deze zitten nogmaals vast zit)

Chiptekorten zijn m.i. momenteel gekend. Indien hierdoor bepaalde modellen/opties niet geleverd kunnen worden moeten de fabrikanten ook maar ophouden met deze opties aan te bieden of hierbij een voorbehoud maken.

In mijn situatie ook , de optie welke niet leverbaar "was" staat (online) nog vrolijk tussen de mogelijke opties. Als ze bij bestelling al weten dat er een tekort is waardoor dit mogelijks niet geleverd kan worden lijkt het mij niet mogelijk dit in te roepen als overmacht. (tenzij de boot waarop deze zitten nogmaals vast zit)
Er is geen enkele optie niet leverbaar. Het kan alleen aanzienlijk langer duren voor je uw wagen krijgt. Naar uw mening moeten autofabrikanten tegen een klant die een wagen wilt kopen zeggen: "ah nee, die verkopen we niet aan u, ook al wilt ge er lang voor wachten"?

Goh ... nu is er idd het Corona effect, maar elk van die 3 voorbeelden in mijn geval is ondertussen al van dik voor de Corona.
Het zal er onder Corona weliswaar niet beter op geworden zijn.

Ik denk dan, als ik nog in 2022 een nieuwe wagen geleverd wil zien dat ik binnen minder dan een jaar het al vlaggen ga hebben, zijnde de opstart van de besprekingen rondom die wagen. Rekening houdende met vele maanden levertermijn. Iets vroeger geleverd is nooit echt een issue, telt maar vanaf die ingeschreven wordt eh, verder kan die even bij de dealer blijven staan.

Zoals ik al aangaf, mijn lease termijn loopt in principe tot eind januari/begin februari 2023, maar zoals het er nu naar uit ziet zijn we fiscaal veel beter af om nog een nieuwe in te schrijven in '22 eh. En dan eens zien of we niet voor 5 of 6 jaar zouden kunnen gaan. Geen idee of men operationeel least op 6 jaar weliswaar. Hoogste dat ik al geweten heb is 5.
En uiteraard, of de WG daar in mee zou gaan is ook nog TBD.

Nu ... hoe langer uitstel van executie op dat EV verhaal, hoe liever eigenlijk. Maar men gaat wel richting volledig verbod in LEZ richting 2030 & sommigen mss nog wat vroeger, dus jah ... ooit zijde toch gejost.
Tegen 2029/2030 zal dat EV gedoe dan toch al wat verder doorgebroken moeten zijn, met meer keuze in het wagenpark, meer laadmogelijkheden e.d.

Ik heb mijn BMW 330E nu een dikke week in gebruik en best wel tevreden ervan (volgende keer zou ik wel volledig elektrisch gaan, nu is het bereik op elektriciteit echt wel kort). Het enige waar ik niet tevreden van ben is die wireless phone charger vanvoor, dat laadt mijn gsm voor geen meter op en het warmt mijn iPhone enorm hard op (ik heb al verschillende keren gehad dat ik hem moest resetten erna).
Eens zien of ik dat kan uitzetten.

Ik heb mijn BMW 330E nu een dikke week in gebruik en best wel tevreden ervan (volgende keer zou ik wel volledig elektrisch gaan, nu is het bereik op elektriciteit echt wel kort). Het enige waar ik niet tevreden van ben is die wireless phone charger vanvoor, dat laadt mijn gsm voor geen meter op en het warmt mijn iPhone enorm hard op (ik heb al verschillende keren gehad dat ik hem moest resetten erna).
Je kan dat uitzetten volgens mij. Maar uw gsm wat verschuiven kan ook al helpen. Hier (Pixel 5) in elk geval geen problemen mee.

Je kan dat uitzetten volgens mij. Maar uw gsm wat verschuiven kan ook al helpen. Hier (Pixel 5) in elk geval geen problemen mee.
Ik heb nu een paar keer terug met usb kabel geladen en dan laadt hij effectief 3x zo snel op (iPhone 11).
En dan tel ik nog dat hij effectief de hele tijd wireless laadt, elke keer als hij een beetje verschuift ligt hij al niet meer in laadmodus. Op internet lees ik ook wel dat het blijkbaar verschilt van gsm tot gsm.

Ik ben op zoek naar een goedkoop camionetje nu dat ik mijn bedrijfsautootje kwijt ben.

Maar ik weet echt niet wat te doen... Als startende zelfstandige wil ik echt nog geen 10k uitgeven aan iets, maar heb je wel wat voor minder? :/
Moet denk ik ook niet bij de bank aankloppen als starter in hoofdberoep voor een lening zeker :p heb al 1 en ander lopen voor machines.

Misschien toch eens wat garages doen en eens kijken wat er te leasen valt voor weinig km/jaar

Ik ben op zoek naar een goedkoop camionetje nu dat ik mijn bedrijfsautootje kwijt ben.

Maar ik weet echt niet wat te doen... Als startende zelfstandige wil ik echt nog geen 10k uitgeven aan iets, maar heb je wel wat voor minder? :/
Moet denk ik ook niet bij de bank aankloppen als starter in hoofdberoep voor een lening zeker :p heb al 1 en ander lopen voor machines.

Misschien toch eens wat garages doen en eens kijken wat er te leasen valt voor weinig km/jaar
Dan denk ik dat je beter de tweedehandsmarkt op gaat als je geen 10k wil uitgeven. Meer dan voldoende aanbod aan goedkope tweedehands dieselcamionetten. Maar met leasen moet het voor per maand wel meevallen lijkt me. Ik neem aan dat je à la Renault Kangoo zoekt en geen Sprinter formaat oid?

Ik heb nu een paar keer terug met usb kabel geladen en dan laadt hij effectief 3x zo snel op (iPhone 11).
En dan tel ik nog dat hij effectief de hele tijd wireless laadt, elke keer als hij een beetje verschuift ligt hij al niet meer in laadmodus. Op internet lees ik ook wel dat het blijkbaar verschilt van gsm tot gsm.

Hier toch ook geen probleem met mijne P30pro.
Ik haal hem zelfs niet uit zijn lederen flipcover!

Al eens geprobeerd hem wat anders te leggen (camera langs links ipv langs rechts of zoiets)?

Laatst bewerkt:

Hoeveel km haal je op 1 lading?

Bij de mijne was het bereik in het begin ook een stuk korter dan nu, precies alsof hij de batterij wil "inrijden".
Ze hadden me dit ook gezegd in de garage toen ze hem afleverden.

Was wel in januari (2020), dus lagere temperaturen helpen dan ook al niet echt.

Nu mag ik ongeveer rekenen op:

- Onder het vriespunt: tussen de 25 en 30 km. Splits je het in meerdere korte ritten, waar het interieur van de wagen telkens volledig is afgekoeld, dan zakt dit bereik nog een stuk verder, eerder tussen de 20 en 25 km dan.

- Temperaturen tussen het vriespunt en 10°C: Om en bij de 35 km

- Temperaturen boven de 10/12°C: tussen de 40 en 50 km.

Ook bij die lage temperaturen, het duurt dan langer om op te laden (laadt altijd 's nachts dus geen issue), en ik kan ook zien dat er meer stroom in gaat om de batterij op te laden. De BMW batterij is echt niet efficiënt bij lage temperaturen.

In België maakt dat weinig uit, op jaarbasis is dat maar een korte periode waar je met die verminderde efficiëntie gaat rijden.

Het is niet zozeer de energie die je verbruikt om de wagen te verwarmen maar echt de batterij die minder goed werkt bij lage temperaturen.
Echt hoge buitentemperaturen waar de airco zich permanent moet uitsloven hebben een veel kleinere impact op je bereik.
Een technisch verschil hier is ook dat de verwarming in je wagen altijd elektrisch is, ook al staat de benzinemotor warm, maar de airco van de wagen wel op de benzinemotor werkt wanneer die draait, enkel wanneer je elektrisch rijdt gaat de airco ook elektrisch aangedreven worden.

Het overgebleven bereik dat hij aangeeft is ook altijd zeer conservatief, ik haal altijd 10 à 20% meer dan initieel bij volle batterij aangegeven.

https://aanbiedingen.dacia.be/dokker-van ?

Ketterij!
bur-the-witch.gif

Dat is waarschijnlijk niet zo'n slechte keuze, gezien garantie etc. Ik vond die Fiesta Vans ook wel altijd iets leuk als je niet veel nodig hebt. Is ook een iets mooier model om mee rond te rijden in uw "bedrijfstak"

Hier toch ook geen probleem met mijne P30pro.
Ik haal hem zelfs niet uit zijn lederen flipcover!

Al eens geprobeerd hem wat anders te leggen (camera langs links ipv langs rechts of zoiets)?
Wireless charge is sowieso trager dan USB charging eh. Veel trager zelfs in vele gevallen omdat wireless charge meestal geen quick charge is.
Zeker niet in een 'universeel' Qi charging pad. Zo zijn er uiteraard propriëtaire chargers die het beter doen, zeker met die dual battery phones tegenwoordig die een speciale wireless charger nodig hebben.

Verder ... dat Apple stuff lastig doet met iets non-propriëtair is niets nieuws zeker. ;)
Tijd om een Apple wagen te kopen. :p

But anyway ... bij mij past m'n S8+ er net gepast in, incl. leather case. Laad zonder problemen door de case.
Heb wel al een aantal keer gehad dat de telefoon te veel opwarmde en stopte met laden voor de veiligheid. Nog nooit ervoor moeten resetten of zo.
To be fair ... bij m'n propriëtaire Samsung charger heb ik dit eigenlijk nooit voor, maar die is ook effectief merkbaar veel trager dan als ik de USB kabel van de wireless charger versteek naar de telefoon rechtstreeks.

NOTE: De nieuwe(re) Sx+/Ultra toestellen zou ik er gewoon al niet meer tussen krijgen daar beneden, case or not.

Wanneer had je deze besteld?

Ik mag kijken voor een bedrijfswagen, budget is 28.500 (ik vermoed dat de prijs waarop ik online mag zoeken ongeveer 20% hoger mag liggen door kortingen?) Of hebben bepaalde merken sowieso voordeligere formules bij bedrijfswagens?

Ik zoek eerder een SUV model met grote koffer. Aanraders binnen die prijsklasse?

Ik mag kijken voor een bedrijfswagen, budget is 28.500 (ik vermoed dat de prijs waarop ik online mag zoeken ongeveer 20% hoger mag liggen door kortingen?) Of hebben bepaalde merken sowieso voordeligere formules bij bedrijfswagens?

Ik zoek eerder een SUV model met grote koffer. Aanraders binnen die prijsklasse?
Veel hangt af van de voorwaarden dat uw bedrijf krijgt bij de merken. Reken dus niet zomaar 20%. En kortingen zijn vaak ook afhankelijk van het model.

Dat hangt enorm van je werkgever af. Sommige werkgevers hebben goeie deals bij sommige merken. Daarnaast is het van belang om te weten of dat bedrag incl of excl BTW en/of kortingen is.
Er is een verschil tussen SUV en grote koffer. Voor de grootste koffer moet je bij een station wagon zijn, niet bij een SUV.

Als je ervan uit gaat dat het incl BTW is en geen kortingen, dan zit je met dat budget nog niet in de "grote SUV" klasse. Je kan dan bvb een Ford Puma nemen, of een Mazda CX-30, of een Renault Kadjar. Maar die zijn alle 3 niet echt groot.

Dat hangt enorm van je werkgever af. Sommige werkgevers hebben goeie deals bij sommige merken. Daarnaast is het van belang om te weten of dat bedrag incl of excl BTW en/of kortingen is.
Er is een verschil tussen SUV en grote koffer. Voor de grootste koffer moet je bij een station wagon zijn, niet bij een SUV.

Als je ervan uit gaat dat het incl BTW is en geen kortingen, dan zit je met dat budget nog niet in de "grote SUV" klasse. Je kan dan bvb een Ford Puma nemen, of een Mazda CX-30, of een Renault Kadjar. Maar die zijn alle 3 niet echt groot.
Keuze voor het SUV model (Karoq van skoda bijvoorbeeld) is enerzijds ik aan de grote kant ben (comfort) en we de skoda octavia break zouden houden (waar mijn vriendin mee blijft rijden).

Terug
Bovenaan